theToc Magazine
Τετάρτη, 12 Δεκεμβρίου 2018
Magazine
to-spiti-tou-ithopoiou-exei-psuxi

Το Σπιτι του Ηθοποιου εχει ψυχη! της Χρίσλας Γεωργακοπούλου

«Για να μη με θεωρούν και ηρωίδα, να ομολογήσω ότι δεν έχω τελειώσει τίποτα στη ζωή μου.  Όταν σκέφτηκα το Σπίτι του Ηθοποιού το πρώτο που είπα ήταν ότι δεν θα το τελειώσω! Βρήκα πάρα πολλές δυσκολίες, αλλά με δυνάμωναν. Άκουσα πολλά, όπως το ότι είμαι ψώνιο -που καλώς με λένε έτσι γιατί είμαι ψωνάρα και μου αρέσει. Υπήρξα πολύ φτωχή και καταλαβαίνω τι πάει να πει να είσαι ηθοποιός, να μην έχεις σύνταξη και να είσαι και μόνος. Αυτή είναι η αχίλλειος πτέρνα μου, η μοναξιά. Η αρρώστια μπορεί να βρει γιατρειά, αλλά η μοναξιά είναι θάνατος

 

 
 
 

 

Η ισόβια Πρόεδρος του Ιδρύματος, η Άννα Φόνσου, καθισμένη στο σαλόνι του πέμπτου ορόφου του εξαώροφου κτιρίου, μιλάει για αυτό «πλέκοντας» τα δάχτυλά της, με σταθερή φωνή.

Σηκώνεται για να τακτοποιήσει κάτι που δεν είναι ακριβώς στη θέση του, παρακολουθεί αν το τηλέφωνο που χτυπάει θα προλάβει να το σηκώσει η Εύη στη γραμματεία ή πρέπει να απαντήσει εκείνη...

 

 

 

Φροντισμένο, γεμάτο έργα Τέχνης, με ένα μικρό μουσείο με κοστούμια και πράγματα της Αλίκης, το φόρεμα της Μελίνας, τα καπέλα ηθοποιών από παραστάσεις του Εθνικού θεάτρου, τα πορτραίτα μεγάλων προσωπικοτήτων της υποκριτικής και της συγγραφής, το κοστούμι της Κατερίνας Ανδρεάδη, του Μάνου Κατράκη από τον Βασιλιά Ληρ.

 

 

 

Ένα μικρό παλατάκι ξεπήδησε σε μια φτωχή γειτονιά της πόλης και μυρίζει παντού Τέχνη και φροντίδα. Και εκείνη να μιλάει για αυτό κοιτώντας πάντα στα μάτια, με μια παράξενη παιδικότητα, σαν να κρατάει επιτέλους το παιχνίδι που ονειρευόταν.

 

 

 

 

Η ικανοποίησή της που τα παιδιά του σχολείου που βρίσκεται απέναντι από το Σπίτι έχουν βρει μια φωλιά στο Καφενείο «Ηθοποιείον» είναι τεράστια. Έχει φτιάξει και ένα παιχνίδι που παίζει με τα παιδιά... Τρέχει να προλάβει να μην πιουν καφέ και να τους βάλει την πορτοκαλάδα στο χέρι, να τους δώσει ένα βιβλίο, να τους εξηγήσει πώς δούλευαν οι ηθοποιοί πριν από δεκαετίες. Πριν από τη δημιουργία του Σπιτιού του Ηθοποιού, ο δρόμος έξω από το σχολείο ήταν άντρο ναρκωτικών. Τώρα είναι πεζόδρομος, με το θέατρό του, που έχει αφιερωθεί στον Νίκο Κούρκουλο και έχει το όνομά του. 

 

 

«Τα μεγάλα ονόματα δεν είχαν έρθει να το δουν, έπρεπε να έρθει ο Γιώργος Μαρίνος για να περάσουν κάποιοι την πόρτα» λέει στο TheTOC.gr με ένταση και παράπονο στη φωνή και συνεχίζει: «Οι ηθοποιοί με λεφτά δεν βοηθούν. Αυτός που μας βοήθησε πολύ και κάθε φορά που του ζήτησα χρήματα για να καλυφθούν επείγουσες ανάγκες ηθοποιών είναι ο Γιάννης Μπέζος. Μου έχει πει να μη λέω το όνομα του, αλλά εγώ το λέω. Όποτε τον έχω πάρει τηλέφωνο έχει ανταποκριθεί σε λίγα λεπτά. Πάντα μου έδινε και παραπάνω από όσα χρειαζόμουν».

 

 

 

Στα 15 δωμάτια του σπιτιού κατοικούν νέα παιδιά που σπουδάζουν σε σχολές θεάτρου, μεσήλικες ηθοποιοί που δεν κατάφεραν να αντεπεξέλθουν στην κρίση ή στις κακοτυχίες της ζωής τους. Εκεί ζει και μια μορφή, όπως τον αποκαλούν οι άνθρωποι του θεάτρου, ο Βαγγέλης Κατσουλίνος που δημιούργησε τα περίφημα «Μπουλούκια» και έχει πια «πατήσει» τα 90 χρόνια του. 

 

 

 

Η πίστη στο όνειρο, το πείσμα, η Πολιτεία και οι συνάδελφοι

 

 Το Σπίτι του Ηθοποιού, που λειτουργεί από το 1997, δεν παίρνει καμία κρατική βοήθεια. Τα χρήματα που χρειάστηκαν και εξακολουθούν να χρειάζονται για να λειτουργεί προέρχονται από την ίδια την Πρόεδρό του, κάποιους καλούς φίλους που πιστεύουν στην ιδέα και την κόρη της, που η Άννα Φόνσου θέλει να της παραδώσει το Ίδρυμα, γιατί είναι σίγουρη ότι θα το διαχειριστεί με τέτοιο τρόπο που το αποτέλεσμα θα είναι εξαιρετικό. Αυτή την περίοδο, μάλιστα, θα απευθυνθεί και στον νομικό της σύμβουλο ώστε να κάνει όλες τις απαρίτητες διαδικασίες για να οριστεί διάδοχός της η κόρη της.

 

 

 

Η Άννα κάνει ένα φλας μπακ: «Οι άνθρωποι που πήγα και μου είπαν ότι θα με βοηθήσουν ήταν ο Βενιζέλος και ο Πάχτας. Μου ενέκριναν ένα μέρος χρημάτων από αυτά που χρειάζονταν –το οποία ακόμα δεν έχω πάρει στα χέρια μου- και τα υπόλοιπα τα έβαλα εγώ, τα εξοικονομήσαμε από γιορτές που στήθηκαν και από χορηγούς.  Η επίπλωση όλων των ορόφων έγινε από φίλους».

 

Με ποιο τρόπο, όμως, εξακολουθεί να είναι ζωντανό το Ίδρυμα;  «Υπάρχει ένα αποθεματικό από το οποίο μπορούμε για πολύ λίγο ακόμα να πληρώνουμε έξοδα, αλλά κι αυτό τελειώνει. Τα λειτουργικά μας έξοδα κάθε μήνα αγγίζουν τις 15.000 ευρώ. Πρέπει να πούμε ότι κανένας από όλους όσοι μένουν εδώ δεν πληρώνουν ούτε ένα ευρώ για τίποτα, δεν το επιτρέπω. Δεν θέλω να κάνουν κάτι εδώ μέσα, θέλω μόνο να αισθάνονται καλά και τα παιδιά να αφοσιώνονται στο διάβασμά τους. Σιτίζονται όλοι πολύ καλά από το φαγητό που παίρνουμε από την Αρχιεπισκοπή. Πρόσφατα πήγα στον Υπουργό Πολιτισμού και μου είπε ότι προσπαθεί να βρει έναν τρόπο ώστε να μας δίνει 15 χιλιάδες ευρώ το μήνα για να συντηρηθούν όσοι περνούν από δω. Μου έρχεται τρέλα!  Ακούω για τις ΜΚΟ και όσα έχουν κλέψει και δεν μπορούν να βρουν 15 χιλιάδες ευρώ για να μην ζουν οι άνθρωποι στα παγκάκια και να μην πεθάνουν από την πείνα! Αν δεν βρεθεί ο τρόπος το πρόβλημα είναι αξεπέραστο».

 

 
 

Το πείσμα της είναι τεράστιο και δεν μασάει τα λόγια της. Αντιθέτως, η Άννα Φόνσου δεν έχει κανένα πρόβλημα να τα βάλει με όλους! «Δεν θέλω να κλείσει το Σπίτι, δεν πρέπει να κλείσει. Από ό,τι έχω μαζέψει δουλεύοντας μια ζωή δίνω το πιο γενναίο κομμάτι εδώ. Άλλωστε ξέρω ότι θα πεθάνω στην ψάθα, τι θα με ωφελήσει ένα βραχιόλι και ένα δαχτυλίδι παραπάνω; Θέλω να δω τι θα κάνουνε τώρα που βάζουμε κουμπαράδες στα θέατρα. Αυτό που πιστεύω είναι ότι τα λειτουργικά έξοδα θα έπρεπε να τα καλύπτουν οι ηθοποιοί. Αυτός θα ήταν και ένας τρόπος να το αισθάνονται δικό τους, γιατί  δεν είναι δικό μου, είναι όλων των Ελλήνων ηθοποιών και πρέπει να βάλουν το λιθαράκι τους» λέει η ηθοποιός, που το όνομά της δεν βρίσκεται πουθενά χαραγμένο, γραμμένο, τυπωμένο, ή τέλος πάντων εμφανές με κάποιο τρόπο στην είσοδο, ή σε οποιαδήποτε ταμπέλα και επιγραφή, αφού όλα αυτά τα θεωρεί...σαχλαμάρες.  

Για αυτήν το Ίδρυμα είναι όλη της η ζωή: «Το Σπίτι του Ηθοποιού δεν με έχει αφήσει να γεράσω και με έκανε υπεύθυνη. Μια ζωή ήμουν ανεύθυνη, τα έκανε όλα η αδελφή μου για μένα. Τώρα έχω εγώ ευθύνη. Φαντάσου πως όταν βρέχει παίρνω το αυτοκίνητο και έρχομαι να δω τι γίνεται. Αισθάνομαι ότι αν δεν είμαι εγώ κάτι θα συμβεί. Μου έχει δώσει δύναμη, δεν φοβάμαι τίποτα από τότε που το έκανα. Έχω άλλο θάρρος να αντιμετωπίζω τους ανθρώπους. Και ναι, ανακάλυψα ότι είχα μέσα μου πολλή αγάπη να δώσω».  

Τα σχέδιά της, όμως, δεν σταματούν εδώ. Ψάχνει να βρει πώς θα ολοκληρώσει το ακριβώς διπλανό κτίριο ώστε να στεγάσει εκεί μια δραματική σχολή, ένα θέατρο που θα δίνεται χωρίς ενοίκιο ώστε να ανεβαίνουν παραστάσεις, έναν παιδικό σταθμό για τα παιδιά των ηθοποιών, τμήματα που θα διδάσκουν τεχνολογία, ξένες γλώσσες και θα φιλοξενούν επιμορφωτικά σεμινάρια για ηθοποιούς. Όπως λέει ή ίδια, έχει βάλει τα πόδια στην πλάτη, χτυπάει πόρτες, εξηγεί και υπόσχεται στον εαυτό της και τους ανθρώπους που πιστεύουν σε αυτό ότι θα το καταφέρει, όσο χρόνο κι αν της πάρει.

«Αν δεν υπήρχε το Σπίτι δεν ξέρω τι θα έκανα»

Από τον Αύγουστο του 2013 βρίσκεται στο Σπίτι του Ηθοποιού η Καίτη Φίνου, μια ηθοποιός που έγινε γνωστή τη δεκαετία του 1980, έζησε καλές στιγμές, αλλά αντιμετώπισε πολλές οικονομικές δυσκολίες τα τελευταία χρόνια και λύγισε.

 

«Βρήκα ένα καταφύγιο στο Σπίτι του Ηθοποιού. Από τον Γενάρη του 2013 δεν μπορούσα να συντηρήσω ούτε τον εαυτό μου, δεν το συζητάμε για σπίτι.  Η Άννα γνωρίζοντας την κατάστασή μου μού είπε: «Έλα, θα έχεις το δικό σου δωμάτιο. Θα είσαι μια χαρά. Μείνε μαζί μας για να καταφέρεις να ορθοποδήσεις».  Με βρήκαν όλα μαζί. Ο πατέρας μου αρρώστησε από καρκίνο και πέθανε πρόσφατα, η αδελφή μου χτυπήθηκε επίσης από καρκίνο κι εγώ άφησα πίσω όσα προβλήματα υγείας αντιμετώπιζα προσωπικά και χειροτέρεψα. Όλα αυτά με έκαναν να χάσω όποια δύναμη μου είχε μείνει» περιγράφει στο TheTOC.gr η Καίτη Φίνου στο ισόγειο του εξαώροφου κτιρίου, στο καφέ που έχει δημιουργηθεί εκεί και όσοι ζουν στο Σπίτι περνούν πολλή ώρα .

 «Αν δεν υπήρχε το Σπίτι δεν ξέρω τι θα έκανα. Όταν ξεκίνησε η Άννα δεν έδωσα ιδιαίτερη σημασία γιατί θεώρησα ότι ήταν πολύ δύσκολο να γίνει. Τα κατάφερε, όμως, γιατί έχει πείσμα και ενέργεια. Θα ήθελα να μπορούσα κι εγώ να προσφέρω κάτι. Θέλω να σταθώ στα πόδια μου και έχω σκεφτεί να προτείνω να αναλάβω ενεργά τον ρόλο του ανθρώπου που θα τρέχει για όσα χρειάζονται με τα Υπουργεία, με τις υπηρεσίες και να τρέξω για να βρω τον τρόπο να βοηθηθεί οικονομικά το Σπίτι του Ηθοποιού καταλήγει η Καίτη Φίνου. 

«Τα οικονομικά προβλήματα τους φέρνουν εδώ» 

Στο πλευρό της Άννας Φόνσου βρίσκεται μια γυναίκα που ο Ελληνικός κινηματογράφος αγάπησε και το θέατρο λάτρεψε μέσα από τις ερμηνείες, τις μεταφράσεις και τα έργα της, η Μέλπω Ζαρόκωστα. Μπαίνει στο Σπίτι του Ηθοποιού και η ζωντανή φωνή της αντηχεί παντού.

«Είμαι μέλος του διοικητικού συμβουλίου από την αρχή του. Αντικαθιστώ την Άννα όταν χρειάζεται να λείψει. Κάνω ότι μπορώ με το κύρος που μου προσφέρει η ηλικία μου και η προσφορά μου στο χώρο του θεάματος ώστε να βοηθήσω να αντιληφθεί ο κόσμος το έργο που γίνεται εδώ. Έχω ζητήσει πολλές φορές χάρες, άλλοι ανταποκρίνονται άλλοι εναντιώνονται. Τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τους φέρνουν εδώ. Πολλοί λένε «ας είχαν μαζέψει χρήματα όταν ήταν πλούσιοι». Στην εποχή τη δική μας δεν υπήρχαν πλούσιοι ηθοποιοί γιατί δεν αμειβόμασταν όπως νομίζουν. Η Αλίκη ανέβασε το κασέ και όλοι άρχισαν να αμείβονται με σεβαστά ποσά. Και η τηλεόραση βοήθησε να ανέβουν τα χρήματα. Ο ηθοποιός είναι τζιτζίκι δεν είναι μυρμήγκι, άλλωστε αυτό απολαμβάνει ο κόσμος, την επιπολαιότητα μας να ανεβαίνουμε σε ένα σκαμπό και να χοροπηδάμε. Αν μπορείτε να το κάνετε σας συγχαίρω και τότε θα είστε πτωχοί στα γεράματα» λέει στο TheTOC.gr.

Η Μέλπω Ζαρόκωστα είναι ένας από τους ανθρώπους που απολαμβάνει τα βράδια του καλοκαιριού την παρέα στις βεράντες και ξοδεύει πολλές ώρες μακριά από το σπίτι της ώστε να στηρίζει τους μεγαλύτερους και να βοηθάει τους νεότερους φιλοξενούμενους του Σπιτιού.

 

 

 
 
 

 

 

 

 

 

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ολικο «λιφτινγκ» για τον «Ποιητη» του Κωστα Βαρωτσου - ΕικονεΣ «Εγκατάσταση» του γλυπτού στην καρδιά της Λευκωσίας και της Κυπριακής Δημοκρατίας, σ’ ένα σημείο απ’ όπου κάποτε εκφωνούσαν τους λόγους τους οι ηγέτες της χώρας.
Ο ΧριστουγεννιατικοΣ ΛευκοΣ ΟικοΣ κι η «Πρωτη Κυρια» του Οι εργατοώρες, ο συμβολισμός, το αποτέλεσμα, το post της Μελάνια. Ο Λευκός Οίκος «ντύθηκε» γιορτινά και γιορτάζει - με νόημα...
Η απιστευτη ιστορια των κοσμηματων τηΣ ΜαριαΣ ΑντουανεταΣ Τα εξαιρετικά κοσμήματα που φυλάσσονταν επί δύο αιώνες μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας ανήκαν σε συλλογή που προερχόταν από τον Οίκο των Βουρβόνων-Πάρμας
Ο Μικυ ΜαουΣ εγινε 90 ετων! Το αφιέρωμα "Mickey's 90th Spectacular" μεταδόθηκε στις 4 Νοεμβρίου από το δίκτυο ABC με γνωστά ονόματα να γιορτάζουν τα γενέθλια του πιο διάσημου ποντικιού.
Η θρυλικη βιλα του Α.Μιαουλη που βγαινει στο σφυρι Δημοπρατείται από τον Οίκο Sotheby's με τιμή εκκίνησης το αστρονομικό ποσό των 4.500.000 ευρώ.
Το ατοφιο ναυαγιο τηΣ ΜαυρηΣ ΘαλασσαΣ που θα μεινει για παντα στο βυθο Σώζεται σχεδόν άθικτο στα 2.000 μέτρα όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα ανέλκυσης. Η μαγεία και το μυστήριο του αρχαιότερου ακέραιου ναυαγίου στα χρονικά.
ΞεκλειδωνονταΣ «Το Προεδρικο Μεγαρο». Ενα λευκωμα 192 σελιδων H νέα έκδοση «Το Προεδρικό Μέγαρο», που κυκλοφορεί στα ελληνικά και αγγλικά, επιχειρεί μια συνολική θεώρηση της αρχιτεκτονικής & της ιστορίας του Προεδρικού Μεγάρου
Οταν ο Ξενοφων ΖολωταΣ συναντησε την Λιζ Τειλορ ΄Εκθεση με 12 στιγμιότυπα που έλαβαν χώρα στην Τράπεζα της Ελλάδος κι απαθανάτισε ο Κ. Μεγαλοκονόμος. Συνέντευξη με την επιμελήτριά της, Χάρις Κανελλοπούλου
ΑλεξανδροΣ ΙολαΣ: Η κληρονομια. Ο βιογραφοΣ του θρυλου στο TOC «Τον τσάκισε ο Αυριανισμός.Τον συνέτριψε. Όμως πλέον μιλάει η Ιστορια της Τέχνης για τον ιδιο. Ειναι μεγάλο αυτό. Και μοναδικό». Ο Ν. Σταθούλης για τη δικαίωση Ιόλα.
Royal Academy of Arts: Τιμη στον πρωταθλητη τηΣ αρχιτεκτονικηΣ, Ρ. Πιανο Τα 16 εμβληματικότερα κτήρια του «πρωταθλητή της δημόσιας αρχιτεκτονικής», Ρέντζο Πιάνο, σε μια αναδρομική έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook