Follow us

Τα μυστικά και οι χρησμοί του Μαντείου των Δελφών

Πώς έβγαιναν οι αμφιλεγόμενοι χρησμοί, με ποια κριτήρια επιλεγόταν η Πυθία. Το βιβλίο του σκωτσέζου καθηγητή Μάικλ Σκοτ, κυκλοφορεί 20 Νοεμβρίου στα ελληνικά.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Τα μυστικά και οι χρησμοί του Μαντείου των Δελφών

«...Ο Διόδωρος Σικελιώτης, που έζησε τον 1ο αιώνα π.Χ., μας λέει πως αρχικά η γυναίκα που επιλεγόταν έπρεπε επίσης να είναι παρθένα κόρη. Αυτό όμως άλλαξε με τον Εχεκράτη απ’ τη Θεσσαλία, που, προσερχόμενος να συμβουλευτεί την Πυθία, την ερωτεύτηκε, την άρπαξε και τη βίασε. Κατόπιν αυτού, οι Δελφιείς αποφάσισαν πως στο μέλλον η Πυθία έπρεπε να έχει περάσει τα πενήντα, αλλά να εξακολουθεί να φοράει ένδυμα κόρης, σε ανάμνηση της παλιάς συνήθειας...»

Τα μυστικά, ο πλούτος, η τελετουργία

Πώς ήταν οργανωμένο το μαντείο των Δελφών; Ποιό ήταν το ακαταμάχητο συγκριτικό στοιχείο που ανέδειξαν τους Δελφούς σε… mainstream (κυρίαρχο) μαντικό τόπο, σ’ έναν αρχαίο κόσμο με περίσσεια τέτοιων ιερών; Ποιοί πλούσιοι από την ελίτ της εποχής πρόσφεραν αναθήματα; Πως με τη συμμετοχή σε αθλητικούς αγώνες, απόκτησαν οι Δελφοί κορυφαίο κύρος; Με ποια κριτήρια επιλεγόταν η Πυθία; Πότε χρησμοδοτούσε; Ποια ήταν η τελετουργία; Πως έβγαιναν οι αμφιλεγόμενοι χρησμοί; Και τι προκάλεσε το τέλος του μαντείου; Ποιους φυλασσόμενους άγνωστους θησαυρούς μπορεί να θαυμάσουν σήμερα οι επισκέπτες;

Σε αυτά τα ερωτήματα απαντά η αφηγηματική μελέτη του σκωτσέζου συγγραφέα Μάϊκλ Σκοτ, με τίτλο «Δελφοί- το κέντρο του αρχαίου κόσμου», που θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα στις 20 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Ποιός είναι ο Μάικλ Σκοτ

Ο δουβλινέζος μελετητής είναι επίκουρος καθηγητής Κλασικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Γουόρκ, συνεργάτης σε ντοκιμαντέρ του Nάσιοναλ Τζεοκράφικς, Μάικλ΄Σκοτ, έχει γράψει πάνω από 100 βιβλία, βιβλία που κυκλοφορούν σε 37 χώρες. Είναι λάτρης της ελληνικής αρχαιότητας και παρουσιάζει την πρώτη ολοκληρωμένη ιστορία με παραπομπές σε πλούσια ελληνική και ξένη βιβλιογραφία. Ακολουθεί προδημοσίευση του πρώτου κεφαλαίου.

Η μάντισσα στους Δελφούς ήταν μια ιέρεια γνωστή ως Πυθία...

«Γνωρίζουμε σχετικά λίγα για τις εκάστοτε Πυθίες ή για το πώς και το γιατί αυτές επιλέγονταν. Οι πιο πολλές πληροφορίες μας προέρχονται από τον Πλούταρχο, έναν Έλληνα που συνέγραψε στον 1ο αιώνα μ.Χ., καταγόταν από μια πόλη όχι μακριά από τους Δελφούς και υπηρέτησε ως ιερέας στον ναό του Απόλλωνα (υπήρχε μια Πυθία στον ναό του Απόλλωνα, αλλά επίσης και ιερείς ).

Η Πυθία έπρεπε να είναι από τους Δελφούς, κι ο Πλούταρχος μας λέει πως, στον καιρό του, η γυναίκα επιλεγόταν από μία από τις πιο «τίμιες και σεβαστές οικογένειες των Δελφών». Ωστόσο, τούτο δε σήμαινε κι από μια αριστοκρατική οικογένεια, και, για την ακρίβεια, η Πυθία του Πλουτάρχου είχε «ανέκαθεν ζήσει με τρόπο σωστό όσο κανένας άλλος εδώ, αλλά, έχοντας ανατραφεί σε σπίτι φτωχών γεωργών, δεν κουβαλάει ούτε κάποια γνώση ούτε κάποια εμπειρία ή άλλη δεξιότητα για να κατέβει στο χρηστήριο».

Από τη στιγμή που επιλεγόταν, η Πυθία υπηρετούσε διά βίου τον Απόλλωνα, αφιερώνοντας τη ζωή της στην κοπιώδη άσκηση και την αγνότητα. Κάποια στιγμή στην ιστορία του μαντείου, πιθανώς τον 4ο αιώνα π.Χ., πλέον, και σίγουρα το 100 μ.Χ., πια, της δόθηκε μια κατοικία για να μένει, που την πλήρωνε το ιερό. Ο Πλούταρχος θλίβεται που, ενώ στους προηγούμενους αιώνες το ιερό ήταν τόσο πολυσύχναστο, ώστε κάθε στιγμή χρειάζονταν τρεις Πυθίες (δύο τακτικές και μία «έφεδρος»), στον καιρό του μία Πυθία αρκούσε για τους όλο και λιγότερους μαντευόμενους.

Ο Διόδωρος Σικελιώτης, που έζησε τον 1ο αιώνα π.Χ., μας λέει πως αρχικά η γυναίκα που επιλεγόταν έπρεπε επίσης να είναι παρθένα κόρη. Αυτό όμως άλλαξε με τον Εχεκράτη απ’ τη Θεσσαλία, που, προσερχόμενος να συμβουλευτεί την Πυθία, την ερωτεύτηκε, την άρπαξε και τη βίασε. Κατόπιν αυτού, οι Δελφιείς αποφάσισαν πως στο μέλλον η Πυθία έπρεπε να έχει περάσει τα πενήντα, αλλά να εξακολουθεί να φοράει ένδυμα κόρης, σε ανάμνηση της παλιάς συνήθειας. Έτσι, δε θεωρείται ασυνήθιστο, γυναίκες να είχαν παντρευτεί και να είχαν γίνει μητέρες προτού επιλεγούν ως Πυθίες, και, ως εκ τούτου, να εγκατέλειπαν τον σύζυγο και την οικογένειά τους για να επιτελέσουν τον ρόλο τους.

Χρησμοί μόνο μία μέρα τον μήνα...

Η Πυθία χρησμοδοτούσε μόνο μία μέρα τον μήνα, για την οποία ημέρα πιστεύεται πως ήταν η έβδομη κάθε μήνα, επειδή η έβδομη μέρα του μηνός Βυσίου –η αρχή της άνοιξης (ο δικός μας Φεβρουάριος/Μάρτιος)– θεωρούνταν η γενέθλια του Απόλλωνα. Συν τοις άλλοις, χρησμοδοτούσε μόνο επί εννέα μήνες τον χρόνο, μιας και για τους τρεις χειμερινούς μήνες ο Απόλλωνας πιστευόταν πως έλειπε από τους Δελφούς και πως ζούσε με τους Υπερβορείους (έναν μυθικό λαό που κατοικούσε στις εσχατιές του κόσμου). Εκείνη την περίοδο μπορεί οι Δελφοί να μην έδιναν χρησμούς, αλλά αυτό δε σημαίνει πως δεν είχαν και θεό· τότε θεωρούσαν πως στο ιερό διαφέντευε ο θεός Διόνυσος.

Υπήρχε μαντική με κλήρο;

Παρά τη χρονικά περιορισμένη δυνατότητα χρησμοδοσίας –μόνο εννέα ημέρες τον χρόνο–, έχει συζητηθεί πολύ η διαθεσιμότητα (και μάλιστα η δημοφιλία) άλλων μορφών μαντικής που προσφέρονταν στους Δελφούς. Συγκεκριμένα, οι μελετητές έχουν εξετάσει την ύπαρξη μιας μαντικής με κλήρο: ενός συστήματος διά του οποίου ένας αξιωματούχος του ιερού, πιθανώς η Πυθία, θα χρησμοδοτούσε με ένα σύνολο αντικειμένων που κληρώνονταν και «ερμηνεύονταν» ώστε να δοθεί απάντηση σε μια συγκεκριμένη ερώτηση. Ένα τέτοιο σύστημα εναλλακτικής χρησμοδοσίας μπορεί επίσης να συμπληρωνόταν με κυβομαντεία που ελάμβανε χώρα στο Κωρύκειο άντρο, ψηλά πάνω απ’ τους Δελφούς, που, από τον 6ο αιώνα π.Χ. κι έπειτα, ήταν ένας όλο και πιο δημοφιλής τόπος λατρείας του θεού Πάνα και των Μουσών, κι ένα αναπόσπαστο μέρος της δελφικής περιήγησης και του τοπίου των Δελφών.

Η καθεμία από τις εννέα ημέρες της χρησμοδοσίας κάθε χρόνο μοιάζει να κυλούσε ως εξής: με το χάραμα, η Πυθία κατέβαινε να καθαριστεί στην Κασταλία κρήνη, κοντά στο ιερό. Μετά τον καθαρμό επέστρεφε στο ιερό, ίσως με τη συνοδεία της ακολουθίας της, κι έμπαινε στον ναό, όπου έκανε, στην εστία που είχε την αθάνατη φωτιά, μια «επιθυμίαση» στον Απόλλωνα, με δάφνη και κρίθινο άλευρο, ενώ συνάμα υμνούσε πιθανώς όλες τις θεότητες του τόπου (όπως στην εναρκτήρια σκηνή της τραγωδίας Ευμενίδες του τραγικού ποιητή Αισχύλου). Ωστόσο, την ίδια περίπου ώρα, οι ιερείς του ναού είχαν την ευθύνη να επαληθεύσουν πως ακόμα και τούτες οι σπάνιες ημέρες της χρησμοδοσίας ήταν «αίσιες». Κατάβρεχαν με κρύο νερό μια γίδα (που έπρεπε να είναι επίσης καθαρή και να μην έχει κανένα …κουσούρι), πιθανώς στην ιερή εστία μες στον ναό. Αν η γίδα ριγούσε, αυτό έδειχνε πως ο Απόλλωνας ήθελε να τον συμβουλευτούν. Η γίδα κατόπιν θυσιαζόταν στον Απόλλωνα, στον μεγάλο βωμό έξω από τον ναό, ως σημείο προς όλους πως η μέρα ήταν αισία και πως η χρησμοδοσία μπορούσε να προχωρήσει.

Αναμονή στην ουρά για το χρησμό. Προτεραιότητα οι ΄Ελληνες

Τώρα ερχόταν η σειρά των μαντευομένων, που θα είχαν ήδη φτάσει μάλλον μερικές ημέρες πριν από την ορισμένη ημέρα της χρησμοδοσίας. Αυτοί έπρεπε πρώτα να καθαριστούν με νερό από τις πηγές των Δελφών. Κατόπιν, έπρεπε να οργανωθούν σύμφωνα με τους αυστηρούς κανόνες που ρύθμιζαν τη σειρά της χρησμοδοσίας. Οι ντόπιοι Δελφιείς είχαν πάντα το δικαίωμα να παίρνουν πρώτοι χρησμό. Ακολουθούσε ένα σύστημα «αναμονής στην ουρά», όπου προτεραιότητα είχαν οι Έλληνες των οποίων η πόλη ή η φυλή ήταν μέλος της Δελφικής Αμφικτιονίας, υπό την εποπτεία της οποίας βρίσκονταν οι Δελφοί• έπειτα όλοι οι άλλοι Έλληνες, και, τέλος, οι ξένοι. Αλλά και μέσα σε κάθε «ομάδα» (π.χ. στους Αμφικτίονες) υπήρχε επίσης ένας τρόπος να «πηδήσεις» στην κεφαλή της ουράς, ένα σύστημα γνωστό ως προμαντεία. Η προμαντεία, το δικαίωμα «να συμβουλεύεσαι το μαντείο πριν από τους άλλους», μπορούσε να δοθεί από την πόλη των Δελφών σε άτομα ή σε πόλεις, ως έκφραση στενών αναμεταξύ τους σχέσεων, ή ως δείγμα ευχαριστίας για συγκεκριμένες ενέργειες. Πιο ξακουστή τέτοια περίπτωση ήταν αυτή της Χίου, που της δόθηκε η προμαντεία μετά την αφιέρωση ενός νέου γιγαντιαίου βωμού στο τέμενος του Απόλλωνα , όπου αργότερα, και με τρόπο μάλλον επιδεικτικό, αφού η ουρά μάλλον περνούσε μπροστά από τον βωμό τους, χάραξαν την αφιερωματική επιγραφή: «Δελφοί έδωκαν Χίοις προμαντείαν». Εάν σε μια ομάδα υπήρχαν πολλοί μαντευόμενοι με το δικαίωμα της προμαντείας, η σειρά τους οριζόταν με κλήρο, όπως και καθενός άλλου μέσα σε μια συγκεκριμένη ομάδα.

Το «αντίτιμο» της χρησμοδοσίας

Μόλις αποφασιζόταν η σειρά, έπρεπε να δοθούν τα χρήματα. Κάθε μαντευόμενος έπρεπε να προσφέρει έναν πέλανον, μια λατρευτική πιτούλα που καιγόταν στον βωμό, και την οποία έπρεπε να την αγοράσουν από τους Δελφιείς καταβάλλοντας ένα πρόσθετο ποσό (το «αντίτιμο» της χρησμοδοσίας, πηγή τακτικού και γενναίου εισοδήματος για τους Δελφούς). Δεν γνωρίζουμε πολλά για τα ποσά που χρέωναν οι τελευταίοι, εκτός από το ότι ποίκιλλαν. Μια επιγραφή, που σώθηκε ως τις μέρες μας, μνημονεύει μια συμφωνία ανάμεσα στους Δελφούς και τη Φασηλίδα, μια πόλη της Μικράς Ασίας, το 402 π.Χ. Η τιμή για τον «δημόσιο» πέλανον (δηλ. από την πόλη) ήταν επτά αιγινήτικες δραχμές και δύο οβολοί. Η τιμή του «ιδιωτικού» πελάνου για τους Φασηλίτες ήταν τέσσερεις οβολοί. Ενδιαφέρον εδώ δεν έχει απλώς η διαφορά στην τιμή για τις επίσημες και τις ιδιωτικές υποθέσεις (δέκα φορές μεγαλύτερη για τις επίσημες), αλλά και το ότι μπορούσαν να γίνουν τέτοιες χωριστές συμφωνίες (με το σκεπτικό ίσως ότι το κόστος σχετιζόταν με τον πλούτο της πόλης, και πως πλουσιότερες πόλεις σαν την Αθήνα θα έπρεπε να πληρώνουν περισσότερα). Αλλά είναι φανερό ότι, ακόμα και στις πιο φτηνές περιπτώσεις, η τιμή εξασφάλιζε πως κάποιος δε θα ζητούσε για ψύλλου πήδημα τον χρησμό του μαντείου. Το αντίτιμο που έπρεπε ένας ιδιώτης Φασηλίτης να καταβάλει για να συμβουλευτεί το μαντείο ήταν αντίστοιχο με την αμοιβή που ελάμβανε για δύο ημέρες ένας Αθηναίος δικαστής τον 5ο αιώνα π.Χ., και, αν συνυπολογιστούν το κόστος του ταξιδιού μετ’ επιστροφής στους Δελφούς και η απώλεια του εισοδήματος κατά την απουσία, επρόκειτο για αληθινή επένδυση. Μια άλλη επιγραφή, του 370 π.Χ., ανάμεσα στη Σκιάθο και τους Δελφούς, μνημονεύει ένα χαμηλότερο κόστος: μόλις δύο δραχμές για τον δημόσιο πέλανον και το ένα έκτο αυτού του ποσού για τον ιδιωτικό. Ωστόσο, δε γνωρίζουμε με σιγουριά αν επρόκειτο για διαφορετική συμφωνία ανάμεσα στους Δελφούς και τη Φασηλίδα, και στους Δελφούς και τη Σκιάθο, ή εάν οι Δελφοί είχαν χαμηλώσει τις απαιτήσεις τους τον 4ο αιώνα π.Χ. (όπως πιστεύουν οι μελετητές που υποστηρίζουν πως η δημοτικότητα του μαντείου είχε πέσει τούτη την εποχή). Επίσης, σε κάποιους απένειμαν την τιμή να μην πληρώνουν καθόλου. Ο βασιλιάς Κροίσος της Λυδίας, στη Μικρά Ασία, ήταν ένας από αυτούς, όπως, σε κατοπινούς χρόνους, και οι Ασκληπιαστές (οι πιστοί του θεραπευτή θεού Ασκληπιού) από την Κω.

Οι αγνές σκέψεις και το ... φιλοδώρημα

Όλα τούτα θα απαιτούσαν χρόνο, και οι μαντευόμενοι θα ήταν αναγκασμένοι να περιμένουν για μακρά διαστήματα (οι σωζόμενες επιγραφές αναφέρουν το χρησμογραφείον στο βορινό ανάλημμα, το «Ισχέγαον», του άνδηρου του ναού, ως «χώρο αναμονής» τους στη σκιά, κάτι σαν «σκέπαστρο»). Όταν ωστόσο ερχόταν η σειρά του, ο μαντευόμενος έμπαινε στον ναό (σε καμία γυναίκα πλην της Πυθίας δεν επιτρεπόταν να εισέρχεται στον σηκό) κι έπρεπε να τελέσει κι άλλη θυσία στην εστία μέσα. Εάν δεν ήταν από τους Δελφούς, έπρεπε να τον συνοδεύει ένας δέλφειος πρόξενος, ο «ντόπιος εκπρόσωπος». Το σφάγιο, συχνά ένα ζώο (το οποίο ο μαντευόμενος το πλήρωνε επίσης), καιγόταν, ένα μέρος προσφερόταν στους θεούς, ένα μέρος δινόταν στους Δελφιείς, κι ένα μέρος ήταν «για το μαχαίρι» (που πιθανότατα σήμαινε ότι δινόταν σαν φιλοδώρημα σε εκείνον που έκανε τη θυσία). Μόλις τελείωνε κι αυτό, ο μαντευόμενος πήγαινε εκεί όπου περίμενε η Πυθία, οι δε ιερείς του ναού τον προέτρεπαν να «κάνει αγνές σκέψεις και να λέει ευοίωνα λόγια», και τέλος ξεκινούσε η χρησμοδοσία.

Οι έριδες των μελετητών για το άβατο

Σε αυτό το σημείο οι πηγές αποκλίνουν ακόμα πιο πολύ. Η πρώτη δυσκολία προκύπτει σχετικά με τη διαρρύθμιση του εσώτατου του ναού. H Πυθία λεγόταν ότι προφήτευε από το άδυτον, έναν χωριστό άβατο χώρο εντός του ναού. Πολλές διαφορετικές πηγές μας λένε ότι το άδυτον ήταν στενόχωρο και μέσα είχε τον ομφαλό (την πέτρα που συμβόλιζε το κέντρο της γης), δύο αγάλματα του Απόλλωνα (ένα ξύλινο κι ένα χρυσό), την κιθάρα και τα ιερά όπλα του Απόλλωνα, τον τάφο του Διόνυσου (αν και τούτος μπορεί επίσης να ήταν ο ομφαλός), καθώς και την Πυθία καθισμένη στον τρίποδα δίπλα σε μια δάφνη. Ωστόσο, οι μελετητές ερίζουν σφόδρα σχετικά με το μέρος και τον τρόπο με τον οποίο ήταν τοποθετημένο αυτό το άδυτο, με κάποιους να υποστηρίζουν πως ήταν ένας κοίλος χώρος στο δάπεδο, στο πίσω μέρος του σηκού, με άλλους να διατείνονται πως ήταν αποκλειστικά υπόγειο, και με άλλους, πάλι, να ισχυρίζονται πως ήταν απλώς ένα μέρος του σηκού. Οι αρχικές ανασκαφικές εργασίες στον ναό, κατά τη μεγάλη ανασκαφή, δεν έφεραν στο φως καμία φανερή αρχαιολογική μαρτυρία για έναν τέτοιο κοίλο χώρο, αν και το τελευταίο σχέδιο του ναού, του 4ου αιώνα π.Χ., δείχνει τώρα ένα τετράγωνο περιτοιχισμένο δωμάτιο μέσα στον σηκό, που μπορεί να ήταν, ή να μην ήταν, το άδυτον.

Πού στεκόταν ο μαντευόμενος; Το θέμα δυσκολεύει ακόμα πιο πολύ. Η περίφημη εικόνα σε κύλικα της Πυθίας πάνω στον τρίποδά της απέναντι από έναν μαντευόμενο έχει παραδοσιακά ερμηνευθεί ως απόδειξη ότι ο μαντευόμενος βρισκόταν μέσα στο δωμάτιο, αντικριστά στην Πυθία, και της έκανε απευθείας την ερώτησή του, ακούγοντας, έτσι, απευθείας και την απόκρισή της. Ωστόσο, ο Ηρόδοτος και ο Πλούταρχος επίσης μαρτυρούν ότι υπήρχε ένα άλλο δωμάτιο μέσα στον σηκό, όπου στέκονταν οι μαντευόμενοι κατά τη χρησμοδοσία. Η θέση αυτού του δωματίου, το οποίο ο Ηρόδοτος το ονομάζει μέγαρον (7.140) και ο Πλούταρχος οίκον (Ηθικά 437C), δεν έχει προσδιοριστεί αρχαιολογικά.

Ποιος άλλος ήταν παρών;

Για άλλη μια φορά, οι πηγές μάς δίνουν ασαφείς απαντήσεις. Γνωρίζουμε πως ήταν οι ιερείς του ναού του Απόλλωνα, που είχαν τελέσει τη δοκιμασία με τη γίδα και τη θυσία. Εντούτοις, οι πηγές αναφέρουν και ιερείς αποκαλούμενους προφήτες, και, κατοπινές πηγές, τους οσίους ιερείς, καθώς και μια ομάδα γυναικών που κρατούσαν αναμμένη τη φλόγα, με ξύλο δάφνης , στην ιερή εστία μέσα στον ναό. Αυτό που εν μέρει μας εμποδίζει να κατανοήσουμε τους ρόλους όλων αυτών είναι πως οι όροι μπορεί να επικαλύπτονται (π.χ., η ονομασία προφήτης χρησιμοποιείται στη γραμματεία, μα δεν είναι καταγεγραμμένη ως τίτλος στις δελφικές επιγραφές) και πως οι αριθμοί και οι ομάδες των παρισταμένων άλλαζαν συν τω χρόνω. Εάν, όπως λέει ο Πλούταρχος, οι μαντευόμενοι έμεναν σε χωριστό δωμάτιο, τότε πιο πιθανό είναι η ερώτησή τους να δινόταν προφορικά ή γραπτά σε έναν από τους ιερείς του Απόλλωνα, που, σε μεταγενέστερους χρόνους, και πιθανώς μαζί με τους οσίους, συνόδευαν την Πυθία στο άδυτον και της έθεταν το ερώτημα. Κατέγραφαν άραγε την απόκρισή της, την ερμήνευαν, την έκαναν έμμετρη, τη συνέτασσαν; Καμία από τις αρχαίες πηγές δε μας δίνει μια σαφή απάντηση, αν και μοιάζει πιθανό ο μαντευόμενος, τουλάχιστον εν μέρει, όχι απλώς να άκουγε την απόκριση της Πυθίας κι ας καθόταν σε χωριστό δωμάτιο, αλλά, επίσης, να έπαιρνε από τους ιερείς είτε μια προφορική είτε μια γραπτή μορφή της απόκρισης. Αλλά το ποιος ήταν ο ρόλος των ιερέων στη διαμόρφωση αυτής της απόκρισης εξαρτάται από το είδος της απόκρισης που πιστεύουμε πως έδινε η Πυθία, στοιχείο που, με τη σειρά του, εξαρτάται από το πώς εννοούμε τη «θεόπνευστη» έκστασή της.

Πως η Πυθία δεχόταν το «πνεύμα»;

Κανένα ζήτημα δεν έχει συζητηθεί τόσο όσο ο τρόπος με τον οποίο η Πυθία δεχόταν το «πνεύμα» ώστε να δώσει την απάντησή της. Καταρχάς, οι αρχαίες πηγές. Πριν από τον 4ο αιώνα π.Χ., δεν υπάρχει πηγή που να πραγματεύεται το πώς «εμπνεόταν» η Πυθία, μα όλες λένε ότι καθόταν στον τρίποδά της, απ’ όπου έβγαζε βοές (π.χ., Ευριπίδης Ίων 91). Από τον 4ο αιώνα π.Χ., κάποιες πηγές αναφέρουν πως έσειε ένα κλαδί δάφνης, αλλά αυτό γινόταν μάλλον ως χειρονομία εξαγνισμού παρά έμπνευσης. Πρέπει να περιμένουμε μέχρι τον Διόδωρο Σικελιώτη, τον 1ο αιώνα π.Χ., για την πρώτη αναφορά ενός «χάσματος» κάτω από την Πυθία. Κάποιοι μεταγενέστεροι συγγραφείς συμφωνούν με αυτό, όμως άλλοι το περιγράφουν ως χώρο όπου η ίδια κατέβαινε κι απ’ όπου προφήτευε. Στην αφήγηση του Διόδωρου, τούτο το χάσμα και η έντονη αναθυμίαση που έβγαινε από μέσα οδήγησαν στην αρχική ανακάλυψη και εγκαθίδρυση ενός μαντείου στους Δελφούς. Ο Διόδωρος μιλά για το πώς ένας γιδοβοσκός πρόσεξε ότι οι γίδες του, πλησιάζοντας σε ένα χάσμα στη βουνοπλαγιά, πηδούσαν περίεργα κι έβγαζαν άλλον ήχο απ’ ό,τι πρωτύτερα. Ο γιδοβοσκός, όταν πλησίασε, έκανε κι αυτός τα ίδια, και ξεκίνησε να προλέγει τα μελλούμενα. Μαθεύτηκαν τα νέα για το συγκεκριμένο χάσμα και πολλοί άρχισαν να πηδούν μέσα· έτσι, «για να μη κινδυνεύει κανένας, φάνηκε καλό στους ντόπιους να ορίσουν προφήτισσα για όλους μια γυναίκα και μέσω αυτής να δίδονται οι χρησμοί. Γι’ αυτή μάλιστα έφτιαξαν μια μηχανή [τον τρίποδα], πάνω στην οποίαν ανέβαινε, ώστε να μπαίνει μ’ ασφάλεια ο θεός μέσα της, και να δίνει έτσι χρησμούς σ’ όσους ήθελαν».

Ο Πλούταρχος, τον 1ο αιώνα μ.Χ., αναφέρει το πνεύμα (μια λέξη με πολλές έννοιες: «αέρας», «πνοή», «έμπνευση»), και πως, λόγω του πνεύματος, ένα «ευωδιασμένο φύσημα» γέμιζε περιστασιακά τον οίκο• ωστόσο, δεν περιγράφει την ακριβή του φύση. Αυτό που εξιστορεί είναι μια μακρά συζήτηση μεταξύ των φίλων του σχετικά με τον λόγο για τον οποίο το μαντείο ήταν λιγότερο ακμαίο εκείνη την εποχή απ’ ό,τι στο παρελθόν. Στα επιχειρήματα περιλαμβάνεται η ελάττωση του πνεύματος, η ηθική έκπτωση των ανθρώπων, που είχε ως αποτέλεσμα την εγκατάλειψή τους από την πλευρά των θεών, η μείωση του πληθυσμού της Ελλάδας, καθώς και η εγκατάλειψη των μαντείων από τους δαίμονες, τους ενδιάμεσους μεταξύ θεών και ανθρώπων, οι οποίοι ήταν αυτοί που ήλεγχαν τη μαντική διαδικασία και που ίσως είχαν αρχίσει να εκλείπουν.



Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Πίτσα και cocktails, καφενειακές γκουρμεδιές, ποτά σε μινιατούρες: Τα νέα εστιατόρια και μπαρ της Αθήνας

Ταβέρνες, microbakeries αλλά και soft clubbing, μπάρες και bar restaurants, πίτσες και καφενεία: Όλα τα φρέσκα μέρη στα οποία συχνάζει, πια, η πόλη.

ΕΞΕΛΕΓΗ ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ 18 Οκτ 2025 | 12:58

Αντώνιος Ρεγκάκος: Ένας κορυφαίος φιλόλογος στο τιμόνι του ανώτατου πνευματικού θεσμού της χώρας, την Ακαδημία Αθηνών

Ο φιλόλογος Αντώνιος Ρεγκάκος εξελέγη γενικός γραμματέας της Ακαδημίας Αθηνών

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ 17 Οκτ 2025 | 20:42

Διονύσης Σαββόπουλος: Πληροφορίες ότι νοσηλεύεται στο νοσοκομείο - Η κατάσταση της υγείας του

Ο Διονύσης Σαββόπουλος χρειάστηκε να μεταφερθεί στο νοσοκομείο καθώς η κατάσταση της υγείας του επιβαρύνθηκε

Η ΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΛΙΝΑΣ ΜΕΝΔΩΝΗ 17 Οκτ 2025 | 19:38

Τατόι: 70.000 θησαυροί του έρχονται στο φως - Προσβάσιμη στο κοινό η μεγαλύτερη συλλογή του είδους της [εικόνες]

Οι Συλλογές Τατοΐου εκτείνονται από την αρχαιότητα έως τα καθημερινά αντικείμενα της δεκαετίας του ’60.

ΓΑΛΛΙΚΟ ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ 17 Οκτ 2025 | 19:21

Μπριζίτ Μπαρντό: Επέστρεψε στο σπίτι της και αναρρώνει - Υποβλήθηκε σε επέμβαση

Η ηθοποιός ευχαρίστησε το προσωπικό και τη χειρουργική ομάδα του ιδιωτικού Νοσοκομείου Σεν Ζαν της Τουλόν

ΣΤΑ MUSIC MOVES EUROPE AWARDS 2026 17 Οκτ 2025 | 15:59

Melina: Η Ελληνίδα καλλιτέχνιδα υποψήφια σε ευρωπαϊκά μουσικά βραβεία

Kαλλιτέχνες από όλη την Ευρώπη είναι έτοιμοι να αφήσουν το στίγμα τους στη διεθνή σκηνή, παρουσιάζοντας φρέσκους ήχους και τολμηρή δημιουργικότητα.

30 & 31 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ, 1 & 2 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 17 Οκτ 2025 | 15:13

Οι ερωτευμένοι του Σαμ Σέπαρντ στο BIOS

Η Έλενα Πέγκα στους "Ερωτευμένους" συνδυάζει το μελό με τη φάρσα, τον ρεαλισμό με τον συμβολισμό, και σκηνοθετεί μία παράσταση που μιλά για τη βαριά κληρονομιά των οικογενειακών προτύπων

ΑΠΟ 30 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 17 Οκτ 2025 | 13:53

Η Υρώ Μανέ επιστρέφει με τη μεγάλη θεατρική επιτυχία "Η Μητέρα του Σκύλου" στο θέατρο Ακροπόλ

Η Υρώ Μανέ ενσαρκώνει την ηρωίδα Ραραού, μια από τις πιο σπαρακτικές και ταυτόχρονα εξαιρετικά δυναμικές προσωπικότητες της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ 17 Οκτ 2025 | 12:22

Η συγκλονιστική "Ράβδος" επιστρέφει για 3η χρονιά - Με Λεμπεσόπουλο, Παπαμόσχου, Μεθενίτη

Η συνταρακτική παράσταση που καθήλωσε κοινό και κριτικούς επιστρέφει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων – Λευτέρης Βογιατζής.

29/10 17 Οκτ 2025 | 11:33

Η Αλεξάνδρα Γκράβας ερμηνεύει τραγούδια του Μεσοπολέμου στο Μέγαρο Μουσικής

Στην εποχή του Μεσοπολέμου μας μεταφέρει η διεθνής ερμηνεύτρια Αλεξάνδρα Γκράβας, μέσα από την νέα της συναυλιακή πρόταση, που μοιάζει με ένα ταξίδι εξπρές στον χρόνο.

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΕΝΑΣΤΡΟΝ 17 Οκτ 2025 | 11:25

"Γυάλινη": Η νέα ποιητική συλλογή της Ανδριάνας Θεοχάρη μόλις κυκλοφόρησε

Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις 'Εναστρον η νέα ποιητική συλλογή της Ανδριάνας Θεοχάρη με τίτλο "Γυάλινη".

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ 16 Οκτ 2025 | 12:31

Sol Gabetta & Bertrand Chamayou - Δύο σπουδαίοι δεξιοτέχνες σε ένα ρεσιτάλ ρομαντισμού και σύγχρονης έμπνευσης

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Τετάρτη 22 Οκτωβρίου, 20:30, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

29 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 16 Οκτ 2025 | 12:06

Δέκα χρόνια STRING DEMONS - Μεγάλη συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Δέκα χρόνια πέρασαν από τότε που τα αδέρφια Λυδία και Κωνσταντίνος Μπουντούνης αποφάσισαν να ενώσουν τα έγχορδά τους και να δημιουργήσουν τους String Demons, ένα συγκρότημα μοναδικό στο είδος του.

ΜΙΑ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ 16 Οκτ 2025 | 10:28

Stanley Clarke Band: Ο ζωντανός θρύλος της jazz επιστρέφει στο Παλλάς

Ο εμβληματικός μπασίστας Stanley Clarke, κάτοχος πέντε βραβείων Grammy και πρωτοπόρος της fusion σκηνής, επιστρέφει στην Αθήνα για μια μοναδική βραδιά στο Θέατρο Παλλάς.

ΘΕΑΤΡΟ ΣΗΜΕΙΟ 16 Οκτ 2025 | 10:19

Αμερικάνικος Βούβαλος: Ο Γιάννης Μπέζος σκηνοθετεί τη σκοτεινή καρδιά του αμερικανικού ονείρου

Ένα έργο-ορόσημο της σύγχρονης αμερικανικής δραματουργίας, που φέρνει στο φως τη γυμνή αλήθεια ενός κόσμου σε ηθική κατάρρευση· την αποδόμηση του αμερικανικού ονείρου, τη μοναξιά, την ανάγκη για αγάπη και τη σκληρότητα μιας κοινωνίας που τα μετρά όλα με όρους κέρδους.

TΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 27 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2025 15 Οκτ 2025 | 16:40

Σύγχρονη jazz και μεσογειακές μελωδίες στο Half Note

Μια μουσική βραδιά γεμάτα συναίσθημα υπόσχεται να κερδίσει το κοινό

ΜΙΚΗΣ 100 15 Οκτ 2025 | 13:33

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Ο Συμφωνικός Μίκης

Τρίτη 21 Οκτωβρίου στις 20:00 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη.

ΚΑΘΕ ΔΕΥΤΕΡΑ-ΤΡΙΤΗ 15 Οκτ 2025 | 12:33

"Μαρίκα με είπανε - Μαρίκα με βγάλανε": Ιστορίες γυναικών του Λαϊκού Τραγουδιού στο Embassy Theater

Από τη Δευτέρα 10 Νοεμβρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, στο Embassy Theater.

ΑΠΟ 12 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 15 Οκτ 2025 | 11:58

"Being Eddie": Τον Νοέμβριο το νέo ντοκιμαντέρ του Netflix για τον εμβληματικό Εντι Μέρφι

To "Being Eddie", το νέο ντοκιμαντέρ για τον εμβληματικό κωμικό και ηθοποιό Έντι Μέρφι, θα αρχίσει να προβάλλεται στην πλατφόρμα από την Τετάρτη 12 Νοεμβρίου.

ΔΕΝ ΚΑΤΑΦΕΡΕ ΝΑ ΒΓΕΙ ΝΙΚΗΤΗΣ 14 Οκτ 2025 | 20:17

Πέθανε σε ηλικία 51 ετών ο βραβευμένος με Grammy τραγουδιστής D'Angelo - Έχασε τη μάχη με τον καρκίνο

Ο καλλιτέχνης από τη Βιρτζίνια που πέθανε την Τρίτη 14/10 συνέβαλε καθοριστικά στη διαμόρφωση του neo-soul

ΔΕΥΤΕΡΗ ΧΡΟΝΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ 14 Οκτ 2025 | 16:45

Ο "Δον Κιχώτης" επιστρέφει στο Θέατρο ΚΑΠΠΑ

Υποψήφια η παράσταση για το Βραβείο Θεάτρου για Παιδιά και Εφήβους από την Ελληνική Ένωση Κριτικών Θεάτρου και Παραστατικών Τεχνών

ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΕΝΑ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ ΞΥΛΟΓΛΥΠΤΟ ΠΟΡΤΡΕΤΟ 14 Οκτ 2025 | 16:39

Η "Μαρία Κάλλας" του Μάνου Ιωαννίδη δωρεά στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο

Ο διεθνώς αναγνωρισμένος Έλληνας ζωγράφος και χαράκτης ανακοίνωσε τη συμβολική του πράξη αποκαλύπτοντας το έργο το οποίο πλέον θα συντροφεύει τους χιλιάδες φιλότεχνους θεατές κάθε φορά που καταφθάνουν στο θέατρο επί της Ακαδημίας

ΤΙ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΦΕΤΟΣ 14 Οκτ 2025 | 11:00

Οι θεατρικές πρεμιέρες αυτής της εβδομάδας - Επιστροφές και νέα έργα, όλες οι παραστάσεις που ξεχωρίσαμε

Νέες παραγωγές έρχονται με φρέσκες ιδέες και σύγχρονη ματιά, ενώ παραστάσεις που ξεχώρισαν επιστρέφουν.

ΣΠΟΥΔΑΙΑ ΕΡΓΑ 14 Οκτ 2025 | 10:51

"IRЯINA" στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης - Ενα έργο εμπνευσμένο από τις "Τρεις αδελφές" του Τσέχωφ

Ένας μήνας αφιερωμένος στη σύγχρονη δραματουργία που βασίζεται και εμπνέεται από τον Τσέχωφ μέσα από τη ματιά νέων δημιουργών, έρχεται στο ιστορικό Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης.

ΤΙΣ ΠΕΜΠΤΕΣ 14 Οκτ 2025 | 10:30

"Her Swing Majesty": Η Πέννυ Μπαλτατζή στο Stage 7 τις Πέμπτες του Νοεμβρίου

Η μοναδική Πέννυ Μπαλτατζή, επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή και εγκαινιάζει τις μουσικές Πέμπτες του Νοεμβρίου στον ανακαινισμένο χώρο Stage 7.

80 ΕΤΩΝ 14 Οκτ 2025 | 09:38

Πέθανε ο σπουδαίος ηθοποιός Άλκης Γιαννακάς - Το γνωστό "Ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη"

Πέθανε ο ηθοποιός Άλκης Γιαννακάς. Έγινε γνωστός από το "Ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη"

ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ 13 Οκτ 2025 | 22:45

Η Άννα Κυριακού δεν ήταν μόνο η "θεία Μπεμπέκα": Οι μεγάλοι ρόλοι, η αθόρυβη προσωπική ζωή και η ιδιαίτερη τελευταία επιθυμία της

Η ζωή και η καριέρα της "αντάρτισσας" Άννας Κυριακού - Ποια ήταν η αγαπημένη ηθοποιός που έζησε μέσα στο θέατρο και το σινεμά και έγινε ευρέως γνωστή από τον τηλεοπτικό φακό

ΔΗΛΩΣΕΙΣ 13 Οκτ 2025 | 14:53

Άννα Κυριακού: Έφυγε από τη ζωή με το βιβλίο της στο προσκεφάλι - Το συγκινητικό "αντίο" της "Φίνος Φιλμ"

"Έφυγε" χαρούμενη, όπως ήταν σε όλη της τη ζωή, και ευτυχισμένη, όπως γράφει στον επίλογο του βιβλίου της" είπε ο γιος της Άννας Κυριακού, Χρήστος Αποστολίδης για την απώλεια της μητέρας του

ΜΕΓΑΛΗ ΘΛΙΨΗ 13 Οκτ 2025 | 11:15

Πέθανε ο σπουδαίος συνθέτης Μιχάλης Γρηγορίου

Μεγάλη απώλεια για τον πολιτισμό, καθώς έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος συνθέτης, Μιχάλης Γρηγορίου. Ηταν 78 ετών.

ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΜΠΙΜΠΙΛΑ 13 Οκτ 2025 | 10:50

Πέθανε η ηθοποιός Άννα Κυριακού σε ηλικία 95 ετών - Η "μπεμπέκα" από τις "Τρεις Χάριτες"

Έφυγε από τη ζωή στα 95 της χρόνια η ηθοποιός Άννα Κυριακού από τις "Τρεις Χάριτες".

ΟΣΑ ΔΗΛΩΣΕ 12 Οκτ 2025 | 20:22

Ο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις στην Αθήνα για την πρεμιέρα της ταινίας "Ανεμώνη": "Δεν είμαι ερημίτης"

Η πρεμιέρα, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, θα πραγματοποιηθεί το βράδυ της Κυριακής 12/10, με τα έσοδα της προβολής να διατίθενται για τους σκοπούς της Εταιρείας Προστασίας Σπαστικών / Πόρτα Ανοιχτή

ΠΟΤΕ ΘΑ ΓΙΝΕΙ 09 Οκτ 2025 | 20:17

Αλλάζει ημέρα η συναυλία του ΛΕΞ στη Θεσσαλονίκη - Θα διατεθούν και περισσότερα εισιτήρια

Πότε θα τον δει επί σκηνής τον ΛΕΞ το κοινό της πόλης του, μετά τις τελευταίες εξελίξεις με το Καυτανζόγλειο Στάδιο

ΚΑΘΑΡΙΣΕ 09 Οκτ 2025 | 19:00

Η νέα μαγευτική εικόνα της Ακρόπολης: Επιτέλους χωρίς σκαλωσιές ο Παρθενώνας, έπειτα από 15 χρόνια [βίντεο]

Η απομάκρυνση των μεταλλικών ικριωμάτων στον Παρθενώνα ολοκληρώθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου, αποκαλύπτοντας την όψη του μνημείου που είναι ορατή από την πλευρά του Ηρωδείου

ΠΡΕΜΙΕΡΑ 16 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2025 09 Οκτ 2025 | 14:37

'VANYA" με τοv Γιώργο Καραμίχο: Η μεγάλη θεατρική επιτυχία επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης

Η σύγχρονη και συμπυκνωμένη εκδοχή του γνωστού έργου του Αντόν Τσέχωφ, προκαλεί τον Γιώργο Καραμίχο να υποδυθεί οκτώ ρόλους

ΣΟΥΗΔΙΑ 09 Οκτ 2025 | 14:25

Στον Ούγγρο Λάσλο Κρασναχορκάι το Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025- Ποια βιβλία του κυκλοφορούν στα ελληνικά

Ο 70χρονος συγγραφέας θεωρείται μία από τις πιο εμβληματικές μορφές της σύγχρονης ευρωπαϊκής λογοτεχνίας.

ΜΙΚΡΟ ΠΑΛΛΑΣ 09 Οκτ 2025 | 12:01

"Σε βλέπω": Αθερίδης, Βολιώτη, Τρικαλιώτη σε ένα έργο που μιλάει για εκείνα που φοβόμαστε να συζητήσουμε

Το σύγχρονο έργο "Σε βλέπω" της Αμερικανίδας συγγραφέως Meghan Kennedy, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία της Βίκυς Βολιώτη, στο θέατρο Μικρό Παλλάς.

ΣΤΟΝ ALPHA 09 Οκτ 2025 | 09:00

Το "Σόι σου" επιστρέφει επίσημα μετά από 6 χρόνια - Δείτε το πρώτο teaser

Έξι χρόνια μετά, οι Χαμπέοι και οι Τριαντάφυλλοι είναι και πάλι εδώ!

ΣΠΕΥΣΑΤΕ! 09 Οκτ 2025 | 08:33

Επιστρέφει η Γιορτή του Σινεμά: Για μία μέρα σε όλες τις αίθουσες, όλες οι ταινίες με εισιτήριο 2 ευρώ

Η Γιορτή του Σινεμά, μία ιδέα που έγινε θεσμός, έρχεται για 4η συνεχόμενη χρονιά, δίνοντας την ευκαιρία να απολαύσουμε τη μαγεία της μεγάλης οθόνης με μειωμένη τιμή.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 09 Οκτ 2025 | 08:27

Λυρική: 6.000 δωρεάν εισιτήρια σε 11 παραστάσεις, με κλήρωση -Οι δικαιούχοι, βήμα-βήμα η διαδικασία

Το πρόγραμμα Λυρική για όλους συνεχίζεται για το 2025/26 με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και προσφέρει 6.000 δωρεάν εισιτήρια παραστάσεων.

ΜΥΣΤΙΚΟ ΠΕΡΑΣΜΑ 08 Οκτ 2025 | 20:26

Ιταλία: Άνοιξε για το κοινό ο "διάδρομος του Κομμόδου" στο Κολοσσαίο

Η ανέγερση του Κολοσσαίου ολοκληρώθηκε το 80 μ.Χ. και το μυστικό πέρασμα θεωρείται προσθήκη στον αρχικό σχεδιασμό.

ΣΠΕΥΣΑΤΕ 08 Οκτ 2025 | 12:11

Το εμβληματικό "Τρίτο Στεφάνι" έρχεται στο Θέατρο Τέχνης - Οι πρώτες φωτό από τις πρόβες

Το εμβληματικό "Τρίτο Στεφάνι" του Κώστα Ταχτσή, που σημάδεψε την ελληνική μεταπολεμική λογοτεχνία, παρουσιάζεται στο Θέατρο Τέχνης με την υπογραφή του Στάθη Λιβαθινού.

ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΥΣ 08 Οκτ 2025 | 11:07

Μέγαρο Μουσικής: Asmik Grigorian Ρεσιτάλ ρωσικού ρομαντισμού

Την Παρασκευή 17 Οκτωβρίου στις 20.30 στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

08 Οκτ 2025 | 10:43

Ο Μπισμπίκης επιστρέφει με το "Ανθρωποι και ποντίκια" στο νέο Cartel

Η Ομάδα Cartel μεταφέρει το εμβληματικό έργο του Στάινμπεκ από τη Μεγάλη Ύφεση της Αμερικής στη σύγχρονη Αθήνα του περιθωρίου, του μεροκάματου και του αγώνα για επιβίωση.

08 Οκτ 2025 | 08:38

Πάρις Ρούπος: Ανακοίνωσε νέα παράσταση ενάντια στον "εκφοβισμό και τη λογοκρισία"

Σε νέα παράσταση με τίτλο "Comedy Strikes Back", πρωταγωνιστεί ο Πάρις Ρούπος, ο κωμικός που βρέθηκε στο επίκεντρο της δημοσιότητας μετά την απόλυσή του από την Pizza Fan.

07 Οκτ 2025 | 20:19

"Ozzy: No Escape from Now": Το τελευταίο κεφάλαιο της ζωής του Όζι Όσμπορν

Το "Ozzy: No Escape from Now" εξετάζει τα τελευταία έξι χρόνια του Όσμπορν, από τη μάχη του με τη νόσο του Πάρκινσον

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ 07 Οκτ 2025 | 20:18

Κλείνει οριστικά το βιβλιοπωλείο "Επί Λέξει" - Πουλάει όλα τα βιβλία προς 2 ευρώ το ένα - Η συγκινητική ανάρτηση

Με μια συγκινητική ανάρτηση στο Facebook, ανακοινώθηκε το κλείσιμο του βιβλιοπωλείου "Επί Λέξει" επί της οδού Ακαδημίας, αφήνοντας πίσω του μια μεγάλη πολιτιστική κληρονομιά.

ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑ 07 Οκτ 2025 | 20:10

Θεσσαλονίκη: Τους πρωταγωνιστές του ελληνικού σινεμά της δεκαετίας του ’60 θα τιμήσει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Η τιμητική εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου στο πλαίσιο της 66ης διοργάνωσης (30 Οκτωβρίου έως 9 Νοεμβρίου 2025).

ΣΕ ΕΝΑ ΜΗΝΑ ΣΤΑ ΣΙΝΕΜΑ 07 Οκτ 2025 | 19:02

"Bugonia": Κυκλοφόρησε το δεύτερο τρέιλερ της νέας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου [βίντεο]

Η μούσα του Γιώργου Λάνθιμου, Έμα Στόουν, πρωταγωνιστεί και στη νέα κινηματογραφική δουλειά του Έλληνα σκηνοθέτη

ΘΕΑΤΡΟ ΣΗΜΕΙΟ 07 Οκτ 2025 | 11:53
ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ 06 Οκτ 2025 | 23:17

Ο Πετρολούκας Χαλκιάς σε μια από τις τελευταίες του ηχογραφήσεις - Η "Κοντούλα Λεμονιά" σε μια hard rock εκδοχή [Βίντεο]

Άλλο ένα ρεσιτάλ του Πετρολούκα Χαλκιά με το κλαρίνο του, σε ένα βίντεο κλιπ που αποτελεί μουσική παρακαταθήκη

ΑΠΟ 1Η ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 06 Οκτ 2025 | 15:27

Το μιούζικαλ "Annie" έρχεται το Νοέμβριο στο Θέατρο Παλλάς

Με έναν εντυπωσιακό θίασο, ζωντανή ορχήστρα, λαμπερές χορογραφίες και ταλαντούχα παιδιά επί σκηνής, η παράσταση υπόσχεται να γεμίσει το Παλλάς με χαρά, συγκίνηση και τα διαχρονικά τραγούδια

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 06 Οκτ 2025 | 12:12

Ενα αρχαϊκό ιωνικό κιονόκρανο με διαδρομή δύο χιλιετιών - Από τον επισκοπικό θρόνο της Παναγούδας στο Αρχαιολογικό Μουσείο

Με μήκος 1,71 μ. και πλάτος 0,83 μ., το κιονόκρανο προέρχεται προφανώς από δημόσιο οικοδόμημα και χρονολογείται στα 500-480 π.Χ.

ΣΟΥΡΕΑΛΙΣΤΗΣ 06 Οκτ 2025 | 10:48

Σε δημοπρασία η "Μαύρη Μαγεία" του Ρενέ Μαγκρίτ: Ένα σπουδαίο έργο που αναμένεται να ξεπεράσει τα 7 εκατ. ευρώ

Αν και η αρχική εκτίμηση του οίκου Sotheby's ανέρχεται σε 5-7 εκατ. ευρώ, αναμένεται ότι το τελικό τίμημα θα είναι σημαντικά υψηλότερο.

06 Οκτ 2025 | 10:44

Αληθινές Ιστορίες που έγιναν ταινίες: Νέο αφιέρωμα στο ERTFLIX για τα βράδια του Οκτωβρίου

Μπορείτε να τις απολαύσετε όλες, έως τις 31 Οκτωβρίου, στο νέο αφιέρωμα και την ειδική κατηγορία, "Αληθινές Ιστορίες", μόνο στο ERTFLIX.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗDW 05 Οκτ 2025 | 14:31

Νταλάρας: Η Ευρώπη έχει μείνει πίσω πολιτικά - Οι νέοι μας βιώνουν έναν αλλιώτικο πόλεμο

"Οι κοινωνίες μας στην Ελλάδα και στην Ευρώπη έχουν υποστεί σαρωτικά χτυπήματα. Η Ευρώπη έχει μείνει πίσω πολιτικά, σε μία οπισθοδρόμηση άνευ προηγουμένου", λέει.

Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ 05 Οκτ 2025 | 09:27

Μπάστερ Κίτον: Από τον ρόλο "σφουγγαρίστρα" και τις ιδιοφυείς σκηνοθεσίες στο μεγάλο σφάλμα της ζωής του

Ηεμβληματική μορφή του παγκόσμιου κινηματογράφου, που πανάξια θα μπορούσε να σταθεί δίπλα στον Τσάρλι Τσάπλιν, έμεινε στην ιστορία ως ο "αγέλαστος κωμικός".

ΥΠΠΟ 04 Οκτ 2025 | 11:06

Οι ελληνικές αρχαιότητες που επαναπατρίζονται από τη Νέα Υόρκη: Ο ρόλος του αντιεισαγγελέα - Εικόνες από τα αντικείμενα

"Τα τελευταία 20 χρόνια είχαμε 7 επαναπατρισμούς αρχαίων αντικειμένων αξίας άνω των 45 εκατ. δολ.", δήλωσε ο Αντιεισαγγελέας Ν. Υόρκης

03 Οκτ 2025 | 19:09

ΥΠΠΟ: Εικοσιεννέα αρχαιότητες επιστρέφουν από τη Νέα Υόρκη στην Ελλάδα

Οι αρχαιότητες που επαναπατρίζονται καλύπτουν ένα ευρύ χρονολογικό φάσμα από την Τελική Νεολιθική έως την Ύστερη Ελληνιστική περίοδο

PARAGA 03 Οκτ 2025 | 12:33

Εκπληξη: Η Ξένια Καλογεροπούλου εμπιστεύεται πρώτη φορά έργο της στο κουκλοθέατρο

Ο "Μίλτος" της σηκώνει αυλαία στις 19 Οκτωβρίου από το ΚουκλοΘέατρο της Αλεξίας Αλεξίου, με το τραγούδι της παράστασης να υπογράφεται από την Ηρώ!

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 03 Οκτ 2025 | 09:04

70 Χρόνια Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου: Συγκίνηση και μνήμες στην πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ "Μέσα από τα Μάτια τους"

Πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ "70 Χρόνια Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου - Μέσα από τα Μάτια τους" που δημιούργησαν το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και η ελc productions.

ΤΟ 1993 03 Οκτ 2025 | 08:19

32 χρόνια χωρίς την Κατερίνα Γώγου: Η "αφελής" του ελληνικού κινηματογράφου και αναρχική ποιήτρια των Εξαρχείων

"Μόνη μου δέθηκα. Ας κάνουν οι σειρήνες τη βρώμικη δουλειά τους". Εφυγε σαν σήμερα η ποιήτρια των Εξαρχείων, Κατερίνα Γώγου.

ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ 02 Οκτ 2025 | 23:41

Ο Ρόμπι Γουίλιαμς έβαλε "φωτιά" στο Καλλιμάρμαρο - Χιλιάδες κόσμος στη μοναδική συναυλία του [εικόνες - βίντεο]

Το ελληνικό κοινό αψήφησε την κακοκαιρία και γέμισε το Καλλιμάρμαρο για να δει και να ακούσει από κοντά τον εκπληκτικό Ρόμπι Γουίλιαμς

ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΕΙΔΟΥΣ 02 Οκτ 2025 | 20:58

Μεγάλος πήλινος μυκηναϊκός αμφορέας της Ύστερης Εποχής του Χαλκού για πρώτη φορά στο Αρχαιολογικό Μουσείο

Η επιφάνειά του, καλυμμένη από θαλάσσιους οργανισμούς, δείχνει πως το αγγείο κείτονταν για χρόνια σε ήρεμο και σκοτεινό θαλάσσιο περιβάλλον, δηλαδή σε βαθιά νερά.

ΣΤΗΝ ΙΑΝΟ ΑΘΗΝΑΣ 02 Οκτ 2025 | 18:34

Η παρουσίαση του βιβλίου με τίτλο "Είναι φίλος μου", του συγγραφέα Νίκου Χαρόπουλου

Το νέο βιβλίο του συγγραφέα Νίκου Χαρόπουλου παρουσιάστηκε την Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου στην ΙΑΝΟ Αθήνας

ΗΧΗΤΙΚΟ 02 Οκτ 2025 | 10:56

Εκπληξη του Λάνθιμου στις "Νύχτες Πρεμιέρας" - Το μήνυμα της Εμμα Στόουν σε άπταιστα ελληνικά [βίντεο]

Επέστρεψε το Διεθνές Φεστιβάλ Κιν/φου της Αθήνας "Νύχτες Πρεμιέρας" - Το "παρών" έδωσε ο Γιώργος Λάνθιμος, ο οποίος ανέβηκε στη σκηνή και είχε ετοιμάσει μια μεγάλη έκπληξη.

ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΑ 02 Οκτ 2025 | 10:13

Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Η συγγραφέας Ερση Σωτηροπούλου ξανά ανάμεσα στους υποψηφίους

Η συγγραφέας Έρση Σωτηροπούλου βρίσκεται ξανά φέτος ανάμεσα στα ονόματα που θεωρούνται φαβορί για το Νόμπελ Λογοτεχνίας, φέρνοντας την ελληνική λογοτεχνία και πάλι στο διεθνές προσκήνιο.

ΑΝΤ1+ 02 Οκτ 2025 | 08:59

"Ο Δικαστής": Πρεμιέρα για τη νέα σειρά με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη - Τι θα δούμε στα 2 πρώτα επεισόδια

Η νέα δραματική σειρά "Ο Δικαστής", βασισμένη στο πολυβραβευμένο σίριαλ "Your Honor", κάνει σήμερα πρεμιέρα με διπλό επεισόδιο.

ΑΠΟ 6 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 02 Οκτ 2025 | 06:57

"Όμορφες Σκέψεις": Η νέα stand up comedy παράσταση της Ηρας Κατσούδα έρχεται στο θέατρο Olvio

Η Ήρα Κατσούδα ασχολείται επαγγελματικά µε το stand up comedy, με συνεχείς παραστάσεις σε Αθήνα, Περιφέρεια αλλά και Ευρώπη.

ΣΤΟ ΣΟΤΑ 01 Οκτ 2025 | 10:52

"Αίθουσα Αναμονής": Τρίτη χρονιά παραστάσεων μετά τα συνεχόμενα sold out

Μετά τη θερμή ανταπόκριση του κοινού και τις sold out παραστάσεις το συλλογικό έργο "Αίθουσα Αναμονής" σε σκηνοθεσία Δήμητρας Τάμπαση, επιστρέφει για τρίτη χρονιά.

ΜΙΚΡΟ ΠΑΛΛΑΣ 01 Οκτ 2025 | 10:19

"Χούγια ή Θάνατος": Η ξεκαρδιστική stand-up comedy παράσταση της Σοφίας Μουτίδου

Η Σοφία Μουτίδου σε μία ακόμη καταιγιστική σόλο εμφάνιση, υπογράφει τη σκηνοθεσία και ανεβαίνει στη σκηνή με το γνωστό της εκρηκτικό ταμπεραμέντο, για να ξεγυμνώσει – με χιούμορ, αυτοσαρκασμό και τρυφερή σκληρότητα – όλα εκείνα τα χούγια που μας καθορίζουν ως Έλληνες.

ΘΕΑΤΡΟ ARK 01 Οκτ 2025 | 09:56

Ο Μπινιάρης σκηνοθετεί τον Παπασπηλιόπουλο στη "Δίκη" του Κάφκα - Δείτε τις πρώτες εικόνες

Ο Αρης Μπινιάρης επιστρέφει τώρα στο Θέατρο ARK με τη "Δίκη" του Φραντς Κάφκα, ένα από τα εμβληματικά έργα του 20ού αιώνα.

01 Οκτ 2025 | 09:22

"Σεβάχ ο θαλασσινός": Μια παράσταση για μικρούς και μεγάλους στο Θέατρο Άλφα

Ο "Σεβάχ ο θαλασσινός" ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιώργου Τζαβάρα, προσκαλώντας μικρούς και μεγάλους σε ένα μαγικό ταξίδι γεμάτο ρυθμό και φαντασία.

ΣΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΟΥΡΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ 30 Σεπ 2025 | 15:19

Συγκίνησαν οι "Μαγευτικές Μελωδίες από την Ελλάδα και τον Πόντο" σε μια μοναδική γιορτή συγκίνησης, μνήμης και πολιτισμού

Η εκδήλωση ανέδειξε τη βαθιά σχέση του τόπου με τον ποντιακό ελληνισμό και τις ζωντανές του παραδόσεις, που εξακολουθούν να συγκινούν και να εμπνέουν.

ΜΙΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΒΡΑΔΙΑ 30 Σεπ 2025 | 15:08

To θέατρο Παλλάς άνοιξε τις πόρτες του στους μουσικούς του δρόμου και σε νέες φωνές

Έξι νέοι καλλιτέχνες, που μέχρι χθες τραγουδούσαν στις γειτονιές της Αθήνας, ανέβηκαν στη σκηνή ενός ιστορικού θεάτρου

ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΜΑ 30 Σεπ 2025 | 12:10

FESTEN: Η μεγάλη θεατρική επιτυχία συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά

Συνεχίζει την επιτυχημένη της πορεία για 2η χρονιά, μετά από μια θριαμβευτική σεζόν με περισσότερους από 30.000 θεατές σε 120 sold- out παραστάσεις!

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ 30 Σεπ 2025 | 12:03

"Γουονανγκάτα": Μια ιστορία γουέστερν στο Αγγέλων Βήμα

Το "Wonnangatta - Γουονανγκάτα" του Άνγκους Τσερίνι διαδραματίζεται στα ορεινά της Αυστραλιανής Victoria στις αρχές του 1918. Είναι η αφήγηση ενός ανεξιχνίαστου εγκλήματος στις αχανείς ερημιές της χώρας μέσα από ένα γουέστερν, ένα επικό ποίημα και ένα μυητικό ταξίδι.

ΤΟ ΓΛΥΠΤΟ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΙ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΑΓΕΙΑ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ ΤΗΣ ΚΑΛΛΑΣ 29 Σεπ 2025 | 15:14

Νίκος Φλώρος: Δημιούργησε γλυπτό εμπνευσμένο από τη φωνή της Μαρίας Κάλλας - Τα αποκαλυπτήρια στο Ντουμπάι

Πρόκειται για το πρώτο γλυπτό στην ιστορία της τέχνης που γεννήθηκε από τη φωνή της Μαρίας Κάλλας

7/10 29 Σεπ 2025 | 12:49
Η ΜΕΛΩΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΦΑΝΤΑΣΜΑ ΤΟΥ ΧΙΜΛΕΡ 28 Σεπ 2025 | 10:56

Η Μαίρη Πόπινς έγινε 90 ετών - Γενέθλια για την Τζούλι Άντριους - Από τον ιππόδρομο, στο Μπρόντγουεϊ και το Οσκαρ

Η Τζούλι Άντριους, που σε λίγες ημέρες συμπληρώνει τα 90 της χρόνια, υπήρξε η αδιαμφισβήτητη σταρ των ταινιών για όλη την οικογένεια

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΑΝ ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ 26 Σεπ 2025 | 21:37

Η Τζένιφερ Λόρενς καταδικάζει την "απαράδεκτη γενοκτονία" που διαπράττεται στη Γάζα

Eπέκρινε την αμερικανική πολιτική για την έλλειψη "ακεραιότητάς" της

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΜΕΝΔΩΝΗ 26 Σεπ 2025 | 18:49

Πέθανε ο σκηνοθέτης, συγγραφέας και ηθοποιός Νίκος Περέλης

Λ. Μενδώνη: "Ο Ν. Περέλης διέγραψε μια μετεωρική πορεία στην Τέχνη"

26 Σεπ 2025 | 17:11
ΜΕΙΝΕΤΕ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΕΝΟΙ 26 Σεπ 2025 | 13:45

Στο reunion για τα 20 χρόνια του "Παρά Πέντε" παίζεις και εσύ! - Δες τι πρέπει να κάνεις

Το πάρτι για τα 20 χρόνια ξεκινά. Μείνε συντονισμένος στο MEGA για όλες τις λεπτομέρειες του θρυλικού Reunion.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΥΠΠΟ 26 Σεπ 2025 | 13:40

Αυτή η ταινία είναι η επίσημη υποψηφιότητα της Ελλάδας στα Οσκαρ

Η Ελλάδα προτείνει επίσημα τη συμμετοχή της στην 98η διοργάνωση των βραβείων Oscar, διεκδικώντας το Βραβείο Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.

ΣΤΙΣ 28/9 26 Σεπ 2025 | 10:30

Η θρυλική κωμωδία "Ποια Ελένη;" των Ρέππα - Παπαθανασίου, στο Βεάκειο με ελεύθερη είσοδο

Πρόκειται για μια αλλιώτικη εκδοχή του Τρωϊκού Πολέμου - αστεία και συγκινητική - όπως παρουσιάζεται στο έργο "Ποια Ελένη;" των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, με μουσική της Αφροδίτης Μάνου.

ΘΕΑΤΡΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟΝ 26 Σεπ 2025 | 09:58

Το "Κέικ" είναι μια γλυκόπικρη κωμωδία για τα μικρά δράματα της καθημερινότητας

Τα Αθηναϊκά Θέατρα παρουσιάζουν το "ΚΕΪΚ" με την υπογραφή του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη και τη σκηνοθετική ματιά του Θανάση Ζερίτη, στο θέατρο Εμπορικόν.

ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ 26 Σεπ 2025 | 07:35

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ρίχνει αυλαία με δύο σημαντικά γεγονότα

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ολοκληρώνει το επετειακό έτος 2025 με μία εορταστική εκδήλωση στις 30 Σεπτεμβρίου, που περιλαμβάνει δύο σημαντικά γεγονότα.

ΦΟΥΑΓΙΕ 25 Σεπ 2025 | 11:00

Η "Στρίγγλα" για λίγες παραστάσεις στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Μια σύγχρονη, εκρηκτική σκηνική ανάγνωση, για δυο ηθοποιούς, βασισμένη στο κλασικό έργο "Το Ημέρωμα της Στρίγγλας" του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ.

25 Σεπ 2025 | 10:51

Ο Monsieur Minimal συναντά τη Νεφέλη Φασούλη στα μπουζούκια της Σπάστα Φλώρας

Ο Monsieur Minimal συναντά τη Νεφέλη Φασούλη σε μια νέα, μαξιμαλιστική και "Λαϊκή" (Σ)πάστα Φλώρα.

ΛΙΓΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ 25 Σεπ 2025 | 08:22

Εθνική Λυρική Σκηνή: Ανεβάζει την "Τζοκόντα", την όπερα με την οποία έκανε το ντεμπούτο της η Μαρία Κάλλας

Η παγκόσμια πρεμιέρα του έργου δόθηκε το 1876 στη Σκάλα του Μιλάνου με τεράστια επιτυχία, αντίστοιχη με την "Αΐντα" και τον "Οθέλλο" του Βέρντι, που γράφτηκαν την ίδια δεκαετία.

ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΣΕΖΟΝ 25 Σεπ 2025 | 06:26

Οι 5+1 σειρές που βλέπουμε φέτος και είναι βασισμένες σε best seller βιβλία - Θα μας καθηλώσουν

Έξι μεγάλες παραγωγές, βασισμένες σε μυθιστορήματα που ξεχώρισαν και έχουν αγαπηθεί ιδιαίτερα από τους αναγνώστες, συστήνονται στο τηλεοπτικό κοινό.

ΑΠΟ ΤΙΣ 21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 24 Σεπ 2025 | 16:32

To "Κρυφτό" με τη Μαριάννα Τουμασάτου και τη Λένα Δροσάκη

Στο Θέατρο "Κάτια Δανδουλάκη" κάθε Τρίτη και Τετάρτη.

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ 24 Σεπ 2025 | 16:25

Πάνος Κοκκινόπουλος: Τι ξεκαθάρισε για τη νέα τηλεοπτική σειρά με την υπόθεση της Ρούλας Πισπιρίγκου

"Θέλω να με υποδυθεί η Βλαντή", είχε πει σε ανάρτηση η μητέρα από την Πάτρα

ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 24 Σεπ 2025 | 15:20
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΥΠΠΟ 24 Σεπ 2025 | 12:44

Ακρόπολη: Αποκαθίσταται και αποδίδεται επισκέψιμο το μυκηναϊκό τείχος [εικόνες]

Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί κρίσιμο βήμα για την προστασία, αλλά και την ανάδειξη, ενός από τα σημαντικότερα σωζόμενα τμήματα της μυκηναϊκής οχύρωσης του Βράχου της Ακρόπολης των Αθηνών.

54 ΛΕΠΤΑ "ΩΜΗΣ" ΑΛΗΘΕΙΑΣ 24 Σεπ 2025 | 12:13

Αντέχετε τις "σκληρές αλήθειες"; Η stand up κωμωδία που σου λύνει απορίες για… όλα

Ένας συνδυασμός stand up και sit down, θεατρικού μονολόγου και κωμωδίας.

24 Σεπ 2025 | 11:58

Θεόδωρος Κουρεντζής: Εξαντλήθηκαν σε χρόνο-ρεκόρ τα εισιτήρια για τις δύο συναυλίες του στο Μέγαρο Μουσικής

Εξαντλήθηκαν τα εισιτήρια για τις δύο συναυλίες του Θεόδωρου Κουρεντζή στο Μέγαρο Μουσικής, σχεδόν αμέσως μόλις άνοιξε η προπώληση.

ΣΤΟ ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ 24 Σεπ 2025 | 11:11

Λεβεντογιάννης και Σκιάδη ενώνονται στο ερωτικό θρίλερ "Barcelona"

Το ερωτικό θρίλερ Barcelona, μία από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της περασμένης σεζόν στο Λονδίνο, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα

ΜΕΓΑΛΟ ΒΗΜΑ 24 Σεπ 2025 | 10:24

"Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου": Τι φέρνει η συνεργασία του Δήμου Αθηναίων με το Θέατρο Τέχνης

Το πρόγραμμα "Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου" αποτελεί πρωτοβουλία του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν.