Ελληνική τέχνη πέρα από τα σύνορα

Η έκθεση «Η τέχνη στην Ευρώπη μετά το 1945: Πέρα από Σύνορα» με διακόσια έργα σπουδαίων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών εγκαινιάζεται το Σάββατο στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

|
SHARE THIS
0
SHARES

Περισσότερα από 200 έργα τέχνης σπουδαίων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση «Η τέχνη στην Ευρώπη μετά το 1945: Πέρα από Σύνορα» με την οποία το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης συμμετέχει στην 30η έκθεση του Συμβουλίου της Ευρώπης, «Ο Πόθος για την Ελευθερία. Η τέχνη στην Ευρώπη μετά το 1945» (The Desire for Freedom. Art in Europe since 1945). Η έκθεση τίθεται υπό την αιγίδα της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα διαρκέσει από τις 8 Φεβρουαρίου έως τις 4 Μαΐου 2014.

The Desire for Freedom: Το project

«O Πόθος για την Ελευθερία» συνιστά ουσιαστικά μια πρώτη προσπάθεια να ιδωθεί η τέχνη μετά το 1945 σε ένα πανευρωπαϊκό πλαίσιο, χωρίς τα συνήθη ιδεολογικά όρια που επέβαλλε ο Ψυχρός Πόλεμος. Το project αποτελεί πρωτοβουλία του Γερμανικού Ιστορικού Μουσείου του Βερολίνου στο οποίο παρουσιάστηκε η ομώνυμη έκθεση τον Οκτώβριο του 2012 καθώς επίσης στο Palazzo Reale του Μιλάνο, στο Μουσείο Kumu του Ταλίν και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Κρακοβίας. Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης επιλέχθηκε να παρουσιάσει μια παράλληλη έκθεση εκπροσωπώντας την Ελλάδα και την εικαστική θέση της εντός του πανευρωπαϊκού πλαισίου.

«O Πόθος για την Ελευθερία» συνιστά ουσιαστικά μια πρώτη προσπάθεια να ιδωθεί η τέχνη μετά το 1945 σε ένα πανευρωπαϊκό πλαίσιο

H έκθεση «Η τέχνη στην Ευρώπη μετά το 1945: Πέρα από Σύνορα» στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Η έκθεση στο ΜΜΣΤ παρουσιάζει την ευρωπαϊκή καλλιτεχνική πραγματικότητα μέσα από την παρουσία Ελλήνων καλλιτεχνών που είναι διάσπαρτοι σε όλη την Ευρώπη και τις σχέσεις που αναπτύσσουν με καλλιτέχνες από άλλες ευρωπαϊκές χώρες ή κοινωνικές ομάδες που ζουν επίσης εκπατρισμένοι, εξόριστοι, μετανάστες ή απλά περιηγητές του ευρωπαϊκού πολιτιστικού ορίζοντα. Μέσα από εμβληματικά έργα και ανέκδοτα ντοκουμέντα, αναδεικνύονται οι σύνθετες ευρωπαϊκές σχέσεις που ανέπτυξε από το 1945 έως την εποχή μας μια σειρά ανθρώπων οι οποίοι για να υποστηρίξουν τα ιδανικά της ελευθερίας, της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μετακινούνται από το ένα μέρος στο άλλο τόσο γεωγραφικά όσο και νοητικά, ιδεολογικά και καλλιτεχνικά.

Ο δρόμος για την Ευρωπαϊκή Ένωση και η ανάπτυξη της δεκαετίας του '60, το Τείχος του Βερολίνου και η πολιτική πόλωση που ολοκληρώνει τον Ψυχρό Πόλεμο, η Χούντα στη Ελλάδα, η Άνοιξη της Πράγας, ο Μάης του '68 σφραγίζουν τα χρόνια εκείνα και οδηγούν σε μια ατελείωτη σειρά από κρίσεις, μετατροπές και άλματα που χαρακτηρίζουν την ευρωπαϊκή μεταπολεμική κοινωνία. Από τα μέσα της δεκαετίας του '70 και μετά φέρνουν μαζί με το ειρηνικό κατά το πλείστον τέλος των φασιστικών καθεστώτων στην Ευρώπη (Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία) και την προοπτική της συστηματικής αμφισβήτησης και οργανωμένης διάλυσης των κομμουνιστικών καθεστώτων των ανατολικών χωρών.

Αν ισχύει ότι ένα έργο «είναι προϊόν ενός τόπου», η έκθεση του ΜΜΣΤ εστιάζει το ενδιαφέρον της ακριβώς στα έργα που σφραγίζουν τέτοιους «τόπους». Με οδηγό αυτούς τους τόπους σκιαγραφεί την ευρωπαϊκή «περιοδεία» των Ελλήνων καλλιτεχνών, την περιήγησή τους στις χώρες της μεταπολεμικής Ευρώπης και τις σχέσεις που ανέπτυξαν με την εκτός συνόρων τέχνη και προφανώς με το όνειρο μιας τέχνης και μιας ανθρωπότητας πέρα από σύνορα.

Τα εκθέματα και οι καλλιτέχνες της έκθεσης.

 Από τη μια ο Νίκος Εγγονόπουλος κι ο Ανδρέας Εμπειρίκος με τον André Breton κι από την άλλη ο Γιάννης Γαΐτης με τον Tristan Tzara, ο Τάκις με τον Marchel Duchamp και την Iris Clert

Η έκθεση ξεκινά με ορόσημο τη φυγάδευση 150 Ελλήνων προοδευτικών καλλιτεχνών και διανοούμενων με το μεταγωγικό «Ματαρόα» (1945) στο Παρίσι ως υπότροφους της Γαλλικής Δημοκρατίας, καθώς και τη δωρεά σημαντικών έργων Γάλλων καλλιτεχνών (Picasso, Matisse, Braque, Picabia, Masson, Pignon, Laurens, κ.α. αλλά και τους Έλληνες Γαλάνη και Πράσινο που είναι πολιτογραφημένοι ως Γάλλοι) ως φόρο τιμής στην Ελληνική Αντίσταση (1944-1949), για να καλύψει έξι δεκαετίες όπου Έλληνες καλλιτέχνες μετακινούνται γεωγραφικά και πολιτιστικά στην Ευρώπη σε άμεσο διάλογο με συναδέλφους τους από άλλα ευρωπαϊκά κράτη, χαράσσοντας μονοπάτια και διαδρομές που σφραγίζουν την εξέλιξη της ευρωπαϊκής πραγματικότητας.

Από τη διεκδίκηση αναγνώρισης ενός ριζοσπαστικού μοντερνισμού με καλλιτέχνες όπως ο Κώστας Κουλεντιανός, ο Μέμος Μακρής ή ο Αχιλλέας Απέργης, περνάμε στον υπερρεαλισμό και την τέχνη της αμφισβήτησης που ενοχλεί κάθε προσπάθεια πολιτικής χειραγώγησης της ελεύθερης έκφρασης κι εντάσσει Έλληνες καλλιτέχνες στον ορίζοντα μιας πολιτιστικής παγκοσμιότητας. Από τη μια ο Νίκος Εγγονόπουλος κι ο Ανδρέας Εμπειρίκος με τον André Breton κι από την άλλη ο Γιάννης Γαΐτης με τον Tristan Tzara, ο Τάκις με τον Marchel Duchamp και την Iris Clert, ο Παύλος κι ο Αλέξης Ακριθάκης δίπλα στον Αλέξανδρο Ιόλα με τον Victor Βrauner, τον Roberto Matta, τον Max Ernst, και τον Man Ray. Οι πρωτοπόροι της δεκαετίας του 1960 όπως ο Νίκος Κεσσανλής, ο Βλάσης Κανιάρης, ο Δανιήλ συγκεντρώνονται πρώτα στη Ρώμη και μετά στο Παρίσι γύρω από τον Pierre Restany Παράλληλα, θρυλικοί τόποι όπως το Εστιατόριον της Φώφης Ακριθάκη στο Βερολίνο συγκεντρώνει ένα μεγάλο μέρος από «εκτοπισμένους» ή τους υπότροφους της Γερμανικής DAAD μαζί με τα στέκια των αυτοεξόριστων αυστριακών στο Βερολίνο. Σημαντική είναι η παρουσία Ελλήνων καλλιτεχνών όπως οι Κωνσταντίνος Ξενάκης, Θόδωρος, Δημήτρης Αληθεινός, Στάθης Λογοθέτης, Κώστας Τσόκλης, Κώστας Καραχάλιος, Δημήτρης Περδικίδης, Μάικελ Μιχαηλίδης, Λήδα Παπακωσταντίνου, που κινούνται από τη Ρώμη στο Βερολίνο, από τη Βιέννη στο Παρίσι, από την Ισπανία στο Λονδίνο, και βέβαια η παρουσία του Pierre Restany είναι δυναμική δίπλα σε τρεις και περισσότερες γενιές Ελλήνων καλλιτεχνών με τους οποίους συνεργάζεται συστηματικά μέχρι και το 2000.

 

Πρόγραμμα εγκαινίων. Παράλληλες δράσεις –ξεναγήσεις:

Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014, ώρα 19.30: Συζήτηση με τους Ντένη Ζαχαρόπουλο, καλλιτεχνικό διευθυντή του ΜΜΣΤ και του Δρ. Henry Meyric Hughes, Γενικού Συμβούλου του Συμβουλίου της Ευρώπης και Ομότιμου Προέδρου της Διεθνούς Ένωσης Τεχνοκριτικών (AICA).

Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014, ώρα 13.30: Εγκαίνια

Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014, ώρα 18.00: Ξενάγηση στην έκθεση, ελεύθερη για το κοινό.

Μουσειοπαιδαγωγικά προγράμματα θα λειτουργήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης μετά από τηλεφωνικό ραντεβού.

 

Info:

«Η τέχνη στην Ευρώπη μετά το 1945: Πέρα από Σύνορα»

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

8 Φεβρουαρίου - 4 Μαρτίου 2014

www.mmca.org.gr

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook