theToc Magazine
Τρίτη, 19 Φεβρουαρίου 2019
Magazine
xilton-ouranoksustis-enantion-akropolis

Χιλτον: ΟυρανοξυστηΣ εναντιον ΑκροποληΣ της Κατερίνας Λυμπεροπούλου

«Ενα ξενοδοχείο αμύθητου πλούτου πρόκειται να ανεγερθεί εις τας Αθήνας...», έγραφαν το 1957 οι μεγάλες εφημερίδες της εποχής. Η αγορά 17 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων στην κοιλάδα του Ιλισού (το τελευταίο ελεύθερο κομμάτι της κοιλάδας που κατέβαινε μέχρι τη σημερινή Μιχαλακοπούλου), ήταν ένα γεγονός πολύ μεγάλης σημασίας: το πρώτο ξενοδοχείο παγκόσμιας αλυσίδας που λειτούργησε ποτέ στην Αθήνα ήταν σχεδόν σίγουρο ότι θα άνοιγε το δρόμο για επενδύσεις ξένων. Πράγματι, το Hliton Αθήνας δεν καθόρισε μόνο την αρχιτεκτονική αισθητική της δεκαετίας του '60 αλλά σηματοδότησε την είσοδο της χώρας στην παγκόσμια τουριστική αγορά πολυτελείας.

 

To ξενοδοχείο άνοιξε τις πύλες του τις 20 Απριλίου του 1963 με τριήμερες εορταστικές εκδηλώσεις παρουσία του ίδιου του Κόνραντ Χίλτον ο οποίος είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Συμφωνώ με όσους πιστεύουν ότι το ξενοδοχείο Hilton Αθηνών είναι το ωραιότερο Hilton του κόσμου». Στα εγκαίνια του Hilton Αθήνας ήταν παρόντες επίσης ο Κωνσταντίνος Καραμανλής (φωτογραφία, ο Αριστοτέλης Ωνάσης και ο Φρανκ Σινάτρα.

Ο λόγος για το κτίριο που κόστισε 15 εκατομμύρια δολάρια και ξεκίνησε να σχεδιάζεται το 1958 από τον σπουδαίο αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Βουρέκα σε συνεργασία με τους Προκόπη Βασιλειάδη, Σπύρο Στάικο και Αντώνη Γεωργιάδη.

Το ωραιότερο Hilton ή ο μεγαλύτερος βανδαλισμός;

Ο σκοπός ήταν ένα υπερσύγχρονο ξενοδοχείο που θα ξεπερνούσε κάθε προηγούμενο στην ελληνική πρωτεύουσα σε μέγεθος και εξοπλισμό. Και αυτό έπρεπε να το εξωτερικεύσει, να επιβληθεί στον αστικό περίγυρο. Εξ' αρχής, λοιπόν, το κτήριο ήταν μια από τις πιο πολυσυζητημένες επεμβάσεις τον αστικό χώρο της Αθήνας – και, βεβαίως, μία από τις πιο αμφιλεγόμενες την εποχή της ανέγερσης. Η κριτική εστιάζονταν στην ανταγωνιστική σχέση του νέου «ουρανοξύστη» με την Ακρόπολη που ως τότε κυριαρχούσε. Οι απόψεις συνέχισαν να διίστανται και μετά την αποπεράτωση του έργου, αφού πότε φέρεται ως το «ωραιότερο Hilton του κόσμου», κατά τα λεγόμενα του Χίλτον και πότε ως βανδαλισμός έναντι του ιστορικού τοπίου της πόλης λόγω της οπτικής επικοινωνίας με τον Παρθενώνα.

Πέρα από την αρχιτεκτονική ματιά, η κλίμακα του έργου το κατέστησε μείζον οικονομικό και, κατ' επέκταση, κοινωνικό ζήτημα. Το κτιριολογικό πρόγραμμα του Hilton περιλάμβανε δωμάτια με συνολικά 960 κλίνες, αίθουσες χορού, εστιατόρια, καταστήματα, θέσεις στάθμευσης, πισίνα και αναψυχή στην ταράτσα. Το κτήριο οργανώθηκε με ξεκάθαρο τρόπο, αφού όλες οι κοινόχρηστες λειτουργίες συγκεντρώθηκαν στο χαμηλό ισόγειο (εκτός το νυχτερινό κέντρο του τελευταίου ορόφου, το σημερινό προαναφερθέν Galaxy Bar) που λειτουργεί ως βάση για τον πολυώροφο όγκο των δωματίων, μία «διεθνή» λύση, όπως είχε πει ο Δ. Φιλιππίδης.

Το Hilton και ο Μόραλης

Οι κύριες όψεις διαμορφώθηκαν από ένα είδος καννάβου που σχηματίζεται από τα μεγάλα χαρακτηριστικά πτερύγια στην κατακόρυφη και τα στηθαία των μπαλκονιών στην οριζόντια διεύθυνση. Στις δύο στενές όψεις διαμορφώθηκε σόκορο, δηλαδή τυφλές όψεις - εξαιρετικά ασυνήθιστο εκείνη την εποχή - οι οποίες έφεραν τη γνωστή διακόσμηση με τις μνημειώδεις ανάγλυφες συνθέσεις του Γιάννη Μόραλη.

Η συνεργασία του Γιάννη Μόραλη με το ξενοδοχείο ξεκίνησε το 1959 και ολοκληρώθηκε το 1962. Και ήταν αυτή του η συνεργασία που εγκαινίασε μια νέα διάσταση του έργου του ζωγράφου και συνόψισε τη συμβολή του στην αρχιτεκτονική.

Οσοι παρατηρήσουν με προσοχή την παράσταση στην πρόσοψη του Hilton Αθήνας θα αντιληφθούν ότι συνδυάζει τα στοιχεία της φιλοξενίας, του ταξιδιού και της διασκέδασης. Απεικονίζει τη θεά Αθηνά, ένα βωμό με τις προσφορές ιερειών, αυλητρίδες που προσφέρουν διασκέδαση, έναν ίππο, ένα καράβι κ.α.

Εκτός, όμως, από τις εξωτερικές, ο Μόραλης είχε κάνει μερικές - πολύ λιγότερο γνωστές είναι η αλήθεια - επεμβάσεις στο εσωτερικό του ξενοδοχείου. Δυστυχώς, έπειτα από την ανακαίνιση του ξενοδοχείου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, οι περισσότερες καταστράφηκαν.

Στον σχεδιασμό του ξενοδοχείου δόθηκε μεγάλη έμφαση στην «ελληνικότητα». Χαρακτηριστικό αυτής είναι τα δύο μεγάλα αίθρια, αναφορά στα αρχαία ελληνικά αίθρια, φυτεμένα χαρακτηριστικά με ελιές και την χρήση λευκού πεντελικού μαρμάρου στις όψεις.

Παράλληλα, το ξενοδοχείο εξελίχθηκε σε στέκι των Αθηναίων που δοκίμασαν για πρώτη φορά αμερικάνικα χάμπουργκερ και κλαμπ-σάντουιτς στο Βυζαντινό.

Κατά τη διάρκεια του μισού αιώνα λειτουργίας του, από το κατώφλι του Hilton Αθηνών έχουν διαβεί πλήθος μεγάλων προσωπικοτήτων: αρχηγοί κρατών, διάσημοι καλλιτέχνες, επιστήμονες διεθνούς κύρους. Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Φρανκ Σινάτρα ως τον Ιγκμαρ Μπέργκμαν και τον Αντονι Κουίν, το Hilton Αθηνών ήταν πάντα σημείο αναφοράς για το διεθνές τζετ σετ.

 
Ο Ιγκμαρ Μπέργκμαν και η σύζυγός του στο ρετιρέ του ξενοδοχείου
 
Η Ελα Φιτζέραλντ με τον Ρόμαν Ρικενμπάνχερ, τότε διευθυντή του ξενοδοχείου
 
Η Σίρλεϊ Μπάσεϊ με τον Στηβ Γεωργίου, τότε διευθυντή του ξενοδοχείου

Η πρόσοψη του Hilton Αθήνας συνδυάζει τα στοιχεία της φιλοξενίας, του ταξιδιού και της διασκέδασης. Απεικονίζει τη θεά Αθηνά, ένα βωμό με τις προσφορές ιερειών, αυλητρίδες που προσφέρουν διασκέδαση, έναν ίππο, ένα καράβι

Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Φρανκ Σινάτρα ως τον Ιγκμαρ Μπέργκμαν και τον Αντονι Κουίν, το Hilton Αθηνών ήταν πάντα σημείο αναφοράς για το διεθνές τζετ σετ

Ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, έγιναν έργα ανακαίνισης και προσθήκης νέας πτέρυγας από τα αρχιτεκτονικά γραφεία των Αλέξανδρου Τομπάζη και Χάρη Μπουγαδέλη.

Το 2004, το Hilton Αθηνών ήταν η επίσημη έδρα της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, ενώ το 2011 ήταν η έδρα της Οργανωτικής Επιτροπής των Παγκόσμιων Αγώνων Special Olympics, που πραγματοποιήθηκαν στην Αθήνα.

Με αφορμή την επέτειο των 50 χρόνων, το Hilton Αθηνών δημιούργησε ένα επετειακό πακέτο διαμονής (www.hiltonathens.gr), ανακοίνωσε διαγωνισμό φωτογραφίας στην επίσημη σελίδα του στο Facebook (facebook.com/HiltonAthens), ενώ κυκλοφόρησε επετειακή έκδοση του Hilton Athens Magazine.

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Νικη Γουλανδρη: Η γυναικα που αγαπησε με παθοΣ την ελληνικη φυση Μια άγνωστη συνέντευξή της: «Οι προκλήσεις ήταν πολύ δελεαστικές. Ποτέ όμως δεν μου πέρασε από το μυαλό η ιδέα να εγκαταλείψω την αφοσίωσή μου στην ελληνική φύση...»
ΟδοιπορωνταΣ στη «Χρονογραφια» για τα 180 ετη τηΣ ΑρχαιολογικηΣ ΕταιρειαΣ Μεταφερθείτε μέσω ξεναγήσεων στη Σαντορίνη πριν τον σεισμό του 56, στην Επίδαυρο πριν την αποκατάσταση του θεάτρου και στην αρχαία αγορά πριν την πλήρη ανάδυσή της
Μουσειο Πραδο: αφιερωμα για τα 200 χρονια Το Μουσείο Πράδο γιορτάζει τα διακόσια του χρόνια και η συναρπαστική ιστορία του ακολουθεί την ταραγμένη ιστορία της Ισπανίας.
Christian Dior: ΕναΣ θρυλοΣ στο V&A του Λονδινου Πώς μια έκθεση μπορεί να «αφηγηθεί» την ξεχωριστή διαδρομή μιας από τις μεγαλύτερες μορφές της μόδας του 20ου αιώνα
ΧονδροΣ - ΛιγνοΣ: «Δεμενοι» μαζι για μια ζωη Το «νήμα» που έδεσε μαζί το διασημότερο κωμικό δίδυμο στην ιστορία του σινεμά. Επιστρέφουν στις αίθουσες με μια κινηματογραφική βιογραφία.
Δωδεκα εκθεσειΣ για τη μεγαλη επετειο απο το θανατο του Ντα Βιντσι Διοργανώνονται ταυτόχρονα σε 12 γκαλερί της Βρετανίας για να τιμήσουν τα 500 χρόνια από το θένατο αυτής της ιδιοφυΐας της Αναγέννησης.
Οι Αθηναιοι φωτογραφιζουν την πολη τουΣ Ετσι βλέπουν την πόλη πενήντα διαζωνιζόμενοι, οι οποίοι είναι αποκλειστικά δημότες και κάτοικοι των επτά Δημοτικών Κοινοτήτων της Αθήνας
Reuters: Οι 10 καλυτερεΣ φωτογραφιεΣ του 2018 O φακός του Reuters «σκανάρει» το 2018 παρουσιάζοντας μέσα από τη δουλειά φωτογράφων από κάθε γωνιά του κόσμου
Ο «σκοτεινοΣ» κι ο «φωτεινοΣ» Ζεραρ Ντεμπαρντιε. Κλεινει τα 70 του χρονια Ενα ιερό τέρας της έβδομης τέχνης με πολλές αδυναμίες, ένας άνθρωπος που λατρεύεται και μισείται με πάθος.
Μια βραδια για τον Νικο Κουρκουλο, εναν αυθεντικο πολιτη, παντοΣ καιρου Μια σημαντική έκδοση και μια συγκινητική εκδήλωση για τον σταρ του ελληνικού κινηματοηγράφου και θεάτρου και αναμορφωτή του Εθνικού.

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook