Η «Αγρυπνία της Αποκριάς» στο Δημοτικό θέατρο Πειραιά

Ο Κωνσταντίνος Ντέλλας μιλάει στο the TOC για την Αγρυπνία τις Αποκριάς, την πρωτόγνωρη αυτή καλλιτεχνική εμπειρία με τους θεατές σε όλους τους χώρους του θεάτρου

i-agrupnia-tis-apokrias-sto-dimotiko-theatro-peiraia
|
SHARE THIS
0
SHARES

Ξημερώνοντας Καθαρή Δευτέρα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας και η δημιουργική ομάδα του BOUΛOUKI PROJECT (Ανδρέας Σκούρτης, Κωνσταντίνα Μαρδίκη και Νεφέλη Σωτηράκη), επιστρέφει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά με το δεύτερο μέρος της τριλογίας «Insomnia Greca», την «Αγρυπνία της Αποκριάς».

Σε συνέχεια της «Αγρυπνίας των Χριστουγέννων», ο Ντέλλας προσεγγίζει εκ νέου την έννοια του «ξένου» δημιουργώντας μαζί με φίλους καλλιτέχνες και με αφετηρία το πρόσωπο του Διονύσου ως «θεού ξένου» και των μορφών του στο πέρασμα του χριστιανισμού, μια βιωματική μεταμεσονύκτια περιήγηση στους υπόγειους χώρους του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

 

Η ιστορία αρχίζει τον Απρίλιο του 1884, όταν κατά τη διάρκεια των ανασκαφών για τη θεμελίωση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, ήρθαν στην επιφάνεια, με τα πρώτα χτυπήματα της σκαπάνης, βάσεις τοιχοποιίας και τρεις επιγραφές, που ταύτιζαν το μέρος με μία οικία Διονυσιαστών.

Κωνσταντίνος Ντέλλας
Κωνσταντίνος Ντέλλας

«Με την Insomnia Greca”, λέει ο Κωνσταντίνος Ντέλλας “ενώνουμε την οικία των Διονυσιαστών που βρίσκεται στα θεμέλια του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, με το σήμερα. Στηρίζεται στο κείμενο των Βακχών, σε έναν Θεό ξένο, ο οποίος έρχεται να επιβάλλει τη θρησκεία του. Αυτή η Αγρυπνία «πατάει» σε πιο μεταφυσικούς κώδικες, φτιάχνοντας έναν άλλου είδους άξονα. Τον χώρο του Δημοτικού Θεάτρου τον γνώριζα, τόσο από πλευράς ιστορίας όσο και από πρακτικής πλευράς, λόγω του Έλληνα Βρυκόλακα που είχε ανέβει την πρώτη χρονιά που άνοιξε μετά την ανακαίνιση.

Μου λέτε τη γενική ιδέα της Αγρυπνίας;

Για κάποιες ώρες ο θεατής μπορεί να περπατήσει μέσα σε έναν χώρο, όπως αυτός του ΔΗΘΕΠΕΙ, να πάει ακόμα και σε σημεία, όπου ως θεατής σε οποιαδήποτε άλλη παράσταση δεν θα είχε τη δυνατότητα και την πρόσβαση να τα εξερευνήσε. Θα καθήσει  στις μοκέτες του, θα συζητήσει και θα γίνει ό ίδιος μέλος αυτής της πλατφόρμας, μπορεί να βγει και επιστρέψει όποτε θέλει, θα βιώσει μια φιλοξενία και να εισπράξει ό, τι θέλει και ό, τι έχει ανάγκη να εισπράξει από το ταξίδι που του προσφέρουμε. Αυτή είναι η ιδέα και ο στόχος μου.

 

Τι επιδιώκετε μέσα από αυτή την τόσο πρωτότυπη  επαφή σας με το κοινό;

Μέσα στη διαδικασία του να μιλώ για τις δουλειές μου, είτε πριν μέσα στα πλαίσια μιας προώθησης, είτε μετά, έχοντας βιώσει την όποια ανταπόκριση, αυτοπροσδιορίζομαι και ονομάζω σκέψεις και διαδικασίες που με οδήγησαν στο τελικό αποτέλεσμα και που μέχρι τότε μπορεί να υπήρχαν και ώς ενστικτώδεις επιλογές. Έτσι, με αφορμή το τωρινό project του Insomnia Greca, νιώθω ότι ο δρόμος της επαφής που αναζητώ με τον θεατή είναι μέσα από ένα συλλογικό ασυνείδητο, με αναφορές που μας προσδιορίζουν αρχικά ώς γένος και σε δεύτερο επίπεδο, ώς είδος. Η πίστη στη μνήμη – και δεν εννοώ τη μνήμη του νου απαραίτητα – είναι για μένα μια ισχυρή επένδυση και ένας τρόπος να ταυτιστώ και να επικοινωνήσω. Η ρωγμή πάντα θα γεννά και η αγωνία για το τέλειο πάντα θα κυβερνά. Πάνω σε αυτό δουλεύω και αυτό αποτελεί κοινή συνιστώσα στις δουλειές μου. Αυτό καθιστά και τον στόχο μου ισχυρό, κάτι βαθιά και ουσιαστικά λαϊκό.

 

Στη σκιά αυτής της λέσχης των Διονυσιαστών, σε συνδυασμό με το παγανιστικό κλίμα των αποκριών, δημιουργείται η ιδιαίτερη συνθήκη μέσα στην οποία γεννιέται η «Αγρυπνία της Αποκριάς» (The Adeus Carne Insomnia). Σε μια χωρική αφήγηση αναμιγνύονται θραύσματα παγανιστικών στοιχείων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα με οδηγό τις Βάκχες του Ευριπίδη και εκκλησιαστικούς ύμνους έως αθυρόστομα παραδοσιακά τραγούδια με μια γλώσσα συνειρμική και σουρεαλιστική.

Η αγρυπνία, κατά παράδοση, κορυφώνεται με μια κοινή τράπεζα αργά τη νύχτα. Στην «Αγρυπνία της Αποκριάς» επισκέπτες και συντελεστές συναντιούνται σε ένα γλέντι, σε μια μεγάλη γιορτή στο πρόπυλο του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά όπου το μουσικό σχήμα «Γκιντίκι» θα παίζει ζωντανά, παραδοσιακά τραγούδια μέχρι τα ξημερώματα.

 

Πληροφορίες:

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Για 1 μόνο νύχτα: 13 Μαρτίου προς 14 Μαρτίου

από τις 24.00 έως τις 04.00

Ξημερώνοντας Καθαρά Δευτέρα

BOUΛOUKI PROJECT/ Κωνσταντίνος Ντέλλας

Insomnia Greca: The Adeus Carne Insomnia (Η Αγρυπνία της Αποκριάς)

Γιορτάζοντας την έλευση ενός θεού ξένου

Συντελεστές:

Σύλληψη ιδέας - Καλλιτεχνική επιμέλεια: Κωνσταντίνος Ντέλλας

Δημιουργική ομάδα: Ανδρέας Σκούρτης, Κωνσταντίνα Μαρδίκη, Νεφέλη Σωτηράκη

Μουσική σύνθεση – Sound design: Αλέξανδρος Κτιστάκης

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Μιλτιάδης Φιορεντζής, Ρίτα Λυτού, Μαρία  Κοσκινά, Κατερίνα Λάττα, Πάνος Καμμένος

Γκιντίκι: Τάσος Κοφοδήμος, (λαούτο/φωνή), Φίλιππος Φασούλας (κλαρίνο/φωνή), Κωνσταντίνος Λάζος (κιθάρα/γκάιντα), Κωσταντής Παπακωνσταντίνου (κρουστά)

 

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook