ΕΜΣΤ: Άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό με διάλογο με την Αμβέρσα

Κατερίνα Κοσκινά: Για μας σήμερα είναι η πιο μεγάλη μέρα, το μουσείο ανοίγει σταδιακά και τμηματικά

emst-anoikse-tis-portes-tou-sto-koino-me-dialogo-me-tin-ambersa
|
SHARE THIS
0
SHARES

Με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης να ζει την πρώτη του μέρα φωτισμένο και υποδεχόμενο τον κόσμο και με το άνοιγμά του να γίνεται «σταδιακά και τμηματικά» όπως δήλωσε η διευθύντριά του Κατερίνα Κοσκινά, η έκθεση «ΕΜΣΤ-ΜΗΚΑ Κρίσιμοι διάλογοι Αθήνα Αμβέρσα», ξεκίνησε ως ένα ακόμα βήμα μέχρι τα θεσμικά εγκαίνια ολόκληρου του μουσείου.

 

Η έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Ιανουαρίου 2017, εγκαινιάζει μια περίοδο περιοδικής λειτουργίας που είχε διακοπεί το 2015 λόγω της μεταστέγασης του Μουσείου στο Φιξ, στην έδρα του, την παραλαβή και λειτουργία του. Είκοσι χρόνια έχει κρατήσει αυτή η περιπέτεια  που αναμένεται ότι θα τελειώσει σε ένα περίπου χρόνο, όταν θα ξεκινήσει η πλήρης λειτουργία του.

 

Η έκθεση «ΕΜΣΤ-ΜΗΚΑ: Κρίσιμοι διάλογοι Αθήνα Αμβέρσα» αποτελεί ένα θεωρητικό και οπτικό διάλογο βασισμένο στα έργα από τις συλλογές των δυο μουσείων. Η έκθεση διαρθρώνεται γύρω από 22 έννοιες με αντίστοιχα έργα τριών καλλιτεχνών σε διάλογο γύρω από την έννοια αυτή, και παρουσιάζει συνολικά 66 καλλιτέχνες και περισσότερα από 70 έργα.

 

Η έκθεση εκφράζει την κοινή πεποίθηση των δύο μουσείων ότι τα έργα τέχνης έχουν την ικανότητα να μεταδίδουν συνεχώς καινούργιες σημασίες και ανοιχτές ερωτήσεις, καθώς και να εγκαινιάζουν τον πολυπόθητο διάλογο, το βασικό αυτό εφαλτήριο για τον ανθρώπινο πολιτισμό. Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί, επομένως, και μία αντιπρόταση στην πολιτιστική και επιμελητική ομοιογένεια, επιλέγοντας, αντίθετα, ένα ανεξάντλητο πλήθος από πειστικούς αστερισμούς θεμάτων, που να οδηγεί σε συζητήσεις που αφορούν τόσο ατομικές όσο και συλλογικές συνειδητοποιήσεις, αλλά και σε δράσεις.

 

Ο διευθυντής του Μουσείου Τέχνης της Αμβέρσας, Bart De Baere, έχει δηλώσει ότι: «Το ΕΜΣΤ προσπαθεί να βρει την εγγύτητα της τέχνης, τους συσχετισμούς και τις διαφορές των καλλιτεχνών. Μπορεί ο καλλιτεχνικός και κοινωνικός διάλογος ανάμεσα σε δύο χώρες να μην είναι θεαματικός, είναι όμως ουσιαστικός».

 

Μέχρι σήμερα, το ΕΜΣΤ είχε ανοίξει τις πόρτες του στο κοινό για κάποιες ειδικές εκδηλώσεις, κατά τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων το Μάιο και την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής τον Ιούνιο. Οι εκδηλώσεις έχουν στεφθεί με επιτυχία και η προσέλευση του κόσμου ήταν μεγάλη.

 

«Η έκθεση εκφράζει την κοινή πεποίθηση των δύο μουσείων ότι τα έργα τέχνης έχουν την ικανότητα να μεταδίδουν συνεχώς καινούργιες σημασίες και ανοιχτές ερωτήσεις, καθώς και να εγκαινιάζουν τον πολυπόθητο διάλογο, το βασικό αυτό εφαλτήριο για τον ανθρώπινο πολιτισμό. Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί, επομένως, και μία αντιπρόταση στην πολιτιστική και επιμελητική ομοιογένεια, επιλέγοντας, αντίθετα, ένα ανεξάντλητο πλήθος από πειστικούς αστερισμούς θεμάτων, που να οδηγεί σε συζητήσεις που αφορούν τόσο ατομικές όσο και συλλογικές συνειδητοποιήσεις, αλλά και σε δράσεις» σημειώνουν η Κατερίνα Κοσκινά και ο Bart De Baere που έχουν επιμεληθεί από κοινού την έκθεση.

 

Έργα του Κώστα Παπαηλιάκη, του Βίλχεμ Σάνζαλ, του Κωστή Βελώνη συνομιλούν στον πρώτο όροφο του Μουσείου, ενώ στο υπόγειο του ΕΜΣΤ, το «Ποτάμι της ζωής» της Δανάης Στράτου παρουσιάζει ένα ενοποιημένο όραμα των μεγάλων ποταμών της γης, σε βίντεο τραβηγμένα από την ίδια. Οι μεταναστευτικές ροές διατυπώνονται στο έργο της Κιμσούτζα «Μποτάρι», με αντικείμενα που περιέχουν μέσα τους άλλα, ενώ το γνωστό βίντεο με τον Ουλάι και τη Μαρίνα Αμπράμοβιτς δημιουργεί μια ατμόσφαιρα έντασης, με ένα τόξο να σημαδεύει την καρδιά της Σέρβας εικαστικού.

 

Γιαν Φαμπρ και ανθρωπόμορφες γλυπτικές φόρμες στα σκαθάρια του, Μαρία Παπαδημητρίου με ένα έργο για τη συλλογική φρίκη, Κώστας Τσόκλης με ένα έργο οφθαλμαπάτης είναι μερικά από αυτά που εκτίθενται με σκοπό να αναπτύξουν ακόμη περισσότερο τις διαλεκτικές σχέσεις μεταξύ του ΕΜΣΤ και θεσμών άλλων χωρών με αντίστοιχους στόχους και πρακτικές, με προσανατολισμό προς την έρευνα και την επιμέλεια της σύγχρονης τέχνης και άλλων εκφάνσεων του σύγχρονου πολιτισμού.

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook