Oι 24οι ΠΛΟΕΣ φέρνουν το Ποιητικό Αίτιο στη Ανδρο. Εκθεση στο Ι.Κυδωνιέως

Εικαστική σύν(τ)αξη στην ΄Ανδρο. 11 καλλιτέχνες και 36 απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών Θεσ/κης συνθέτουν ένα πολυσυλλεκτικό εικαστικό «παρών» στο Ιδρυμα Κυδωνιέως.

oi-24oi-ploes-fernoun-to-poiitiko-aitio-sti-andro-ekthesi-sto-ikudwniews
|
SHARE THIS
0
SHARES

  «Ποιητικό αίτιο ονομάζεται το πρόσωπο ή το πράγμα από το οποίο προέρχεται η ενέργεια που δέχεται το υποκείμενο ενός παθητικού ρήματος» λέει η γραμματική.

Αλεξάκης Στέλιος
Αλεξάκης Στέλιος

  Και είναι το «Ποιητικό αίτιο» που δίνει τον τίτλο της νέας έκθεσης του Ιδρύματος Π & Μ Κυδωνιέως στην ΄Ανδρο στο πλαίσιο του εικαστικού θεσμού «ΠΛΟΕΣ» που συνεχίζει να ακμάζει στο κυκλαδίτικο νησί. Το «Ποιητικό αίτιο» είναι το τέταρτο και τελευταίο μέρος μιας τετραλογίας που ξεκίνησε το 2015 κι ολοκληρώνεται φέτος στους φιλόξενους χώρους του Ιδρύματος.συμπεριλαμβάνοντας τα έργα 11 Ελλήνων καλλιτεχνών αλλά και ένα ομαδικό «έργο-περιβάλλον» (installation) που δημιούργησαν 36 καλλιτέχνες του Συλλόγου Αποφοίτων της Σχολής Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο των 24ων ΠΛΟΩΝ 2018.

Καστρίτσης Γιάννης
Καστρίτσης Γιάννης

   Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες είναι αλφαβητικά : Αλεξάκης Στέλιος, Καστρίτσης Γιάννης, Κερεστεντζής Κώστας, Κεχαγιόγλου Χρήστος, Κυριακή (Χαραλαμπίδου), Οθωναίου Φωτεινή, Παντελιάς Μίλτος, Παπατσαρούχας Βασίλης, Πασάντας Παναγιώτης, Στέφωση Μαρία, Τζαμουράνης Δημήτρης.

Παπατσαρούχας Βασίλης
Παπατσαρούχας Βασίλης

   Εν προκειμένω ποια είναι η ενέργεια του «Ποιητικού αιτίου»; «Η έκθεση παρέχει στους θεατές κίνητρα περισυλλογής κι ερωτήματα, απορίες κι αινίγματα, ως προς την ανάληψη ευθυνών και δράσης, πέρα από τις καλές προθέσεις, καθώς αφανίζεται πλέον ένας ολόκληρος κόσμος αξιών», σύμφωνα με τα λεγόμενα της επιμελήτριάς της, Αθηνάς Σχινά.

Κεχαγιόγλου Χρήστος
Κεχαγιόγλου Χρήστος

Λίγα λόγια, σχετικά με τα προηγηθέντα μέρη της τετραλογίας:

2015 «Νηπενθή και Εωθινά» / Η έκθεση επικεντρωνόταν στις αναλογικές σχέσεις κι αντιστοιχίες ανάμεσα στη βιοποικιλότητα της φύσης και στη βιοποικιλότητα του εαυτού, (μνήμες, εμπειρίες, εντυπώσεις κλπ.).

2016 «Επικράτειες του Νότου» / Χωρογεωγραφικά και ιδιοσυγκρασιακά γνωρίσματα των περιοχών του Νότου, μέσα από διερμηνευτικές πτυχές έργων της τέχνης, που υποδείκνυαν την εγγύτητα και τον ετεροκαθορισμό των σχέσεων ζωής και θανάτου, φυσικής και μεταφυσικής.

2017 «Εύκρατη Ζώνη» / Παράδοξες ισορροπίες κι ισοδυναμίες, επανέφεραν το θέμα της ευκρασίας, ανάμεσα στα ορατά και στα αθέατα, στα παρελθόντα και στα παρόντα, στους τόπους και στους χρόνους, στα σημαίνοντα, αλλά και στα απροσδόκητα σημαινόμενα φύσης και εαυτού, υπεδάφους και υποσυνειδήτου, όπως επίσης υπερβατότητας και συλλογικού ασυνειδήτου.

Κυριακή (Χαραλαμπίδου)
Κυριακή (Χαραλαμπίδου)

2018 «Ποιητικό Αίτιο» / Πρόκειται για το υποκείμενο που δρα κι ενεργεί, στην περίπτωση που εκλαμβάνουμε – έστω και ως υπόθεση εργασίας – την φύση ως πάσχον σώμα, υφιστάμενο εξουθενωτικές δραστηριότητες κι εξοντωτική εκμετάλλευση από το άτομο ή τις συλλογικότητες που, απενοχοποιητικά και ιδιοτελώς, εκείνο διαμορφώνει. Οι σχέσεις ανθρώπου και φύσης διέπονται από ευθύνες και συνέπειες, αλλοτριώσεις κι επιπτώσεις, οι οποίες προεκτείνονται κι αντικατοπτρίζονται στους τρόπους συμπεριφορών κι αντιλήψεών μας, αποκωδικοποιήσεων κι επικοινωνιών μας, ομηρίας και παραβιάσεων που πράττουμε και υφιστάμεθα, με παραπλανητικά προσχήματα κι άλλοτε με ωμή βία. Η συνειδητοποίηση της καταστατικής αυτής συνθήκης, που εμφανίζεται μέσα από υπαινιγμούς των έργων της τέχνης, αφορά επίσης τα νέα ήθη, την γλώσσα (εικόνας και λόγου), τις σχέσεις επίσης συνειρμών κι αναφορών, βασιζόμενων στην καθημερινότητα των προκλήσεων, αλλά και στις αναγωγές που αφορούν το παρελθόν. Ένα πολυσχιδές και πολυεπίπεδο παρελθόν, του οποίου τα κλαδιά περικόπτουμε, εν ονόματι μιας ύποπτης «ανανέωσης», (που υπακούει στις ισοπεδωτικές επιταγές της παγκοσμιοποίησης). Ενδεχομένως να μπορεί η κατάσταση αυτή να αναστραφεί και προς την κατεύθυνση εκείνη «φωτίζει» δρόμους το «ποιητικό αίτιο» της έκθεσης, παρέχοντας στους θεατές κίνητρα περισυλλογής κι ερωτήματα, απορίες κι αινίγματα, ως προς την ανάληψη ευθυνών και δράσης, πέρα από τις καλές προθέσεις, καθώς αφανίζεται πλέον ένας ολόκληρος κόσμος αξιών, χωρίς να αποκαθίσταται από τον επόμενο, εκτός κι αν έχει ήδη ξεκινήσει από τα ύφαλα, η επόμενη μέρα…

Πασάντας Παναγιάτης
Πασάντας Παναγιάτης

Στην φετινή έκθεση, εκπροσωπούνται (με έργα αναφοράς) και οι 3 προηγούμενες ενότητες.

Οθωναίου Φωτεινή
Οθωναίου Φωτεινή

Στην Ιστορικό της Τέχνης και της Θεωρίας του Πολιτισμού, Αθηνά Σχινά ανήκει η ιδέα, το σκεπτικό, η επιλογή των έργων, η επιμέλεια και η εκθεσιακή τους διαμόρφωση, καθώς επίσης ο σχεδιασμός και τα κείμενα του συνοδευτικού καταλόγου.

Παντελιάς Μίλτος
Παντελιάς Μίλτος

Info:

Διάρκεια έκθεσης : Σάββατο 21 Ιουλίου έως Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2018. Είσοδος ελεύθερη.

Ώρες λειτουργίας : Καθημερινά 10:30 – 14:30 και 18:30 – 21:30, εκτός Τρίτης


 

Στέφωση Μαρία
Στέφωση Μαρία

 

Τζαμουράνης Δημήτρης
Τζαμουράνης Δημήτρης
Σύλλογος Αποφοίτων Αποφοίτων Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης
Σύλλογος Αποφοίτων Αποφοίτων Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης

 

(Στην κεντρική φωτογραφία: Εργο του Κερεστετζή Κώστα)
 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook