theToc Magazine
Δευτέρα, 18 Μαρτίου 2019
Magazine
giannis-mpexrakis-to-agrupno-mati-pou-ekleise

ΓιαννηΣ ΜπεχρακηΣ: Το αγρυπνο ματι εκλεισε

«Η αποστολή μου είναι να εξασφαλίσω ότι κανείς δεν θα μπορεί να πει: "δεν γνώριζα"». Ο άνθρωπος που ήθελε να αλλάξει τον κόσμο μ' ένα κλικ δεν είναι πια εδώ. Ο άνθρωπος που πλησίασε πολλές φορές τον θάνατο σε επικίνδυνες αποστολές σε μερικούς από τους σκληρότερους πολέμους του πλανήτη και του ξεγλύστρισε άλλες τόσες, λύγισε στην αναμέτρησή του με τον πιο ύπουλο εχθρό, τον καρκίνο. Ο κορυφαίος φωτορεπόρτερ, Γιάννης Μπεχράκης, έφυγε από τη ζωή το περασμένο Σάββατο. ΄Ηταν 59 ετών.

 

 

Ξεκίνησε με τη συγκίνηση στον θριαμβευτικό για την Ελλάδα τελικό του μπάσκετ το 1987

΄Ηταν ο μοναδικός Έλληνας που κατάφερε να φέρει το Πούλιτζερ στην Ελλάδα για τις φωτογραφίες που τράβηξε ως επικεφαλής του φωτογραφικού τμήματος του Reuters καλύπτοντας την προσφυγική κρίση. Το 2015 η εφημερίδα Guardian τον ανακήρυξε ως φωτογράφο της χρονιάς. Τον Απρίλιο του 2016 κέρδισε μαζί με τους νεώτερους συναδέλφους του στο ίδιο πρακτορείο, Αλκη Κωνσταντινίδη και Αλέξανδρο Αβραμίδη, το Πούλιτζερ στην κατηγορία Breaking News. Ξεκίνησε την καριέρα του επειδή η φωτογραφία τον έφερνε πιο κοντά σε αυτό που ήθελαν να εκφράσουν οι άνθρωποι και εμπνεύστηκε βλέποντας και απαθανατίζοντας τη συγκίνηση στον θριαμβευτικό για την Ελλάδα τελικό του μπάσκετ το 1987.

 

 

Το μόνιμο συμβόλαιο συνεργασίας με το πρακτορείο Reuters

Αρχικά συνδέθηκε με το πρακτορείο Reuters στην Αθήνα ως freelancer το 1987 αλλά δεν ήταν άλλη από τη δουλειά του κατά τη αποστολή στη Λιβύη του Καντάφι το 1989 που του χάρισε ένα μόνιμο συμβόλαιο συνεργασίας λόγω της φωτογραφίας του τότε δικτάτορα που έγινε πρωτοσέλιδο στις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου. Κάλυψε την κηδεία του Χομεινί - «μόνο που έχασα εξαιτίας αυτού τα γεγονότα στην πλατεία Τιεν αμεν» έλεγε και από τότε βρισκόταν πάντα στην πρώτη γραμμή των πιο κρίσιμων παγκόσμιων γεγονότων.

 

 

Με κυρίαρχη τη δίψα του ανθρώπου για ζωή

Αφού εντάχθηκε στο πρακτορείο, ο Μπεχράκης κάλυψε συνταρακτικά γεγονότα σε όλο τον κόσμο, από τις συρράξεις στο Αφγανιστάν, στην Αφρική, στην Τσετσενία, ως τον τεράστιο και εξαιρετικά καταστροφικό σεισμό στο Κασμίρ ή την εξέγερση στην Αίγυπτο το 2011. Μετά από αποστολές και φωτογραφικές ανταποκρίσεις σε μερικά από τα πλέον «φλεγόμενα» μέρη του πλανήτη, τα τελευταία χρόνια αποφάσισε να στρέψει το βλέμμα του στην προσφυγική κρίση και στον αντίκτυπό της στη χώρα μας. Στις φωτογραφίες του, ωστόσο, κυρίαρχη ήταν η δίψα του ανθρώπου για επιβίωση, κι όχι η κατρακύλα.

 

 

Απαθανατίζοντας το βαρύ αντίκτυπο της ελληνικής κρίσης

Η ευαισθησία του τον έκανε να ξεχωρίζει όπως και το σπάνιο ήθος και η ανθρωπιά του. «Ολοκλήρωσα το ρεπορτάζ για τους άστεγους της Αθήνας τον Ιούνιο του 2013. Μου άφησε ένα έντονο συναίσθημα ντροπής και απογοήτευσης για το τι τελικά αντίκτυπο έχει αυτή η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση σε βασικές πανανθρώπινες αξίες», ανέφερε στους Αστεγους των Αθηνών, ένα ρεπορτάζ που είχε υπογράψει για το TheTOC.

 

 

Οι συνάδελφοί του για εκείνον...

Οι συνάδελφοί του που εργάστηκαν στο πλάι του στο πεδίο τόνισαν πως το Reuters έχασε έναν ταλαντούχο, απόλυτα αφοσιωμένο φωτοειδησεογράφο και δημοσιογράφο. Αναφερόμενος στη ματιά και το στιλ της δουλειάς του Μπεχράκη, ο βετεράνος φωτοειδησεογράφος του Ρόιτερς Γκόραν Τομάσεβιτς σχολίασε ότι για τον εκλιπόντα, πάντα το ζητούμενο «ήταν να αφηγηθεί την ιστορία με όσο πιο άρτιο, καλλιτεχνικό τρόπο ήταν δυνατόν». «Δεν θα συναντήσετε κανέναν εξίσου αφοσιωμένο, τόσο εστιασμένο, κάποιον που θα θυσίαζε τα πάντα για να καταγράψει την πιο σημαντική εικόνα», πρόσθεσε.

 

 

Ενας άνθρωπος με βαθιά αφοσίωση

Αυτή η αφοσίωση του Μπεχράκη, που γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960, ήταν βασικό στοιχείο της προσωπικότητάς του. Ο φίλος και συνάδελφός του Βασίλης Τριανταφύλλου, που συνεργάστηκε μαζί του τριάντα χρόνια, τον περιγράφει ως «θυελλώδη» τύπο, που δεν σταμάταγε να δουλεύει, μέρα-νύχτα, ενίοτε με κίνδυνο ακόμα και για τη ζωή του, για να τραβήξει τη φωτογραφία που ήθελε. Όταν ο Μπεχράκης δεν ήταν απορροφημένος στη δουλειά του, ήταν θερμός, αστειευόταν, συνάρπαζε τους ανθρώπους γύρω του. Ενίοτε, μπορούσε να είναι παράφορος.

 

 

Φωτογραφίες - έργα τέχνης

«Ο Γιάννης ήταν από τους καλύτερους φωτοειδησεογράφους της γενιάς του, ήταν παθιασμένος, γεμάτος ζωή, γεμάτος ένταση στη δουλειά του και στη ζωή του», σημείωσε η Ντίνα Κυριακίδου-Κοντίνη, η οποία δουλεύει για το πρακτορείο στις ΗΠΑ. «Οι φωτογραφίες του είναι εκπληκτικές, ορισμένες είναι έργα τέχνης.Όμως ήταν η βαθιά κατανόηση των θεμάτων αυτή που τον έκανε σπουδαίο φωτοειδησεογράφο.» «Η αποστολή μου είναι να σας αφηγηθώ την ιστορία, ώστε εσείς να αποφασίσετε τι θέλετε να κάνετε», είχε πει συζητώντας για το Πούλιτζερ που πήρε η ομάδα του Reuters που κάλυψε την κρίση των προσφύγων στην Ευρώπη. Καλό του ταξίδι.
 

 

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Πλημμυρισε η Αθηνα με 22.000 δρομειΣ Ατομα όλων των ηλικιών έτρεξαν στον 8ο Ημιμαραθώνιο. Δείτε ένα πολύ όμορφο φωτογραφικό οδοιπορικό για πολλές και διαφορετικές «γωνίες» λήψεις.
Ενα αρχιτετονικο επιτευγμα για την εδρα του Sotheby's στη Νεα Υορκη Σαράντα γκαλερί διαφόρων μεγεθών ως και κατάστημα συλλεκτικών κρασιών θα συναντά κανείς στον πρώτο εμπορικό χώρο στον κόσμο που θα προβάλει μεταξύ άλλων έργα τέχνης
Απο την μαυρη τρουφα του Κενεντι στα μπεργκερ του Τραμπ Τρούφα αλά Κένεντι ή μπέργκερ αλα Τραμπ; Πάρτε μια γεύση των γαστρονομικών συνηθειών πολλών αμερικανών προέδρων από το 1933 ως σήμερα.
Ο ιδιοφυηΣ και απολαυστικα εκκεντρικοΣ κυριοΣ Λαγκερφελντ Οι εκπληκτικές δηλητηριώδεις δηλώσεις του εκκεντρικού "πάπα της μόδας" που ήθελε να παντρευτεί τη γάτα του και την άφησε κληρονόμο του.
Νικη Γουλανδρη: Η γυναικα που αγαπησε με παθοΣ την ελληνικη φυση Μια άγνωστη συνέντευξή της: «Οι προκλήσεις ήταν πολύ δελεαστικές. Ποτέ όμως δεν μου πέρασε από το μυαλό η ιδέα να εγκαταλείψω την αφοσίωσή μου στην ελληνική φύση...»
ΟδοιπορωνταΣ στη «Χρονογραφια» για τα 180 ετη τηΣ ΑρχαιολογικηΣ ΕταιρειαΣ Μεταφερθείτε μέσω ξεναγήσεων στη Σαντορίνη πριν τον σεισμό του 56, στην Επίδαυρο πριν την αποκατάσταση του θεάτρου και στην αρχαία αγορά πριν την πλήρη ανάδυσή της
Μουσειο Πραδο: αφιερωμα για τα 200 χρονια Το Μουσείο Πράδο γιορτάζει τα διακόσια του χρόνια και η συναρπαστική ιστορία του ακολουθεί την ταραγμένη ιστορία της Ισπανίας.
Christian Dior: ΕναΣ θρυλοΣ στο V&A του Λονδινου Πώς μια έκθεση μπορεί να «αφηγηθεί» την ξεχωριστή διαδρομή μιας από τις μεγαλύτερες μορφές της μόδας του 20ου αιώνα
ΧονδροΣ - ΛιγνοΣ: «Δεμενοι» μαζι για μια ζωη Το «νήμα» που έδεσε μαζί το διασημότερο κωμικό δίδυμο στην ιστορία του σινεμά. Επιστρέφουν στις αίθουσες με μια κινηματογραφική βιογραφία.
Δωδεκα εκθεσειΣ για τη μεγαλη επετειο απο το θανατο του Ντα Βιντσι Διοργανώνονται ταυτόχρονα σε 12 γκαλερί της Βρετανίας για να τιμήσουν τα 500 χρόνια από το θένατο αυτής της ιδιοφυΐας της Αναγέννησης.

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook