Μωρίς Γκατσονίδης: Ο δημιουργός του φωτογραφικού ραντάρ είναι Ελληνας

Ο διάσημος οδηγός αγώνων εφηύρε την συσκευή με την οποία βελτίωσε τους χρόνους του στην πίστα αλλά μόλις αποσύρθηκε την μετέτρεψε έτσι ώστε να συλλαμβάνει τους άλλους οδηγούς

mwris-gkatsonidis-o-dimiourgos-tou-fwtografikou-rantar-einai-ellinas
|
SHARE THIS
0
SHARES

Αυτή είναι η ιστορία τους Μορίς Γκατσονίδη (1911-1998). Του διάσημου Ολλανδού με Ελληνικές ρίζες ο οποίος εφηύρε το ραντάρ Gatso που βρίσκεται τοποθετημένο σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο –και στην Ελλάδα- για να καταγράφει τις παραβάσεις ταχύτητας.

Ο Μορίς Γκατσονίδης, γεννήθηκε το 1911 στην Ιάβα της Ινδονησίας, τότε αποικία της Ολλανδίας. Ο πατέρας του, Ολλανδός, με την Ελληνική καταγωγή του να χάνεται πίσω στα χρόνια, είναι τότε κυβερνήτης του Σουλτανάτου της Σουρακάρτα!

Αργότερα επιστρέφει στην Ολλανδία και έτσι, σε ηλικία 20 ετών, ο mr.Gatso ξεκινά την αγωνιστική του καριέρα ενώ αποκτά δίπλωμα πιλότου και εργάζεται για την KLM.

Το 1935, μία εντυπωσιακή κληρονομιά του δίνει την οικονομική βάση για τη δημιουργία της πρώτης εμπορίας αυτοκινήτων. Εισάγει τις εταιρίες Χίλμαν, Σκόντα και Ράιλι αλλά και τις μοτοσικλέτες Σαρολία.

Η αγωνιστική καριέρα του Μορίς Γκατσονίδη, «Μάους» για την οικογένειά του και «Γκάτσο» για τους οπαδούς του, περιλαμβάνει 150 Ολλανδικούς και 200 διεθνείς αγώνες. Συγχρόνως ο ίδιος απασχολείται ως δημοσιογράφος αυτοκινήτου αλλά και ως σχεδιαστής-κατασκευαστής αυτοκινήτων!

Στα τέλη του 1945, παρουσιάζει το πρώτο του δημιούργημα. Το Γκάτφορντ είναι ένα διθέσιο ρόουντστερ που αποκτά το παρατσούκλι «καβούρι» λόγω του παράξενου σχήματός του. Βασίζεται σε ένα προπολεμικό σασί της Φορντ και χρησιμοποιεί κινητήρα V8 της ίδιας εταιρείας. Το 1946, με το Γκάτφορντ, κατακτά τη 2η θέση στο Διεθνές Αλπικό Ράλι. Την επόμενη χρονιά έρχεται τρίτος στο Ράλι της Λισαβόνας

Το 1949 ο τρομερός Γκατσονίδης κατασκευάζει το Gatso1500 με το παρατσούκλι «Πλατύπους». Το μοντέλο που βασίζεται σε ένα σασί της Fiat και έχει 6κύλινδρο κινητήρα 1500 κυβικών εκατοστών, κερδίζει τον αγώνα αντοχής στην κατηγορία του γυρνώντας το σιρκουί του Ζάντβουρτ με μέση ωριαία ταχύτητα 102.5 χιλιόμετρα.

Η καριέρα του απογειώνεται και το όνομά του μένει στην ιστορία όταν το 1953 κατακτά την πρωτιά στο Ράλι του Μόντε Κάρλο στο τιμόνι ενός Φόρντ Ζέφυρ.

Τα αυτοκίνητα του, τα Γκάτφορντ (από το Γκατσoνίδης και το Ford) δεν έχουν την ίδια τύχη. Από το 1945 μέχρι το 1950, κατασκευάζονται μόλις 8 κομμάτια και η εταιρεία χρεοκοπεί. Τελευταίο μοντέλο σε σασί της Ford, το Gatso 4000 Luxe. Ενα καμπριολέ μοντέλο με 6 θέσεις.

Κατά τη διάρκεια της πορείας του στον κόσμο των αγώνων αυτοκινήτων, ο Γκατσονίδης προσπαθεί συνεχώς να βελτιώσει τους χρόνους του. Την εποχή εκείνη ο μοναδικός τρόπος για να μετρήσεις τον χρόνο στην πίστα είναι σχετικά παλαιολιθικός και αρκετά ανακριβής.

Ο πανούργος Gatso, εφευρίσκει μία πρωτοποριακή συσκευή που –αντίθετα με σήμερα- έχει στόχο να του αποκαλύψει την ταχύτητα με την οποία μπαίνει στις στροφές και να του επιτρέψει να την ανεβάσει περαιτέρω!

Στα μέσα της δεκαετίας του 50, ο Γκατσονίδης αποσύρεται από τους αγώνες, έχοντας και την χρεοκοπημένη εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων στο μυαλό του.

Πρέπει να ήταν απίστευτα νευριασμένος. Διαφορετικά δεν θα έστρεφε  την τρομερή του εφεύρεση εναντίον όλων των υπόλοιπων οδηγών! Και όμως το έκανε θυμίζοντας …Έλληνα πολιτικό ο οποίος μόνο αφού χάσει το οφίτσιό του αποφασίζει να ασχοληθεί με τα κακώς κείμενα..

Η ιδέα  αποτελείτο από δύο ελαστικούς σωλήνες με εσωτερικά καλώδια. Φυτεύονταν στο οδόστρωμα σε ικανή απόσταση μεταξύ τους και στην επαφή με τα λάστιχα του αυτοκινήτου έδιναν εντολή σε ειδική συσκευή που αποκάλυπτε την ταχύτητα του οχήματος. Σήμερα, η τηλεμετρία και η φωτογραφία, έχουν εξελίξει πολύ περισσότερο την συσκευή.

Τότε όμως, όταν το 1958 η Ολλανδική κυβέρνηση αποφασίσει να την δοκιμάσει, χιλιάδες εξοργισμένοι Ολλανδοί αμφισβητούσαν την αξιοπιστία της…

Οπως μπορούμε να γνωρίζουμε σήμερα, οι αντιδράσεις τους δεν είχαν κανένα αποτέλεσμα. Οι κάμερες Gatso βρίσκονται σήμερα σε χιλιάδες τοποθεσίες σε Ευρώπη και Αμερική με στόχο να κάνουν τη ζωή μας πιο δύσκολη και ίσως πιο ασφαλή.

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook