theToc Magazine
Τρίτη, 11 Δεκεμβρίου 2018
Magazine
xilton-ouranoksustis-enantion-akropolis

Χιλτον: ΟυρανοξυστηΣ εναντιον ΑκροποληΣ της Κατερίνας Λυμπεροπούλου

«Ενα ξενοδοχείο αμύθητου πλούτου πρόκειται να ανεγερθεί εις τας Αθήνας...», έγραφαν το 1957 οι μεγάλες εφημερίδες της εποχής. Η αγορά 17 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων στην κοιλάδα του Ιλισού (το τελευταίο ελεύθερο κομμάτι της κοιλάδας που κατέβαινε μέχρι τη σημερινή Μιχαλακοπούλου), ήταν ένα γεγονός πολύ μεγάλης σημασίας: το πρώτο ξενοδοχείο παγκόσμιας αλυσίδας που λειτούργησε ποτέ στην Αθήνα ήταν σχεδόν σίγουρο ότι θα άνοιγε το δρόμο για επενδύσεις ξένων. Πράγματι, το Hliton Αθήνας δεν καθόρισε μόνο την αρχιτεκτονική αισθητική της δεκαετίας του '60 αλλά σηματοδότησε την είσοδο της χώρας στην παγκόσμια τουριστική αγορά πολυτελείας.

 

To ξενοδοχείο άνοιξε τις πύλες του τις 20 Απριλίου του 1963 με τριήμερες εορταστικές εκδηλώσεις παρουσία του ίδιου του Κόνραντ Χίλτον ο οποίος είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Συμφωνώ με όσους πιστεύουν ότι το ξενοδοχείο Hilton Αθηνών είναι το ωραιότερο Hilton του κόσμου». Στα εγκαίνια του Hilton Αθήνας ήταν παρόντες επίσης ο Κωνσταντίνος Καραμανλής (φωτογραφία, ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Φρανκ Σινάτρα.

Ο λόγος για το κτίριο που κόστισε 15 εκατομμύρια δολάρια και ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 1958 από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Βουρέκα σε συνεργασία με τους Προκόπη Βασιλειάδη, Σπύρο Στάικο και Αντώνη Γεωργιάδη.

Το ωραιότερο Hilton ή ο μεγαλύτερος βανδαλισμός;

Ο σκοπός ήταν ένα υπερσύγχρονο ξενοδοχείο που θα ξεπερνούσε κάθε προηγούμενο στην ελληνική πρωτεύουσα σε μέγεθος και εξοπλισμό. Και αυτό έπρεπε να το εξωτερικεύσει, να επιβληθεί στον αστικό περίγυρο. Εξ' αρχής, λοιπόν, το κτήριο ήταν μια από τις πιο πολυσυζητημένες επεμβάσεις τον αστικό χώρο της Αθήνας – και, βεβαίως, μία από τις πιο αμφιλεγόμενες την εποχή της ανέγερσης. Η κριτική εστιάζονταν στην ανταγωνιστική σχέση του νέου «ουρανοξύστη» με την Ακρόπολη που ως τότε κυριαρχούσε. Οι απόψεις συνέχισαν να διίστανται και μετά την αποπεράτωση του έργου, αφού πότε φέρεται ως το «ωραιότερο Hilton του κόσμου», κατά τα λεγόμενα του Χίλτον και πότε ως βανδαλισμός έναντι του ιστορικού τοπίου της πόλης λόγω της οπτικής επικοινωνίας με τον Παρθενώνα.

Πέρα από την αρχιτεκτονική ματιά, η κλίμακα του έργου το κατέστησε μείζον οικονομικό και, κατ' επέκταση, κοινωνικό ζήτημα. Το κτιριολογικό πρόγραμμα του Hilton περιλάμβανε δωμάτια με συνολικά 960 κλίνες, αίθουσες χορού, εστιατόρια, καταστήματα, θέσεις στάθμευσης, πισίνα και αναψυχή στην ταράτσα. Το κτήριο οργανώθηκε με ξεκάθαρο τρόπο, αφού όλες οι κοινόχρηστες λειτουργίες συγκεντρώθηκαν στο χαμηλό ισόγειο (εκτός το νυχτερινό κέντρο του τελευταίου ορόφου, το σημερινό προαναφερθέν Galaxy Bar) που λειτουργεί ως βάση για τον πολυώροφο όγκο των δωματίων, μία «διεθνή» λύση, όπως είχε πει ο Δ. Φιλιππίδης.

Το Hilton και ο Μόραλης

Οι κύριες όψεις διαμορφώθηκαν από ένα είδος καννάβου που σχηματίζεται από τα μεγάλα χαρακτηριστικά πτερύγια στην κατακόρυφη και τα στηθαία των μπαλκονιών στην οριζόντια διεύθυνση. Στις δύο στενές όψεις διαμορφώθηκε σόκορο, δηλαδή τυφλές όψεις - εξαιρετικά ασυνήθιστο εκείνη την εποχή - οι οποίες έφεραν τη γνωστή διακόσμηση με τις μνημειώδεις ανάγλυφες συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη.

Η συνεργασία του Γιάννη Μόραλη με το ξενοδοχείο ξεκίνησε το 1959 και ολοκληρώθηκε το 1962. Και ήταν αυτή του η συνεργασία που εγκαινίασε μια νέα διάσταση του έργου του ζωγράφου και συνόψισε τη συμβολή του στην αρχιτεκτονική.

Οσοι παρατηρήσουν με προσοχή την παράσταση στην πρόσοψη του Hilton Αθήνας θα αντιληφθούν ότι συνδυάζει τα στοιχεία της φιλοξενίας, του ταξιδιού και της διασκέδασης. Απεικονίζει τη θεά Αθηνά, ένα βωμό με τις προσφορές ιερειών, αυλητρίδες που προσφέρουν διασκέδαση, έναν ίππο, ένα καράβι κ.α.

Εκτός, όμως, από τις εξωτερικές, ο Μόραλης είχε κάνει μερικές - πολύ λιγότερο γνωστές είναι η αλήθεια - επεμβάσεις στο εσωτερικό του ξενοδοχείου. Δυστυχώς, έπειτα από την ανακαίνιση του ξενοδοχείου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, οι περισσότερες καταστράφηκαν.

Στον σχεδιασμό του ξενοδοχείου δόθηκε μεγάλη έμφαση στην «ελληνικότητα». Χαρακτηριστικό αυτής είναι τα δύο μεγάλα αίθρια, αναφορά στα αρχαία ελληνικά αίθρια, φυτεμένα χαρακτηριστικά με ελιές και την χρήση λευκού πεντελικού μαρμάρου στις όψεις.

Παράλληλα, το ξενοδοχείο εξελίχθηκε σε στέκι των Αθηναίων που δοκίμασαν για πρώτη φορά αμερικάνικα χάμπουργκερ και κλαμπ-σάντουιτς στο Βυζαντινό.

Κατά τη διάρκεια του μισού αιώνα λειτουργίας του, από το κατώφλι του Hilton Αθηνών έχουν διαβεί πλήθος μεγάλων προσωπικοτήτων: αρχηγοί κρατών, διάσημοι καλλιτέχνες, επιστήμονες διεθνούς κύρους. Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Φρανκ Σινάτρα ως τον Ιγκμαρ Μπέργκμαν και τον Αντονι Κουίν, το Hilton Αθηνών ήταν πάντα σημείο αναφοράς για το διεθνές τζετ σετ.

 
Ο Ιγκμαρ Μπέργκμαν και η σύζυγός του στο ρετιρέ του ξενοδοχείου
 
Η Ελα Φιτζέραλντ με τον Ρόμαν Ρικενμπάνχερ, τότε διευθυντή του ξενοδοχείου
 
Η Σίρλεϊ Μπάσεϊ με τον Στηβ Γεωργίου, τότε διευθυντή του ξενοδοχείου

Η πρόσοψη του Hilton Αθήνας συνδυάζει τα στοιχεία της φιλοξενίας, του ταξιδιού και της διασκέδασης. Απεικονίζει τη θεά Αθηνά, ένα βωμό με τις προσφορές ιερειών, αυλητρίδες που προσφέρουν διασκέδαση, έναν ίππο, ένα καράβι

Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Φρανκ Σινάτρα ως τον Ιγκμαρ Μπέργκμαν και τον Αντονι Κουίν, το Hilton Αθηνών ήταν πάντα σημείο αναφοράς για το διεθνές τζετ σετ

Ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, έγιναν έργα ανακαίνισης και προσθήκης νέας πτέρυγας από τα αρχιτεκτονικά γραφεία των Αλέξανδρου Τομπάζη και Χάρη Μπουγαδέλη.

Το 2004, το Hilton Αθηνών ήταν η επίσημη έδρα της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, ενώ το 2011 ήταν η έδρα της Οργανωτικής Επιτροπής των Παγκόσμιων Αγώνων Special Olympics, που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα.

Με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων, το Hilton Αθηνών δημιούργησε ένα επετειακό πακέτο διαμονής (www.hiltonathens.gr), ανακοίνωσε διαγωνισμό φωτογραφίας στην επίσημη σελίδα του στο Facebook (facebook.com/HiltonAthens), ενώ κυκλοφόρησε επετειακή έκδοση του Hilton Athens Magazine.

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ολικο «λιφτινγκ» για τον «Ποιητη» του Κωστα Βαρωτσου - ΕικονεΣ «Εγκατάσταση» του γλυπτού στην καρδιά της Λευκωσίας και της Κυπριακής Δημοκρατίας, σ’ ένα σημείο απ’ όπου κάποτε εκφωνούσαν τους λόγους τους οι ηγέτες της χώρας.
Ο ΧριστουγεννιατικοΣ ΛευκοΣ ΟικοΣ κι η «Πρωτη Κυρια» του Οι εργατοώρες, ο συμβολισμός, το αποτέλεσμα, το post της Μελάνια. Ο Λευκός Οίκος «ντύθηκε» γιορτινά και γιορτάζει - με νόημα...
Η απιστευτη ιστορια των κοσμηματων τηΣ ΜαριαΣ ΑντουανεταΣ Τα εξαιρετικά κοσμήματα που φυλάσσονταν επί δύο αιώνες μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας ανήκαν σε συλλογή που προερχόταν από τον Οίκο των Βουρβόνων-Πάρμας
Ο Μικυ ΜαουΣ εγινε 90 ετων! Το αφιέρωμα "Mickey's 90th Spectacular" μεταδόθηκε στις 4 Νοεμβρίου από το δίκτυο ABC με γνωστά ονόματα να γιορτάζουν τα γενέθλια του πιο διάσημου ποντικιού.
Η θρυλικη βιλα του Α.Μιαουλη που βγαινει στο σφυρι Δημοπρατείται από τον Οίκο Sotheby's με τιμή εκκίνησης το αστρονομικό ποσό των 4.500.000 ευρώ.
Το ατοφιο ναυαγιο τηΣ ΜαυρηΣ ΘαλασσαΣ που θα μεινει για παντα στο βυθο Σώζεται σχεδόν άθικτο στα 2.000 μέτρα όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα ανέλκυσης. Η μαγεία και το μυστήριο του αρχαιότερου ακέραιου ναυαγίου στα χρονικά.
Οταν ο Ξενοφων ΖολωταΣ συναντησε την Λιζ Τειλορ ΄Εκθεση με 12 στιγμιότυπα που έλαβαν χώρα στην Τράπεζα της Ελλάδος κι απαθανάτισε ο Κ. Μεγαλοκονόμος. Συνέντευξη με την επιμελήτριά της, Χάρις Κανελλοπούλου
ΑλεξανδροΣ ΙολαΣ: Η κληρονομια. Ο βιογραφοΣ του θρυλου στο TOC «Τον τσάκισε ο Αυριανισμός.Τον συνέτριψε. Όμως πλέον μιλάει η Ιστορια της Τέχνης για τον ιδιο. Ειναι μεγάλο αυτό. Και μοναδικό». Ο Ν. Σταθούλης για τη δικαίωση Ιόλα.
Royal Academy of Arts: Τιμη στον πρωταθλητη τηΣ αρχιτεκτονικηΣ, Ρ. Πιανο Τα 16 εμβληματικότερα κτήρια του «πρωταθλητή της δημόσιας αρχιτεκτονικής», Ρέντζο Πιάνο, σε μια αναδρομική έκθεση στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών του Λονδίνου
Ο πρωτοποροΣ ΓιαννηΣ ΤσεκλενηΣ και η ελληνικη κλωστοϋφαντουργια Ο σπουδαιότερος Έλληνας σχεδιαστής και τα μοναδικά ρούχα του σε μια αναδρομική έκθεση στο Ναύπλιο.

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook