«Big Olive»: η Αθηναϊκή εκδοχή του Big Apple

Μια νέα ομάδα επανασυστήνει τις διαδρομές και τα μνημεία της Αθήνας, μέσα από μια εναλλακτική θεματική προσέγγιση της ιστορίας της πόλης. Δείτε την Αθήνα με τα μάτια της «Big Olive».

|
SHARE THIS
0
SHARES

Πόσες φορές έχεις περπατήσει στα στενά της πόλης μας, χωρίς να γνωρίζεις πράγματα για την ιστορία, την αρχιτεκτονική, τον πολιτισμό, την κοινωνία μας; Πόσα πράγματα αλήθεια δεν ξέρουμε, για πολλά μικρά διαμαντάκια που «κρύβονται» κάτω από την σκιά της Ακρόπολης και τα προσπερνάμε χωρίς να τους αφιερώσουμε λίγα λεπτά μνήμης; Αυτό το κενό, καλύπτουν οι ξεναγήσεις-περίπατοι που έχει σχεδιάσει μια δημιουργική ομάδα νέων ανθρώπων, που επενδύουν στον τουρισμό και την Αθήνα, η Big Olive.

 

Έξι διαφορετικές διαδρομές -διάρκειας δύο τριών ωρών- έξι ενδιαφέρουσες πτυχές της ιστορίας της Αθήνας: Είτε περπατώντας «Στα βήματα των Ευρωπαίων περιηγητών» (The Orientalist' s Walk) μνημεία, ιστορίες και εικόνες από την Αθήνα των προεπαναστατικών χρόνων, είτε «Στην Αθήνα του 19ου αιώνα» (The Greek Revival Walk) παρατηρώντας το Βαυαρικό σχέδιο δόμησης της Νεοκλασικής πόλης και τους εμπορικούς δρόμους της νέας εποχής, είτε στα «Λογοτεχνικά Στέκια των Αθηνών» (The Literary Walk) με περιηγήσεις σε μεγάλα λογοτεχνικά σαλόνια και καφέ που φιλοξένησαν σημαντικές διεθνείς και εγχώριες προσωπικότητες των γραμμάτων και τεχνών, είτε ακολουθώντας τα «Βήματα των Μικρασιατών Προσφύγων» (Anatolian Resonances) σε ένα οδοιπορικό στη συνοικία του Νέου Κόσμου με αναφορές σε τοπικές κουζίνες, ήθη και θρησκείες, στις «Αναγνώσεις του Αθηναϊκού Μοντερνισμού» (The Path to Modernity), μια επισκόπηση στην εξέλιξη της μοντέρνας Αθηναϊκής αρχιτεκτονικής από το μεσοπόλεμο ως τις μέρες μας, είτε μελετώντας τα «Θραύσματα του Αθηναϊκού τοπίου» (Athens Urban Indigenous) με την ανάδειξη των αντιθέσεων στο Αθηναϊκό τοπίο μέσω της σύγκρουσης της «λόγιας» και «καθομιλουμένης» αρχιτεκτονικής και πολεοδομίας.

Ο Γιάννης Ζάρας, ιδρυτής της Big Olive

Για τη νεοσύστατη Big Olive, τους στόχους και τη φιλοσοφία της, μιλάει στο theTOC.gr ο Γιάννης Ζάρας, Managing Director και εκ των δύο ιδρυτών της καινοτόμας προσπάθειας.

Πώς προέκυψε η ιδέα; Υπήρχε κάτι αντίστοιχο που είδατε στο εξωτερικό;

Η ιδέα για μια υπηρεσία θεματικών περιηγήσεων με σύγχρονη τοποθέτηση κι αισθητική προέκυψε τον περασμένο Σεπτέμβριο, μέσα από συζητήσεις με τον φίλο και συνεργάτη μου ιστορικό Νίκο Νικολαϊδη. Δεν βασιστήκαμε σε κάποια ιδέα του εξωτερικού, αλλά στην προεργασία που ήδη συντελείται τα τελευταία χρόνια από ομάδες πολιτών -μέσα από την οποία αναδείχτηκαν νέες πτυχές της πόλης - αλλά και στην ανοδική τάση των διεθνών αφίξεων από το 2013 και μετά. Μέσα σε λιγότερο από έξι μήνες λειτουργίας είχαμε την τιμή να σχεδιάσουμε περιηγήσεις για το Υπουργείο Εξωτερικών και την Ελληνική Προεδρία της Ε.Ε., τα πανεπιστήμια της Ζυρίχης, της Λωζάννης και του Delft, τον Δήμο Αθηναίων, το TEDxAthens, το Orange Grove, διάφορες πρεσβείες καθώς και πλήθος φορέων και οργανισμών.

Πώς επιλέξατε τις θεματικές των ξεναγήσεων;

Λίγο πριν αρχίσει η ξενάγηση

Θεωρήσαμε ότι το βασικό συγκριτικό πλεονέκτημα της Αθήνας έναντι άλλων προορισμών είναι η πλούσια Ιστορία της, η οποία σε πολλές περιπτώσεις υπήρξε πολυκύμαντη και με αντιφάσεις. Συνειδητοποιήσαμε ότι πολλές πτυχές -και περιοχές- της, παραγκωνίζονται από το «επίσημο» τουριστικό προϊόν, το οποίο, εστιάζοντας κατά κύριο λόγο στην κλασική μας κληρονομιά, παραβλέπει σημαντικά ιστορικά, αρχιτεκτονικά, κοινωνιολογικά και ανθρωπολογικά στοιχεία από άλλες περιόδους, τα οποία συνθέτουν την πολυδιάστατη ταυτότητα των σύγχρονων Αθηναίων. Μέσα από τους περιπάτους της Big Olive μαθαίνει κανείς για τη ζωή στους μαχαλάδες της Αθήνας πριν από την επανάσταση, για τα λογοτεχνικά σαλόνια που φιλοξένησαν από τον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν μέχρι τον Χένρι Μίλερ, για την εγκατάσταση των μικρασιατών προσφύγων στον Νέο Κόσμο και για την εξέλιξη της Αθηναϊκής πολυκατοικίας από τον μεσοπόλεμο μέχρι σήμερα.

Μιλήστε μας για τους ξεναγούς σας: είναι επαγγελματίες του χώρου; χρειάζεται να έχουν εξειδικευμένες γνώσεις;

Όλοι μας οι περίπατοι σχεδιάζονται κατ' αποκλειστικότητα από τους ερευνητές μας, εξειδικευμένους στον θεματικό άξονα που παρουσιάζουν. Φροντίζουμε ώστε οι συνεργάτες μας να είναι καταξιωμένοι επαγγελματίες και να ανταποκρίνονται κάθε φορά στο στυλ αφήγησης που επιθυμεί το ακροατήριο. Οι υπηρεσίες μας παρέχονται σύννομα και με την πιστοποίηση του ΕΟΤ.

Ποια είναι μέχρι στιγμής η πιο δημοφιλής ξενάγηση;

Για διεθνή ακροατήρια θα έλεγα ότι είναι «Η Αθήνα των Ευρωπαίων Περιηγητών» (The Orientalist's Walk). Περπατώντας τα σοκάκια της παλιάς πόλης, ο περιηγητής μεταφέρεται στην πολυπολιτισμική Αθήνα των προεπαναστατικών χρόνων κι επισκέπτεται Οθωμανικά σπίτια, ιστορικούς τόπους λατρείας, λουτρά και χώρους συνάθροισης, παζάρια, αγορές - όλα κάτω απ' το βράχο της Ακρόπολης. Σε εγχώρια κοινά αρέσουν πολύ ο «Λογοτεχνικός περίπατος», όπου επισκεπτόμαστε σημαντικά λογοτεχνικά στέκια της πόλης, αλλά και η περιήγηση στη «Συνοικία του Νέου Κόσμου», κατά την οποία γίνεται ένα οδοιπορικό στην Αθήνα των προσφύγων.

Έχουν υπάρξει απρόοπτα; Ή ιδιαίτερες απαιτήσεις;

 

Μέχρι στιγμής δεν έχουμε συναντήσει παράλογες απαιτήσεις από τους πελάτες μας, καθώς είμαστε πολύ συγκεκριμένοι σε αυτό που προσφέρουμε. Έχει τύχει όμως να βρεθούμε σε αμηχανία λόγω αστάθμητων παραγόντων. Κατά τη διάρκεια περιήγησης ενός Ευρωπαίου πρέσβη, για παράδειγμα, για την οποία είχαμε ετοιμάσει μια ειδικού τύπου υποδοχή μέσα στον Εθνικό Κήπο, συνειδητοποιήσαμε έκπληκτοι ότι ο κήπος έκλεινε εσπευσμένα λόγω έκτακτης συγκέντρωσης στη λεωφόρο Αμαλίας και ότι οι συνεργάτες μας που είχαν κάνει τις ετοιμασίες θα έμεναν κλεισμένοι μέσα! (τελικά πήραμε ειδική άδεια την τελευταία στιγμή, με τους προσκεκλημένους να περιμένουν έξω από την καγκελόπορτα...). Επίσης, σε αμηχανία μας φέρνει συχνά η ανικανότητα των αρχών να περιορίσουν το κυκλοφοριακό χάος στους πιο πολυσύχναστους δρόμους του κέντρου και ειδικά στον «πεζόδρομο» της Αιόλου, ο οποίος στην πραγματικότητα πρόκειται για πίστα αυτοκινήτων, φορτηγών και μοτοσυκλετών.

Θα κάνατε την «κλασσική» ξενάγηση αν σας το ζητούσαν οι πελάτες σας ή είστε προσηλωμένοι στο δικό σας προϊόν;

Προσφέρουμε και «κλασσικές» διαδρομές - φροντίζουμε ωστόσο, να αναδεικνύουμε ιδιαίτερες πλευρές τους διανθίζοντάς τις με ανεκδοτολογικά στοιχεία και αφηγήσεις από διάφορες περιόδους.

Ποιο είναι το προφίλ των πελατών σας;

 

Είναι 40% Έλληνες, 60% διεθνείς (κυρίως από χώρες με διαδεδομένη χρήση Αγγλικής γλώσσας), ηλικίες 25 και άνω, μέσου και ανώτερου οικονομικού υποβάθρου, κυρίως στελέχη επιχειρήσεων και οργανισμών. Οι Έλληνες αγοράζουν τις υπηρεσίες μας ως δώρο γενεθλίων ή γάμου ή ως εταιρικό event, ενώ οι διεθνείς αγοράζουν τους περιπάτους για την προσωπική τους επιμόρφωση.

Πόσο κοστίζει ο ιδιωτικός περίπατος;

Κοστολόγιο υπάρχει μόνο για τους περιπάτους ανοιχτής συμμετοχής σε μικρά γκρουπ των οκτώ ατόμων και το κόστος συμμετοχής είναι 40 ευρώ. Οι ιδιωτικοί μας περίπατοι μπορούν να φιλοξενήσουν μέχρι 25 άτομα και η τιμή τους διαμορφώνεται ανά περίπτωση, ανάλογα με τις συγκεκριμένες απαιτήσεις του γκρουπ.

Τι σημαίνει Big Olive;

«Big Olive» είναι η Αθηναϊκή εκδοχή του Big Apple (Manhattan). Είναι η Αθήνα όπως αποκαλείται στους κύκλους των ιστορικών και αρχαιολόγων.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook