Follow us

Γιούνκερ: Εμπιστεύομαι Τσίπρα, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι νορμάλ!

Ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ αποκαλύπτει τι έγινε στη Ρίγα, ποια σενάρια εξετάζονται για την Ελλάδα και στέλνει μηνυμα για «υπομονή και κουράγιο»

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Γιούνκερ: Εμπιστεύομαι Τσίπρα, αλλά ο ΣΥΡΙΖΑ  δεν είναι νορμάλ!

Ο πρόεδρος της Κομισιόν, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ σε συνέντευξη στο πρακτορείο ειδήσεων MNI αποκαλύπτει τι έγινε στη Ρίγα της Λετονίας, ποια σενάρια εξετάζονται για την Ελλάδα και διαμηνύει ότι η Αθήνα«πρέπει να οργανωθεί ώστε να πληρώσει το ΔΝΤ τον Ιούνιο» το οποίο θα παραμείνει «παρόν» σε όλες τις συμφωνίες.

Αναφέρει ότι η συμφωνία πρέπει να κλείσει το αργότερο στο τέλος της πρώτης εβδομάδας του Ιουνίου «για ευνόητους λόγους», και ότι τάσσεται υπέρ μιας συνολικής συμφωνίας τώρα, ανοίγοντας όμως παράθυρο κάποια μέτρα να εφαρμοστούν το φθινόπωρο. Προϋπόθεση όμως ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν θα προβεί σε μονομερείς ενέργειες όπως έχει κάνει στο παρελθόν.

Εξηγεί σε ποια σημεία μπλοκάρει η διαπραγμάτευση και ότι ακόμα κάποιες προτάσεις δεν είναι τόσο ακριβείς όσο πρέπει.

O κ. Γιούνκερ ξαφνιάζει λέγοντας ευθαρσώς ότι ο υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης, «δεν βοηθά στις διαπραγματεύσεις», κάνει μεγάλη παύση πριν απαντήσει ότι εμπιστεύεται τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, και χαρακτηρίζει το ΣΥΡΙΖΑ κόμμα που δεν είναι «νορμάλ».

Επαναλαμβάνει ότι είναι στο στρατόπεδο των «φίλων» της Ελλάδας και ότι ο ίδιος προσωπικά θα κάνει τα πάντα για να αποφύγει όχι μόνο το default αλλά και πιθανό Grexit και στέλνει μήνυμα προς όλους λέγοντας ότι κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τις συνέπειες ενός ατυχήματος, προσθέτοντας ότι το κόστος για την Ε.Ε. θα είναι μεγάλο.

Ο Πρόεδρος της Κομισιόν σημειώνει ότι ο ΦΠΑ πρέπει να αντιστοιχεί γύρω στο 1% του ΑΕΠ, ότι οι διαπραγματεύσεις για τη συλλογική σύμβαση μπορεί να μεταφερθούν για το φθινόπωρο (υπό όρους), ότι τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις πρέπει να αυξηθούν αλλά και ότι πρέπει να αλλάξει ο νόμος για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και ακόμα πως χρειάζεται να αποσαφηνιστούν οι προτάσεις για το πρωτογενές πλεόνασμα.

Τάσσεται κατά του σεναρίου για μερική ρευστότητα τώρα σε αντάλλαγμα μερικά μέτρα για να βγει το καλοκαίρι, λέγοντας ότι είναι χάσιμο χρόνου.

Υπεραμύνεται του ρόλου του λέγοντας ότι θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις «πίσω από τις κουρτίνες» και στέλνει μήνυμα στον Βόλφγκανγκ Σόιμπλε ότι εάν δεν συνεχίσει να κρατά διαμεσολαβητικό ρόλο η Κομισιόν τότε δεν θα υπάρξει συμφωνία.

Όσο για την πιθανότητα δημοψηφίσματος, ο κ. Γιούνκερ σημειώνει ότι είναι δικαίωμα ενός κυρίαρχου κράτους, ενώ συμβουλεύει κατά της πιθανότητας πρόωρων εκλογών εξηγώντας ότι δεν θα αλλάξουν τη στάση των άλλων χωρών, απλώς θα καθυστερήσουν τις εξελίξεις.

Αναφέρει ότι ο πρόεδρος της ΕΚΤ, Μάριο Ντράγκι, συγκαταλέγεται στο στρατόπεδο αυτών που θέλουν να βοηθήσουν την Ελλάδα και λέει ότι πρώτα πρέπει να κλείσει η παρούσα συμφωνία και μετά να συζητηθεί η πιθανότητα τρίτου δανείου.

Τέλος στέλνει μήνυμα στον ελληνικό λαό να κάνει κουράγιο και ξεκαθαρίζει ότι «η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που μπορεί να ταπεινωθεί».

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ:

Από τις συναντήσεις στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής στη Ρίγα και μετά έχετε κάποια ένδειξη ότι βρισκόμαστε πιο κοντά σε μία συμφωνία;

Η εντύπωσή μου αφού μίλησα με κάποιους συναδέλφους είναι ότι γίνεται όλο και πιο έντονη η αίσθηση πως μία χρεοκοπία πρέπει να αποφευχθεί, όμως από την άλλη μεριά όλοι με όσους μίλησα επιμένουν στην ανάμειξη του ΔΝΤ. Καμία συμφωνία δεν πρόκειται να επιτευχθεί χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του Ταμείου.

Αυτό δεν είναι πρόβλημα, δεδομένης της σκληρής στάσης του ΔΝΤ;

Χρειαζόμαστε μια συμφωνία και των τριών θεσμών.

Όταν λέτε συμφωνία, εννοείτε μια ολοκληρωμένη συμφωνία ή ακόμα κι αν υπάρξει μια συμφωνία staff level; Θα έπρεπε να εμπλακεί και το ΔΝΤ σε αυτήν την περίπτωση;

Εάν υπάρξει «staff level agreement» θα πρέπει να εμπλακεί και το ΔΝΤ.

Εάν η Ελλάδα δεν μπορέσει να αποπληρώσει το ΔΝΤ στις 5 Ιουνίου, πώς θα μπορούσε αυτό να επηρεάσει τις διαπραγματεύσεις;

Οι Έλληνες συνάδελφοι πρέπει να γνωρίζουν ότι εμείς θεωρούμε πως πρέπει να πληρώσουν τον Ιούνιο.

Και αν δεν βρουν τα χρήματα; Θα σταματήσουν οι διαπραγματεύσεις;

Αυτό εξαρτάται από τη στάση που θα υιοθετήσουν οι τρεις θεσμοί.

Άκουσα ότι ο ESM και η ΕΚΤ, ακόμα κι αν η Ελλάδα δεν μπορέσει να αποπληρώσει μία δόση στο ΔΝΤ -κάτι που θα πάρει ένα μήνα για να θεωρηθεί και νομικά χρεοκοπία-, δεν θα ζητήσουν αυτόματα τα χρήματά τους πίσω, γεγονός που θα εξαγόραζε χρόνο στην Ελλάδα. Εσείς θα συμφωνούσατε με αυτήν τη στάση;

Αυτές είναι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν από το ESM και την ΕΚΤ όχι από την Κομισιόν. Αλλά αν αποφασίσουν να κινηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση, αυτό θα αποτελούσε σίγουρα μια κατάλληλη αντίδραση σε αυτό που θα μπορούσε να συμβεί τον Ιούνιο.

Ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Jack Lew, σε τηλεφωνική συνομιλία με τον Έλληνα πρωθυπουργό προειδοποίησε ότι «μια αποτυχία για γρήγορη συμφωνία θα σήμαινε άμεση δοκιμασία για την Ελλάδα καθώς και αβεβαιότητες για την Ευρώπη κι ευρύτερα για την παγκόσμια οικονομία» (ανακοίνωση που εκδόθηκε από το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ). Συμφωνείτε;

Ναι, συμφωνώ. Είναι σίγουρο ότι αν συμβεί κάτι αρνητικό [π.χ.] ένα Grexit, ένα Graccident ή μία χρεοκοπία, αυτό δε θα επηρεάσει μόνο την Ελλάδα. Πάντα δήλωνα απολύτως ξεκάθαρα ότι δεν γνωρίζουμε τις συνέπειες αυτού και ότι θα είχε προφανώς επιπτώσεις για την ευρωζώνη και μέσω αυτής για την παγκόσμια οικονομία. Άρα, αυτό είναι φυσικά ένα ελληνικό πρόβλημα, αλλά είναι επίσης και δικό μας πρόβλημα.

Η Κομισιόν δεν απαιτεί παράλογα πράγματα

Ο κ. Τσίπρας μίλησε στο κόμμα του το Σαββατοκύριακο και διαμήνυσε σε αυτούς που αντιτίθενται σε οποιαδήποτε συμφωνία πως θα πρέπει να σιωπήσουν. Άφησε επίσης να εννοηθεί ότι κάποιοι από τους αρχιτέκτονες του αρχικού προγράμματος εγείρουν παράλογες απαιτήσεις.

Η Κομισιόν δεν απαιτεί παράλογα πράγματα. Οι υπόλοιποι θεσμοί είναι ελεύθεροι να σκεφτούν και να εγείρουν τις δικές τους απαιτήσεις. Σε ό,τι αφορά την Κομισιόν [οι απαιτήσεις της] δεν είναι παράλογες, αν και είναι δύσκολο να εκπληρωθούν από την Ελλάδα.

Κι αν το ΔΝΤ ζητήσει σκληρές μεταρρυθμίσεις και η Ελλάδα θεωρήσει ότι είναι παράλογες;

Αυτό θα εξαρτηθεί από τις απαιτήσεις και από την αντίδραση των Ελλήνων. Είχα μια μακρά συζήτηση με τον κ. Τσίπρα στη Ρίγα, ένας προς έναν, κι έτσι δεν μπορώ να μιλήσω για αυτό. Αλλά αποκόμισα την εντύπωση ότι ο πρωθυπουργός γίνεται ολοένα και πιο υπεύθυνος και ανακαλύπτει ολοένα και περισσότερο το μέγεθος του καθήκοντός του.

Πολλοί αξιωματούχοι, μεταξύ των οποίων κι εσείς, κάνουν λόγο για πιθανότητα να υπάρξει συμφωνία στις αρχές Ιουνίου. Αυτό βασίζεται σε πραγματική πρόοδο που έχει επιτευχθεί ή στην αισιοδοξία ότι θα μπορούσε να υπάρξει ένας συμβιβασμός την τελευταία στιγμή;

Η [μέχρι τώρα] εμπειρία μου δείχνει ότι αν δεν έχεις καθορίσει ένα χρονικό όριο δε θα έχεις ούτε τελική ημερομηνία, έτσι προτίθεμαι να βοηθήσω προκειμένου να φτάσουμε σε μια συμφωνία πριν από το τέλος Μαΐου ή στις αρχές Ιουνίου. Για προφανείς λόγους η συμφωνία θα πρέπει να επιτευχθεί το αργότερο την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου. Δεν είμαι ούτε αισιόδοξος ούτε απαισιόδοξος, αλλά έχω διαπιστώσει πως έχει υπάρξει πρόοδος σε διάφορα θέματα. Κι έτσι πιστεύω ότι μπορούμε να τελειώσουμε.

Άρα λέτε ότι η πιθανότητα να υπάρξει συμφωνία είναι βασισμένη στην πρόοδο που έχει επιτευχθεί και όχι απλώς σε αισιοδοξία.

Δεν είμαι ούτε αισιόδοξος ούτε απαισιόδοξος, αλλά έχει υπάρξει πρόοδος τις τελευταίες μέρες στο Brussels Group κι έτσι η διαδικασία είναι εν εξελίξει. Θα έπρεπε να ενθαρρύνουμε όσους οφείλουν να κάνουν προτάσεις να είναι όσο ακριβείς γίνεται. Και δεν είναι επαρκώς ακριβείς αυτήν την ώρα.

Χρειάζονται επιπλέον έσοδα 1,8 δισ. από το ΦΠΑ

Τι είδους πρόοδος έχει επιτευχθεί;

Οι Έλληνες συνομιλητές μας μας έχουν πει ποια είναι η ουσία της μεταρρύθμισης στο ΦΠΑ. Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα που πρέπει να γίνει, όμως δεν είμαι πολύ ικανοποιημένος από τα βήματα που έχουν γίνει μέχρι τώρα, γιατί δεν καταλαβαίνω πώς αυτή η μεταρρύθμιση στο ΦΠΑ θα μπορούσε να αυξήσει τα κρατικά έσοδα. Η μεταρρύθμιση στο ΦΠΑ θα πρέπει να αυξήσει τα δημοσιονομικά έσοδα και η μεταρρύθμιση που προτείνεται από τους Έλληνες δεν το κάνει αυτό. Το κέρδος θα έπρεπε να είναι γύρω στο 1% του ΑΕΠ και δεν είμαστε ακόμα σε αυτό το σημείο.

Όμως θίγετε ένα ζήτημα το οποίο έθιξε και η ελληνική κυβέρνηση, ότι δηλαδή με την αύξηση του ΦΠΑ στην πράξη δεν αυξάνονται τα έσοδα. Αυτό ήταν κάτι που η ελληνική κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε με τους δανειστές.

Η ελληνική κυβέρνηση γνωρίζει ότι έχει ένα τελείως άναρχο σύστημα στο ΦΠΑ, το οποίο πρέπει να αναδιαρθρωθεί.

Δεν αναδιαρθρώθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση του κ. Σαμαρά;

Θα πρέπει να αναμορφωθεί σύμφωνα με την οδηγία για το ΦΠΑ της Ε.Ε. Και αυτό που προτείνουν τώρα, να υπάρχει δηλ. διαφορά μεταξύ των πληρωμών σε μετρητά και σε πλαστικό χρήμα αντίκειται στην 6η Κοινοτική Οδηγία. Δεν πρόκειται για μία ασήμαντη διαφορά, αλλά για μία νομική και τεχνική πλευρά. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να το διορθώσει αυτό.

Να μπει τέλος στις πρόωρες συντάξεις

Τι γίνεται με τα άλλα ζητήματα. Εάν το ζήτημα του ΦΠΑ διορθωθεί, θα έχουμε συμφωνία; Ποια άλλα θέματα χρειάζεται να συζητηθούν;

Η μεταρρύθμιση στις συντάξεις είναι ένα άλλο ζήτημα που είναι σημαντικό. Πάντα επιμέναμε για μεταρρυθμίσεις για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις κι έχω την εντύπωση ότι η ελληνική κυβέρνηση κινείται αργά προς αυτήν την κατεύθυνση. Υπερβολικά πολλοί Έλληνες επωφελούνται από αυτό το σύστημα πρόωρων συνταξιοδοτήσεων.

Τι πρόκειται να γίνει με τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος που συνδέεται με τις μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό;

Δεν ξέρω τι είναι αυτό. Δεν μπορεί, όμως, ολόκληρο το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα να γίνει πιο δαπανηρό και χρειάζεται να το οδηγήσουμε στη σωστή κατεύθυνση. Είναι υπερβολικά δαπανηρό. Πρόκειται για ένα μακροπρόθεσμο ζήτημα, αλλά και μεσοπρόθεσμο και βραχυπρόθεσμο. Δεν επιμένω τόσο πολύ στα βραχυπρόθεσμα θέματα όσο οι άλλοι, γιατί καταλαβαίνω ότι χρειάζεστε διαπραγματεύσεις με τους κοινωνικούς εταίρους, με τους εργοδότες και τα συνδικάτα και αυτό είναι επιστροφή στην ευρωπαϊκή κανονικότητα. Δεν μπορείς να έχεις μεταρρύθμιση, χωρίς να μιλήσεις με τους κοινωνικούς εταίρους γιατί αυτό είναι ένα ζήτημα πρωταρχικής σημασίας γι' αυτούς.

Κατά την άποψή σας, τι πρέπει ακόμα να γίνει για να ολοκληρωθεί η συμφωνία;

Να είστε πιο ακριβείς στο ΦΠΑ, όσο πιο ακριβείς γίνεται στο πρωτογενές πλεόνασμα, όσο ακριβείς γίνεται -διότι οι Έλληνες δεν είναι- στο σύστημα των πρόωρων συντάξεων. Πρέπει να έχουμε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις ιδιωτικοποιήσεις γιατί τα νούμερα αλλάζουν. Σύμφωνα με το υπάρχον πρόγραμμα είναι 22 δισ. ευρώ, ενώ μετά υπήρξε μία πρόταση για 17 δισ., τώρα το ποσό είναι χαμηλότερο και δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο. Θα πρέπει επίσης να κάνουμε τεράστια προσπάθεια στον τομέα της αγοράς προϊόντων. Εκεί δε γίνεται τίποτα, με τους ολιγάρχες. Αυτό έχει άμεση επίπτωση στην καθημερινή ζωή των Ελλήνων.

Όμως ούτε η προηγούμενη κυβέρνηση καταπιάστηκε με αυτό το θέμα.

Δεν νομίζω ότι έχετε δίκιο, το αναφέραμε.

Μόνο το αναφέρατε...

Εάν θέλετε να ρίξετε το κόστος ζωής των Ελλήνων, θα πρέπει να δράσετε σε άμεσα ζητήματα, αλλά και προληπτικά, διότι το πρόβλημα είναι, όπως ξέρετε, ότι οι συντάξεις στην Ελλάδα είναι υψηλότερες απ' ό,τι σε 5-6 άλλες χώρες, το ίδιο και ο κατώτατος μισθός.

Πρέπει να σπάσουν τα μονοπώλια

Το κόστος ζωής όμως είναι επίσης υψηλότερο στην Ελλάδα απ' ό,τι σε αυτές τις χώρες που αναφέρατε.

Ναι. Δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος η Ελλάδα να έχει υψηλότερο κόστος ζωής από την Ελβετία. Αυτό συμβαίνει λόγω των ολιγαρχών, των μονοπωλίων και των δομών, και αυτές οι δομές πρέπει να καταστραφούν.

Όλα αυτά δεν μπορούν να συμβούν όμως στις επόμενες δύο εβδομάδες.

Από τον Ιανουάριο έχει ειπωθεί στην ελληνική κυβέρνηση να το κάνει αυτό.

Επειδή οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν αντιμετώπισαν ούτε αυτό.

Εγώ συνομιλώ τώρα με αυτήν την κυβέρνηση. Έδωσαν υποσχέσεις και τώρα πρέπει να τις εκπληρώσουν.

Είπατε νωρίτερα ότι η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να είναι ακριβής όσον αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα. Εναπόκειται σε αυτήν να το καθορίσει ή είναι προϊόν των διαπραγματεύσεων;

Είναι θέμα των διαπραγματεύσεων. Δεν εναπόκειται στους Έλληνες, αλλά δεν νομίζω ότι εναπόκειται και στους άλλους να το κάνουν για λογαριασμό των Ελλήνων. Πρέπει να γίνει αντικείμενο επεξεργασίας από τους θεσμούς και από τους Έλληνες.

Να κλείσουμε την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου

Ποια είναι η τελευταία δυνατή ημερομηνία για μία συμφωνία;

Με βάση την έως τώρα εμπειρία μου, σκέφτεσαι μια πιθανή τελευταία ημερομηνία και μετά αποδεικνύεται ότι δεν ήταν. Αλλά κοιτώντας το πιο προσεκτικά, νομίζω ότι είναι η πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου.

Είστε αισιόδοξος ότι θα μπορούσε να συμβεί;

Κάνω τα πάντα για να συμβεί.

Ποιο είναι το καλύτερο σενάριο για εσάς, ως Πρόεδρος της Κομισιόν; Μία συνολική συμφωνία τον Ιούνιο ή μία συμφωνία αρχής σε τομείς κλειδιά τον Ιούνιο και σε κάποιους άλλους το Σεπτέμβριο, για παράδειγμα;

Ως προϊόν διαπραγμάτευσης υπάρχει πιθανότητα κάποιες μεταρρυθμίσεις να μετατεθούν το Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο. Δεν είμαι υπέρ αυτού, αλλά αν αυτός είναι ο τρόπος ώστε να υπάρξει.

Ποιος είναι υπέρ αυτού του σεναρίου;

Είμαι υπέρ αυτού υπό τον όρο ότι ο δρόμος που θα ακολουθήσουν οι ελληνικές αρχές είναι προβλέψιμος. Δηλαδή σε ό,τι αφορά το θέμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων, γιατί γνωρίζω ότι αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό σημείο για τους Έλληνες. Είμαι έτοιμος να μην συμβιβαστώ σε αυτό αλλά να το αναβάλω για το δεύτερο μισό του χρόνου, υπό την προϋπόθεση ότι δε θα γίνει τίποτα από τώρα μέχρι εκείνο το χρονικό σημείο για να αλλάξει η παρούσα νομοθεσία. Δηλαδή ζητάω, αν θέλουν να αναβάλουν το ζήτημα των συλλογικών διαπραγματεύσεων, να εξασφαλίσουν ότι δε θα λάβουν κάποια απόφαση τώρα, η οποία θα μας απέτρεπε από το να φτάσουμε σε μια συμφωνία κατά το δεύτερο τρίμηνο. Άρα όχι μονομερή ενέργεια. Οι Έλληνες υπόσχονται και υπόσχονται διαρκώς ότι δε θα κάνουν μονομερείς ενέργειες, αλλά έκαναν!

H συμφωνία πρέπει να πηγαίνει όσο πιο μακριά γίνεται, να είναι όσο πιο μακροπρόθεσμη γίνεται.

Συνεπώς, ποια θα είναι τα θέματα-κλειδιά που θα καθοριστούν τον Ιούνιο;

Πρωτογενές πλεόνασμα, μεταρρύθμιση στις συντάξεις.

Όλα αυτά;

Κυρίως οι πρόωρες συντάξεις είναι ουσιώδους σημασίας διότι ο αριθμός των Ελλήνων που επωφελούνται είναι πολύ μεγαλύτερος απ' ό,τι σε άλλες χώρες. ΦΠΑ. Ένα ξεκάθαρο τοπίο σε ό,τι αφορά των κατώτατο μισθό και όχι μονομερείς ενέργειες. Οι ιδιωτικοποιήσεις πρέπει να αποδώσουν δημοσιονομικά έσοδα, τα οποία πρέπει να είναι υψηλότερα από τα νούμερα που μας έχουν δοθεί.

Και τι θα συμβεί με την περαιτέρω απορρύθμιση της αγοράς εργασίας και το γεγονός ότι η κυβέρνηση δε θέλει να αγγίξει το θέμα των ομαδικών απολύσεων; Είναι κόκκινη γραμμή αυτό για την κυβέρνηση.

Ποτέ δε μου έχουν πει κάτι τέτοιο.

Υπάρχει ένα σενάριο που κυκλοφορεί ότι 4 δισ. ευρώ θα μπορούσαν να δοθούν στην Ελλάδα ως αντάλλαγμα μέτρων 5 δισ. ευρώ για να βγούμε μέχρι το Σεπτέμβριο.

Γνωρίζω το σενάριο, αλλά δε θα το σχολιάσω.

Γιατί όχι;

Γιατί έτσι.

Άρα, εμμέσως αναγνωρίζετε ότι είναι μία από τις προτάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι;

Ξέρω ότι είναι ιδέες που κυκλοφορούν δεξιά κι αριστερά, αλλά δεν νομίζω ότι θα ήταν καλή ιδέα.

Γιατί;

Δεν είναι καλή ιδέα γιατί θα μας υποχρέωνε σε μια σειρά εξηγήσεων στα εθνικά κοινοβούλια αποσπώντας την προσοχή μας από αυτό που πρέπει να γίνει βραχυπρόθεσμα. Γι' αυτό είναι χάσιμο χρόνου.

Και τι πιστεύετε τότε ότι θα ήταν καλή ιδέα;

Έχουμε χάσει μήνες. Η καλύτερη ιδέα θα ήταν να επιταχύνουμε τη διαδικασία και να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα. Δεν είμαστε όμως ακόμη σε αυτό το σημείο.

Κάποια μέτρα μπορούν να εφαρμοστούν αργότερα

Άρα είστε υπέρ μίας πλήρους συμφωνίας τον Ιούνιο, ακόμα και αν κάποια μέτρα εφαρμοστούν μετά;

Είμαι υπέρ μιας πλήρους συμφωνίας τώρα, η οποία θα περιγράφει και θα εφαρμόζει μέτρα για το πολύ άμεσο χρονικό διάστημα και αυτά τα μέτρα που δεν μπορούν να εφαρμοστούν τώρα θα έπρεπε να αποφασιστούν τώρα ή τουλάχιστον να περιγραφούν με τη σύμφωνη γνώμη των τριών θεσμών.

Άρα, ρεαλιστικά μιλώντας, ποια είναι η καλύτερη συμφωνία τώρα;

Οι Έλληνες φίλοι μας πρέπει να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις τους και να είναι ακριβείς σε διάφορα θέματα.

Και οι πιστωτές πρέπει να συμφωνήσουν.

Ναι, οι πιστωτές πρέπει να συμφωνήσουν. Αλλά δεν υπαγορεύουμε. Σε αντίθεση με προηγούμενες φορές, δεν είμαι θιασώτης της άποψης ότι είναι παιδαγωγικό κι ότι παράγει αποτελέσματα, αν οι πιστωτές επιβάλουν ανοιχτά στην Ελλάδα τη βούλησή τους. Είναι θέμα διαπραγμάτευσης. Η Ελλάδα είναι κυρίαρχη χώρα και πρέπει να γίνεται σεβαστή.

Λέτε ότι είναι θέμα διαπραγμάτευσης. Τότε γιατί είναι τόσο πολλές οι φωνές μέσα στην Ε.Ε. και στο ΔΝΤ που επιμένουν ότι η χρεοκοπία είναι μια σοβαρή πιθανότητα.

Δεν είμαι μέλος αυτής της ομάδας που θέλει ελληνική χρεοκοπία. Για εμένα αυτό δεν είναι σενάριο.

Δεν θέλω Grexit ή χρεοκοπία

Σας ζητώ να σχολιάσετε γιατί υπάρχουν τόσο πολλές φωνές που δείχνουν στην κατεύθυνση της χρεοκοπίας.

Δεν είμαι υπέρ της χρεοκοπίας ή του Grexit. Γιατί θα έπρεπε να σχολιάσω αυτές τις απόψεις; Εάν έχεις μια στρατηγική, μην την αποκαλύπτεις, γιατί αν το κάνεις θα τη χάσεις τη στιγμή που την εξηγείς. Αλλά οι Έλληνες πρέπει να καταλάβουν ότι και οι ίδιοι είναι βασικοί παίκτες σε αυτό. Αυτή είναι η πρώτιστη ευθύνη των ελληνικών αρχών. Θα πρέπει να το αποτρέψουν.

Γιατί είναι εταίροι μέσα στους κύκλους των πιστωτών και έχουν λόγο στην τελική συμφωνία, κι αν υπάρχει μία ομάδα ανθρώπων που επιδιώκει χρεοκοπία αυτό θα έπρεπε επίσης να αντιμετωπιστεί.

Εγώ μιλάω για μένα. Δε θέλω Grexit, δε θέλω χρεοκοπία. Θέλω η Ελλάδα να είναι ένα όσο πιο εποικοδομητικό μέλος στη ζώνη του ευρώ γίνεται. Ίσως άλλοι δε μοιράζονται την προσέγγιση του κοινού νου. Αλλά δε θα σχολιάσω τις προθέσεις άλλων. Θα κάνω τα πάντα να αποφύγω αυτά τα σενάρια, συμπεριλαμβανομένων των κεφαλαιακών ελέγχων. Δεν είμαι υποστηρικτής της χρησιμότητας των ελέγχων κίνησης κεφαλαίων.

Πιστεύετε ότι η επιβολή ελέγχων στις κινήσεις κεφαλαίων είναι πιθανή εάν δεν υπάρξει συμφωνία στις αρχές Ιουνίου;

Θα κάνω τα πάντα για να αποφύγω αυτό το σενάριο. Η Ελλάδα δεν είναι Κύπρος. Υπάρχουν άνθρωποι που θεωρούν ότι αυτό λειτούργησε στην Κύπρο κι έτσι θα μπορούσε να λειτουργήσει και στην Ελλάδα. Δεν ισχύει αυτό. Πρόκειται για μια τελείως διαφορετική περίπτωση.

Ο Βαρουφάκης δεν βοηθά τη διαδικασία

Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών πάντα εμφανίζεται να κάνει αυστηρά σχόλια μία μέρα πριν από κάθε κρίσιμη συνάντηση για την Ελλάδα. Γιατί έχει μια τέτοια σκληρή στάση;

Γιατί ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών δεν έχει λιγότερα δικαιώματα από τον Έλληνα υπουργό Οικονομικών.

Δε βλέπω κάποιον άλλο υπουργό Οικονομικών να είναι τόσο ευθαρσής και να επεμβαίνει τόσο πολύ.

Δεν είναι λιγότερο ευθαρσής από τον Έλληνα υπουργό Οικονομικών.

Πιστεύετε ότι ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών δημιουργεί προβλήματα;

Δε βοηθάει στη διαδικασία. O κ. Βαρουφάκης είναι ο υπουργός Οικονομικών της χώρας που έχει να αντιμετωπίσει τεράστια προβλήματα και δεν αποπνέει την αίσθηση πως το γνωρίζει αυτό. Θυμίζω αυτό που είπε τις προάλλες ότι ο Σόιμπλε καταχράται τη δύναμή του αντί να απαντά στα επιχειρήματα των Γερμανών και των άλλων.

Ο Σόιμπλε είπε ότι δεν μπορεί να αποκλείσει μια ελληνική χρεοκοπία.

Εγώ την αποκλείω.

Επομένως γιατί είναι τόσο αυστηρός;

Η Ελλάδα γιατί είναι τόσο αυστηρή με τη Γερμανία;

Στην πραγματικότητα ο κ. Βαρουφάκης έχει πει πολλές φορές καλά λόγια για τον κ. Σόιμπλε, ότι π.χ. έχουν πάντα πολύ φιλικές συναντήσεις και μόλις κάνει αυτά τα σχόλια, την επόμενη μέρα ο Β. Σόιμπλε τον διαψεύδει. Αλλά θα το αφήσω αυτό για να σας ρωτήσω αν συμφωνείτε με τα σχόλια του Έλληνα πρωθυπουργού ότι υπάρχουν κύκλοι μέσα στην Ε.Ε. και στο ΔΝΤ οι οποίοι θα ήθελαν να σπρώξουν την Ελλάδα στη χρεοκοπία και μετά να της παρουσιάσουν μία αυστηρή συμφωνία του τύπου «ή αυτό ή τίποτα» [take it or leave it].

Το πράγμα είναι πιο πολύπλοκο. Μερικές φορές έχω την εντύπωση ότι οι Έλληνες, ανεξάρτητα από πρωθυπουργό, προσπαθούν να ρίξουν όλη την ευθύνη για την αποτυχία στις πλάτες των υπόλοιπων Ευρωπαίων. Αυτό δεν ισχύει. Διότι οι άλλοι προσπαθούν να βοηθήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο.

Η ερώτησή μου ήταν αν υπάρχει μία ομάδα μέσα στην Ε.Ε. η οποία σπρώχνει την Ελλάδα στη χρεοκοπία.

Δε σχολιάζω τις θέσεις που έχουν άλλοι.

Όμως υπήρξαν συναντήσεις, όπως η συνάντηση του Washington Club, και ενημερωθήκατε για αυτήν, αφού έλαβε μέρος ο επίτροπος Μοσκοβισί.

Αυτή η συνάντηση δεν έβγαλε κάποιο αποτέλεσμα

Μήπως η ιδέα της χρεοκοπίας αναφέρθηκε προκειμένου να επιτευχθεί μια αυστηρή συμφωνία αργότερα;

Αυτή δεν είναι η θέση της Κομισιόν. Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να την αποφύγουμε.

Ο κ. Σόιμπλε είπε ότι η Κομισιόν θα έπρεπε να περιορίζεται στο ρόλο της και ότι δεν έχετε την εξουσία να μεσολαβείτε ή να συντονίζετε τις συζητήσεις.

Εάν η Κομισιόν δεν είχε στενή σχέση με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, είναι πιθανό να μην καταλήγαμε ποτέ.

Άρα θα συνεχίσετε την εμπλοκή σας σε ό,τι αφορά το ελληνικό ζήτημα;

Εμπλέκομαι με παρασκηνιακό τρόπο. Δε θέλω να φαίνομαι πολύ, καθώς αυτό είναι ένα ζήτημα του Eurogroup, αλλά αν η Κομισιόν δεν προσπαθούσε να γεφυρώσει τις απόψεις δεν θα υπήρχε καμία γεφύρωση. Άρα, αν επιθυμείτε μια ολοκληρωτική αποτυχία, ζητήστε από την Κομισιόν να απέχει από το να παρέχει τις δικές της απόψεις.

Οι Έλληνες κάνουν μερικές φορές δύσκολη τη ζωή των φίλων τους

Μάλλον όμως δεν είναι πολύ παρασκηνιακό όταν ο Έλληνας πρωθυπουργός είπε τρεις φορές τον προηγούμενο μήνα στο ελληνικό κοινοβούλιο ότι είστε ο μόνος φίλος της Ελλάδας και ο μόνος που εμπιστεύεται. Αν είστε λοιπόν ο μόνος που εμπιστεύονται και οι δύο πλευρές, γιατί δεν μπορείτε να είστε ο μεσολαβητής;

Δεν ξέρω αν με εμπιστεύονται και οι δύο πλευρές. Ο Τσίπρας έχει δίκιο στο ότι είμαι φίλος της Ελλάδας, δεν έχει δίκιο όταν λέει ότι είμαι ο μόνος, αλλά είμαι σύμμαχος της Ελλάδας. Το ζήτημα είναι ότι κάποιες φορές έχω την εντύπωση πως όταν λέω συνεχώς ότι το Grexit δεν είναι επιλογή, ότι η αποτυχία δεν είναι επιλογή, οι Έλληνες νομίζουν ότι μπορώ να το αποτρέψω. Δεν είμαι ο μόνος παίκτης, είμαι λοιπόν ανοιχτά υπέρ την Ελλήνων, αλλά μερικές φορές οι Έλληνες κάνουν τη ζωή των φίλων τους πολύ δύσκολη.

Και κάποιες φορές το κάνει η άλλη πλευρά αυτό, οι υποστηρικτές της σκληρής γραμμής.

Επειδή δεν παρίσταμαι στις συναντήσεις του Eurogroup, δεν γνωρίζω με λεπτομέρειες τι λέγεται εκεί, είναι μυστικές, δεν υπάρχουν λόγοι να καταγράφονται.

Καταλαβαίνω τι λέτε, όμως ενημερώνεστε επισήμως.

Ενημερώνομαι επισήμως, αλλά δε μου αρέσει η ιδέα ότι κάποιος καταγράφει αυτά που λένε οι άλλοι.

Εντάξει, κάνατε ήδη σαφές ότι ο Βαρουφάκης είναι πρόβλημα για τη διαδικασία. Ας πάμε παρακάτω. Υπάρχει πραγματική πιθανότητα χρεοκοπίας αν η Ελλάδα δεν καταφέρει να βρει τα χρήματα για να πληρώσει το ΔΝΤ στις 5 Ιουνίου;

Θα κάνουμε τα πάντα για να το αποφύγουμε. Αλλά η Ελλάδα πρέπει να πληρώσει τον Ιούνιο, αυτό είναι σίγουρο.

Όμως πού θα βρει η κυβέρνηση τα χρήματα; Αφήνουν να εννοηθεί ότι δεν τα έχουν. Πώς θα μπορούσε να λυθεί αυτό το ζήτημα;

Θα πρέπει να οργανωθούν έτσι, ώστε να καταφέρουν να πληρώσουν. Είναι δική τους ευθύνη, όχι δική μου.

Έχει η Ελλάδα τα αποθέματα ρευστότητας να κάνει την πληρωμή;

Εάν μας επιτρεπόταν να λάβουμε λεπτομερή γνώση των ελληνικών αριθμών, θα μπορούσα να απαντήσω στο ερώτημά σας. Αλλά δεν το έχουμε αυτό. Δεν γνωρίζουμε πού βρισκόμαστε.

Έχετε άρα ακόμα το πρόβλημα ότι δεν γνωρίζετε τα νούμερα αναφορικά με την Ελλάδα.

Πληροφορούμαι ότι έτσι είναι.

Πώς θα αντιδρούσατε αν δεν υπήρχε τελικά συμφωνία τον Ιούνιο και ο κίνδυνος χρεοκοπίας ήταν άμεσος;

Τότε ο λογαριασμός για την Ευρωπαϊκή Ένωση θα ήταν μεγαλύτερος. Είναι προφανές ότι σε αυτήν την περίπτωση θα υπήρχε χρεοκοπία κι ακόμα και τώρα πιστεύω ότι αυτό δε θα συμβεί, δεν μπορούμε να αφήσουμε μόνη της την Ελλάδα. Θα είναι μέλος της Ε.Ε., θα υπάρχει ηθικό χρέος για αλληλεγγύη προς την Ελλάδα και αυτή θα είναι μια αρκετά δαπανηρή υποστήριξη. Επομένως αυτοί που πιστεύουν ότι δε θα είχαμε κανένα πρόβλημα αν η Ελλάδα έφευγε από το ευρώ ή είχε κάποια χρεοκοπία δεν καταλαβαίνουν τι σημαίνει Ευρώπη.

Όταν μιλάτε για κόστος, εννοείτε από την άποψη των χρημάτων;

Ναι, φυσικά από την άποψη των χρημάτων, διότι τότε θα έπρεπε να υποστηρίξουμε την Ελλάδα με άλλα μέσα. Κι αυτό γιατί θα έμπαινε σε μία δύσκολη κατάσταση και δεν μπορούμε να αφήσουμε μια χώρα να καταρρεύσει. Θα έπρεπε να τη στηρίξουμε.

Πιστεύετε ότι οι άλλοι Ευρωπαίοι ηγέτες όπως η Άγκελα Μέρκελ και ο Φρανσουά Ολάντ θα προτιμήσουν τώρα ένα συμβιβασμό και θα αποφύγουν τη χρεοκοπία;

Πιστεύω πραγματικά ότι όλοι οι ηγέτες με αίσθηση ευθύνης ξέρουν ότι δεν γνωρίζουν ποιες θα ήταν οι συνέπειές της, κι έτσι πιστεύω ότι θα εμπνέονταν ορθά ώστε να κάνουν οτιδήποτε για να αποφύγουν αυτό το σενάριο.

Ο κ. Τσίπρας έχει κάνει αρκετές δηλώσεις τις προηγούμενες μέρες ότι έχει κάνει αρκετές υποχωρήσεις κι ότι έχει παραβιάσει κόκκινες γραμμές κι ότι τώρα εναπόκειται στους δανειστές να κάνουν αυτό που τους αναλογεί.

Ναι, ναι. Αυτό είναι ένα πολύ απλό παιχνίδι. Οι Έλληνες λένε ότι εναπόκειται στους πιστωτές και οι πιστωτές λένε ότι εναπόκειται στους Έλληνες και η αλήθεια είναι κάπου ανάμεσα.

Αυτό που περιγράφετε είναι ότι βασικά βρισκόμαστε στο πουθενά.

Βρισκόμαστε κάπου και αυτό δεν είναι το ίδιο με το πουθενά. Υπάρχει πρόοδος, το κλίμα έχει βελτιωθεί, γεγονός που είναι σημαντικό. Θα προτιμούσα να έχει βελτιωθεί πριν από δύο μήνες, αλλά αυτό δεν έγινε, τώρα όμως τα πράγματα κινούνται στη σωστή κατεύθυνση.

Ποιο είναι το κατάλληλο για εσάς σενάριο; Τι θα υποστηρίζατε και τι πιστεύετε ότι είναι τώρα η καλύτερη προσέγγιση;

Δε διαπραγματεύομαι μέσω του τύπου.

Ζητώ την άποψή σας.

Δε θέλω να πω.

Φαίνεται πως υπάρχει διαφορά στην άποψη μεταξύ των τριών θεσμών για το ποια είναι η καλύτερη προσέγγιση για την Ελλάδα.

Είναι αρκετά φυσιολογικό οι τρεις μας να έχουμε διαφορετικές απόψεις, αλλά πρέπει να εξασφαλίσουμε ότι στο τέλος θα παρουσιαστεί στην Ελλάδα μία ενιαία συμφωνία και από τους τρεις θεσμούς. Οι Έλληνες δεν πρέπει να προσπαθήσουν να παίξουν με τη διάσταση των απόψεων των τριών θεσμών. Στο τέλος θα πρέπει να έχουμε μία κοινή γλώσσα. Είναι πολύ σημαντικό για κάποια ευρωπαϊκά κοινοβούλια.

Άρα πιστεύετε ότι τελικά το ΔΝΤ θα συνταχθεί με τους υπόλοιπους;

Δεν είμαι ο διευθυντής του ΔΝΤ.

Τον Οκτώβριο το ΜΝΙ δημοσίευσε ένα κείμενο που έλεγε ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί περίπου 30 δισ. από ένα τρίτο δάνειο. Από τότε το νούμερο έχει μεγαλώσει. Πότε πιστεύετε ότι θα έπρεπε να γίνει η συζήτηση για ένα τρίτο δάνειο;

Ποτέ δεν έχω συζητήσει δημοσίως ένα τρίτο πακέτο.

Το έχετε κάνει.

Πρέπει να ολοκληρώσουμε την αξιολόγηση που είναι σε εξέλιξη. Αν αυτό γίνει τότε μπορούμε να κοιτάξουμε το μέλλον. Αλλά είναι πολύ νωρίς να μιλήσουμε για αυτό.

Είναι πράγματι;

Ναι.

Θα δουμε αν χρειαζεται νεο πρόγραμμα

Θυμάμαι πως το 2012, όταν συμφωνήθηκε το δεύτερο πρόγραμμα στήριξης, εσείς και ο κ. Σόιμπλε δηλώσατε δημόσια ότι ακόμα κι αν η Ελλάδα πετύχει όλους τους στόχους, θα χρειαστεί ένα νέο δάνειο μέχρι το 2015. Και τώρα έχουμε 2015.

Δεν είχαμε αποκλείσει την πιθανότητα το 2012. Τότε ήμουν πρόεδρος του Εurogroup και μένω σε αυτά που είχαμε συμφωνήσει το Νοέμβριο του 2012.

Για την πιθανότητα ενός τρίτου δανείου.

Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να απαντήσω σε αυτήν την ερώτηση, αλλά υπήρχαν ξεκάθαρες ενδείξεις το Νοέμβριο του 2012 για το ποια θα μπορούσε να είναι η διέξοδος από την κατάσταση αυτή τη στιγμή. Δε λέω όμως τώρα ότι ξεκινάμε ένα καινούριο πρόγραμμα. Θα πρέπει να ολοκληρώσουμε την αξιολόγηση και μετά θα δούμε.

Τώρα που η Ε.Ε. διαθέτει και τα απαραίτητα εργαλεία και την εξειδίκευση, θα θέλατε εσείς προσωπικά ένα πιθανό τρίτο δάνειο να μην περιλαμβάνει το ΔΝΤ; Διότι τότε ήσασταν ανάμεσα σε αυτούς που δεν επιθυμούσαν την ανάμειξη του ΔΝΤ. Συμμετείχε επειδή είχε την εξειδίκευση.

Ήμουν ενάντια στην ανάμειξη του ΔΝΤ το 2010, διότι πίστευα ότι η Ε.Ε. θα έπρεπε να τα καταφέρει μόνη της. Kατάλαβα όμως ότι η Κομισιόν και οι υπόλοιποι δεν είχαν εμπειρία στα προγράμματα προσαρμογής και το ΔΝΤ είχε. Τώρα έχουμε καλύτερη γνώση για το τι πρέπει και τι μπορεί να γίνει και έχουμε τα εργαλεία. Έτσι είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι για τραγικά γεγονότα. Παρ' όλα αυτά πιστεύω ότι το ΔΝΤ έχει να παίξει έναν κεντρικό ρόλο.

Εμπιστεύομαι τον Τσίπρα, όχι το κόμμα του

Στην τελευταία μας συνέντευξη, μου είπατε ότι ο κ. Τσίπρας δεν είναι κατάλληλος για να γίνει πρωθυπουργός της Ελλάδας. Έχει αλλάξει η άποψή σας τώρα που συνεργάζεστε;

Είναι ο Έλληνας πρωθυπουργός. Εκλέχτηκε, όχι με τεράστια πλειοψηφία, παρεμπιπτόντως. Τον σέβομαι ως αυτόν που ψηφίστηκε. Ως άτομο, τον βρίσκω πολύ συμπαθητικό και εποικοδομητικό και έχω φιλικές σχέσεις μαζί του.

Τον εμπιστεύεστε;

(μεγάλη παύση) Ναι.

Γιατί σας πήρε τόσο χρόνο να απαντήσετε σε αυτήν την ερώτηση;

Γιατί αναλογιζόμουν όλους τους προκατόχους του.

Άρα τον εμπιστεύεστε.

Εμπιστευόμουν και τον Σαμαρά και δε με πρόδωσε ποτέ.

Τώρα στην Ελλάδα έχουμε έναν άλλον πρωθυπουργό.

Ναι, τον εμπιστεύομαι. Αν προέκυπτε η αίσθηση μεταξύ των άλλων ηγετών ότι δεν μπορεί κάποιος να τον εμπιστευτεί, αυτό θα ήταν μειονέκτημα κι έτσι ο κ. Τσίπρας γνωρίζει ότι ο κόσμος πρέπει να έχει αποδείξεις ότι είναι έμπιστος.

Σας έχει αποδείξει μέχρι τώρα ότι τα λόγια του έχουν γίνει πράξεις;

Χμμμ... Του μιλάω μεν, αλλά το κόμμα του δεν είναι κανονικό κόμμα. Σε ό,τι αφορά τον πρωθυπουργό, τον εμπιστεύομαι, αλλά δεν εμπιστεύομαι το κόμμα του γιατί είναι ένα μείγμα τόσο πολλών τάσεων.

Πιστεύετε ότι το κόμμα του θα τον απέτρεπε να εφαρμόσει στην πράξη αυτά που υποσχέθηκε;

Δεν είναι δικό μου πρόβλημα, αλλά δικό του. Εάν όμως αυτό συνέβαινε, θα ήταν πρόβλημα για την Ελλάδα. Μια κυβέρνηση είναι πάντα κυβέρνηση.

Ποια είναι η άποψή σας για ένα πιθανό δημοψήφισμα ή για πρόωρες εκλογές;

Δεν έχω απολύτως ξεκάθαρη άποψη. Είναι μια κυρίαρχη απόφαση από μια κυρίαρχη χώρα. Αν η ελληνική κυβέρνηση αποφασίσει να κάνει δημοψήφισμα δεν μπορούμε να την αποτρέψουμε. Εάν θέλουν να πάνε σε πρόωρες εκλογές είναι ελεύθεροι να το κάνουν. Δεν το ενθαρρύνω όμως γιατί δε θα άλλαζε τίποτα. Εάν οι Έλληνες πάνε σε εκλογές, αυτό δε θα ακυρώσει την άποψη των άλλων 19 δημοκρατιών. Η Ελλάδα θα πρέπει να σταματήσει να συμπεριφέρεται σαν να μπορούσε το αποτέλεσμα των ελληνικών εκλογών να αλλάξει την απόφαση άλλων κοινοβουλίων.

Θα υποχωρούσαν οι δανειστές για να βρουν τους Έλληνες στα μισά της διαδρομής;

Δεν είναι ζήτημα των μισών της διαδρομής. Είναι ζήτημα λογικών διαπραγματεύσεων.

Όμως υπάρχει μία ομάδα μέσα στο Eurogroup που λέει ότι πρέπει να οριστικοποιηθεί μία ολοκληρωμένη αναφορά πριν συζητηθεί οτιδήποτε άλλο. Οι Έλληνες δεν το θέλουν αυτό. Είναι ένα σημείο τριβής.

Είναι ζήτημα διαπραγμάτευσης το να ξέρουμε τι πρέπει να αποφασιστεί τώρα και τι πρέπει να αποφασιστεί μετά. Αλλά ακόμα και αυτά τα πράγματα που πρέπει να αποφασιστούν αργότερα θα πρέπει να προετοιμάσουν το δρόμο για μία συμφωνία.

Ο πρόεδρος της ΕΚΤ, Μάριο Ντράγκι, έχει επανειλημμένως κατηγορηθεί από την ελληνική πλευρά ότι στραγγαλίζει την ελληνική οικονομία με το να μειώνει τη ρευστότητα. Ωστόσο, η ΕΚΤ ακόμα δεν έχει αυξήσει το haircut στα ελληνικά collateral παρότι ένας ολοένα αυξανόμενος αριθμός κεντρικών τραπεζιτών τάσσεται υπέρ αυτού. Κρατά επίσης τον τραπεζικό τομέα ζωντανό μέσω του ELA μέχρις ότου οι πολιτικοί σοβαρευτούν και βρουν μία λύση. Eσείς τι πιστεύετε;

Αυτοί που λένε ότι ο Μάριο Ντράγκι είναι στο στρατόπεδο αυτών που προσπαθούν να σπρώξουν την Ελλάδα εκτός ευρωζώνης κάνουν λάθος. Η εντύπωσή μου μετά από τόσες συζητήσεις με το Μάριο Ντράγκι είναι πως, όπως κι εγώ, είναι ένας ισχυρός σύμμαχος της Ελλάδας.

Οι προβλέψεις της Κομισιόν για την Ελλάδα που δόθηκαν πρόσφατα στη δημοσιότητα ήταν αναθεωρημένες προς τα κάτω. Ωστόσο, ακούγονται φωνές ότι τα νούμερα είναι και πάλι πολύ αισιόδοξα και ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να παρουσιάσει ελλείμματα κι άλλη μια χρονιά ύφεσης για το 2015, εκτός αν ληφθούν δραστικά μέτρα.

Δε θα ήθελα η Ελλάδα να παραμείνει στην ύφεση. Πιστεύω πραγματικά ότι θα πρέπει να γίνουν τα πάντα για να επανασυνδεθεί με την ανάπτυξη. Ως Κομισιόν παρέχουμε στην Ελλάδα όλα τα εργαλεία και τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας. Έχουμε εγκαθιδρύσει μία ομάδα εργασίας ώστε να καταστήσουμε δυνατή την εξεύρεση όσων περισσοτέρων χρημάτων είναι δυνατόν από τα υπάρχοντα προγράμματα. Πρότεινα μάλιστα στον πρωθυπουργό πριν από μήνες να αλιεύσει από τα διαρθρωτικά ταμεία. Σημειώνουμε πρόοδο, όχι αρκετή, αλλά σημειώνουμε.

Άρα υπάρχει ακόμα χρόνος για να αντιστραφεί η τάση για αυτή τη χρονιά;

Καθώς δε γνωρίζω λεπτομερώς τα ελληνικά οικονομικά στοιχεία δεν μπορώ να απαντήσω σε αυτό, αλλά θα πρέπει να δούμε.

Μια προσωπική ερώτηση. Στην προεκλογική εκστρατεία σας είπατε ότι [θα] είστε πρόεδρος κοινωνικού διαλόγου και ότι «στόχος μου είναι να μειώσω το χάσμα μεταξύ της Ε.Ε. και των κοινών ανθρώπων, το να προβάλλω την κοινωνική διάσταση της Ε.Ε. είναι κρίσιμο για να το κάνω αυτό». Γιατί λοιπόν λέτε στην ελληνική κυβέρνηση να μην το κάνει αυτό;

Δεν το κάνω αυτό.

Το κάνετε και είστε μέλος των πιστωτών.

Επιμένω στην ανάγκη της Ελλάδας να επανασυνδεθεί με τον κοινωνικό διάλογο με έναν κανονικό τρόπο.

Ποιος είναι αυτός ο κανονικός τρόπος;

Το να εγκαθιδρυθεί ένα κανονικό σύστημα συλλογικών διαπραγματεύσεων στην Ελλάδα. Αυτό εξαρτάται από τις λεπτομέρειες. Ποτέ δε μας παρουσιάστηκαν οι λεπτομέρειες για το σύστημα συλλογικών διαπραγματεύσεων στην Ελλάδα. Είμαι υπέρ ενός κανονικού συστήματος, χωρίς να δίνεται το δικαίωμα στον υπουργό εργασίας να επεκτείνει το αποτέλεσμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων στο όλον της πραγματικής οικονομίας. Η κυβέρνηση πρέπει να διασφαλίζει ότι τα αποτελέσματα δε θα υπονομεύουν την κατάσταση των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Εάν επιτύχουμε μια συμφωνία τώρα, θα είμαι ευτυχής να την αποδεχτώ. Εάν όμως δεν μπορούν να την επιτύχουν τώρα, συμφωνώ ότι θα πρέπει να το κάνουν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους και θα πρέπει να διασφαλίσουμε προς ποια κατεύθυνση κινούνται και αυτό θα πρέπει να συζητηθεί από τους πιστωτές.

Η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που μπορεί να ταπεινωθεί

Ποιο είναι το μήνυμά σας στον ελληνικό λαό;

Υπομονή και κουράγιο. Οι Έλληνες πρέπει να ξέρουν ότι δεν είναι μόνοι.

Όμως έτσι φαίνεται.

Όχι, αυτή είναι μια λανθασμένη εντύπωση. Αυτοί που μάχονται για την επιβίωση της Ελλάδας μέσα στην ευρωζώνη πληγώνονται πραγματικά από την εντύπωση που διαδίδεται στην ελληνική κοινή γνώμη, πως η Ελλάδα είναι θύμα. Η Ελλάδα είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ευρώ. Εγώ επιθυμώ η Ελλάδα να είναι ένα εποικοδομητικό σταθερό μέλος της Ε.Ε.

Πιστεύετε ότι η ελληνική ηγεσία θα φτάσει σε μια συμφωνία;

Δεν έχουν επιλογή.

Εννοείτε μ' αυτό ότι θα πρέπει να υποχωρήσουν από τις κόκκινες γραμμές τους;

Το ελληνικό έθνος πρέπει να γίνει σεβαστό. Άρα κάτι τέτοιο θα είναι προϊόν διαπραγματεύσεων. Δεν είμαι στο στρατόπεδο εκείνων που ανοιχτά θέλουν να ταπεινώσουν την Ελλάδα. Η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που μπορεί να ταπεινωθεί. Το ζήτημα είναι να βρεθεί το σημείο τομής μεταξύ των λογικών στοιχείων και από τις δύο πλευρές - αυτό πρέπει να γίνει.

Είναι και η άλλη πλευρά έτοιμη να κάνει υποχωρήσεις;

Εγώ έτσι πιστεύω, ναι.


Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Εκεί θα πάνε όλοι στις γιορτές: Τα χριστουγεννιάτικα πάρκα και χωριά της Αθήνας

Χριστουγεννιάτικοι προορισμοί και γιορτινές διευθύνσεις για να κάνεις τις βόλτες σου στην Αθήνα αυτή την περίοδο.

ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΣΤΟ ΤΙΚΤΟΚ 06 Δεκ 2025 | 12:09

Ο Κοντογιαννίδης τα χώνει στον Τσίπρα: "Η ντροπή ντροπή δεν έχει - Η "λαϊκίστικη παπ...ά" που είπε στην παρουσίαση

"Δεν έχεις το δικαίωμα στην παρουσίαση να παρουσιάζεις μόνο εσύ" λέει για τον Αλέξη Τσίπρα ο Παύλος Κοντογιαννίδης

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ 05 Δεκ 2025 | 16:03

"Καρφιά" Χαρίτση για Τσίπρα: Στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στη μεταπολίτευση, στον εξώστη ήταν όσοι ασκούσαν αυστηρή κριτική

Ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς, Αλέξης Χαρίτσης ασκεί σαφή κριτική στον Αλέξη Τσίπρα

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΣΥΡΙΖΑ 05 Δεκ 2025 | 13:13

Το ειρωνικό σχόλιο Πολάκη για την παρουσίαση του Τσίπρα: Δεν πήγα λόγω υψοφοβίας σε εξέδρες και θεωρεία

"Εγώ θα μείνω ΣΥΡΙΖΑ", απάντησε σε ενδεχόμενο συμπόρευσης με τον Αλέξη Τσίπρα - Τι είπε για Μητσοτάκη

ΑΙΧΜΗΡΟΣ 05 Δεκ 2025 | 09:57

Νέες βολές Αλαβάνου κατά Τσίπρα: "Να γονατίσει και να πει συγγνώμη, είναι ντροπή για την Αριστερά"

Νέες βολές κατά του Αλέξη Τσίπρα εξαπέλυσε ο πρώην πρόεδρος του Συνασπισμού Αλέκος Αλαβάνος.

05 Δεκ 2025 | 06:26

Ανασύνταξη στο Μαξίμου ενόψει του νέου κόμματος Τσίπρα - Δεν είναι όλα "μαύρα", μίζερη η αντιπολίτευση

Ο Κ. Μητσοτάκης έδωσε το σύνθημα στα στελέχη της ΝΔ για την υπεράσπιση των πεπραγμένων της κυβέρνησης

Η ΑΙΧΜΗΡΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ 04 Δεκ 2025 | 21:00

Πυρά Βαξεβάνη για τη "χωροταξική απομόνωση" των πρώην συντρόφων του Τσίπρα στο Παλλάς: Η "κυβέρνηση του θεωρείου"

Αιχμηρός ο Κώστας Βαξεβάνης για τους πρώην συντρόφους του Αλέξη Τσίπρα στην παρουσίαση του βιβλίου του

ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΣΟΚ 04 Δεκ 2025 | 16:51

Τσουκαλάς για Τσίπρα: Αντί να πει ότι το πρόβλημα είναι η κυβέρνηση, κατηγόρησε την αντιπολίτευση

Ο κ. Τσουκαλάς είπε ότι του έκανε αρνητική εντύπωση "το ότι ο πρώην πρωθυπουργός αγκάλιασε και ταυτίστηκε με τη γραμμή της ΝΔ

ΔΙΠΛΑΝΑ ΤΡΑΠΕΖΙΑ 04 Δεκ 2025 | 14:08

Τσίπρας και Κωνσταντοπούλου πήγαν στο ίδιο wine bar μετά την παρουσίαση, δεν αντάλλαξαν ούτε λέξη

Η αποκάλυψη για την τυχαία συνάντηση Αλέξη Τσίπρα - Ζωής Κωνσταντοπούλου σε wine bar

ΙΘΑΚΗ 04 Δεκ 2025 | 12:50

Μαραντζίδης για Τσίπρα: "Θα ηττηθεί όσες φορές χρειάζεται, μέχρι να κερδίσει, γιατί είναι η προοπτική και η ελπίδα"

Όπως ανέφερε, σε μια περίοδο πολιτικής "ξηρασίας" ιδεών και εναλλακτικών προτάσεων στην κεντροαριστερά, ο Τσίπρας εμφανίζεται για ένα μέρος της κοινωνίας ως "βροχή".

ΙΘΑΚΗ 04 Δεκ 2025 | 11:36

Σκέρτσος για Τσίπρα: "Μας είπε ότι είναι περήφανος για όσα έκανε - Θα ήταν λάθος να μην τον πιστέψουμε"

Το σχόλιο του Σκέρτσου καταλήγει με μια ρητορική ερώτηση: "Πόσες ευκαιρίες ακριβώς χρειάζεται ο Αλέξης Τσίπρας για να μας αποδείξει ότι δεν μπορεί να αλλάξει;",

Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΛΛΑΣ 04 Δεκ 2025 | 11:36

Πόπη Τσαπανίδου: Με ανδρόγυνο look στην παρουσίαση του βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα

Η Πόπη Τσαπανίδου κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης πόζαρε χαμογελαστή στον φωτογραφικό φακό.

"ΙΘΑΚΗ" 04 Δεκ 2025 | 11:18

Γεωργιάδης: Πήγε ο μέγας ηγέτης Σαντάμ Τσίπρας, τους είπε "είστε μηδέν" και αυτοί χαμογελούσαν από τον εξώστη

Ο υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης προχώρησε ακόμη περισσότερο, εκτιμώντας ότι στις επόμενες εκλογές "ο μόνος που θα κατέβει με τον ΣΥΡΙΖΑ είναι ο Πολάκης.

ΣΥΝΟΔΕΥΣΕ ΤΟΝ ΣΥΖΥΓΟ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ «ΙΘΑΚΗΣ» 04 Δεκ 2025 | 11:17

Μπέττυ Μπαζιάνα: Με one shoulder βελούδινη δημιουργία στο πλευρό του Αλέξη Τσίπρα

Η κομψή εμφάνιση της Μπέττυς Μπαζιάνα στην παρουσίαση του βιβλίου του συζύγου της, Αλέξη Τσίπρα, το απόγευμα της Τετάρτης στο θέατρο Παλλάς.

ΙΘΑΚΗ 04 Δεκ 2025 | 10:04

Αντίστροφη μέτρηση για το κόμμα Τσίπρα: Εστειλε Φάμελλο και Χαρίτση στον εξώστη - "Ρεζερβέ α' θέση για κανέναν"

Η επανίδρυση της Δημοκρατικής Παράταξης που οραματίζεται, προφανέστατα δεν ξεκίνησε χθες από το Παλλάς.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ 04 Δεκ 2025 | 09:20

Γεωργιάδης για παρουσίαση βιβλίου Τσίπρα: Ο μόνος που έλειπε ήταν ο Πολάκης

"Χρειάζονταν τόση φασαρία για να απαλλαγούν από τον Παύλο;", έγραψε σε ανάρτησή του ο Άδωνις Γεωργιάδης.

"ΙΘΑΚΗ" 04 Δεκ 2025 | 09:03

Βαρουφάκης για την παρουσίαση του βιβλίου Τσίπρα: "Εκανε οντισιόν στην ολιγαρχία με τον θίασο που διέλυσε"

"Ήταν μια θεατρική σκηνή με το ίδιο συνάφι από κάτω. Έμαθα ότι ήταν όλος ο θίασος που διέλυσε ο Τσίπρας.

"ΙΘΑΚΗ" 04 Δεκ 2025 | 08:35

Επεισόδιο με την Ελένη Λουκά στην ομιλία Τσίπρα στο Παλλάς: Φώναζε "προδότη", τη "μάζεψε" η Αστυνομία

Αστυνομικοί επενέβησαν και απομάκρυναν την Ελένη Λουκά, ενώ η εκδήλωση συνεχίστηκε κανονικά χωρίς περαιτέρω προβλήματα

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΟ ΠΑΛΛΑΣ 04 Δεκ 2025 | 07:33

O Τσίπρας ζητά "σοκ δημοκρατίας" και ο Μητσοτάκης παίζει το χαρτί της σταθερότητας - "Μας γυρίζει στο 2015"

Πώς θα αντιμετωπίσει η Νέα Δημοκρατία το rebranding του πρώην πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα.

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ 04 Δεκ 2025 | 07:30

Καρφιά ΠΑΣΟΚ για Τσίπρα: "Επιστρέφει αγκαλιά με τα συμφέροντα παίζοντας το παιχνίδι του κ.Μητσοτάκη"

Σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ, οι επιλογές Τσίπρα συνέβαλαν ουσιαστικά στη διαδοχική επικράτηση της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη στις τελευταίες εκλογές.

ΚΑΥΣΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ 03 Δεκ 2025 | 21:43

Μαρινάκης για Τσίπρα: "Σαν να μην πέρασε μια μέρα - Αμετροεπής, αμετανόητος, αλαζόνας"

Ο κ. Μαρινάκης ανέφερε ότι ο πρώην πρωθυπουργός, "αντί να μπει σε όλο αυτόν τον κόπο, θα μπορούσε κάλλιστα να συγκαλέσει κοινή συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ και των διασπάσεών του"

ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΑΠΟ ΤΑ ΤΡΙΚΑΛΑ 03 Δεκ 2025 | 20:27

Αλέξης Τσίπρας: Υπέγραψε την "Ιθάκη" στον πρώτο αναγνώστη που την αγόρασε - Η αφιέρωση στο βιβλίο [βίντεο]

"Πιστεύω ο Αλέξης ήθελε να μας πει για την επιστροφή του. Πανηγυρίζουμε...", ανέφερε ο άνθρωπος που αγόρασε πρώτος το βιβλίο Τσίπρα

ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ 03 Δεκ 2025 | 19:00

Τσίπρας: "Δεν έχουμε κυβέρνηση που κάνει λάθος, έχουμε λάθος κυβέρνηση - Απογοητευτική η εικόνα της Αριστεράς"

Γέμισε το "Παλλάς" από κόσμο και τους παλιούς συντρόφους του Αλέξη Τσίπρα για την παρουσίαση του βιβλίου του - Τα μηνύματα που έστειλε

ΧΑΜΟΣ 03 Δεκ 2025 | 17:53

Αλέξης Τσίπρας: Ουρές από τις 16:30 έξω από το θέατρο "Παλλάς" για την "Ιθάκη" [βίντεο]

Έξω από το θέατρο "Παλλάς" σχηματίστηκαν ουρές από δεκάδες πολίτες, 2,5 ώρες πριν από την ώρα έναρξης της παρουσίασης

03 Δεκ 2025 | 12:09

Ο Τσίπρας και τα "σκληρά παιδιά"

Μένω έκπληκτος διαβάζοντας (παρά τα νεύρα μου) το βιβλίο του πρώην, και διαπιστώνοντας πόσο δεν έμαθε τίποτα απολύτως από την κρίση

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΛΕΥΣΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ 03 Δεκ 2025 | 10:49

Κωνσταντοπούλου: Πήρα το βιβλίο του Τσίπρα να δω τι γράφει για το Μάτι - Πολιτικός απατεώνας που μαζεύει χρήματα

Κριτική στον Αλέξη Τσίπρα τον οποίο χαρακτήρισε "πολιτικό απατεώνα", άσκησε η Ζωή Κωνσταντοπούλου.

ΣΤΟ ΠΑΛΛΑΣ 03 Δεκ 2025 | 08:31

Σήμερα ο Αλέξης Τσίπρας παρουσιάζει την "Ιθάκη" του με σφορδή επίθεση κατά της κυβέρνησης - Τι θα πει στην ομιλία του

Σήμερα το απόγευμα στις 19.00 στο θέατρο Παλλάς η παρουσίαση του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα.

ΕΝΤΟΝΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ 02 Δεκ 2025 | 16:55

Συγγενείς θυμάτων στο Μάτι κατά Τσίπρα: Δεν ανεχόμαστε τη χρήση της τραγωδίας για προσωπική αποκατάσταση

"Δεν ανεχόμαστε τη χρήση της τραγωδίας μας ως εργαλείο προσωπικής αποκατάστασης", αναφέρει ο Σύλλογος σε ανακοίνωση

ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ 02 Δεκ 2025 | 10:57

Χάρης Δούκας: "Το ΠΑΣΟΚ έχει πρόεδρο και είναι ο Νίκος Ανδρουλάκης" - Τι είπε για συνεργασία με Τσίπρα

Στο ερώτημα για το ποιος θα ηγηθεί ενός τέτοιου εγχειρήματος, ο Χάρης Δούκας ξεκαθάρισε ότι το ΠΑΣΟΚ έχει ήδη επικεφαλής.

ΣΤΗΝ ΕΡΤ3 02 Δεκ 2025 | 10:31

Κασσελάκης: Ο Τσίπρας υπονόμευσε τον ΣΥΡΙΖΑ για να επανέλθει ως κεντρώος

Ο κ. Κασσελάκης αναφέρθηκε εκτενώς στις εσωκομματικές εξελίξεις στον ΣΥΡΙΖΑ, επί προεδρίας του, εξαπολύοντας "βολές" κατά του πρώην προέδρου Αλέξη Τσίπρα.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 02 Δεκ 2025 | 08:11

Λαφαζάνης: "Δεν είναι δίλημμα το Μητσοτάκης ή Τσίπρας - Είμαι καταζητούμενος στην Ουκρανία"

Ο κ. Λαφαζάνης αναφερόμενος στον Αλέξη Τσίπρα έκανε λόγο για "πολιτική αλητεία"

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ 01 Δεκ 2025 | 16:30
ΤΙ ΕΙΠΕ ΣΤΟΝ ΣΚΑΙ 01 Δεκ 2025 | 09:46

Τσακαλώτος: Δεν θα πάω στην παρουσίαση του βιβλίου του Τσίπρα - Προσωπικά δεν θεωρώ ότι με αδικεί

"Προσωπικά δεν θεωρώ ότι με αδικεί το βιβλίο, δεν είμαι εκνευρισμένος ή θυμωμένος με όσα αναφέρει για μένα", λέει χαρακτηριστικά.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΚΔΟΤΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ 01 Δεκ 2025 | 08:10

Ποια είναι τα έσοδα του Αλέξη Τσίπρα από το βιβλίο "Ιθάκη" - Η αμοιβή του πρώην πρωθυπουργού

Τα ποσό που εκτιμάται ότι θα αποκομίσει ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας από την πώληση του βιβλίου "Ιθάκη".

01 Δεκ 2025 | 07:17

Ο κανακάρης

Το γεγονός ότι ο Τσίπρας έγινε στα 40 του πρωθυπουργός και στα 51 του επιδιώκει, με αξιώσεις, την ολική επαναφορά του, θα έπρεπε να μας προβληματίσει όχι για τον ίδιο. Μα για την κοινωνία μας.

ΤΑ ΝΕΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ 30 Νοε 2025 | 14:06
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ 30 Νοε 2025 | 13:16

Θανάσης Λάλας: "Προσωπικό ξεκαθάρισμα το βιβλίο του Τσίπρα - Σε σύγκρουση το θυμικό του και η εξουσία"

"Αυτό που συνέβη με τον Τσίπρα και τους συνεργάτες του ήταν ότι ήταν από διαφορετικούς χώρους..."

ΠΡΩΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ 30 Νοε 2025 | 08:46

Τσακαλώτος στο TheTOC: Δεν έπρεπε να συμβάλουμε στο να πέσει η κυβέρνηση Σαμαρά λόγω Προέδρου Δημοκρατίας

Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος μιλάει για το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα, αλλά και για το αν θα πήγαινε σε ένα νέο κόμμα του πρώην πρωθυπουργού.

ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΗΣ 29 Νοε 2025 | 11:43

Ντόρα Μπακογιάννη: "Ο κόσμος είναι κουρασμένος, από τα μεγαλύτερα λάθη μας η υπόθεση ΟΠΕΚΕΠΕ"

Το βιβλίο της Ντόρας Μπακογιάννη, όπως αποκάλυψε η ίδια, αναμένεται το Πάσχα.

29 Νοε 2025 | 09:43

Η Μποφίλιου, ο Χατζιδάκης και το "ηθικό πλεονέκτημα" Τσίπρα

Έτσι είναι άμα είσαι με τον Άνθρωπο (το διόρθωσα σε Α κεφαλαίο για να ταιριάζει με το ύφος της Μποφίλιου) και παλεύεις για τα ιδανικά της αριστεράς.

ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΑΝΑΛΟΓΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΟΥ 28 Νοε 2025 | 20:12

Αλέξης Τσίπρας: Αυτοί θα είναι οι ομιλητές στην παρουσίαση της "Ιθάκης" - Ποιοι δημοσιογράφοι θα συντονίσουν

Ο Αλέξης Τσίπρας θα εκφωνήσει τη δική του ομιλία κατά το δεύτερο μέρος της παρουσίασης του βιβλίου "Ιθάκη"

ΑΚΟΥΣΤΕ ΤΟ ΣΠΟΤ 28 Νοε 2025 | 14:51

Τα Jumbo τρολάρουν τον Τσίπρα στη νέα διαφήμιση: "Η Ιθάκη των Χριστουγέννων, αδειάστε τα όλα χωρίς τσίπα"

Τα Jumbo "καρφώνουν" τον Αλέξη Τσίπρα και το βιβλίο του "Ιθάκη", στο νέο διαφημιστικό σποτ τους για το ραδιόφωνο ενόψει Χριστουγέννων

ΣΥΡΙΖΑ 28 Νοε 2025 | 08:09

Η Αχτσιόγλου επιβεβαίωσε την πρόταση Τσίπρα για την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ: "Δεν συμφώνησα με την παραίτησή του"

Η πρώην υπουργός Εργασίας εξήγησε ότι δεν αποδέχθηκε την πρόταση, καθώς θεωρούσε πως ο Τσίπρας δεν έπρεπε να παραιτηθεί εκείνη τη χρονική στιγμή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ 27 Νοε 2025 | 15:13

Κασσελάκης: Ο Τσίπρας μου είπε "γιατί δεν κλείνεις την Αυγή και το Κόκκινο;" – Βρήκα άδεια ταμεία στον ΣΥΡΙΖΑ

"Δεν ισχύει ότι πίστευα ότι θα γίνω πρωθυπουργός. Δεν περίμενα καν ότι θα κέρδιζα στον ΣΥΡΙΖΑ", είπε ο Στέφανος Κασσελάκης

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΣΟΚ 27 Νοε 2025 | 12:48

Ανδρουλάκης: Εάν είχα κάνει στη χώρα τη ζημιά που έχουν κάνει Μητσοτάκης - Τσίπρας, δεν θα μπορούσα να πιω καφέ στο Σύνταγμα

"Δεν είναι όλοι το ίδιο. Δεν έχουμε όλοι την ίδια πορεία. Δεν κάναμε όλοι ρουσφέτια. Δεν έχουμε όλοι σχέση με διαπλοκή και διαφθορά", λέει ο Νίκος Ανδρουλάκης.

ΓΙΑ ΟΣΑ ΓΡΑΦΕΙ ΣΤΗΝ "ΙΘΑΚΗ" 27 Νοε 2025 | 12:19

Ο Ανδρέας Ψυχάρης για τη συνάντηση του πατέρα του με τον Τσίπρα: "Ηταν τέσσερις, όχι μία και εκείνος ζητούσε διάφορα"

Σην περίφημη συνάντηση του Αλέξη Τσίπρα με τον πατέρα του, Σταύρο Ψυχάρη, και όσα γράφει για αυτή ο πρώην πρωθυπουργός στο βιβλίο του, μίλησε ο γιος του εκδότη, Ανδρέας Ψυχάρης.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΑΙΛΕΡ ΜΑΚΜΠΕΘ 27 Νοε 2025 | 11:57

Τάιλερ Μάκμπεθ για το βιβλίο Τσίπρα: "Κόκκινη γραμμή η αναφορά σε μένα - Δεν ενδιαφέρει το κοινό τι είπα με την Μπέττυ"

"Δεν είμαι βέβαιος ότι εξυπηρετεί σε κάτι το ευρύ κοινό το να έχει οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με αυτή τη συζήτηση", τόνισε ο Τάιλερ Μακμπέθ.

ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 27 Νοε 2025 | 09:25

Ο Τσίπρας αυτοτρολάρεται με Κωνσταντοπούλου και Βαρουφάκη: "Πίσω από τις λέξεις κρύβεται ο Αλέξης" [βίντεο]

"Εγώ θα μιλήσω την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου στις 19:00 στο Παλλάς. Είσοδος ελεύθερη. Σας περιμένω όλους", αναφέρει στο βίντεο ο Αλέξης Τσίπρας.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ 27 Νοε 2025 | 08:35

Τρολάρισμα των Εκδόσεων Ψυχογιός για το βιβλίο Τσίπρα με Χάρι Πότερ: "Αρα με 1,5 εκατ. αντίτυπα ρίχνεις κυβέρνηση"

Μία χιουμοριστική απάντηση, με αρκετή δόση... τρολ, έκαναν οι Εκδόσεις Ψυχογιός, για τις πωλήσεις του βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα "Ιθάκη", των Εκδόσεων Gutenberg.

ΣΤΟ OPEN 26 Νοε 2025 | 19:14

Τραγωδία στο Μάτι: "Γράφει για θυελλώδεις ανέμους, ενώ εμείς είχαμε άπνοια" λέει εγκαυματίας για τον Τσίπρα

Η Κάλλι Αναγνώστου χαρακτήρισε "ψεύδη και ασάφειες" τα όσα γράφει στο βιβλίο του ο Αλέξης Τσίπρας για τη φωτιά στο Μάτι

ΙΘΑΚΗ 26 Νοε 2025 | 14:59

Νίκος Μαραντζίδης: Στην περίπτωση της κυρίας Αχτσιόγλου ήμουν παρών και έγιναν ακριβώς όπως περιγράφονται

Όπως τόνισε ο καθηγητής Μαραντζίδης ο Αλέξης Τσίπρας κλείνει τους λογαριασμούς του με το παρελθόν και ανοίγει την πόρτα για την ίδρυση νέου κόμματος

ΠΡΩΗΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΣΙΠΡΑ 26 Νοε 2025 | 14:16

Καρανίκας: Ανερμάτιστος τιτλολάτρης ο Τσίπρας - Γελοίοι, αναχρονιστικοί και άχρηστοι οι συνεργάτες του

Ο Νίκος Καρανίκας δήλωσε πως οι ζουρνάδες και τα νταούλια ήταν μια επικοινωνιακή φούσκα.

"ΜΕ ΛΥΠΕΙ Ο ΑΜΟΡΑΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ" 26 Νοε 2025 | 11:01

Κασσελάκης: Στο Σούνιο ο Τσίπρας μου είπε ότι θα επέστρεφε στην πολιτική για μεγαλύτερη θέση από αυτή που έφυγε

"Κάθε ημέρα δείχνει πόσο ανήκει στο παρελθόν", είπε ο Στέφανος Κασσελάκης για τον Αλέξη Τσίπρα.

"ΙΘΑΚΗ" 26 Νοε 2025 | 09:55

Ο Λαφαζάνης κατακεραυνώνει Τσίπρα για το βιβλίο: "Είναι πολιτικά ανώμαλος, κυνικός και αδίστακτος" [βίντεο]

Όπως κατήγγειλε ο κ. Λαφαζάνης, η κατάργηση του Μνημονίου ήταν επικοινωνιακή φούσκα. Το μόνο που ενδιάφερε τον Τσίπρα ήταν η πρωθυπουργική καρέκλα.

«ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΗΝ ΧΑΜΗΛΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ» 26 Νοε 2025 | 08:14

Κωνσταντοπούλου για Τσίπρα: "Είναι ειδικός στο ξεπούλημα - Θα έπρεπε να είναι φυλακή για το Μάτι"

Οι απαντήσεις της Ζωής Κωνσταντοπούλου σε όσα της καταλογίζει ο Αλέξης Τσίπρας στο βιβλίο του "Ιθάκη"

26 Νοε 2025 | 07:19

Ο Αλέξης Τσίπρας, ο Βαρουφάκης και το παράδειγμα Πατέλη

Λέει πιθανώς και πολλά ψέματα στο βιβλίο του ο Αλέξης Τσίπρας, οι διαψεύσεις πέφτουν άλλωστε σαν τη βροχή, αλλά αν θέλουμε να είμαστε δίκαιοι, λέει και πολλές αλήθειες.

ΠΑΤΡΟΚΤΟΝΙΑ 25 Νοε 2025 | 22:39

Πώς ο Αλέξης Τσίπρας πήρε τη θέση του Αλέκου Αλαβάνου- Η κόντρα τους και το debate των αρχηγών που τον εκτόξευσε

Ο Αλέκος Αλαβάνος τον ήθελε κομπάρσο, αλλά το debate των πολιτικών αρχηγών εκτόξευσε τον Αλέξη Τσίπρα στην κορυφή

ΤΙ ΓΡΑΦΕΙ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ 25 Νοε 2025 | 19:54

Όταν ο Αλέξης Τσίπρας πουλούσε τον "Οδηγητή" και εισιτήρια για το φεστιβάλ της ΚΝΕ: "Ήταν ένα είδος βίαιου coming out"

Ο Αλέξης Τσίπρας αναφέρεται σε "βίαιο coming out", όταν στήθηκε έξω από το σχολείο του για να πουλήσει Οδηγητή και εισιτήρια για το Φεστιβάλ της ΚΝΕ.

Η ΑΝΑΦΟΡΑ 25 Νοε 2025 | 19:51

Ανδρέας Τσούνης: "Ο Αλέξης Τσίπρας είναι καθ' έξιν ψεύτης" - Η αντίδραση του συζύγου της Φώφης Γεννηματά για το βιβλίο

Η αντίδραση του συζύγου της Φώφης Γεννηματά σε όσα αναφέρει ο Αλέξης Τσίπρας στην "Ιθάκη"

ΤΟΥ ΑΛΕΞΗ ΤΣΙΠΡΑ 25 Νοε 2025 | 17:34

Αντώνης Κανάκης για "Ιθάκη": "Συντροφικό ξεκατίνιασμα χωρίς προηγούμενο - Η προδοσία ήταν τεραστίων διαστάσεων"

"Στην περίπτωση του Τσίπρα ο ελληνικός λαός πίστεψε ότι μπορεί να υπάρξει μια αλλαγή και η προδοσία ήταν τεραστίων διαστάσεων"

ΟΧΙ ΚΑΙ ΑΣΧΗΜΑ... 25 Νοε 2025 | 17:34

Πόσα χρήματα μπορεί να "βγάλει" ο Αλέξης Τσίπρας από την έκδοση του βιβλίου του- Τα πρώτα 33 χιλιάδες αντίτυπα εξαντλήθηκαν

Σύμφωνα με τον εκδοτικό οίκο τα πρώτα αντίτυπα εξαντλήθηκαν και ετοιμάζονται νέες εκδόσεις

ΑΚΑΡΠΗ 25 Νοε 2025 | 16:27

Ο Τσίπρας και η συνάντηση με τον Ψυχάρη και τη γάτα Ιμαλαΐων- Τι του ζήτησε ο εκδότης

Ο τότε εκδότης του Συγκροτήματος Λαμπράκη, του ζήτησε τη διαγραφή των χρεών του Ομίλου, με αντάλλαγμα υποστήριξη

ΣΚΛΗΡΗ ΚΡΙΤΙΚΗ 25 Νοε 2025 | 16:10

Βαξεβάνης για "Ιθάκη" Τσίπρα: Πόνημα μεταμέλειας - Προκλητική δήλωση συγγνώμης στη Μαρέβα Γκραμπόφσκι

"Πολύ πριν κυκλοφορήσει το βιβλίο, το αποκάλεσα πόνημα μεταμέλειας", λέει ο Κώστας Βαξεβάνης για την "Ιθάκη" του Αλέξη Τσίπρα

"ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ" 25 Νοε 2025 | 15:42

Λαφαζάνης για βιβλίο Τσίπρα: Σκέψη πολιτικού βρυκόλακα να τα βάζει με όλους και να βγάζει λάδι τον εαυτό του

Ο Παναγιώτης Λαφαζάνης κάνει λόγο για "παραλήρημα" ενός "πανικόβλητου" Τσίπρα.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΥΓΕΙΑΣ 25 Νοε 2025 | 15:34

Ο Γεωργιάδης απαντά με δικό του βιβλίο στην αφιέρωση Τσίπρα: Η Ιστορία θα σε μάθει να διαλέγεις συνεργάτες

"Ως γνήσιος βιβλιοπώλης και εγώ θα του στείλω το νέο δικό μου βιβλίο: "Ρώμη"", αναφέρει ο Άδωνις Γεωργιάδης για τον Αλέξη Τσίπρα

«ΕΠΑΝΑΦΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ» 25 Νοε 2025 | 15:11

Guardian για βιβλίο Τσίπρα και Βαρουφάκη: "Η μεγαλύτερη δολοφονία χαρακτήρα" στη σύγχρονη ελληνική ιστορία

Αποφασισμένος να οργανώσει "πολιτική επιστροφή" ο Τσίπρας, σύμφωνα με τον Guardian - Κάνει "τη χειρότερη δολοφονία χαρακτήρα" στη σύγχρονη ελληνική ιστορία.

ΓΝΩΣΤΟΣ ΣΤΙΧΟΥΡΓΟΣ 25 Νοε 2025 | 13:58

Μωραΐτης για Κασσελάκη: Μεγαλομανής - Θεωρούσε ότι θα αφήσει μεγαλύτερο αποτύπωμα από τον Ανδρέα

"Θεωρώ τον Κασσελάκη από τους χειρότερους χαρακτήρες που έχω γνωρίσει", λέει ο Νίκος Μωραΐτης

ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΡΟΥΓΚΑΛΟΣ 25 Νοε 2025 | 13:18

Κατρούγκαλος: Τίμιο και αντικειμενικό το βιβλίο Τσίπρα – Έχω μετανιώσει που υπερασπίστηκα τον Πολάκη

"Μόνο ο Τσίπρας μπορεί να καλύψει το κενό που υπάρχει στην Αριστερά", λέει ο Γιώργος Κατρούγκαλος.

"ΙΘΑΚΗ" 25 Νοε 2025 | 12:51

Επαινοι Τσίπρα για Παυλόπουλο: "Νουνεχής πολιτικός", είχαμε καθημερινή επικοινωνία τον Δεκέμβρη του 2008

Με τον Πρ. Παυλόπουλο ο Αλέξης Τσίπρας είχε μία ειλικρινή σχέση, αναφέρει στο βιβλίο του και γι' αυτό το λόγο τον πρότεινε για τη θέση του Προέδρου της Δημοκρατίας.

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ 25 Νοε 2025 | 11:38

Καμμένος για Τσίπρα: Μου είχε πει να με βάλει στο Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ - Εγιναν τεράστια λάθη στο Μάτι

Ο Πάνος Καμμένος μίλησε για το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα και παράλληλα εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση στον Αντώνη Σαμαρά.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΕΚΔΟΤΙΚΟΥ ΟΙΚΟΥ 25 Νοε 2025 | 10:41

Ανάρπαστο το βιβλίο του Τσίπρα: Εξαντλήθηκε μέσα σε λίγες ώρες - Πουλήθηκαν 33.000 αντίτυπα

Εντυπωσιακή ήταν η ανταπόκριση του κοινού στο βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα, με τον εκδοτικό οίκο Gutenberg να ανακοινώνει ότι τα 33.000 διαθέσιμα αντίτυπα της "Ιθάκης" εξαντλήθηκαν.

"ΙΘΑΚΗ" 25 Νοε 2025 | 10:26

Η γκάφα στο βιβλίο Τσίπρα με τη Ρίγα της... Εσθονίας - Μαρινάκης: "Είναι η Λέσβος και η Μυτιλήνη του εξωτερικού"

Ένα λάθος στο βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα "Ιθάκη" εντόπισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης.

"ΙΘΑΚΗ" 25 Νοε 2025 | 09:40

Ο Αλέξης Τσίπρας τρολάρει τον Άδωνι Γεωργιάδη για το βιβλίο του: "Το λιγουρεύεστε έτσι;" [βίντεο]

"Στον Άδωνι βαθύτατες ευχαριστίες για τη δωρεάν διαφήμιση που μου έχει κάνει", έγραψε ο Αλέξης Τσίπρας.

''ΙΘΑΚΗ'' 25 Νοε 2025 | 09:23

Βαρουφάκης για βιβλίο Τσίπρα: Αυτοεξευτελισμός τα περί πληρωμής με "κουπόνια" - Ηταν όρος για να αναλάβω το ΥΠΟΙΚ

"Έχω πολλά βιβλία να διαβάσω, γι' αυτό λέω να περιμένω την ταινία", σχολίασε καυστικά ο πρώην υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης.

ΜΙΛΗΣΕ ΣΤΟ ACTION24 25 Νοε 2025 | 08:33

Γεροβασίλη για βιβλίο Τσίπρα: "Ο Βαρουφάκης ήταν ο λάθος άνθρωπος τη λάθος στιγμή για τη χώρα"

Η Όλγα Γεροβασίλη σχολίασε το νέο βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα, αναφερόμενη σε πρόσωπα και καταστάσεις της πολιτικής σκηνής κατά την περίοδο των μνημονίων.

ΤΙ ΛΕΝΕ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ 25 Νοε 2025 | 06:30

Πώς διάβασε το Μαξίμου το βιβλίο Τσίπρα: "Για όλα τα λάθη έφταιγαν οι άλλοι και ποτέ ο ίδιος"

Το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα βγήκε στην κυκλοφορία χθες και οι προπαραγγελίες ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο

ΑΠΟ ΤΗΝ "ΙΘΑΚΗ" 24 Νοε 2025 | 23:57

Πώς ο Πούτιν άδειασε τον Τσίπρα: Σαν να τα πετάω σε σκουπιδοτενεκέ, αν δώσω λεφτά στην Ελλάδα - Καλύτερα σε ορφανοτροφείο

Όταν έγινε σαφές ότι ρωσική βοήθεια δεν θα υπήρχε, Πούτιν και Τσίπρας μίλησαν για την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, αναφέρεται στην "Ιθάκη"

ΕΠΙΚΡΙΤΙΚΟΣ Ο Γ.Γ. ΤΟΥ ΚΚΕ 24 Νοε 2025 | 23:13

Κουτσούμπας: Φανταστείτε τότε το ΚΚΕ να είχε δώσει στήριξη σε αυτόν τον τραγέλαφο που περιγράφεται στο βιβλίο Τσίπρα

"Ο Τσίπρας προσπαθεί να το φορτώσει σε κάποιους συνεργάτες του για να βγει λάδι ο ίδιος", σχολίασε χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Κουτσούμπας

ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ 2015 24 Νοε 2025 | 21:33

Θεοδωράκης: Ο Τσίπρας μετέθεσε το ραντεβού μας για να γίνει η συγκυβέρνηση με Καμμένο - Η περιγραφή είναι μυθιστόρημα

Αναφερόμενος στη συνάντηση που είχε στην Κουμουνδούρου με τον Αλέξη Τσίπρα και τη στιχομυθία με τον Παναγιώτη Λαφαζάνη, είπε πως δεν ειπώθηκε η περιβόητη φράση "Σταύρο, σε πρόλαβε άλλος"

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 24 Νοε 2025 | 21:01

Πολάκης για βιβλίο Τσίπρα: "Μάλλον δεν τα θυμάται καλά ο Αλέξης - Ο Σταθάκης τον εκβίαζε γιατί φοβόταν πως δεν θα εκλεγεί"

Ο Παύλος Πολάκης υποστηρίζει πως ο Γιώργος Σταθάκης εκβίασε τον Αλέξη Τσίπρα και όχι ο ίδιος, στη συγκρότηση των κομματικών ψηφοδελτίων στις εθνικές εκλογές του 2023

ΤΙ ΛΕΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΑΙΛΕΡ 24 Νοε 2025 | 18:19

Σκληρή απάντηση Κασσελάκη σε Τσίπρα: Χειρότερα τα αγγλικά της Μπέτυς από του Αλέξη - Ομοφοβικός

Ο Στέφανος Κασσελάκης, ανάρτησε βίντεο στο Instagram στο οποίο κατηγορεί τον Αλέξη Τσίπρα για "κρεσέντο ομοφοβικού κουτσομπολιού"

Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ 24 Νοε 2025 | 17:02

Καμμένος για Τσίπρα: Το κλειδί για το 2015 είναι το τηλεφώνημα με τον Πρόεδρο Ομπάμα από τις Βρυξέλλες...

Ο Πάνος Καμμένος φαίνεται πώς έσπευσε να προμηθευτεί το βιβλίο του πρώην πρωθυπουργού που κυκλοφόρησε σήμερα Δευτέρα στα βιβλιοπωλεία

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 24 Νοε 2025 | 17:00

Αλέξης Τσίπρας: Ο διάλογος με τη Φώφη Γεννηματά και η διάψευση - "Για κακή τύχη του rebranding, ήμουν εκεί"

Ο διευθυντής του γραφείου της Φώφης Γεννηματά, Μανώλης Όθωνας, διέψευσε τα όσα γράφει στο βιβλίο του ο Αλέξης Τσίπρας

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΛΕΥΣΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ 24 Νοε 2025 | 15:46

Ζωή Κωνσταντοπούλου για το βιβλίο Τσίπρα: Χαίρομαι που ένας προδότης λέει ότι τον δυσκόλεψα στην προδοσία

Σκληρή επίθεση Ζωής Κωνσταντοπούλου στον Αλέξη Τσίπρα για όσα γράφει για εκείνη στο βιβλίο του "Ιθάκη"

ΤΙ ΓΡΑΦΕΙ 24 Νοε 2025 | 15:33

Επιμένει ο Τσίπρας για την τραγωδία στο Μάτι ότι δεν γνώριζε για τους νεκρούς: "Διεστραμμένη προπαγάνδα"

Στο βιβλίο του "Ιθάκη" ο Αλέξης Τσίπρας επιβεβαιώνει το μπάχαλο και την ανοργανωσιά στον κρατικό μηχανισμό, τη μαύρη νύχτα στο Μάτι

ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΝΕΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ 24 Νοε 2025 | 14:23

Χαρίτσης για το "δαχτυλίδι" Τσίπρα σχετικά με την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ: Με προβλημάτισε και με βασάνισε

"Δεν θα μπορούσε να διασφαλιστεί ακριβώς η ενότητα και η βιωσιμότητα του εγχειρήματος", λέει ο Αλέξης Χαρίτσης για την πρόταση Τσίπρα για τη διαδοχή

ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ 24 Νοε 2025 | 13:45

Μαρινάκης για βιβλίο Τσίπρα: Βλέπω πολύ μεγάλη αλαζονεία - Δεν υπάρχει μια συγγνώμη σε 700 σελίδες

Ο Κυβερνητικός εκπρόσωπος τόνισε ότι η Αριστερά έχει μία παράδοση στις διασπάσεις και πως ο Τσίπρας ως καπετάνιος έριξε τελικά το πλοίο στα βράχια

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΝΔ 24 Νοε 2025 | 13:01

Μπακογιάννη: Tο επόμενο κόμμα Τσίπρα θα είναι το πιο αρχηγικό στην Ελλάδα - Θα κονταροχτυπηθεί με Ανδρουλάκη

"Τσίπρας και Ανδρουλάκης θα κονταροχτυπηθούν", εκτίμησε η Ντόρα Μπακογιάννη για τις προσεχείς εκλογές

«ΙΘΑΚΗ» 24 Νοε 2025 | 12:31

Νίκος Παππάς για βιβλίο Τσίπρα και την "απαράδεκτη επιπολαιότητα": Απεφάνθη ο λαός για τη συμμετοχή μου στα ψηφοδέλτια

"Δεν έχει ραγίσει το γυαλί με τον Τσίπρα. Έχουμε άψογη πολιτική σχέση", τόνισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

ΤΟ "ΝΑΥΑΓΙΟ" ΣΤΟΝ ΣΥΡΙΖΑ 24 Νοε 2025 | 12:17

Η αποκάλυψη του Τσίπρα: Πώς έδωσε σε Αχτσιόγλου και Χαρίτση το "δαχτυλίδι" το 2023 και εκείνοι αρνήθηκαν

Ο Αλέξης Τσίπρας περιγράφει το σχέδιό του για την ομαλή διαδοχή στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, που γρήγορα ναυάγησε.

ΜΕ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ 24 Νοε 2025 | 11:30
Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ 24 Νοε 2025 | 11:18

Εξοργισμένος ο Τάιλερ με Τσίπρα: "Μην χρησιμοποιείτε το όνομά μου για να διαφημίσετε το βιβλίο σας" [εικόνα]

Την αντίδραση του συζύγου του Στέφανου Κασσελάκη, Τάιλερ Μακμπεθ, προκάλεσε απόσπασμα του βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα "Ιθάκη", όπου εμπλέκεται το όνομά του.

ΠΡΩΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΣΥΡΙΖΑ 24 Νοε 2025 | 10:44

Σκουρλέτης για βιβλίο Τσίπρα: Δεν αντιμετωπίζει με θαρραλέο τρόπο τα αίτια της εκλογικής συντριβής του ΣΥΡΙΖΑ

"Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ, παρά την αντιφατική περίοδο της διακυβέρνησης 2015-2019, έφτασε στην εκλογική συντριβή του '23", σημείωσε ο πρώην υπουργός.

ΠΑΣΟΚ 24 Νοε 2025 | 10:30

Δουδωνής: Με τα 60 ευρώ των capital controls του Τσίπρα, θα μπορούσες να πάρεις δύο βιβλία

"Φάγαμε άλλα 4-5 χρόνια μνημόνιο εξαιτίας του Τσίπρα, το βαρύτερο μάλιστα, με εκποίηση της δημόσιας περιουσίας", είπε ο βουλςυτής του ΠΑΣΟΚ.

ΒΙΒΛΙΟ 24 Νοε 2025 | 09:50

Ο πρώτος που αγόρασε την "Ιθάκη" του Τσίπρα: "Ηρθα από τα Τρίκαλα πρωί πρωί να πάρω το βιβλίο" [βίντεο]

Στα ράφια βρίσκεται από σήμερα το πολυαναμενόμενο βιβλίο του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, με τίτλο "Ιθάκη".

ΒΙΒΛΙΟ ΤΣΙΠΡΑ 24 Νοε 2025 | 09:33

Επικός διάλογος Κασσελάκη - Μπαζιάνα: "Πώς θα μεγαλώσουμε τα παιδιά μας στο Μαξίμου;" - "Αγάπη να υπάρχει"

"Μου φάνηκε υπερφίαλος. Είχε τη βεβαιότητα όχι μόνο ότι θα εκλεγεί πρόεδρος στον ΣΥΡΙΖΑ, αλλά ότι σύντομα θα εκλεγεί και πρωθυπουργός", γράφει ο Αλέξης Τσίπρας στο βιβλίο του.

ΑΙΧΜΗΡΟΣ 24 Νοε 2025 | 09:19

Γεωργιάδης για βιβλίο Τσίπρα: Στην Αριστερά θα μπουν σε φάση εμφυλίου - Ολοι για τον Μητσοτάκη δουλεύουν

Αιχμηρά σχόλια για το βιβλίο του Αλέξη Τσίπρα έκανε, ο υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, προβλέποντας πως η Αριστερά θα μπει σε φάση εμφυλίου.

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ 24 Νοε 2025 | 08:32

Τα καρφιά Τσίπρα στην "Ιθάκη" για τους πρώην συντρόφους του: Τι λέει για Καμμένο, Βαρουφάκη, Λαφαζάνη, Παππά

Εκτενείς οι αναφορές του Αλέξη Τσίπρα στο βιβλίο του για την ταραχώδη εποχή της διαπραγμάτευσης του 2015.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΛΑ 23 Νοε 2025 | 15:22

Επιζήσασα από το Μάτι για το βιβλίο Τσίπρα: "Πιστεύεις πως μπορείς σε 8 "δακρύβρεχτες" σελίδες να μας πείσεις;"

"Η περιγραφή της επιχειρησιακής διαχείρισης που επιχειρεί να κάνει, αλλά και οι ερμηνείες - δικαιολογίες που δίνει, είναι πέρα από τα όρια ανοχής και αντοχής των ανθρώπων που βίωσαν τις συνέπειες"