Σπάρτακος, Ζιζέλ: Παγκόσμια πρώτη στο Ηρώδειο

Ο Ιβάν ο Τρομερός του ρωσικού μπαλέτου, Γιούρι Γκριγκορόβιτς κάνει παγκόσμια πρώτη στο Ηρώδειο με δύο παραστάσεις: 150 συντελεστές, νέα σκηνικά ειδικά για το Ηρώδειο, ορχήστρα και χορωδία

spartakos-zizel-pagkosmia-prwti-sto-irwdeio
|
SHARE THIS
0
SHARES

Ο σπουδαιότερος εν ζωή Ρώσος χορογράφος και για 30 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής των Μπολσόι (όπου συνεχίζει να χορογραφεί μέχρι και σήμερα), έρχεται και πάλι στην Ελλάδα, τον Σεπτέμβριο, αυτή τη φορά με όλους τους συντελεστές του Γκριγκορόβιτς Μπαλέ (150 συντελεστές) αλλά και με φιλοξενούμενους διάσημους σολίστ από τα Μπολσόι, για να παρουσιάσει σε παγκόσμια πρεμιέρα, τις παραγωγές «Σπάρτακος» και «Ζιζέλ».

Ζιζέλ

«Μετά την επίσκεψη μου στην Ελλάδα για την «Λίμνη των Κύκνων» και τον «Δον Κιχώτη» το 2013, έδωσα υπόσχεση ότι αυτό το τόσο θερμό και υπέροχο κοινό της χώρας σας πρέπει να ζήσει μια μεγάλη και μοναδική εμπειρία μπαλέτου. Ο «Σπάρτακος» και η «Ζιζέλ» με νέα σκηνικά ειδικά για το Ηρώδειο, με μεγάλα αστέρια του χορού, ζωντανή ορχήστρα και χορωδία, είναι κάτι που ονειρευόμουν πολλά χρόνια πριν, στις επισκέψεις μου στο Ηρώδειο με τα Μπολσόι. Θα γίνει πραγματικότητα φέτος και θα αποτελεί παγκόσμια πρεμιέρα και ελπίζουμε να ενθουσιάσει το Ελληνικό κοινό που εδώ και τρία χρόνια μας έχει αγαπήσει τόσο..» αναφέρει στο σημείωμα του ο Γιούρι Νικολάεβιτς Γκριγκορόβιτς.

Σπάρτακος

«Σπάρτακος», Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου

Ο Σπάρτακος  του  Αράμ Χατσατουριάν είναι έργο για μπαλέτο βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα. Ο ήρωας ήταν μονομάχος θρακικής καταγωγής, που ηγήθηκε μεγάλης επανάστασης δούλων και άλλων καταπιεσμένων, εναντίον των Ρωμαίων τον 1ο προχριστιανικό αιώνα, όταν η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ήταν αήττητη. Ο δούλος μονομάχος, που επαναστάτησε στην καρδιά της Ιταλίας και έμεινε ασύλληπτος για τρία χρόνια, αποτέλεσε ένα ισχυρό πλήγμα για το γόητρο της Αυτοκρατορίας και αναδείχθηκε σε σύμβολο ηρωισμού και ελευθερίας.

Ο αρμενικής καταγωγής Ρώσος συνθέτης Αράμ Χατσατουριάν, συνέθεσε μία επική μουσική για το μπαλέτο Σπάρτακος (1956), εμπνεόμενος καθαρά από τη λαϊκή παράδοση του τόπου του. 

Ο Γιούρι Νικολάγεβιτς Γκριγκορόβιτς (1927), ο σπουδαιότερος χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής των μπαλέτων Μπολσόι (1964-1995), δημιούργησε τη δική του δυναμική χορογραφία του Σπάρτακου με ομολογουμένως μεγάλες τεχνικές δυσκολίες για τους χορευτές -χορογραφία που έμελλε να μείνει ιστορική.

Ταυτότητα παράστασης

Μπαλέτο σε τρεις πράξεις, δώδεκα σκηνές και εννέα μονολόγους.

Δραματουργική επεξεργασία: Γιούρι Γκριγκορόβιτς, βασισμένη στο βιβλίο του Ραφαέλο Τζιοβανόλι πάνω σε γεγονότα από την αρχαία ιστορία και σε σενάριο Ν. Βολκόφ).

Παραγωγή - Χορογραφία: Γιούρι Γκριγκορόβιτς

Σκηνικά – Κοστούμια: Σιμόν Βιρσαλάτζε

Διάρκεια: Δύο ώρες και πενήντα λεπτά μαζί με δύο διαλείμματα

info: «Σπάρτακος», Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 8 Σεπτεμβρίου, ώρα έναρξης 9 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων:

Ανω Διάζωμα: Κανονικό 30 ευρώ, Φοιητητικό: 25 ευρώ

Γ Ζώνη: 40 ευρώ

Β Ζώνη: 60 ευρώ

Α Ζώνη: 80 ευρώ

Διακεκριμένη Ζώνη: 100 ευρώ

Προπώληση: 2106980044, www.weticket.gr, www.viva.gr, PUBLIC, ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ, ΙΑΝΟΣ, SEVEN SPOTS

Ζιζέλ

«Ζιζέλ», Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου

Είναι ένα από τα πλέον δημοφιλή έργα με συναισθηματικές διακυμάνσεις, ιδανικά χορογραφικά ανοίγματα και με υψηλές απαιτήσεις τεχνικής από τους χορευτές. Αλλά και το μοναδικό, ίσως, επίτευγμα της ρομαντικής περιόδου, που επιβίωσε ως τις ημέρες μας χωρίς να χάσει ίχνος της δύναμής του. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαία ένα από τα πιο αγαπημένα μπαλέτα στην ιστορία του χορού.

Το μπαλέτο Ζιζέλ σε μουσική Αντόλφ Αντάμ, το αγαπημένο έργο κάθε χορεύτριας, που αποθεώνει την άδολη αγάπη και θρηνεί τις απελπισμένες από τον έρωτα καρδιές, ανεβαίνει βασισμένο σε χορογραφία του Γιούρι Γκριγκορόβιτς και σκηνικά και κοστούμια του Σιμόν Βιρσαλάτζε.

 

Η Ζιζέλ είναι μια νεαρή χωρική που ερωτεύεται τον αριστοκράτη Άλμπρεχτ, αγνοώντας την πραγματική καταγωγή του. Η αποκάλυψη ωστόσο της πραγματικής του ταυτότητας, καθώς και του αρραβώνα του με μια κοπέλα της τάξης του, θα οδηγήσει τη Ζιζέλ στην τρέλα, ενώ λίγο αργότερα η ηρωίδα αυτοκτονεί με το σπαθί του αγαπημένου της. Στο δεύτερο μέρος, ο Άλμπρεχτ μετανιωμένος, έρχεται το βράδυ στο δάσος, στον τάφο της Ζιζέλ, ζητώντας συγχώρεση. Εκεί παγιδεύεται από τα πνεύματα των προδομένων από την αγάπη γυναικών, που με την βασίλισσά τους Μύρτα, βγαίνουν τη νύχτα και καταδικάζουν όποιον άντρα βρεθεί στο δρόμο τους, αναγκάζοντάς τον να χορέψει μέχρι θανάτου. Όμως η δύναμη της αγάπης της Ζιζέλ είναι τόσο μεγάλη που όχι μόνο συγχωρεί τον αγαπημένο της αλλά του σώζει και τη ζωή, γλιτώνοντάς τον από τα μάγια των άλλων πνευμάτων.

«To μπαλέτο του έχει την ποιότητα της αιωνιότητας, όπως τα Αλπικά λιβάδια στις βουνοκορφές γεμίζουν λουλούδια κάθε άνοιξη» είχε πει ο Μορίς Μπεζάρ για τον Γκριγκορόβιτς

Το μπαλέτο Ζιζέλ, από τα πιο ολοκληρωμένα και σύνθετα έργα, ανέβηκε για πρώτη φορά το 1841 και αποτελεί την επιτομή, τόσο τεχνικά όσο και θεματικά, του ρομαντισμού. Πρωτοπαρουσιάστηκε στη Γαλλία βασισμένο σε κείμενο του ποιητή Θεόφιλου Γκοτιέ σε συνεργασία με τον δραματουργό Βερνέιγ ντε Σεν Ζορζ, πάνω σε ιδέα του Χάινε, αλλά είδε την πλήρη του άνθιση στη Ρωσία με τον Μαριούς Πετιπά, που ξαναδούλεψε τη χορογραφία και ανέθεσε τον πρώτο ρόλο στην Άννα Πάβλοβα, η οποία με το έργο αυτό περιόδευσε σε ολόκληρο τον κόσμο και πέρασε στην ιστορία. Από τότε μεγάλες χορεύτριες, όπως οι Αλίσια Μάρκοβα, Κάρλα Φράτσι, Σάλι Γκίλμουρ, κ.ά., έχουν ερμηνεύσει το ρόλο που γοητεύει πάντα με τον λυρισμό και την ευαισθησία του. 

Ταυτότητα παράστασης

Μπαλέτο σε δύο πράξεις

Παραγωγή – Χορογραφία: Γιούρι Γκριγκορόβιτς

Σκηνικά – Κοστούμια: Σιμόν Βιρσαλάτζε

Διάρκεια: Δύο ώρες και δέκα λεπτά μαζί με ένα διάλειμμα

info: Ωδείο Ηρώδου Αττικού, 9 Σεπτεμβρίου, ώρα έναρξης 9 μ.μ.

Τιμές εισιτηρίων:

Ανω Διάζωμα: Κανονικό 30 ευρώ, Φοιητιτκό: 25 ευρώ

Γ Ζώνη: 40 ευρώ

Β Ζώνη: 60 ευρώ

Α Ζώνη: 80 ευρώ

Διακεκριμένη Ζώνη : 100 ΕΥΡΩ

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ: 2106980044, www.weticket.gr, www.viva.gr, PUBLIC, ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ, ΙΑΝΟΣ, SEVEN SPOTS

 

Γιούρι Νικολάεβιτς Γκριγκορόβιτς: 2 Ιανουαρίου του 2014 έγινε 87 χρονών

Γεννήθηκε στις 2 Ιανουαρίου 1927 στο Λένινγκραντ (νυν Αγία Πετρούπολη). Σπούδασε στην Κρατική Σχολή της Αγίας Πετρούπολης. Μετά την αποφοίτησή του έγινε δεκτός απ’ τα μπαλέτα του Λένινγκραντ «ΚΙΡΟΦ» (νυν Μαρίινσκι), όπου χόρεψε ως σολίστ. Ξεκίνησε να χορογραφεί στο Gorkiy Leningrad Pallas όπου το 1947 ανέβασε τα πρώτα του μπαλέτα «Aistenok» και «Slovianskie Tantsi». Ένα χρόνο αργότερα ανέβασε την παράσταση «Semero Bratiev». Το ντεμπούτο του ως χορογράφος στα Κίροφ το έκανε το 1957 και αυτό όπως αποδείχθηκε ήταν καθοριστικό βήμα για την μετέπειτα πρόοδο της τέχνης του μπαλέτου στο δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Στα Κίροφ (Μαρίινσκι) εργάστηκε ως Ballet-Master απ’ το 1961 έως το 1964 και παρουσίασε χορογραφίες όπως το «Πέτρινο Λουλούδι» και «Η Εποχή της Αγάπης».

 

Από το 1964 έως το 1995 έγινε ο πρώτος Ballet-Master αλλά και καλλιτεχνικός διευθυντής του Bolshoi Theatre και κατά την περίοδο αυτή τα «Bolshoi Ballet» έκαναν πάνω από 100 χρυσές παγκόσμιες περιοδείες. Εκεί παρουσίασε μεγάλες χορογραφίες σε ιστορικές παραστάσεις όπως: «Καρυοθραύστης» (1966), «Σπάρτακος» (1967) και «Ιβάν ο Τρομερός» (1975) ενώ διασκεύασε και διάσημα έργα όπως «Λίμνη των Κύκνων», «Η Ωραία Κοιμωμένη» κ.ά.

Η περίοδος αυτή χαρακτηρίστηκε ως η μεγαλύτερη καλλιτεχνική άνθηση του συγκεκριμένου θεάτρου, η παγκόσμια αναγνώριση και το κύρος του οποίου, έκαναν τα «Bolshoi Ballet» συνώνυμο της καλλιτεχνικής αριστείας στο μπαλέτο.

Το 1995 ο Γιούρι Γκριγκορόβιτς αφήνει το Bolshoi Theatre και δουλεύει με πολλές ομάδες από την Ρωσία και από άλλες χώρες, προετοιμάζοντας παράλληλα την πρώτη του παράσταση με την δική του ομάδα γνωστή πλέον ως Grigorovich Ballet Theatre. Το 1996 ανεβάζει την παράσταση «Χρυσή Εποχή» σε μουσική του μεγάλου συνθέτη Shostakovich και από τότε πραγματοποιεί με την ομάδα του Grigorovich Ballet Theatre περιοδείες σε όλο τον κόσμο.

Το 2001 ο Γιούρι Γκριγκορόβιτς επέστρεψε στο Bolshoi και απ’ το 2008 είναι μόνιμος καθηγητής, χορογράφος και ballet-master της διάσημης ομάδας μπαλέτου, μοιράζοντας τον χρόνο του για να ετοιμάζει παραγωγές στα Bolshoi αλλά και στην ομάδα του Grigorovich Ballet.

Ο Γιούρι Γκριγκορόβιτς έχει τιμηθεί με πάνω απο 40 κρατικούς τιμητικούς τίτλους και διακρίσεις μεταξύ των οποίων:

- Για την προσφορά του στην τέχνη και για την διάδοση του Εθνικού Πολιτισμού της Ρωσίας

- Του απονεμήθηκε ο τιμητικός τίτλος του Εθνικού Καλλιτέχνη της Ρωσίας το 1973

- Του απονεμήθηκε ο τιμητικός τίτλος του Εθνικού Ήρωα της Ρωσίας το 1986

- Έλαβε μετάλλιο για τα κατορθώματα υπέρ του Έθνους το 2007

- Το 1980 διατέλεσε Χορογράφος- Ballet Master των τελετών Έναρξης και Λήξης της Ολυμπιάδας της Μόσχας

- Πρόεδρος του Διεθνούς Διαγωνισμού Καλλιτεχνών Μπαλέτου στην Μόσχα

- Πρόεδρος του Διεθνούς Διαγωνισμού Καλλιτεχνών Μπαλέτου «Serge Lifar»

- Πρόεδρος του Διεθνούς Διαγωνισμού Εφήβων Καλλιτεχνών Κλασικού Χορού «Russian Young Ballet»

- Απ’ το 1974 έως το 1998 καθηγητής του τμήματος ballet masters του Εθνικού Ωδείου του Λένινγκραντ

- Απ’ το 1998 προϊστάμενος του Τμήματος Χορογραφίας και Μπαλέτου στην Κρατική Ακαδημία Χορογραφίας στην Μόσχα

- Απ’ το 1989 είναι Πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Χορογράφων

- Απ’ το 1992 είναι Πρόεδρος του προγράμματος «Benois de la danse» υπό την αιγίδα της UNESCO

Στα τέλη Οκτωβρίου του 2011 εγκαινίασε τη νέα σκηνή των Μπολσόι με την παράσταση «Η Ωραία Κοιμωμένη» ενώ στα τέλη του 2011, του απονεμήθηκε από τον πρόεδρο της Ρωσίας, ο ανώτατος τίτλος για την προσφορά στην πατρίδα και την τέχνη. Τον Νοέμβριο του 2012 παρουσίασε στα Μπολσόι μια νέα εκδοχή της κλασικής του παράστασης «Ιβάν ο Τρομερός».

Είπαν για τον Γκριγκορόβιτς

«To μπαλέτο του έχει την ποιότητα της αιωνιότητας, όπως τα Αλπικά λιβάδια στις βουνοκορφές γεμίζουν λουλούδια κάθε άνοιξη» είχε πει ο Μορίς Μπεζάρ για τον Γκριγκορόβιτς

«Yuri Grigorovich είναι αυτή η σπανιότητα; Ένας άντρας με τεράστιο ταλέντο, που είναι συνεχώς υποκινούμενος από το καλλιτεχνικό του όραμα να δημιουργήσει λαμπρότητα σε βαθμό επιχορήγησης για το κοινό του, όπως και για τους χορευτές του» Αράμ Χατσατουριάν

«Κάνοντας περιοδεία μαζί του σε όλο τον κόσμο, αισθάνθηκα ξανά τη μαγνητική δύναμη και τη συντριπτική επιτυχία του Yuri Grigorovich» Γκαλίνα Ουλάνοβα

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook