Το Πείραμα: Μήπως ζούμε «εγκλωβισμένοι» σε γυάλινη σφαίρα & δεν το ξέρουμε;

Συνέντευξη με τη Ζέτη Φίτσιου, τη συγγραφέα του έργου «Το Πείραμα» που επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής από τις 14 Μαρτίου έως τις 14 Απριλίου.

to-peirama-mipws-zoume-egklwbismenoi-se-gualini-sfaira--den-to-kseroume
|
SHARE THIS
0
SHARES

Μια οικογένεια ζει «εγκλωβισμένη» σε μια διάφανη σφαίρα. Έξω από αυτήν, ένας επιστήμονας, άλλοτε τους παρατηρεί φανερά κι άλλοτε χωρίς να τον αντιλαμβάνονται. Η συμπεριφορά των ατόμων εξαρτάται απόλυτα από το βλέμμα του. Όπως τα ηλεκτρόνια στο «πείραμα της διπλής σχισμής», αυτά τα «ανθρώπινα σωματίδια» αλλάζουν όταν γίνονται αντικείμενο παρατήρησης. Πόσο μεταβάλλεται η στάση τους; Ποια πτυχή του εαυτού τους προσπαθούν να κρύψουν και ποια να προβάλουν;

Η Ζέτη Φίτσιου είναι η συγγραφέας του έργου «Το Πείραμα» που εστιάζει στην σημασία της "παρατήρησης" και την ανθρώπινη συμεριφορά, το οποίο επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής, στο Υποσκήνιο Β΄ της Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη από τις 14 Μαρτίου έως τις 14 Απριλίου. 

 

Μίλησε στο TheTOC για το πώς εμπνεύστηκε το έργο, για το πώς αλλάζει η συμπεριφορά των ανθρώπων όταν τους παρατηρούν και για τον καλοκουρδισμένο τεχνητό κόσμο ψευδαισθήσεων των social media που είναι τόσο αληθοφανής που ξεχνά κανείς πως είναι να ζει χωρίς αυτόν. 

Πόσο αλλάζει η συμπεριφορά των ανθρώπων όταν τους παρατηρούν;

Νομίζω ότι αυτό εξαρτάται από το ποιος τους παρατηρεί. Αλλάζουμε πάντα σε σχέση με εκείνον που έχουμε απέναντί μας και με το τι θέλουμε να του πούμε για μας. 

Υπάρχει κάποιο κοινωνικό φαινόμενο της εποχής που σας έδωσε έμπνευση για τη συγγραφή του έργου;  

Η ανάγκη για έκθεση και ο εγκλωβισμός που προκύπτει μέσα από αυτή. 

 

Στην εποχή των αδηφάγων social media πιστεύετε ότι ο άνθρωπος συνειδητοποιεί ότι μόνος του θέτει τον εαυτό του υπό παρακολούθηση, δημοσιεύοντας λεπτομέρειες της ζωής του; 

Κι εγώ αναρωτιέμαι κατά πόσο το συνειδητοποιούμε. Κάθε μέσο ορίζεται από τον τρόπο που το χρησιμοποιείς, τίποτα δεν είναι από μόνο του καλό ή κακό. Τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί ένα πρότυπο χρήσης των μέσων δικτύωσης που προωθεί την έκθεση της προσωπικής ζωής. Ένα παζλ εικόνων και στιγμών που ανατροφοδοτείται συνεχώς. Ένας καλοκουρδισμένος τεχνητός κόσμος ψευδαισθήσεων, τόσο αληθοφανής που ξεχνά κανείς πως είναι να ζει χωρίς αυτόν. Τι θα γίνει αν ξαφνικά χάσουμε όλους τους «φίλους» - παρατηρητές μας; 

 

Συχνά λέμε τη φράση «αυτός ζει ή μεγάλωσε σε μια γυάλινη σφαίρα». Η δική σας γυάλινη σφαίρα στο έργο, προστατεύει ή εκθέτει τους πρωταγωνιστές της; 

Όλοι ζούμε μέσα στη δική μας σφαίρα ιδεών, πεποιθήσεων, συνηθειών. Στόχος είναι αυτή η σφαίρα να ανοίγει, να διευρύνεται. Η οικογένεια του έργου, εγκλωβισμένη μέσα στη διάφανη σφαίρα της που συνεχώς φθείρεται και βρομίζει, αγωνιά στην προσπάθειά της να δείξει κάτι άλλο από αυτό που είναι.

Ποιος είναι ο ρόλος του παρατηρητή; 

Στην παράσταση, ο παρατηρητής-επιστήμονας κατευθύνει με την παρουσία του την οικογένεια να έρθει αντιμέτωπη με μια πραγματικότητα που αρνείται να δει.

 

Βλέποντας το Πείραμα, ουσιαστικά οι θεατές παρακολουθούν μια διαδικασία παρακολούθησης. Πόσο περίεργη είναι αυτή η διαδικασία;

Μια διαδικασία παρακολούθησης μέσα στο θέατρο δημιουργεί από μόνη της μια ενδιαφέρουσα συνθήκη. Σε μια παράσταση, οι ηθοποιοί γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται και ταυτόχρονα οι θεατές βρίσκονται  εκεί για να παρακολουθήσουν. 

 

Ποιο μήνυμα θέλετε να περάσετε μέσα από αυτή την παράσταση; 

Πιστεύω ότι ο καθένας, εκ των πραγμάτων, θα λάβει διαφορετικά μηνύματα από μια παράσταση. Για το λόγο αυτό προτιμώ να μην ορίζω εγώ με συγκεκριμένα λόγια αυτό που θα δει ένας θεατής. 
 

 

Πληροφορίες παράστασης 

Σκηνοθεσία: Ανδρέας Φλουράκης 
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος 
Σχεδιασµός φωτισµών: Γιώργος Τέλλος/Lighting Art 
Σκηνικά: video art / Χριστόφορος Κώνστας,
Χρήστος Μαγγανάς-Xsquare DesignLab
Κοστούμια: Γεωργίνα Γερμανού
Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Φωτιάδη
Επιστημονικός συνεργάτης: Μάνος Δανέζης

Φιλική συμμετοχή
Γεωργία Αγγουριδάκη βοηθός σκηνοθέτη

Πρωταγωνιστούν: Μυρτώ Αλικάκη, Κωνσταντίνος Ελματζίογλου, Φαίη Ξυλά, Πέτρος Λαγούτης, Μενέλαος Χαζαράκης

Ημερομηνίες/ Ώρα έναρξης:
14,15,16,17,21,22,23,24,
28,29,30,31 Μαρτίου &
4,5,6,7,11,12,13,14 Απριλίου 2019/21:00

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook