Λίγο πριν από τα εγκαίνια της Art-Athina, η αίθουσα συζητήσεων του πρώτου ορόφου ήταν ασφυκτικά γεμάτη, κάνοντας «ποδαρικό» στην επιτυχία της μεγαλύτερης Διεθνούς Έκθεσης Σύγχρονης Τέχνης που διοργανώνεται στην Ελλάδα. Στην αίθουσα, καθήμενοι και όρθιοι, διευθυντές μουσείων, γκαλερίστες, κριτικοί τέχνης, εικαστικοί και δημοσιογράφοι, παρακολουθούσαν τη συζήτηση που συνδιοργάνωσε το TheTOC μαζί με την Art Athina. Η δεύτερη αυτή συνδιοργάνωση έρχεται να συμπληρώσει την επιτυχία της πρώτης χρονιάς, ενώ όπως δήλωσε η Έλλη Στάη, η επιτυχημένη και αρμονική αυτή συνεργασία θα συνεχιστεί ανανεώνοντας το ραντεβού με το κοινό για το 2017.
Ακόμα και έξω από την αίθουσα της συζήτησης, κοινό και ειδικοί παρακολούθησαν με μεγάλη προσοχή την εισήγηση της Έλλης Στάη στο φετινό θέμα με τίτλο «Μπορεί η Αθήνα να γίνει το Βερολίνο του Νότου;» και τις τοποθετήσεις των καλεσμένων.
Το εξαιρετικά ενδιαφέρον πάνελ αποτελείτο από τους Χρήστο Τεντόμα (Πρόεδρος Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του δήμου Αθηναίων), Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο(καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου), Κατερίνα Κοσκινά (διευθύντρια ΕΜΣΤ), Μάνο Στεφανίδη (καθηγητής/ ιστορικός τέχνης), Αρσέν Καλφαγιάν (Γκαλερί Kalfayan), Άγγελο Παπαδημητρίου (εικαστικός/ηθοποιός), Ηλιοδώρα Μαργέλλου (εικαστικός). Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος του TheTOC, Κατερίνα Λυμπεροπούλου.
Καλωσορίζοντας τους καλεσμένους, η Έλλη Στάη, άνοιξε τη συζήτηση, κάνοντας τον συσχετισμό των δυο πόλεων και τονίζοντας την ιδιαίτερη θέση της Αθήνας στον πολιτικοκοινωνικό χάρτη σήμερα. Αναφέρθηκε στις συνομιλίες της με την έγκριτη κριτικό θεάτρου -και μόνιμη κάτοικο Βερολίνου σήμερα- Ελένη Βαροπούλου, σχετικά με το ρόλο που έχει παίξει το Βερολίνο στη συγκρότηση του πολιτιστικού σώματος της Ευρώπης και τη θέση του ως πολιτιστικής Μητρόπολης.
Ο Πρόεδρος του ΟΠΑΝΔΑ Χρήστος Τεντόμας μίλησε με τη σειρά του για τις συνέργειες που χρειάζεται η Αθήνα. Τόνισε την έκρηξη δημιουργικότητας σε όλες τις περιοχές της και έδωσε έμφαση σε περιοχές όπως ο Κεραμεικός και το Μεταξουργείο, προκειμένου να γίνουν φυτώρια αλλά και πόλοι έλξης των δημιουργών.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αναφέρθηκε στο μεγαλύτερο και πιο σημαντικό φεστιβάλ της πόλης και τόνισε το ενδιαφέρον του ώστε να συμπεριλάβει και τα εικαστικά μέσα από συνέργειες, και δράσεις για τις οποίες τα χρήματα δεν είναι ο καθοριστικός παράγοντας.
Παίρνοντας το λόγο, η διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Κατερίνα Κοσκινά, επισήμανε την ανάγκη να δημιουργηθούν νέα κέντρα ενδιαφέροντος και επανέλαβε για άλλη μια φορά τον αγώνα δρόμου στον οποίο έχει επιδοθεί με τους εργαζόμενους του μουσείου προκειμένου να ανοίξει το συντομότερο.
Πιο αιχμηρός από τους υπόλοιπους εισηγητές, ο Μάνος Στεφανίδης μίλησε για μια κοινωνία όχι σε κρίση αλλά σε παρακμή, για την απουσία πολιτιστικής πολιτικής από το Υπουργείο, επισήμανε την ελιτίστικη στάση της Documenta, ενώ παρατήρησε ότι το ρόλο του Υπουργείου παίζουν στην Ελλάδα ιδιωτικοί φορείς πολιτισμού όπως η Στέγη και το Ίδρυμα Νιάρχος, τα «ιδιωτικά» υπουργεία πολιτισμού, όπως τα ονόμασε.
«Γιατί συγκρίνουμε την Αθήνα με το Βερολίνο και όχι με τη Βηρυτό»; Αναρωτήθηκε ο γκαλερίστας Αρσέν Καλφαγιάν, βάζοντας μια άλλη προβληματική στη συζήτηση και το ερώτημα αν χρειαζόμαστε σήμερα μητροπόλεις της τέχνης.
Ο εικαστικός και ηθοποιός Άγγελος Παπαδημητρίου που δραστηριοποιείται επί 40 χρόνια στο καλλιτεχνικό πεδίο μίλησε βιωματικά για την κούραση που αισθάνονται οι καλλιτέχνες και αβοήθητοι εγκαταλείπουν την προσπάθειά τους, ενώ πρόσθεσε με πολύ χιούμορ ότι θα συμβούλευε ένα νέο που ξεκινά να ... παντρευτεί έναν πλούσιο.
Στον αντίποδα, μια νέα εικαστικός Ηλιοδώρα Μαργέλλου, μίλησε για τα στοιχεία της ανεργίας στην Αθήνα και το Βερολίνο, τη φορολόγηση των έργων και την απογοήτευση που αισθάνεται ένας νέος καλλιτέχνης ξεκινώντας μια καριέρα ενώ απουσιάζουν παντελώς οι δομές.
Όρθιος στην πόρτα της αίθουσας παρακολουθούσε ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, δίπλα του ο εικαστικός Μιχάλης Αρφαράς, ενώ τη συζήτηση παρακολούθησαν με ενδιαφέρον ανάμεσα σε πολλούς άλλους οι συνδιοργανωτές της συζήτησης Αλέξης Κανιάρης, γεν. Διευθυντής της Art-Athina, η οικοδέσποινα της Art Athina, Γιάννα Γραμματοπούλου, πρόεδρος της ΠΣΑΤ, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και επιμελητής της της Δημοτικής Πινακοθήκης του Δ.Α. Ντένης Ζαχαρόπουλος, οι εικαστικοί Κώστας Βαρώτσος, Γιώργος Ρόρρης, Μαρία Φιλoπούλου, Μανώλης Χάρος, Χάρης Λάμπερτ, οι επιμελητές Αέξανδρος Στάνας, Ειρήνη Οράτη, Ίρις Κριτικού, ο Δημήτρης Ξανθούλης κ.ά.
Η συζήτηση που ακολούθησε ήταν θερμή με ένα κοινό που έκανε σοβαρές επισημάνσεις και παρεμβάσεις. (Θα ακολουθήσει αναλυτικό ρεπορτάζ στο The TOC.)
Φωτογραφίες: Χάρης Ακριβιάδης
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr