«Στην Αθήνα η λιτότητα κάνει την τέχνη γευστική».
Αυτός είναι ο τίτλος δημοσιεύματος των New York Times που αναφέρουν ότι κατά τη διάρκεια της κρίσης, η σύγχρονη τέχνη ζει στιγμές δόξας.
Τα μέτρα λιτότητας μπορεί να ήταν κακά για τους Ελληνες, αλλά ήταν καλά για τον τουρισμό που αυξήθηκε κατά 28,8% το πρώτο τρίμηνο του 2015 αναφέρουν οι NY Times. Κάποιος άλλος που ωφελήθηκε; Οι τέχνες. Επιμελητές, κριτικοί και μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί ανακαλύπτουν ότι σε μια χώρα περισσότερο γνωστή για τον αρχαίο της πολιτισμό, σήμερα είναι η στιγμή της σύγχρονης τέχνης σύμφωνα με τους NYT.
Ποιοί είναι οι λόγοι που συμβάλλουν σ' αυτό σύμφωνα με το δημοσίευμα; Το ότι να νοικιάσεις ένα στούντιο στην Αθήνα είναι πλέον πολύ πιο φτηνό από ό,τι σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, το ότι η πολιτική και οικονομική αναταραχή αποτέλεσαν την τέλεια τροφή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες και το ότι κοινό απογοητευμένο από την τρέχουσα κατάσταση, διψάει για τέχνη. Το δημοσίευμα αναφέρεται επίσης σε εκθέσεις, χώρους τέχνης, φεστιβάλ και εκδηλώσεις. «Πολλές από αυτές τις εκθέσεις θα γεμίσουν το κενό που αφήνει η απουσία ενός Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, για το οποίο έχει σπαταληθεί περισσότερο από μια δεκαετία για να ανακαινιστεί, αλλά παρ' όλα αυτά δεν έχει προγραμματιστεί να ανοίξει πριν από το τέλος του χρόνου» σχολιάζουν οι NYT.
Φεστιβάλ Αθηνών, Επιδαύρου, State of Concept, Snehta Residency και Kappatos
Η δημοσιογράφος της αμερικάνικης εφημερίδας Katherine LaGrave συνομίλησε με τη επιμελήτρια, κριτικό τέχνης και ιδρύτρια της πρώτης μη κερδοσκοπικής γκαλερί στην Ελλάδα, της State of Concept, Ηλιάνα Φωκιανάκη. Η τελευταία ανέφερε ότι το 2011 σκεφτόταν να μετακομίσει στο Παρίσι, αλλά συνειδητοποίησε ότι θα ήταν πολύ περισσότερο χρήσιμη αν είχε μια καλλιτεχνική πλατφόρμα σε μια πόλη σαν την Αθήνα παρά σε οποιαδήποτε άλλη πόλη. Οι Times της Νέας Υόρκης αναφέρουν ότι παρά την ύφεση, ο αριθμός των τουριστών αναμένεται να είναι περίπου 25 εκατομμύρια το 2015 και σημειιώνει ότι τώρα πια η σύγχρονη τέχνη μπήκε και στο προσκήνιο του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. H LaGrave αναφέρεται επίσης στη Snehta Residency και στις αιτήσεις των καλλιτερχνών για συνεργασία που έχουν τριπλασιαστεί. Αλλοι έχουν καλλιτεχνικό καταφύγιο στη διάσημη «Kappatos Athens Art Residency» και αλλού.
Η 30χρονη καλλιτέχνης Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη η οποία μια πριν από κάποια χρόνια είχε μετακομίσει στο Λονδίνο για να σπουδάσει τέχνη, αποφάσισε το 2011, παρά τα οικονομικά προβλήματα στην Ελλάδα, να επιστρέψει στην Αθήνα. «Με ενδιέφερε πάρα πολύ να δω αν θα ήταν δυνατό να ζήσω εδώ και να δουλέψω ως καλλιτέχνης» λέει στους NY Times «Αυτό που ίσως είναι το πιο ενδιαφέρον είναι ότι η κοινωνία αναπτύσσεται γύρω από διαφορετικά μοντέλα...», αναφέρει.
NEON: Renaissance Stories και Terrapolis
Οι New York Times κάνουν μια ξεχωριστή αναφορά στην έκθεση «Renaissance Stories», την οποία διοργανώνει στην Πειραιώς 260 (Κτήριο Α) ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ του Δημήτρη Δασκαλόπουλου μέχρι τις 24 Ιουλίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Στη συγκεκριμένη έκθεση πέντε σύγχρονοι Έλληνες εικαστικοί δημιουργούν καινούργια έργα, αντλώντας έμπνευση από μία ιστορική εγκατάσταση του Βλάσση Κανιάρη του 1974. Η ιστορία της υπαρξιακής μετανάστευσης του Κανιάρη, μια προσωπική οδύσσεια που υπερβαίνει τις αντιξοότητες της εξόριστης ζωής του δημιουργού της, παρουσιάζει αναλογίες με την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα σήμερα.
Πέραν όμως, του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ο οργανισμός ΝΕΟΝ συμμετέχει με τη Whitechapel Gallery του Λονδίνου στην έκθεση Terrapolis, όπου «ενώνει 25 Ελληνες και ξένους καλλιτέχνες να εξερευνήσουν τον μύθο, το δράμα, τη μεταμόρφωση και τη βιοηθική μέσω μιας υπαίθριας έκθεσης στο Γαλλικό Ινστιτούτο μέχρι τις 26 Ιουλίου».
Οι NYT και στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Οι New York Times κάνουν στάση και στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, όπου φιλοξενείται έως και τις 30 Σεπτεμβρίου «ένα άλλο σύγχρονο και ιστορικό μωσαϊκό καλλιτεχνών». Πρόκειται για τους έξι φιναλίστ του Βραβείου ΔΕΣΤΕ, τον Πέτρο Μώρη, τον Γιάννη Παπαδόπουλο, τον Άγγελο Πλέσσα, τον Σωκράτη Σωκράτου και τη Μαρία Χασάπη
... και η Documenta
Μια τεράστια ευκαιρία για την Ελλάδα αποτελεί η Documenta, η διάσημη έκθεση Σύγχρονης Τέχνης, που πραγματοποιείται κάθε πέντε χρόνια στη Σχολή Καλών Τεχνών του Κάσελ της Γερμανίας, την οποία επισκέφθηκαν την τελευταία φορά περίπου 900.000 επισκέπτες μέσα σε 100 ημέρες, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα. Η Documenta 14 είναι γνωστή και ως «το Μουσείο των 100 ημερών» και φέτος είναι η πρώτη χρονιά που θα φιλοξενηθεί σε δύο πόλης. Η αρχή θα γίνει στην Αθήνα, στις 8 Απριλίου του 2017 και θα συνεχιστεί στις 10 Ιουνίου του ίδιου έτους στο Κάσελ. «Η επιλογή της Αθήνας εν μέσω των αυξανόμενων οικονομικών και πολιτικών προβλημάτων ήταν σκόπιμη» αναφέρει στη νεοϋορκέζικη εφημερίδα ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Adam Szymczyk. «Η Αθήνα μοιάζει να είναι το μέρος όπου συναντώνται οι αντιθέσεις: "το λίκνο του πολιτισμού" επηρεασμένο από την κρίση και το χρέος και οι πολίτες του να υπομένουν με μια διαρκή αβεβαιότητα το μέλλον τους».
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr