theToc Magazine
Κυριακή, 21 Οκτωβρίου 2018
Magazine
i-gkarntarompa-tou-megalou-petrou-kai-twn-tsarwn-tis-rwsias

Η γκαρνταρομπα του Μεγαλου Πετρου και των Τσαρων τηΣ ΡωσιαΣ

  Το στρατιωτικό ένδυμα του Μεγάλου Πέτρου, μια πράσινη μάλλινη ζακέτα του, το νυφικό της Αλεξάνδρας, τελευταίας αυτοκράτειρας της Ρωσίας, ένα μπλε φόρεμα στολισμένο με ασημένιο μπροκάρ που φορούσε η Αικατερίνη η Μεγάλη όταν επιθεωρούσε τα στρατεύματα μεταξύ 1729 και 1792. Πολυτελή υφάσματα και μεγαλοπρεπής κομψότητα κατακλύζουν τη νέα έκθεση του Μουσείου Ερμιτάζ αφιερωμένη στα κοστούμια των Τσάρων της Ρωσίας. Ο λόγος για μια έκθεση που προέρχεται από την συλλογή του Μουσείου.

 

 

Περισσότερα από 24.000 κομμάτια

 «Το τμήμα των κοστουμιών εκτείνεται σε 600 τετραγωνικά μέτρα. Και πίσω από τις κούκλες με τις φορεσιές υπάρχουν ερμάρια και κομμοί όπου φυλάσσονται 24.000 κομμάτια. Αυτό που βλέπετε αντιπροσωπεύει μόλις το 3% της συλλογής», εξηγεί η επιμελήτρια της έκθεσης Νίνα Ταράσοβα. Αυτό που εντυπωσιάζει τον επισκέπτη, είναι το στιλ των ενδυμάτων: Ορισμένα μοιάζουν εκπληκτικά σύγχρονα.

 

 

Ιστορίες επίσημου ντυσίματος

Πρόκειται για ένα πολύτιμο σύνολο προσεγμένο και στην τελευταία λεπτομέρειά του, καθώς για τη ραφή και το κέντημα ορισμένων φορεμάτων χρειάστηκαν μήνες, όπως αυτό που φορούσε η Αλεξάνδρα Φεοντόροβνα στο γάμο της με τον Νικόλαο Β΄ το 1894, λίγο πριν από την ενθρόνιση του συζύγου της. Το φόρεμα από λευκή δαντέλα που κοσμεί φίνο κέντημα αποτελεί έργο τέχνης που απαίτησε δουλειά έξι μηνών από ράφτες και κεντήστρες. Άλλο περίφημο κειμήλιο είναι το επίσημο φόρεμα της αυτοκράτειρας Αλεξάνδρας Φεοντόροβνα κατά τη διάρκεια της πρώτης Κρατικής Δούμας της Ρωσικής Αυτοκρατορίας τον Απρίλιο του 1906. Για τη συντήρηση των παμπάλαιων και ευαίσθητων υφασμάτων η θερμοκρασία διατηρείται στους 21 βαθμούς Κελσίου και το επίπεδο της υγρασίας μένει στο 46%. Το φως του ηλίου δεν περνά από κανένα παράθυρο, καθώς η αίθουσα είναι κλειστή και προστατευμένη.

 

 

Η γκαρνταρόμπα των Ρομανόφ

Οι περισσότερες φορεσιές ανήκαν στη δυναστεία Ρομανόφ που βασίλευσε στη Ρωσία έως την Επανάσταση των Μπολσεβίκων το 1917 και οι παλαιότερες χρονολογούνται στα τέλη του 18ου αιώνα. «Για παράδειγμα, φυλάσσουμε 280 κομμάτια που ανήκαν στον Μεγάλο Πέτρο - είναι η μεγαλύτερη συλλογή παγκοσμίως ανδρικών ενδυμάτων του 18ου αιώνα», είπε η Ταράσοβα. Τσάρος στον 17ο αιώνα, ο Μεγάλος Πέτρος Α' είναι «αυτοκράτορας πασών των Ρωσιών» στον 18ο αιώνα και ιδρυτής της Αγίας Πετρούπολης. Από τις 15 Δεκεμβρίου, η έκθεση παρουσιάζει κυρίως τα υφάσματα των Ρομανόφ, έως τον Νικόλαο Β' και την οικογένειά του, που εκτελέστηκε από τους μπολσεβίκους το 1918 μετά την παραίτηση του τελευταίου τσάρου.

 

 

Το περιβάλλον των Ανακτόρων και της Αυλής

Τα ενδύματα, ενδεικτικά του σωματότυπου και των προτιμήσεων των τσάρων, επιτρέπουν στον επισκέπτη να κατανοήσει το περιβάλλον των Ανακτόρων και της Αυλής. Ο Μεγάλος Πέτρος προτιμούσε τα απλά ρούχα από τα υπερβολικά κοστούμια. Ένα επίσημο κοστούμι του τσάρου Αλέξανδρου Α' - βασίλεψε από το 1777 έως το 1825 - δείχνει ότι ήταν λεπτός και ψηλός, ενώ το καρό κοστούμι του Αλεξάνδρου Γ' - που κυβέρνησε από το 1845 έως το 1894 - δείχνει έναν πιο εύσωμο σωματότυπο, επιβεβαιώνοντας ότι ο Αλέξανδρος Γ' αδιαφορούσε παντελώς για τη μόδα.

 

 

... αλλά και ρούχα χωρικών

Η έκθεση προσφέρει ωστόσο μια πιο διευρυμένη εικόνα της ρωσικής κοινωνίας. Εκτός από την γκαρνταρόμπα των Τσάρων παρουσιάζει: Παραδοσιακές φορεσιές, ρούχα των χωρικών από διάφορες περιοχές, φορέματα της Αυλής αλλά και πομπώδη ενδύματα που φορούσαν οι αριστοκράτες στους μεγάλους χορούς που διοργανώνονταν στην Αγία Πετρούπολη με το ένδυμα να αποτελεί δείκτη κοινωνικής θέσης.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ 

 

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Οταν ο Ξενοφων ΖολωταΣ συναντησε την Λιζ Τειλορ ΄Εκθεση με 12 στιγμιότυπα που έλαβαν χώρα στην Τράπεζα της Ελλάδος κι απαθανάτισε ο Κ. Μεγαλοκονόμος. Συνέντευξη με την επιμελήτριά της, Χάρις Κανελλοπούλου
ΑλεξανδροΣ ΙολαΣ: Η κληρονομια. Ο βιογραφοΣ του θρυλου στο TOC «Τον τσάκισε ο Αυριανισμός.Τον συνέτριψε. Όμως πλέον μιλάει η Ιστορια της Τέχνης για τον ιδιο. Ειναι μεγάλο αυτό. Και μοναδικό». Ο Ν. Σταθούλης για τη δικαίωση Ιόλα.
Royal Academy of Arts: Τιμη στον πρωταθλητη τηΣ αρχιτεκτονικηΣ, Ρ. Πιανο Τα 16 εμβληματικότερα κτήρια του «πρωταθλητή της δημόσιας αρχιτεκτονικής», Ρέντζο Πιάνο, σε μια αναδρομική έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου
Οταν ο ΠοσειδωναΣ «επισκεφθηκε» το Σουνιο Φωτογραφίες που κόβουν την ανάσα από τον φωτογράφο του AFP στην Ελλάδα, Αρη Μεσσήνη.
Ο πρωτοποροΣ ΓιαννηΣ ΤσεκλενηΣ και η ελληνικη κλωστοϋφαντουργια Ο σπουδαιότερος Έλληνας σχεδιαστής και τα μοναδικά ρούχα του σε μια αναδρομική έκθεση στο Ναύπλιο.
Reuters: Tα σκουπιδια στιΣ ελληνικεΣ θαλασσεΣ Υποβρύχιες λήψεις μοναδικών χρωμάτων που αποκαλύπτουν και μία άλλη εικόνα των ελληνικών θαλασσών: τα σκουπίδια.
ΚαρολοΣ: Γινεται 70 ετων και σπαει ρεκορ ωΣ διαδοχοΣ Μια ματιά στη ζωή του αιώνιου διαδόχου που κλείνει τα 70 του με πανηγυρικές εκδηλώσεις χωρίς, ωστόσο, να έχει καθήσει ποτέ στον βρετανικό θρόνο.
Φραπε, ο ... ελληνικοΣ. Ανακαλυφθηκε στη Διεθνη Εκθεση Θεσ/κηΣ Μια απίστευτη ιστορία για τη γέννηση του περίφημου καφέ που δεν παρασκευάζεται και δεν σερβίρεται πουθενά αλλού στη Διεθνή ΄Εκθεση Θεσσαλονίκης
Kaepernich: Τα εβαλε με το κατεστημενο κι εγινε το προσωπο τηΣ Nike Γονατίζει την ώρα της ακρόασης του αμερικανικού εθνικού ύμνου για τα δικαιώματα των αφροαμερικανών, έχει θυμώσει τον Τραμπ και ...γίνεται πρόσωπο της Nike
Αριθα Φρανκλιν: Με φωνη "εθνικο αγαθο" των ΗΠΑ Θυμόμαστε τον βίο και το έργο της "βασίλισσας της σόουλ"

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook