«Το να σκοτώσεις έναν άνθρωπο επειδή φορά στολή είναι άδικο», «Τον έχουν σκοτώσει στο ξύλο. Ποιοί; Όλοι από λίγο», «Δεν είμαι κατά της αυτοδικίας, όχι όμως όταν είσαι Πολιτεία», «Η δολοφονία του σωφρονιστικού ήταν πράξη απόγνωσης και αμόκ», «Δεν μπορεί ο ένστολος να απαιτεί υπακοή και να σκοτώνει στο ξύλο», «Δεν εξυπηρετεί κανέναν γενικευμένη εξέγερση στις φυλακές», «Ένταση υπάρχει ούτως ή άλλως», «Συγκράτηση χρειάζεσαι, όχι σπρώξιμο», «Απορώ πως κάθονται ήσυχοι οι αλλοδαποί κρατούμενοι»,
Το να σκοτώσεις έναν άνθρωπο επειδή φορά στολή είναι άδικο
«Στην φυλακή είναι όλοι ένοχοι, δεν υπάρχουν αθώοι, αλλά είναι αδικημένοι», «Δεν έχει πλεόνασμα ευαισθησίας για τους κρατουμένους η κοινωνία», «Στη φυλακή κάποιοι τρώνε, πίνουν, στεγάζονται και έχουν ρεύμα», «Αλληλεγγύη χρειάζονται οι έξω, εκείνοι που δεν έχουν ούτε αυτά που έχουν οι κρατούμενοι», «Ο Ραγκούσης είναι θεσμικός υπερασπιστής, δεν παίρνει ούτε τα έξοδά», «Οι πολιτικοί είναι ανεπαρκείς, φτιάχνουν ιδιωτικούς στρατούς για ξεκαθαρίσματα λογαριασμών», «Casus belli το κόψιμο επικοινωνίας με τους συγγενείς μας», «Αν επιβάλλουν την πλήρη απομόνωση θα έχει κόστος»…
Δεν εξυπηρετεί κανέναν γενικευμένη εξέγερση στις φυλακές ένταση υπάρχει ούτως ή άλλως
Τα παραπάνω αποτελούν φράσεις του αποκαλούμενου «βαρόνου της νύχτας», «αρχηγού του Χαϊδαρίου», Βασίλη Στεφανάκου, σε μία μακροσκελή ηχογραφημένη συνέντευξη του, που δημοσιοποιεί το TheTOC.gr. Ο κρατούμενος των φυλακών Δομοκού, που σύντομα θα μετατραπούν σε υψίστης ασφαλείας, μιλά ανοικτά για τα τελευταία θανατηφόρα περιστατικά, για τις άθλιες συνθήκες των φυλακών, τις κινητοποιήσεις των κρατουμένων. Μεταφέρει την άποψή του για την διασύνδεση ποινικών και τρομοκρατών, κρίνει ως «εκτιμητέα» την στάση των «Πυρήνων», στέλνει τις «ευχές» του στον «συμπαθή φίλο» του Χριστόδουλο Ξηρό, δηλώνει την προσωρινή ανοχή του σχεδόν σε όλα τα φημολογούμενα μέτρα των φυλακών τύπου Γ΄ στον Δομοκό, τοποθετώντας όμως ως… αιτία πολέμου την διακοπή επικοινωνίας με τους συγγενείς του.
«Δεν είμαι κατά της αυτοδικίας»
Ξεκινώντας τη συνομιλία μας με τον Βασίλη Στεφανάκο, άμεσα η κουβέντα επικεντρώθηκε στον σφαγιασμό του σωφρονιστικού υπαλλήλου Γιώργου Τσιρώνη και τον μετέπειτα βίαιο θάνατο του αλλοδαπού δράστη.
«Θα σου πω τη δική μου άποψη, και αρκετών κρατουμένων. Το να σκοτώσεις έναν άνθρωπο επειδή φορά στολή είναι άδικο. Ανεξάρτητα και με το ότι αφήνεις δύο παιδιά ορφανά και μια οικογένεια στο πένθος, είναι άδικο να τον χτυπήσεις επειδή φορά στολή και επειδή κάποιοι νομίζεις ότι σε αδικήσανε, να χτυπήσεις έναν άνθρωπο, να τον σκοτώσεις επειδή φορά στολή. Το ότι σε κλείνει, σε κλειδώνει το βράδυ μέσα, χωρίς να ξέρει αν φταις ή δε φταις, είναι η άχαρη δουλειά που κάνουνε, η οποία όμως δεν είναι η αιτία για να το κάνεις, δεν είναι αυτός το πρόβλημά σου» απάντησε σε σχετική ερώτηση.
Στεφανάκος: «δεν μπορεί να λένε ότι είναι Πολιτεία, να πληρώνονται, να φορούν στολές, να απαιτούν υπακοή και να κάνουν τέτοια πράγματα»
Αναφορικά με τον βίαιο θάνατο του δράστη, ο Βασίλης Στεφανάκος απαντά: «Και μένα κοίτα να δεις, αν έχουν σκοτώσει έναν φίλο μου, θα τον πάταγα κάτω. Εγώ δεν είμαι κατά της αυτοδικίας, αλλά όχι με την πλάτη στον τοίχο, όχι με την πλάτη στον νόμο. Όταν είσαι η πολιτεία και το κράτος δεν μπορείς να κάνεις τέτοια πράγματα. Και μένα αν έχεις πειράξει την οικογένειά μου ή είχε κάνει κάτι τέτοιο το ίδιο θα έκανα. Γιατί έτσι θέλω να λειτουργώ. Θέλω να είμαι αυτοδίκαιος, όχι όμως με θεσμικό μανδύα. Λοιπόν, αυτοί τον έδερναν από τη στιγμή που του πήραν το μαχαίρι, τον έδερναν αδιάκοπα, μέχρι που τον έβαλαν στο κελί στη Νιγρίτα».
Στεφανάκος: η πράξη του μαχαιρώματος του σωφρονιστικού ήταν πράξη απόγνωσης και αμόκ
Ο διαβόητος κρατούμενος υποστηρίζει πως η κεντρική ιδέα που πρέπει να μείνει στον κόσμο είναι ότι «δεν μπορεί να λένε ότι είναι Πολιτεία, να πληρώνονται, να φορούν στολές, να απαιτούν υπακοή και να κάνουν τέτοια πράγματα». Σχετικά με τον νεκρό Ιλία Καρέλι, αναφέρει πως «παρότι μου είναι παγερά αδιάφορη η παρουσία του, η πράξη του μαχαιρώματος του σωφρονιστικού ήταν πράξη απόγνωσης και αμόκ. Όποιος μπαίνει στο σπίτι ανθρώπου, είναι κάθαρμα, δεν το συζητώ, δεν έχω ενδοιασμούς για αυτό, το λέω στη φυλακή, το λέω και έξω από τη φυλακή το λέω και παντού. Μη φαντάζεσαι ότι προσπαθώ να δικαιολογήσω ή να ωραιοποιήσω κάτι. Πάντως δεν είναι ο στυγερός όπως λέγεται. Αυτός ο άνθρωπος ήταν σε απόγνωση, σε κατάσταση αλλοφροσύνης κατά τη γνώμη μου, ένοιωθε ότι τον πνίγει η αδικία, η οποία δεν προερχόταν από τον συγκεκριμένο άνθρωπο που σκότωσε, απ’ ότι μπορώ να υποθέσω. Αυτός ήταν 20 χρόνια φυλακή για μια ποινή 16-17 χρόνων, άκουσα να λένε.
όταν δεν έχεις γιατρό μες στην φυλακή, καθόλου όμως έτσι, ποτέ, όταν δεν έχεις κοινωνικό λειτουργό μες στην φυλακή, όταν δεν έχεις παπούτσια να φορέσεις, όταν δεν έχεις ρούχα, όταν δεν έχεις τίποτα, δεν χρειάζεσαι κανέναν να σε σπρώξει για να διαμαρτυρηθείς
Είχε υπερβεί κατά πολύ τα χρόνια για αίτηση αποφυλάκισης. Ένοιωθε αδικημένος, ένοιωθε πνιγμένος. Δεν ήταν προσωπικό, απλά μπορεί ο συγκεκριμένος σωφρονιστικός να ήταν πιο αυστηρός, και να τον βοήθησε λίγο παραπάνω στην τρέλα του».
«Δεν συμφέρουν κανέναν οι εξεγέρσεις»
Σε ερώτηση σχετικά με τις φημολογούμενες γενικευμένες εξεγέρσεις σε όλες τις φυλακές της χώρας, τον σημαντικό ρόλο που του αποδίδεται σε αυτές, και πόσο έχει επηρεαστεί η ζωή στη φυλακή μετά τα τελευταία θανατηφόρα γεγονότα, ο Βασίλης Στεφανάκος απαντά: «Κοίταξε έχουν φέρει έναν εκνευρισμό, έχουν φέρει μια αναστάτωση, έχουν φέρει μια εκρηκτικότητα, αλλά πιστεύω ότι ελέγχεται. Από εκεί και πέρα όμως δεν χρειάζεται να πείσεις κανέναν, δηλαδή όταν δεν έχεις γιατρό μες στην φυλακή, καθόλου όμως έτσι, ποτέ, όταν δεν έχεις κοινωνικό λειτουργό μες στην φυλακή, όταν δεν έχεις παπούτσια να φορέσεις, όταν δεν έχεις ρούχα, όταν δεν έχεις τίποτα, δεν χρειάζεσαι κανέναν να σε σπρώξει για να διαμαρτυρηθείς».
δεν εξυπηρετεί κανέναν αυτή τη στιγμή, κανέναν, να υπάρχει ένταση
Για την φημολογούμενη «συνεργασία» του με τους φυλακισμένους Πυρήνες, προκαλώντας μεγάλες εξεγέρσεις στις φυλακές με σκοπό την καθυστέρηση δημιουργίας των φυλακών υψίστης ασφαλείας, ενδεχομένως και ομαδικής απόδρασης, ο Βασίλης Στεφανάκος μεταξύ άλλων απάντησε:«Θα σου πω και κάτι το οποίο μπορεί να είναι και λιγάκι οξύμωρο. Αυτές τις μέρες, αντιθέτως, προσπαθούν κάποιοι να μην εντείνουν τα πράγματα γιατί δεν συμφέρει και δεν κάνει καλό. Με τους φυλακισμένους πυρήνες όπως το έχω πει έχω ζήσει μαζί τους. Είναι φίλοι μου. Σε πληροφορώ ότι και οι συγκεκριμένοι και εγώ, ότι αυτή τη στιγμή επειδή δεν εξυπηρετεί καθόλου τον κόσμο, σε αυτή τη φάση, να γίνει κάτι, γιατί θα χειροτερέψει τα πράγματα, θα απομονώσει και πάλι τις φυλακές από την κοινωνία, είναι η αγωνία να μην γίνει κάτι αυτές τις μέρες. Είναι ακριβώς το αντίθετο, γιατί δεν εξυπηρετεί κανέναν αυτή τη στιγμή, κανέναν, να υπάρχει ένταση».
Δεν νομίζω ότι θα ευαισθητοποιηθεί ποτέ η κοινωνία, ότι έχει περιθώρια, πλεόνασμα ευαισθησίας για τους κρατούμενους, γιατί ήδη χρειάζεται πολύ ευαισθησία και αλληλεγγύη για αυτούς που είναι έξω
Συμπληρώνει ωστόσο πως γίνεται μια διαμαρτυρία, με δίκαια αιτήματα γιατί «όταν δεν έχεις να φας, να πιεις, είσαι άρρωστος, ψοφάς στο κρύο, δεν έχεις νερό, όπως εδώ στον Δομοκό, δεν έχεις τίποτα, δεν χρειάζεται τίποτα άλλο. Συγκράτηση χρειάζεσαι, όχι σπρώξιμο, για να μην χάσεις τα δικαιώματά σου. Δεν νομίζω ότι θα ευαισθητοποιηθεί ποτέ η κοινωνία, ότι έχει περιθώρια, πλεόνασμα ευαισθησίας για τους κρατούμενους, γιατί ήδη χρειάζεται πολύ ευαισθησία και αλληλεγγύη για αυτούς που είναι έξω, γιατί εδώ κάποιοι και τρώνε και πίνουνε, και στεγάζονται, έχουνε και ρεύμα. Υπάρχουν σπιτικά έξω, με αναξιοπαθούντες ανθρώπους, οι οποίοι δεν τα έχουν όλα αυτά, άρα λοιπόν η κοινωνία δεν είναι φυσιολογικό να ζητάμε ευαισθητοποίηση και αλληλεγγύη από την κοινωνία».
Πρόσθεσε ωστόσο πως «υπάρχουν στις φυλακές 13, 5-14 χιλιάδες κρατούμενοι, με το 70% περίπου, αλλοδαποί, αυτοί δεν έχουν στον ήλιο μοίρα, δεν έχουν να χάσουν τίποτα και πάλι απορώ πως κάθονται ήσυχοι. Απορώ πως κάθονται ήσυχοι, μπορεί να τους παρασύρουμε και εμείς με τη συμπεριφορά μας και κάθονται ήσυχοι, αφού δεν μιλάνε οι ίδιοι, τι να πούμε εμείς. Και δεν ξέρω αν έχουν και δίκιο που το κάνουν αυτό».
Αν κάποιος δεν μπορεί να βλέπει τα παιδιά και την γυναίκα του, την οικογένειά του, τι λόγο έχει να κάθεται. Αυτό είναι casus belli
«Δεν μπορούν να μας αποκόψουν από την κοινωνία»
Σε άλλο σημείο της συνέντευξης, ερωτώμενος ο Βασίλης Στεφανάκος, για τη δημιουργία του «Γκουαντάναμο» ή «Αλκατράζ», όπως λένε οι κρατούμενοι, στον Δομοκό, εξέφρασε τις δικές του απόψεις: «Δεν έχει αντίρρηση κανένας κρατούμενος να βάλουν σύρματα και αστυνομικούς απ’ έξω, άλλωστε είναι σιδηρόφρακτη όλη η φυλακή. Δεν μας νοιάζει πως θα μας φυλάξουνε, άλλωστε δεν είναι και λογικό να έχουμε εμείς λόγο για το πως θα μας φυλάξουνε. Αυτό που έχουμε λόγο εμείς είναι ότι δεν μπορούν να μας αποκόψουν από την κοινωνία. Αυτό δεν πρόκειται να γίνει δεκτό, και όταν θα γίνει και αν το επιβάλλουν θα έχει κόστος. Δεν είναι δυνατόν να μας αποκόψουν από την κοινωνία, αυτό δεν θα το πετύχουνε. Εκεί θα υπάρξει πρόβλημα. Αν κάποιος δεν μπορεί να βλέπει τα παιδιά και την γυναίκα του, την οικογένειά του, τι λόγο έχει να κάθεται. Αυτό είναι casus belli. Εκεί ξέρεις που θα πάει... εν πάσει περιπτώσει άστο. Θα τα πούμε τότε».
κανένας ποινικός δεν κόβει το γεφύρι πίσω του ενώ ο πολιτικός κρατούμενος το κόβει. Δεν μπορούν να περπατήσουν μαζί. Οι Πυρήνες το έχουν κατακόψει
«Δεν μπορούν να περπατήσουν μαζί»
Δημ: Ακούμε συχνά τον τελευταίο καιρό από αξιωματικούς της αστυνομίας περί όσμωσης-συνεργασίας ποινικών και τρομοκρατών; Βασ. Στεφ: Δεν μπορεί να γίνει αυτό. Οι ποινικοί στο μονοπάτι της παραβατικότητας ποτέ δεν κόβουν τις γέφυρες πίσω τους. Οι πολιτικοί κρατούμενοι από τη στιγμή που ξεκινούν ένοπλο αγώνα κόβουν όλα τα γεφύρια πίσω τους, κανένας ποινικός δεν κόβει το γεφύρι πίσω του. Μπορεί να προχωρήσει πιο μακριά από τους άλλους αλλά το γεφύρι θα το έχει ανοικτό πίσω του, ενώ ο πολιτικός κρατούμενος το κόβει. Δεν μπορούν να περπατήσουν μαζί. Οι Πυρήνες το έχουν κατακόψει. Δεν έχουν πιθανότητα ποτέ να γυρίσουν σε μια νόμιμη ζωή. Δεν ελπίζουν, δεν περιμένουν κάτι τέτοιο. Αν και δεν είμαι εξουσιοδοτημένος να τους εκφράσω, αλλά από αυτά που καταλαβαίνω, οι άνθρωποι αυτοί θέλουν να παλέψουν ενάντια σε αυτά τα φαύλα συστήματα. Δεν θα πάρουν σύνταξη. Δημ: Αυτή τη στάση των πυρήνων πως την κρίνεις. Τόσο νέα παιδιά να έχουν αυτή τη στάση ζωής; Βας. Στεφ: Η στάση τους είναι απόλυτα εκτιμητέα. Τώρα το αν δεν συμφωνώ, αν τη θεωρώ μάταιη, πόσο μάταιη ή αλυσιτελή τρόπο να λειτουργείς είναι κάτι άλλο, αλλά η στάση είναι εκτιμητέα. Όταν ο άλλος αυταπαρνείται, με αρχές και ηθική δεν μπορεί να πει ότι δεν το τιμά καλά κάποιος.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr