Το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων, το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης την υψίφωνο Μάιρα Μηλολιδάκη και τον κόντρα τενόρο Νίκο Σπανάτη. Μέσα στους χώρους της μόνιμης έκθεσης και συγκεκριμένα στην αίθουσα με το σιντριβάνι και τα καφασωτά από το Κάιρο, την πόλη των χιλίων μιναρέδων, οι δύο καλλιτέχνες θα ερμηνεύσουν τα έργα θρησκευτικής μουσικής του 18ου αιώνα Stabat Mater του Pergolesi και Stabat mater του Vivaldi αλλά και το μυσταγωγικό έργο του Δημήτρη Μαραγκόπουλου Nel fiore del mio terzo Aprile σε ποίηση Διονυσίου Σολωμού. Η ατμόσφαιρα που δημιουργεί η ισλαμική τέχνη, η κοσμική ποίηση του Σολωμού και ο χριστιανικός θρήνος της Παρθένου στα Stabat Mater φωτίζουν με τρόπο μοναδικό την οικουμενική διάσταση της πνευματικότητας. Οι συναυλίες θα έχουν τίτλο: Αναζητώντας το νόημα της πνευματικότητας.
Η σοπράνο Μάιρα Μηλολιδάκη, με υποτροφίες, με σπουδές στο εξωτερικό και διακρίσεις σε διεθνείς διαγωνισμούς εμφανίζεται ως σολίστ στη Λυρική και σε άλλα θέατρα της Ελλάδας. Ο κόντρα τενόρος Νίκος Σπανάτης, με σπουδές στη μουσικολογία και στο τραγούδι, εμφανίζεται επί το πλείστον με μπαρόκ σύνολα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό αλλά και σε παραγωγές όπερας και μουσικής δωματίου. Οι δυο καλλιτέχνες εμφανίζονται τακτικά σε πολλά φεστιβάλ και δραστηριοποιούνται κυρίως στον χώρο της Παλιάς Μουσικής.
Η Καμεράτα και οι μουσικοί της
Οι μουσικοί Σέρτζιου Ναστάσα (μπαρόκ βιολί), Οτίλια Αλίτσεϊ, (μπαρόκ βιολί) Λαουρέντιου Ματασάρου (μπαρόκ βιόλα) και Ιάσων Ιωάννου (μπαρόκ βιολοντσέλο) με πολλές διεθνείς συνεργασίες και σημαντική δισκογραφική δραστηριότητα στο ενεργητικό τους ως μέλη της Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής (ο Σέρτζιου Ναστάσα ως εξάρχων) διακρίνονται για την ιστορική ερμηνεία τους σε έργα της μπαρόκ και κλασικής περιόδου με όργανα εποχής, ενώ παράλληλα δραστηριοποιούνται ως σολίστ. Η τσεμπαλίστα Κατερίνα Κτώνα, με σπουδές, εμφανίσεις και ηχογραφήσεις για το Τρίτο Πρόγραμμα, είναι από τους πρωτοπόρους στη διάδοση της παλιάς μουσικής στην Ελλάδα.
Το Stabat Mater («Ίστατο η Μήτηρ») του Βιβάλντι είναι από τα πρώιμα σωζόμενα έργα της θρησκευτικής του μουσικής, για σόλο άλτο φωνή και μπαρόκ ορχήστρα. Η σύνθεση του έργου χρονολογείται το 1712 και το κείμενο είναι βασισμένο στο θρησκευτικό ποιήμα του 13ου αιώνα που αποδίδεται στον Φραγκισκανό μοναχό Γιακοπόνε ντα Τόντι, το οποίο ενέπνευσε από την εποχή της Αναγέννησης πολλούς συνθέτες να το μελοποιήσουν.
Το έργο του συνθέτη Δημήτρη Μαραγκόπουλου Nel fiore del mio terzo Aprile («Στο άνθος του τρίτου Απρίλη»), σε ποίηση Διονυσίου Σολωμού, που συνετέθη το 2009, παρουσιάστηκε σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση στην εκκλησία Santa Margarita της Βενετίας τον Απρίλιο του ίδιου έτους. Επιλέγοντας και συνδυάζοντας ελεύθερα στίχους από τα ποιήματα του που γράφτηκαν στη μητρική του γλώσσα την Ιταλική, Saffo, Orfeo και Su lo stesso soggetto, ο συνθέτης, εμπνευσμένος από την εγγενή μουσικότητα της γλώσσας, θέλησε να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα τελετουργική, συναισθηματική και συγχρόνως θρησκευτική.
Το 1736, σε ηλικία μόλις 26 ετών και λίγο πριν πεθάνει, ο Giovanni Battista Pergolesi συνέθεσε το Stabat Mater («Ίστατο η Μήτηρ») για δυο φωνές (σοπράνο και κοντράλτο) και μπαρόκ ορχήστρα. Βασισμένο στο ομώνυμο, επίσης, θρησκευτικό ποίημα του 13ου αιώνα του μοναχού Γιακοπόνε ντα Τόντι και το οποίο ενσωματώθηκε το 1727 στη ρωμαιοκαθολική λειτουργία, το έργο αποτελεί μια στιγμή μουσικής έκφρασης της θλίψης, της συμμετοχής του πιστού στο πένθος και το θρήνο της Παναγίας για το μαρτύριο του Εσταυρωμένου. (Στη φωτογραφία οι συντελεστές των συναυλιών).
Info:
Διάρκεια συναυλίας: 1 ώρα και είκοσι λεπτά με διάλειμμα
Τιμή ενιαίου εισιτηρίου: 12 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων: Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου)
Εισιτήρια Online: http://www.ticketservices.gr
Τηλεφωνική αγορά: 210 7234567
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr