Στον απόηχο της δημοσιοποίησης της έκθεσης της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής, στην οποία εκφράζονται σοβαρές αμφιβολίες για την συνταγματικότητα των ρυθμίσεων που αφορούν την περικοπή της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις, τα ειδικά μισθολόγια αλλά και των διατάξεων που αφορούν την ενεργοποίηση του μηχανισμού των αντιμέτρων ξεκίνησε η συζήτηση του πολυνομοσχεδίου στη Ολομέλεια της Βουλής.
Νωρίτερα, το σώμα αποφάσισε ομόφωνα τον αποκλεισμό της Χρυσής Αυγής από τις συνεδριάσεις της Ολομέλειας, μετά από σχετική εισήγηση που έκανε ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης. Η απόφαση ουσιαστικά επεκτείνει τον αποκλεισμό που είχε επιβληθεί από τις επιτροπές ήδη από τη Δευτέρα, λόγω της χειροδικίας του Ηλία Κασιδιάρη κατά του βουλευτή της ΝΔ Νίκου Δένδια.
Πυρ ομαδόν από την αντιπολίτευση
Μιλώντας για τις συνταξιοδοτικές περικοπές και για το ζήτημα της συνταγματικότητας ο βουλευτής της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας επικαλέστηκε και την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου αλλά και εκείνες του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Αρείου Πάγου που έχει βγάλει παρόμοιες αποφάσεις. Τόνισε ακόμη ότι τα φορολογικά νομοσχέδια και τα συνταξιοδοτικά πρέπει να είναι αυτοτελή και να μην μπαίνουν σε άλλα σχέδια νόμου
«Συνεχίζετε να κοροϊδεύετε και να ψεύδεστε και από εκεί που έλεγε ο Αλέξης Τσίπρας ότι θα ήταν κάθε λέξη του συντάγματος, οι βουλευτές του βλέπουν τους νόμους να καταρρέουν στα δικαστήρια ως αντισυνταγματικοί» δήλωσε από τη μεριά του ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Λοβέρδος.
Στις ομιλίες τους οι εκπρόσωποι των κομμάτων της αντιπολίτευσης μίλησαν για 4ο μνημόνιο και για το ότι πετιούνται για ακόμη μία φορά στα σκουπίδια οι υποσχέσεις ότι δεν θα υπάρξει καμία περικοπή στις συντάξεις.
Οι ασφαλιστικές εισφορές δεν αφαιρούνται από το πραγματικό εισόδημα, για πρώτη φορά στην ιστορία. «Δεν ξέρουν τι ψηφίζουν» τόνισε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Κουτσούκος, επικαλούμενος την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής. Ο κ. Κουτσούκος αναφέρθηκε και σε άλλο άρθρο του πολυνομοσχεδίου, σημειώνοντας ότι για πρώτη φορά οι ασφαλιστικές εισφορές δεν αφαιρούνται από το πραγματικό εισόδημα ελεύθερων επαγγελματιών. Έκανε μάλιστα αναφορά και σε θέματα αναλογικότητας και ισότητας των βαρών.
Τι απάντησε η Αχτσιόγλου
«Όλα αυτά τα μέτρα υιοθετούνται ενόψει του υπέρτερου στόχου που είναι η ρύθμιση του χρέους» δήλωσε η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου και πρόσθεσε: «Ο σκοπός της απομείωσης του χρέους είναι και ο λόγος που προχωράμε σε αυτές τις ρυθμίσεις. Και σε ότι αφορά τις περικοπές συντάξεων δεν τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας. Δεν θα επηρεαστούν τα 2/3 των συντάξεων, ενώ το 18% που είναι η μείωση είναι το ταβάνι και η μεσοσταθμική μείωση είναι πολύ μικρότερη».
Τελικώς οι ενστάσεις επί της συνταγματικότητας απορρίφθησαν και η συζήτηση συνεχίζεται αυτή τη στιγμή επί της ουσίας.
Νέα «βόμβα»: Αντισυνταγματικές οι μειώσεις σε συντάξεις & ειδικά μισθολόγια και ο μηχανισμός των αντιμέτρων
Ενστάσεις αντισυνταγματικότητας εκφράζει η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής στα νέα μέτρα που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο και αφορούν τις περικοπές στις συντάξεις αλλά και στα ειδικά μισθολόγια. Στην έκθεση της που συνοδεύει το νομοσχέδιο και αναρτήθηκε το πρωί της Τετάρτης, εκφράζονται σοβαρές επιφυλάξεις για την ορθότητα των διατάξεων.
O πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής, εργατολόγος και πρόεδρος της ΕΝΥΠΕΚΚ, Αλέξης Μητρόπουλος, μιλώντας στην πρωινή εκπομπή του ΑΝΤ1, ανέφερε ότι στις 4 τα ξημερώματα η Επιστημονική επιτροπή της Βουλής έβγαλε ομόφωνα αντισυνταγματικές τις περικοπές στις συντάξεις, αλλά και όλα τα υπόλοιπα μέτρα του πολυνομοσχεδίου που ψηφίζεται αύριο στη Βουλή. «Η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής αποφαίνεται ότι το σύνολο των ρυθμίσεων είναι εκτός νόμου, εκτός Συντάγματος και εκτός διεθνούς συνθήκης για τα δικαιώματα του ανθρώπου» είπε ο Αλέξης Μητρόπουλος μιλώντας στον realfm 97,8.
Περικοπή συντάξεων
Αναλυτικά το επίμαχο απόσπασμα για τα άρθρα 1 και 2 που αφορούν την μείωση της προσωπικής διαφοράς στις συντάξεις αναφέρεται:
«Υπό το φως, επομένως, τόσο της πρόσφατης νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας όσο και της ανωτέρω νομολογίας του Ε.Δ.Δ.Α., (βλ., εκτενώς, ανωτέρω, Γενικές Παρατηρήσεις, Ι. Γ και Δ) πρέπει να σταθμισθεί, εν προκειμένω, αν οι προτεινόμενες μειώσεις, διαταράσσουν τη δίκαιη ισορροπία που πρέπει να υφίσταται μεταξύ αφενός της προσβολής της σύνταξης ως περιουσιακού αγαθού, το οποίο προστατεύεται από το άρθρο 1 Π.Π.Π. της Ε.Σ.Δ.Α, και αφετέρου του δημόσιου συμφέροντος, καθώς και αν οι προτεινόμενες περικοπές οδηγούν σε πτώση του βιοτικού επιπέδου κατηγοριών συνταξιούχων τέτοια, που θα συνιστούσε προσβολή της αξιοπρέπειάς τους, λαμβανομένων υπόψιν τόσο της έκτασής τους (περικοπή 18% της καταβαλλόμενης σύνταξης σε κατηγορίες συνταξιούχων), όσο και του σωρευτικού αποτελέσματός τους.
Στο εν λόγω αποτέλεσμα θα πρέπει να συνυπολογισθεί η προηγούμενη, πλήρης, κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας και οι λοιπές μειώσεις των συντάξεων, καθώς και οι αλλεπάλληλες φορολογικές επιβαρύνσεις που έχουν επέλθει με διαδοχικές νομοθετικές παρεμβάσεις- (βλ., σχετικώς, ΣτΕ 2192/2014, ΘΠΔΔ, 2014, σελ. 600), και, επομένως, θα πρέπει να σταθμιστεί εάν υπερβαίνουν τα όρια που θέτουν οι συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας στα δημόσια βάρη. Βλ., συναφώς και Πρακτικά Ολ. Ελ. Συν. 2ης Ειδ. Συν. της 8.5.2017, όπου τίθεται, ιδίως, το ζήτημα προσβολής της προστατευόμενης, από το άρθρο 1 του Π.Π.Π. της Ε.Σ.Δ.Α., περιουσίας, στο μέτρο που θίγονται ήδη θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα όσων έχουν αποχωρήσει από την υπηρεσία, πριν από την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 και, ως εκ τούτου έχουν γεγενημένη αξίωση για την καταβολή της σύνταξής τους, δεδομένου, μάλιτα, ότι δεν «προκύπτει με σαφήνεια ο σκοπός δημοσίου συμφέροντος που εξυπηρετεί, ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος κατ’ αρχήν του θεμιτού ή μη χαρακτήρα του επιδιωκόμενου σκοπού και ακολούθως της τήρησης μιας δίκαιης ισορροπίας μεταξύ του σκοπού αυτού και των δικαιωμάτων των συνταξιούχων»"
Ειδικά μισθολόγια
«Περαιτέρω, οι περικοπές αυτές δεν μπορούν να δικαιολογηθούν ούτε εκ του λόγου ότι αποτελούν τμήμα ενός ευρύτερου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής που περιέχει δέσμη μέτρων για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και την εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών, προϋπόθεση, η οποία αποτελεί αναγκαίο όχι όμως και επαρκή όρο για την συνταγματικότητα των εν λόγω περικοπών. Εξάλλου, ανεπιτυχώς επιχειρείται η στήριξη της συνταγματικότητας των μέτρων αφενός μεν στην μεγαλύτερη της αναμενόμενης ύφεση της ελληνικής οικονομίας, η οποία κατέστησε μεν επιβεβλημένη την λήψη νέων μέτρων, όχι όμως και αναγκαίως την εκ νέου περιστολή του μισθολογικού κόστους του Δημοσίου, αφετέρου δε στην αυξημένη αποτελεσματικότητα των εν λόγω μέτρων, η οποία, ωστόσο, δεν μπορεί να δικαιολογήσει την κατ` επανάληψη επιβάρυνση των ίδιων προσώπων. Τέλος, η υπ` αριθ. 2Ο12/211/ΕΕ απόφαση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ενώσεως της 13.3.2012, με την οποία προβλέφθηκε «μείωση κατά 12% κατά μέσο όρο των ειδικών μισθών του δημό- σιου τομέα για τους οποίους δεν ισχύει το νέο μισθολόγιο», εν πάση περιπτώσει δεν έχει την έννοια ότι απαλλάσσει τον εθνικό νομοθέτη, κατά την άσκηση της εθνικής δημοσιονομικής πολιτικής στο πλαίσιο εκπληρώσεως των διεθνών υποχρεώσεων της Χώρας, από την τήρηση των προαναφερομέ- νων συνταγματικών διατάξεων και αρχών», βλ., σχετικώς, τις ανωτέρω ανα- φερόμενες αποφάσεις [ΣτΕ (Ολ) 4741/2014, ΣτΕ (Στ) 1198/2017, ΕλΣυν (Ολ) 7412/2015, ΣτΕ (Ολ) 2192/2014].
Υπό το φως των ανωτέρω, δημιουργείται προβληματισμός, ως προς το εάν με την προτεινόμενη αναμόρφωση των «ειδικών μισθολογίων» σε συνδυασμό με την εκτίμηση, κατά την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (άρθρο 75 παρ. 1 του Συντάγματος), για ετήσια αύξηση - δαπάνη, που «εκτιμάται στο ποσό των 36,2 εκατ. ευρώ, 83,5 εκατ. ευρώ, 77,5 εκατ. ευρώ, 78,5 εκατ. ευρώ και 76,1 εκατ. ευρώ, για τα έτη 2017, 2018, 2019, 2020 και 2021 αντίστοιχα», αλλά και του ότι, διά του άρθρου 155 του νομοσχεδίου, εξασφαλίζονται, κατ’ ελάχιστον, οι αποδοχές των λειτουργών ή υπαλλήλων που δικαιούνταν την 31.12.2016, επιτυγχάνεται πλήρης και επαρκής προσαρμογή προς τις ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις, την οποία επι- τάσσει η συνταγματική αρχή του κράτους δικαίου.
Ο μηχανισμός των αντιμέτρων
Σοβαρές ενστάσεις εκφράζει η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής και για την ψήφιση των λεγόμενων αντιμέτρων αναφορικά με τη μείωση των φορολογικών συντελεστών φυσικών προσώπων, επιχειρήσεων και ΕΝΦΙΑ καθώς σύμφωνα με την έκθεση της επιστημονικής επιτροπής της Βουλής, έτσι όπως κατατέθηκαν οι επίμαχες διατάξεις προσκρούουν στο σύνταγμα και δεν θα εφαρμοστούν.
Ειδικότερα, οι συντάκτες της έκθεσης εξηγούν ότι το Σύνταγμα απαγορεύει στην Βουλή να δίνει εξουσιοδότηση στον εκάστοτε υπουργό Οικονομικών να αναπροσαρμόζει τους φορολογικούς συντελεστές ανάλογα με την πορεία των εσόδων και την προοπτική επίτευξης δημοσιονομικών στόχων.
Κατεβάστε εδώ ολόκληρη την έκθεση σε pdf
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr