Biennale Θεσσαλονίκης: 4 + 1 ιστορίες και ο Γιάννης Μπουτάρης στο TheTOC

Η Arushee από την Ινδία, η Σ. Στρούζα από τη Ζάκυνθο, η T. Stadnichenko από τη Ρωσία είναι από τους 96 καλλιτέχνες που εκθέτουν στη Θεσ/κη. Οι ιστορίες τους...

biennale-thessalonikis-4--1-istories-kai-o-giannis-mpoutaris-sto-thetoc
|
SHARE THIS
79
SHARES

΄Ολα ξεκίνησαν όταν άρχισε να εργάζεται ως δασκάλα σε σχολείο για τυφλά παιδιά στο Λονδίνο. Εχοντας η ίδια μεγάλα προβλήματα όρασης, της έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούσαν ακούγοντας ένα αεροπλάνο να περνάει, κάτι που δεν είχαν δει ποτέ τους. Και κάπως έτσι η 30χρονη Arushee αποφάσισε να επαναξιολογήσει τις αισθήσεις και κυρίως της όσφρησης και της αφής. Να πως προέκυψε το έργο “Μνήμες μιας ήπιας κι ανάλαφρης χώρας και η μυρωδιά του βουνού”. Ο λόγος για τη γλυπτική εγκατάσταση που μας καλεί να κλείσουμε τα μάτια και να μοιραστούμε το άρωμα του κάρδαμου και του γιασεμιού, του υγρού χώματος της Ινδίας, της πατρίδας της Arushee μια από τους 96 καλλιτέχνες και ομάδες από 37 μέρη του κόσμου που συμμετέχουν στην 6η Biennale Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης με τίτλο “Φαντασιακές εστίες”.

H 30χρονη Arushee μπροστά στο έργο της
H 30χρονη Arushee μπροστά στο έργο της

“Η εστία που χάνουμε, το σπίτι που κρατάμε μέσα μας ως μνήμη σε συνθήκες αναγκαστικού εκτοπισμού, εκείνο που ονειρευόμαστε και προσδοκούμε να δημιουργήσουμε, αλλά και ό,τι αλλάζει γύρω και μέσα μας στο μεταξύ είναι το κεντρικό νήμα της αφήγησης των Φαντασιακών Εστιών” εξήγησε για τον τίτλο της έκθεσης στη συνέντευξη τύπου που δόθηκε την Πέμπτη στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι της πόλης η διευθύντρια της 6ης Biennale, Συραγώ Τσιάρα παρουσία του προέδρου του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Ανδρέα Τάκη και της διευθύντριάς του, Μαρίας Τσαντσάνογλου. (Στην κεντρική φωτογραφία, η Συραγώ Τσιάρα ξεναγεί στην 6η Biennale).

“Η Θεσσαλονίκη έχει 120.000 σπουδαστές”, είπε στο TheTOC ο δήμαρχος της πόλης, Γιάννης Μπουτάρης σε συνάντηση με τους συντελεστές της διοργάνωσης που έγινε το ίδιο βράδυ στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης. “Που ζουν; Στο κέντρο της πόλης γύρω από το Πανεπιστήμιο. Σκεφτείτε είναι 18 χρονών και θέλουν να ανακαλύψουν τον κόσμο. Και ναι, ενδιαφέρονται για την κουλτούρα και την τέχνη όταν έχουν τα σωστά κίνητρα. Γι’ αυτό πρέπει συνέχεια να εφευρίσκουμε τρόπους να τους κρατάμε ζωντανό αυτό το ενδιαφέρον”.

Η 35χρονη Στεφανία Στρούζα δουλεύει στο έργο της
Η 35χρονη Στεφανία Στρούζα δουλεύει στο έργο της

“Πως θα μπορούσα να φέρω το θεατή αντιμέτωπο με κρίσιμα ζητήματα που καθορίζουν τη σημερινή πραγματικότητα”; Κάπως έτσι σκέφτηκε η 35χρονη Στεφανία Στρούζα και δημιούργησε το έργο “Συνθήκες (α)πιθανότητας”, μια ξύλινη κατασκευή στο εσωτερικό της οποίας η καλλιτέχνης έχει διαμορφώσει έναν κήπο, ορατό στο θεατή μόνο μέσα από το άνοιγμα στη μια πλευρά της κατασκευής που αποτελεί αναφορά στις σύγχρονες οικολογικές θεωρίες. Παρ’ ότι “πνιγμένο” σε μια κατασκευή που θυμίζει τον υποβαθμισμένο αστικό χώρο, το "Τρίτο Τοπίο”, όπως το ονομάζει η ίδια καλλιτέχνιδα, βρίσκει τρόπο να ανθίσει συγκροτώντας τη γενετική αποθήκη του πλανήτη.

Η 32χρονη Tatiana Stadnichenko μπροστά από το έργο της
Η 32χρονη Tatiana Stadnichenko μπροστά από το έργο της

“Αποφάσισα να συνδυάσω αρχιτεκτονικά σπαράγματα από τη Ρωσία, τη Νορβηγία και τη Νορβηγία, χώρες που έζησα τα τελευταία χρόνια”, μας λέει η 32χρονη Tatiana Stadnichenko. Η δική της εγκατάσταση μετασχηματίζει κι αναδιατάσσει το χώρο σχηματίζοντας έναν αρχιτεκτονικό ποταμό, αργοκίνητους καταρράκτες από πόρτες και παράθυρα που ανήκαν σε σπίτια ανθρώπων ή σε σημαντικούς προσωπικούς χώρους της ίδιας. Κάπως έτσι εισέρχεται κανείς στο αργό ποτάμι του χρόνου που δεν υπάρχει καμία δυνατότητα επιστροφής.

Η 29χρονη Νεφάλη Παπαδημούλη μπροστά από το έργο της
Η 29χρονη Νεφάλη Παπαδημούλη μπροστά από το έργο της

Η Νεφέλη Παπαδημουλη είναι 29 ετών. Αποφάσισε να δημιουργήσει μια εγκατάσταση με τίτλο “Ορίζοντες σκέψεων (και δράσεων)” με 20 ισορροπίες που δημιουργούν ένα δικό τους σύμπαν. “Πρόκειται για εντελώς διαφορετικά αντικείμενα που ισορροπούν σε αιωρούμενες σανίδες τα οποία μαζί λένε διαφορετικά πράγματα απ’ ότι θα έλεγε το κάθε αντικείμενο μόνο του”, μας εξηγεί και μας δείχνει τη σανίδα εκείνη όπου ισορροπεί ένας χάρτης στη μια της μεριά με ένα ψαλίδι στην άλλη. “Το μυαλό μας δεν πάει αυτομάτως στα σύνορα του κόσμου;...”

ο 45χρονος Μπάμπης Βενετόπουλος μπροστά από το έργο του
ο 45χρονος Μπάμπης Βενετόπουλος μπροστά από το έργο του

“Τα παιδικά μου χρόνια τα έχω συνδυάσει με μετακινήσεις λόγω του ότι ο πατέρας μου ήταν Αξιωματικός”, μας λέει ο 45χρονος Μπάμπης Βενετόπουλος. Σε κάποια απ’ αυτά τα μικροαστικά διαμερίσματα της δεκαετίας του ‘70 που έζησε με την οικογένειά του μπορεί να “μπει” κανείς μέσα από το περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας με τίτλο “Το όνειρο του Βουκεφάλα” που ο ίδιος έχει δημιουργήσει και να συναντήσει τους ενοίκους του που φαίνεται να παραπέμπουν κατευθείαν στο παρελθόν του καλλιτέχνη και σε δυσλειτουργικές και μοναχικές σχέσεις. Το μοναδικό μπαλκόνι του διαμερίσματος ανοίγεται σ’ έναν έρημο χώρο όπου υπάρχει ένα άλογο που τρέχει. ΄Εξοδος διαφυγής;

Λίγα λόγια ακόμα για την 6η Biennale

Η 6η Μπιενάλε έχει ως εκθεσιακό πυρήνα της τέσσερις χώρους: την έδρα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης στην Αποθήκη Β1 στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και την Αγιορειτική Εστία. Σε συνδυασμό δε με το φεστιβάλ περφόρμανς Θεσσαλονίκης, τις εκθέσεις της Κίνησης των 5 Μουσείων Θεσσαλονίκης, το πρόγραμμα δράσεων, τις εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά και ενήλικες και το παράλληλο πρόγραµµα στο οποίο έχουν ενταχθεί αυτοχρηματοδοτούµενες εκθέσεις-δράσεις και παρουσιάζονται υπό την αιγίδα της Μπιενάλε, θα απλωθεί σχεδόν σε κάθε γωνιά της Θεσσαλονίκης.

 


Info:

6η ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

«Φαντασιακές Εστίες / Ιmagined Homes»

30 Σεπτεμβρίου 2017– 14 Ιανουαρίου 2018

 

 

 

 

 

 

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook