theToc Magazine
Σάββατο, 20 Οκτωβρίου 2018
Magazine
deuteri-zwi-se-dwdeka-emblimatika-ktiria

Δευτερη ζωη σε δωδεκα εμβληματικα κτηρια

 Σχεδιάστηκε από τον Γιώργο Μουσού, τον Γιάννη Τσαρούχη, τον Παύλο Καλαντζόπουλο και τον Δημήτρη Πικιώνη, ο οποίος σχεδίασε τα πλακόστρωτα και τις φυτεύσεις. Ο λόγος για τη βίλα Ιόλα στην Αγία Παρασκευή που ο διάσημος συλλέκτης έργων τέχνης και γκαλερίστας έχτισε σε κτήμα το οποίο αγόρασε τη δεκαετία του 1960 και χαρακτηρίστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού ως διατηρητέο ιστορικό μνημείο το 1998. Η βίλα με το πολύκροτο παρελθόν - λεηλατήθηκε, καταστράφηκε, βανδαλίστηκε, απαλλοτριώθηκε, αποτέλεσε μήλον της Έριδος κι έγινε είδηση διεθνής - και το κτήμα θα αναπλαστεί από πόρους του ΕΣΠΑ 2014-2020, πρόταση που υπέβαλε ο Δήμος Αγίας Παρασκευής, το 2017, στη δράση : «Δημιουργική Επανάχρηση Δημοτικής Ακίνητης Περιουσίας». Στις 15 Ιουνίου 2018 εγκρίθηκε η πρόταση για χρηματοδότηση με 2.500.000 ευρώ της ανάπλασης του κτήματος και της βίλας.

 

Λεπτομέρεια από τη βίλα Ιόλα (Από δημοσίευση του συνεργάτη του Αλέξανδρου Ιόλα, Νίκου Σταθούλη).
Λεπτομέρεια από τη βίλα Ιόλα (Από δημοσίευση του συνεργάτη του Αλέξανδρου Ιόλα, Νίκου Σταθούλη).

Εμβλήματικά κτήρια από την Καρδίτσα ως τη Νέα Χαλκηδόνα

  Η βίλα Ιόλα είναι ένα από τα 12 έργα που θα χρηματοδοτηθούν με 25 εκατομμύρια ευρώ. Ο λόγος για εμβληματικά κτήρια που βρίσκονται σ' όλη την ελληνική περιφέρεια. Από το Σούλι ως την ΄Εδεσσα, κι από την Καρδίτσα ως τη Νέα Χαλκηδόνα, δώδεκα κτήρια που ανήκουν σε δήμους αποκτούν ζωή χάρη στο κοινοτικό πρόγραμμα. Η αποκατάσταση και ανάδειξη 12 ανενεργών εμβληματικών δημοτικών κτιρίων από ευρωπαϊκούς πόρους προκειμένου να λειτουργήσουν ως εστίες πολιτιστικής, τουριστικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας, ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.

 

Βίλα Ιόλα (Από δημοσίευση του συνεργάτη του Αλέξανδρου Ιόλα, Νίκου Σταθούλη).
Βίλα Ιόλα (Από δημοσίευση του συνεργάτη του Αλέξανδρου Ιόλα, Νίκου Σταθούλη).

Βίλα Ιόλα

  Ο δήμος Αγίας Παρασκευής στοχεύει στην αποκατάσταση και στην επανάχρησή του ως κέντρου σύγχρονης τέχνης, καλλιτεχνικής δημιουργίας και πολιτιστικής δράσης. Σύμφωνα με τα σχέδια, το ισόγειο θα αξιοποιηθεί κυρίως ως εκθεσιακός χώρος, ενώ στον όροφο οι χώροι θα φιλοξενούν επιστημονικές και καλλιτεχνικές δράσεις, βιβλιοθήκη, αίθουσα διδασκαλίας καθώς και αίθουσα πολυμέσων. Τόσο το κτήριο όσο κι ο κήπος θα επανέλθουν στην αρχική τους κατάσταση με επισκευή των φθορών και αντικατάσταση των υλικών που έχουν κλαπεί.

 

Κτήριο Βούλγαρη (φωτογραφία thesprotikospalmos)
Κτήριο Βούλγαρη (φωτογραφία thesprotikospalmos)

 

Κτήριο Βούλγαρη

Στη δράση «Δημιουργική Επανάχρηση Δημοτικής Ακίνητης Περιουσίας» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ) εντάχθηκε επίσης το εμβληματικό κτίριο Βούλγαρη με απόφαση  του  Υπουργου Ανάπτυξης Αλέξη Χαρίτση και της Ειδικής Γραμματέως Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων ΕΤΠΑ & ΤΣ, Ευγενία Φωτονιάτα. Η συνολική δημόσια δαπάνη της ένταξης της πράξης «Κτίριο Βούλγαρη: Πολυχώρος τέχνης, ιστορίας, πολιτισμού και εκπαίδευσης» ανέρχεται στα 2.468.006,00€.

 

Λίγα λόγια για το κτήριο Βούλγαρη

Πρόκειται για το ιστορικότερο σχολείο της Θεσπρωτίας και της Ηπείρου. Από τα τέλη του 14ου αιώνα η Παραμυθιά αποτελούσε κέντρο μόρφωσης, ακόμη κι όταν ανήκε στο δεσποτάτο της Ηπείρου. Το 1670 χαρακτηρίστηκε από τον Φιλλέληνα Τσελέμπη ως Πατρίδα Λόγιων, ενώ το 1681 ιδρύεται το ανώτερο ίδρυμα της Ελληνικής Δημόσιας Σχολής Παραμυθιάς. Ακόμα και στα χρόνια της Τουρκοκρατίας, που οι Τούρκοι έψαχναν τρόπους να εμποδίσουν τη λειτουργία των Χριστιανικών σχολών, δεν τα κατάφεραν κι έτσι επέβαλαν και Τούρκικο σχολείο στην Παραμυθιά. Περνώντας τα χρόνια, κι ενώ η μορφωτική και εκπαιδευτική πορεία της Παραμυθιάς ολοένα κι αυξανόταν, δημιουργήθηκαν νέες κτιριακές ανάγκες στέγασης των μαθητών στην πόλη. Έτσι το 1937 οι μεγάλοι ευεργέτες της πόλης της Παραμυθιάς Γεώργιος και Κώστας Βούλγαρης χρηματοδοτούν, μετά από επιθυμία του πατέρα τους Σωτηρίου Βούλγαρη, την ανέγερση ενός πρότυπου σχολείου για την εποχή. Η δωρεά των αδελφών Βούλγαρη ανερχόταν στο 1.075.000 δραχμές και σε συγχρηματοδότηση με το ελληνικό κράτος που διέθεσε 1.000.000 δραχμές, δημιουργήθηκε το ιστορικό κτίριο στο κέντρο της Παραμυθιάς. Στις 2 Οκτωβρίου του 1937 πραγματοποιούνται τα εγκαίνια του Μεγάρου, το οποίο λειτουργούσε ως σχολείο έως 31 Αυγούστου 2009. Έκτοτε, το ιστορικό αυτό κτίριο δεν έχει κάποια χρήση.

 

 

Κανναβουργείο ΄Εδεσσας (2017)
Κανναβουργείο ΄Εδεσσας (2017)

Κανναβουργείο ΄Εδεσσας

Το Κανναβουργείο της Εδεσσας ήταν μια πρότυπη βιομηχανική μονάδα, δημιουργίας σχοινιών και σπάγκων από ινδική κάνναβη. Ήταν το μεγαλύτερο από τα 4 Κανναβουργεία της Ελλάδας, σε παραγωγή και εγκαταστάσεις. Αποτελεί παράρτημα του Υπαίθριου Μουσείου Νερού ΄Εδεσσας, όπου τοποθετείται στο σημείο «Μεγάλος Κρημνός» δίπλα στην παραδοσιακή συνοικία της πόλης, και στο γνωστό Γεωπάρκο των Καταρρακτών. Λειτούργησε ως εργοστάσιο ως το 1967, και έπειτα παραμένει εγκαταλελειμμένο. Αργότερα το 1997 μετατρέπεται σε Πολυχώρο αναψυχής και εκπαίδευσης, όπου συνεχίζει την λειτουργία του ως το 2014 όπου κλείνει οριστικά.

 

Από δράση για την αποκατάσταση του ξενοδοχείου Ξενία στην ΄Αρτα
Από δράση για την αποκατάσταση του ξενοδοχείου Ξενία στην ΄Αρτα

Αναλυτικά τα υπόλοιπα έργα:

  • επανάχρηση δημοτικού κτιρίου (πρώην Α΄Λύκειο) στην Καρδίτσα για μετεγκατάσταση και λειτουργία υπηρεσιών του Δήμου
  • αποκατάσταση του παλιού δημοτικού σχολείου Φαρσάλων και επανάχρησή του ως χώρου έκθεσης αρχαιολογικής συλλογής
  • ανάδειξη και αξιοποίηση πρώην στρατιωτικού εργοστασίου στη Δ.Ε. Νέας Χαλκηδόνας
  • αποκατάσταση του διατηρητέου νεοκλασικού κτιρίου του Δήμου Χανίων για λειτουργία δημοτικής βιβλιοθήκης
  • αξιοποίηση του παλαιού ξενοδοχείου Ξενία στην Άρτα
  • επανάχρηση  συγκροτήματος αποθηκών του Δήμου Τρικκαίων ως πολυχώρου τέχνης και πολιτισμού
  • ανακατασκευή – αναπαλαίωση παραδοσιακού δημοτικού σχολείου Σίνδου και μετατροπή του σε νέο δημαρχιακό μέγαρο του Δήμου Δέλτα
  • ανακατασκευή ανενεργής αποθήκης (πρώην γεωργικού συνεταιρισμού Στεφανοβικείου) Δ.Ε. Κάρλας, Δήμου Ρήγα Φεραίου και ανάπλαση περιβάλλοντος χώρου της
  • κέντρο αθλητικών, πολιτιστικών και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων στη Δ.Ε. Μολάων του Δήμου Μονεμβασιάς.

 

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Οταν ο Ξενοφων ΖολωταΣ συναντησε την Λιζ Τειλορ ΄Εκθεση με 12 στιγμιότυπα που έλαβαν χώρα στην Τράπεζα της Ελλάδος κι απαθανάτισε ο Κ. Μεγαλοκονόμος. Συνέντευξη με την επιμελήτριά της, Χάρις Κανελλοπούλου
ΑλεξανδροΣ ΙολαΣ: Η κληρονομια. Ο βιογραφοΣ του θρυλου στο TOC «Τον τσάκισε ο Αυριανισμός.Τον συνέτριψε. Όμως πλέον μιλάει η Ιστορια της Τέχνης για τον ιδιο. Ειναι μεγάλο αυτό. Και μοναδικό». Ο Ν. Σταθούλης για τη δικαίωση Ιόλα.
Royal Academy of Arts: Τιμη στον πρωταθλητη τηΣ αρχιτεκτονικηΣ, Ρ. Πιανο Τα 16 εμβληματικότερα κτήρια του «πρωταθλητή της δημόσιας αρχιτεκτονικής», Ρέντζο Πιάνο, σε μια αναδρομική έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου
Οταν ο ΠοσειδωναΣ «επισκεφθηκε» το Σουνιο Φωτογραφίες που κόβουν την ανάσα από τον φωτογράφο του AFP στην Ελλάδα, Αρη Μεσσήνη.
Ο πρωτοποροΣ ΓιαννηΣ ΤσεκλενηΣ και η ελληνικη κλωστοϋφαντουργια Ο σπουδαιότερος Έλληνας σχεδιαστής και τα μοναδικά ρούχα του σε μια αναδρομική έκθεση στο Ναύπλιο.
Reuters: Tα σκουπιδια στιΣ ελληνικεΣ θαλασσεΣ Υποβρύχιες λήψεις μοναδικών χρωμάτων που αποκαλύπτουν και μία άλλη εικόνα των ελληνικών θαλασσών: τα σκουπίδια.
ΚαρολοΣ: Γινεται 70 ετων και σπαει ρεκορ ωΣ διαδοχοΣ Μια ματιά στη ζωή του αιώνιου διαδόχου που κλείνει τα 70 του με πανηγυρικές εκδηλώσεις χωρίς, ωστόσο, να έχει καθήσει ποτέ στον βρετανικό θρόνο.
Φραπε, ο ... ελληνικοΣ. Ανακαλυφθηκε στη Διεθνη Εκθεση Θεσ/κηΣ Μια απίστευτη ιστορία για τη γέννηση του περίφημου καφέ που δεν παρασκευάζεται και δεν σερβίρεται πουθενά αλλού στη Διεθνή ΄Εκθεση Θεσσαλονίκης
Kaepernich: Τα εβαλε με το κατεστημενο κι εγινε το προσωπο τηΣ Nike Γονατίζει την ώρα της ακρόασης του αμερικανικού εθνικού ύμνου για τα δικαιώματα των αφροαμερικανών, έχει θυμώσει τον Τραμπ και ...γίνεται πρόσωπο της Nike
Αριθα Φρανκλιν: Με φωνη "εθνικο αγαθο" των ΗΠΑ Θυμόμαστε τον βίο και το έργο της "βασίλισσας της σόουλ"

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook