Η Ανδρος υποκλίνεται στον Ζογγολόπουλο, τον γλύπτη που κυνήγησε το απόλυτο

΄Εφυγε πλήρης ημερών σε ηλικία 102 ετών αλλά έμεινε για πάντα ο «αιώνιος έφηβος» της νεοελληνικής γλυπτικής.

i-andros-upoklinetai-ston-zoggolopoulo-ton-glupti-pou-kunigise-to-apoluto
|
SHARE THIS
0
SHARES

  «Ο Γιώργος άρχισε στα εβδομήντα του χρόνια να κάνει μια τελείως διαφορετική δουλειά από αυτήν που έκανε ως τότε, για την οποία άλλωστε έγινε και πιο γνωστός. Αλλοι σε αυτή την ηλικία τελειώνουν μια σταδιοδρομία, δεν αρχίζουν καινούργια...»

   Τα λόγια του Μιχάλη Κατζουράκη για το Γιώργο Ζογγολόπουλο καταδεικνύουν το μεγάλο «γιατί» ο Γιώργος Ζογγολόπουλος (1903 - 2004) παραμένει 12 χρόνια μετά το θάνατό του ένας από τους σημαντικότερους γλύπτες της νεοελληνικής τέχνης: Δεν σταμάτησε να ανανεώνεται και να αναζητά νέους τρόπους καλλιτεχνικής έκφρασης χωρίς να μένει «κολλημένος» σε ότι κατέκτησε. 

  Και είναι αυτός ο σημαντικός καλλιτέχνης και εκπρόσωπος της γενιάς του ’30 με πολυσχιδές και διεθνώς αναγνωρισμένο έργο - και με δημιουργίες του σε τόσα σημεία της Αθήνας - που τιμάμαι από το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην ΄Ανδρο με  μια αναδρομική έκθεση στο έργο του. Τίτλος της: «Γιώργος Ζογγολόπουλος Η ασίγαστη πλησμονή στο αχανές της αφαίρεσης».

  

Πουλί, 1955, ορείχαλκος, 75 x 40 x 25 εκ.
Πουλί, 1955, ορείχαλκος, 75 x 40 x 25 εκ.

Η οικογένειά του δεν τον ενθάρρυνε να ασχοληθεί με την τέχνη...

  Ο αναζητητής του «απόλυτου» με μαθηματικό οίστρο και θεωρητική λογιότητα γεννήθηκε την 1η Μαρτίου 1903 στην οδό Δεληγιώργη στο κέντρο της Αθήνας με τόπο καταγωγής του από χωριό της Κορινθίας. Μεγάλωσε σε οικογένεια νομικών, που δεν τον ενθάρρυναν να ασχοληθεί επαγγελματικά με την Τέχνη, παρόλο που ο ίδιος εμφάνιζε ιδιαίτερη κλίση προς τη ζωγραφική και το σχέδιο ήδη από τα παιδικά του χρόνια.

Υπηρέτησε ως λοχίας τη στρατιωτική του θητεία έως το 1923 και η περίοδος εκείνη στάθηκε η αφορμή για τη γνωριμία του με το συνομήλικό του και αργότερα σημαντικό αρχιτέκτονα Πάτροκλο Καραντινό ο οποίος απετέλεσε έναν από τους πιο στενούς του φίλους και συνεργάτες.

 

Cor-ten, composition dans l' espace, 1966, βαμμένο αλουμίνιο, 293 x 70 x 70 εκ.
Cor-ten, composition dans l' espace, 1966, βαμμένο αλουμίνιο, 293 x 70 x 70 εκ.

Τελευταία συμμετοχή σε Μπιενάλε σε ηλικία 99 ετών!

  Το 1924 εισήχθη στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και φοίτησε στο εργαστήριο της γλυπτικής του ακαδημαϊκού Θωμά Θωμόπουλου. Το 1926 όταν ήταν ακόμα φοιτητής, η έφεσή του στο σχέδιο του προσέφερε μια θέση δίπλα στον Αναστάσιο Ορλάνδο στην Τεχνική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας (Διεύθυνση Αναστηλώσεως Αρχαίων και Βυζαντινών Μνημείων). Η συνεργασία του με το σπουδαίο Έλληνα αρχιτέκτονα και αρχαιολόγο κράτησε έως το 1928 και απετέλεσε το έναυσμα για την πρώτη ουσιαστική επαφή του Ζογγολόπουλου με την αρχιτεκτονική, η οποία στο μέλλον θα γινόταν αναπόσπαστο στοιχείο της καλλιτεχνικής του πορείας και εξέλιξης. Κατά τη διάρκεια αυτής της συνεργασίας πραγματοποίησε μελέτες για ναούς και τέμπλα.

  Το 1940 έλαβε μέρος για πρώτη φορά στη Μπιενάλε της Βενετίας. Ο Ζογγολόπουλος θα συνδέσει το όνομά του με τη συγκεκριμένη Μπιενάλε για τα επόμενα εξήντα χρόνια, έως και το 2001 όπου σε ηλικία 99 ετών λαμβάνει μέρος για τελευταία φορά με το γλυπτό «Πεντάκυκλο» αργότερα τοποθετήθηκε στην πλατεία Ομονοίας

  Πέθανε στις 11 Μαΐου σε ηλικία 102 ετών αφήνοντας ένα έργο να εκτείνεται σε μια περίοδο περίπου οκτώ δεκαετιών παρουσιάζοντας μια μεγάλη ποικιλία, μια ευρεία θεματογραφία. Και ήταν αυτή του η τάση για συνεχή ανανέωση που του έδωσε το προσωνύμιο «ο αιώνιος έφηβος». 

Αλέξανδρος ο πλανόδιος, 1968, ορείχαλκος, 190 x 48 x 43 εκ.
Αλέξανδρος ο πλανόδιος, 1968, ορείχαλκος, 190 x 48 x 43 εκ.

 Η δομή του αφιερώματος

   Η διαρθρωτική δομή του αφιερώματος ξεκινά από την πρώιμη νεανική περίοδο, η οποία χαρακτηρίζεται από μια εντυπωσιακή ρεαλιστική σχεδιαστική δυνατότητα, συνεχίζει στη φάση της υπαινικτικής πιστότητας στο αντικείμενο, για να φτάσει μέχρι τη μακρά περίοδο της παντελούς απόρριψης των ρεαλιστικών αναφορών. Είναι η αρχή της περιόδου επαναπροσδιορισμού θέσεων και αρχών που εκβάλλουν σε μια διαλεκτική, η οποία υπαγορεύεται από την ανάγκη αναζήτησης νέων δυνατοτήτων, τις οποίες επιτάσσει η σύγχρονη τεχνολογία και γενικότερα η νέα κοινωνική πραγματικότητα.

  Η έμφαση, όπως είναι επόμενο δίνεται στην αφαιρετική περίοδο, των ελεύθερων συνθέσεων, των δισδιάστατων ανάγλυφων επιφανειών, στους μεγεθυντικούς διαθλαστικούς φακούς και τις ομπρέλες, τις υδροκινητικές κατασκευές, στις μακέτες και φωτογραφίες των μνημειωδών κατασκευών σε δημόσιους χώρους.

 

Ομπρέλες, 1997, ανοξείδωτος χάλυβας και πλεξιγκλάς, 130 x 120 x 70 εκ.
Ομπρέλες, 1997, ανοξείδωτος χάλυβας και πλεξιγκλάς, 130 x 120 x 70 εκ.

Τα συνοδευτικά κείμενα

  Η κάθε πτυχή πλαισιώνεται με κείμενα τα οποία συνέγραψαν με γνώση άνθρωποι που εμβριθώς γνωρίζουν το έργο και εμπεριέχονται στο δίγλωσσο συνοδευτικό κατάλογο των 290 σελίδων, όπου αναπαράγεται και το σύνολο των 107 έργων και που θα εκδοθεί από τη Μικρή Άρκτο.

 

Tel – Néant, 1998, ανοξείδωτος χάλυβας, πλέγμα και πλεξιγκλάς, 130 x 120 x 50 εκ.
Tel – Néant, 1998, ανοξείδωτος χάλυβας, πλέγμα και πλεξιγκλάς, 130 x 120 x 50 εκ.

Info:

Διάρκεια έκθεσης: 19 Ιουνίου – 25 Σεπτεμβρίου 2016

Ώρες Λειτουργίας: Καθημερινά 11.00-15.00 και 18.00-21.00, Δευτέρα 11.00-15.00,

Δευτέρα απόγευμα και Τρίτη κλειστά

Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Τηλ.: 210 7252895 – 6

Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Άνδρος, Τηλ. 22820 22444, Fax: 22820 22490

E-mail: info@goulandris.gr

www.goulandris.gr / www.moca-andros.gr

 

Φακός με ομπρέλα, 1984, ανοξείδωτος χάλυβας και πλεξιγκλάς, 100 x 33 x 19 εκ.
Φακός με ομπρέλα, 1984, ανοξείδωτος χάλυβας και πλεξιγκλάς, 100 x 33 x 19 εκ.

 

Ολυμπιακοί κύκλοι, 2001, ανοξείδωτος χάλυβας, 61 x 67 x 40 εκ.
Ολυμπιακοί κύκλοι, 2001, ανοξείδωτος χάλυβας, 61 x 67 x 40 εκ.

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook