Follow us

Τα μυστικά και οι χρησμοί του Μαντείου των Δελφών

Πώς έβγαιναν οι αμφιλεγόμενοι χρησμοί, με ποια κριτήρια επιλεγόταν η Πυθία. Το βιβλίο του σκωτσέζου καθηγητή Μάικλ Σκοτ, κυκλοφορεί 20 Νοεμβρίου στα ελληνικά.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Τα μυστικά και οι χρησμοί του Μαντείου των Δελφών

«...Ο Διόδωρος Σικελιώτης, που έζησε τον 1ο αιώνα π.Χ., μας λέει πως αρχικά η γυναίκα που επιλεγόταν έπρεπε επίσης να είναι παρθένα κόρη. Αυτό όμως άλλαξε με τον Εχεκράτη απ’ τη Θεσσαλία, που, προσερχόμενος να συμβουλευτεί την Πυθία, την ερωτεύτηκε, την άρπαξε και τη βίασε. Κατόπιν αυτού, οι Δελφιείς αποφάσισαν πως στο μέλλον η Πυθία έπρεπε να έχει περάσει τα πενήντα, αλλά να εξακολουθεί να φοράει ένδυμα κόρης, σε ανάμνηση της παλιάς συνήθειας...»

Τα μυστικά, ο πλούτος, η τελετουργία

Πώς ήταν οργανωμένο το μαντείο των Δελφών; Ποιό ήταν το ακαταμάχητο συγκριτικό στοιχείο που ανέδειξαν τους Δελφούς σε… mainstream (κυρίαρχο) μαντικό τόπο, σ’ έναν αρχαίο κόσμο με περίσσεια τέτοιων ιερών; Ποιοί πλούσιοι από την ελίτ της εποχής πρόσφεραν αναθήματα; Πως με τη συμμετοχή σε αθλητικούς αγώνες, απόκτησαν οι Δελφοί κορυφαίο κύρος; Με ποια κριτήρια επιλεγόταν η Πυθία; Πότε χρησμοδοτούσε; Ποια ήταν η τελετουργία; Πως έβγαιναν οι αμφιλεγόμενοι χρησμοί; Και τι προκάλεσε το τέλος του μαντείου; Ποιους φυλασσόμενους άγνωστους θησαυρούς μπορεί να θαυμάσουν σήμερα οι επισκέπτες;

Σε αυτά τα ερωτήματα απαντά η αφηγηματική μελέτη του σκωτσέζου συγγραφέα Μάϊκλ Σκοτ, με τίτλο «Δελφοί- το κέντρο του αρχαίου κόσμου», που θα κυκλοφορήσει στην Ελλάδα στις 20 Νοεμβρίου από τις εκδόσεις Ψυχογιός.

Ποιός είναι ο Μάικλ Σκοτ

Ο δουβλινέζος μελετητής είναι επίκουρος καθηγητής Κλασικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Γουόρκ, συνεργάτης σε ντοκιμαντέρ του Nάσιοναλ Τζεοκράφικς, Μάικλ΄Σκοτ, έχει γράψει πάνω από 100 βιβλία, βιβλία που κυκλοφορούν σε 37 χώρες. Είναι λάτρης της ελληνικής αρχαιότητας και παρουσιάζει την πρώτη ολοκληρωμένη ιστορία με παραπομπές σε πλούσια ελληνική και ξένη βιβλιογραφία. Ακολουθεί προδημοσίευση του πρώτου κεφαλαίου.

Η μάντισσα στους Δελφούς ήταν μια ιέρεια γνωστή ως Πυθία...

«Γνωρίζουμε σχετικά λίγα για τις εκάστοτε Πυθίες ή για το πώς και το γιατί αυτές επιλέγονταν. Οι πιο πολλές πληροφορίες μας προέρχονται από τον Πλούταρχο, έναν Έλληνα που συνέγραψε στον 1ο αιώνα μ.Χ., καταγόταν από μια πόλη όχι μακριά από τους Δελφούς και υπηρέτησε ως ιερέας στον ναό του Απόλλωνα (υπήρχε μια Πυθία στον ναό του Απόλλωνα, αλλά επίσης και ιερείς ).

Η Πυθία έπρεπε να είναι από τους Δελφούς, κι ο Πλούταρχος μας λέει πως, στον καιρό του, η γυναίκα επιλεγόταν από μία από τις πιο «τίμιες και σεβαστές οικογένειες των Δελφών». Ωστόσο, τούτο δε σήμαινε κι από μια αριστοκρατική οικογένεια, και, για την ακρίβεια, η Πυθία του Πλουτάρχου είχε «ανέκαθεν ζήσει με τρόπο σωστό όσο κανένας άλλος εδώ, αλλά, έχοντας ανατραφεί σε σπίτι φτωχών γεωργών, δεν κουβαλάει ούτε κάποια γνώση ούτε κάποια εμπειρία ή άλλη δεξιότητα για να κατέβει στο χρηστήριο».

Από τη στιγμή που επιλεγόταν, η Πυθία υπηρετούσε διά βίου τον Απόλλωνα, αφιερώνοντας τη ζωή της στην κοπιώδη άσκηση και την αγνότητα. Κάποια στιγμή στην ιστορία του μαντείου, πιθανώς τον 4ο αιώνα π.Χ., πλέον, και σίγουρα το 100 μ.Χ., πια, της δόθηκε μια κατοικία για να μένει, που την πλήρωνε το ιερό. Ο Πλούταρχος θλίβεται που, ενώ στους προηγούμενους αιώνες το ιερό ήταν τόσο πολυσύχναστο, ώστε κάθε στιγμή χρειάζονταν τρεις Πυθίες (δύο τακτικές και μία «έφεδρος»), στον καιρό του μία Πυθία αρκούσε για τους όλο και λιγότερους μαντευόμενους.

Ο Διόδωρος Σικελιώτης, που έζησε τον 1ο αιώνα π.Χ., μας λέει πως αρχικά η γυναίκα που επιλεγόταν έπρεπε επίσης να είναι παρθένα κόρη. Αυτό όμως άλλαξε με τον Εχεκράτη απ’ τη Θεσσαλία, που, προσερχόμενος να συμβουλευτεί την Πυθία, την ερωτεύτηκε, την άρπαξε και τη βίασε. Κατόπιν αυτού, οι Δελφιείς αποφάσισαν πως στο μέλλον η Πυθία έπρεπε να έχει περάσει τα πενήντα, αλλά να εξακολουθεί να φοράει ένδυμα κόρης, σε ανάμνηση της παλιάς συνήθειας. Έτσι, δε θεωρείται ασυνήθιστο, γυναίκες να είχαν παντρευτεί και να είχαν γίνει μητέρες προτού επιλεγούν ως Πυθίες, και, ως εκ τούτου, να εγκατέλειπαν τον σύζυγο και την οικογένειά τους για να επιτελέσουν τον ρόλο τους.

Χρησμοί μόνο μία μέρα τον μήνα...

Η Πυθία χρησμοδοτούσε μόνο μία μέρα τον μήνα, για την οποία ημέρα πιστεύεται πως ήταν η έβδομη κάθε μήνα, επειδή η έβδομη μέρα του μηνός Βυσίου –η αρχή της άνοιξης (ο δικός μας Φεβρουάριος/Μάρτιος)– θεωρούνταν η γενέθλια του Απόλλωνα. Συν τοις άλλοις, χρησμοδοτούσε μόνο επί εννέα μήνες τον χρόνο, μιας και για τους τρεις χειμερινούς μήνες ο Απόλλωνας πιστευόταν πως έλειπε από τους Δελφούς και πως ζούσε με τους Υπερβορείους (έναν μυθικό λαό που κατοικούσε στις εσχατιές του κόσμου). Εκείνη την περίοδο μπορεί οι Δελφοί να μην έδιναν χρησμούς, αλλά αυτό δε σημαίνει πως δεν είχαν και θεό· τότε θεωρούσαν πως στο ιερό διαφέντευε ο θεός Διόνυσος.

Υπήρχε μαντική με κλήρο;

Παρά τη χρονικά περιορισμένη δυνατότητα χρησμοδοσίας –μόνο εννέα ημέρες τον χρόνο–, έχει συζητηθεί πολύ η διαθεσιμότητα (και μάλιστα η δημοφιλία) άλλων μορφών μαντικής που προσφέρονταν στους Δελφούς. Συγκεκριμένα, οι μελετητές έχουν εξετάσει την ύπαρξη μιας μαντικής με κλήρο: ενός συστήματος διά του οποίου ένας αξιωματούχος του ιερού, πιθανώς η Πυθία, θα χρησμοδοτούσε με ένα σύνολο αντικειμένων που κληρώνονταν και «ερμηνεύονταν» ώστε να δοθεί απάντηση σε μια συγκεκριμένη ερώτηση. Ένα τέτοιο σύστημα εναλλακτικής χρησμοδοσίας μπορεί επίσης να συμπληρωνόταν με κυβομαντεία που ελάμβανε χώρα στο Κωρύκειο άντρο, ψηλά πάνω απ’ τους Δελφούς, που, από τον 6ο αιώνα π.Χ. κι έπειτα, ήταν ένας όλο και πιο δημοφιλής τόπος λατρείας του θεού Πάνα και των Μουσών, κι ένα αναπόσπαστο μέρος της δελφικής περιήγησης και του τοπίου των Δελφών.

Η καθεμία από τις εννέα ημέρες της χρησμοδοσίας κάθε χρόνο μοιάζει να κυλούσε ως εξής: με το χάραμα, η Πυθία κατέβαινε να καθαριστεί στην Κασταλία κρήνη, κοντά στο ιερό. Μετά τον καθαρμό επέστρεφε στο ιερό, ίσως με τη συνοδεία της ακολουθίας της, κι έμπαινε στον ναό, όπου έκανε, στην εστία που είχε την αθάνατη φωτιά, μια «επιθυμίαση» στον Απόλλωνα, με δάφνη και κρίθινο άλευρο, ενώ συνάμα υμνούσε πιθανώς όλες τις θεότητες του τόπου (όπως στην εναρκτήρια σκηνή της τραγωδίας Ευμενίδες του τραγικού ποιητή Αισχύλου). Ωστόσο, την ίδια περίπου ώρα, οι ιερείς του ναού είχαν την ευθύνη να επαληθεύσουν πως ακόμα και τούτες οι σπάνιες ημέρες της χρησμοδοσίας ήταν «αίσιες». Κατάβρεχαν με κρύο νερό μια γίδα (που έπρεπε να είναι επίσης καθαρή και να μην έχει κανένα …κουσούρι), πιθανώς στην ιερή εστία μες στον ναό. Αν η γίδα ριγούσε, αυτό έδειχνε πως ο Απόλλωνας ήθελε να τον συμβουλευτούν. Η γίδα κατόπιν θυσιαζόταν στον Απόλλωνα, στον μεγάλο βωμό έξω από τον ναό, ως σημείο προς όλους πως η μέρα ήταν αισία και πως η χρησμοδοσία μπορούσε να προχωρήσει.

Αναμονή στην ουρά για το χρησμό. Προτεραιότητα οι ΄Ελληνες

Τώρα ερχόταν η σειρά των μαντευομένων, που θα είχαν ήδη φτάσει μάλλον μερικές ημέρες πριν από την ορισμένη ημέρα της χρησμοδοσίας. Αυτοί έπρεπε πρώτα να καθαριστούν με νερό από τις πηγές των Δελφών. Κατόπιν, έπρεπε να οργανωθούν σύμφωνα με τους αυστηρούς κανόνες που ρύθμιζαν τη σειρά της χρησμοδοσίας. Οι ντόπιοι Δελφιείς είχαν πάντα το δικαίωμα να παίρνουν πρώτοι χρησμό. Ακολουθούσε ένα σύστημα «αναμονής στην ουρά», όπου προτεραιότητα είχαν οι Έλληνες των οποίων η πόλη ή η φυλή ήταν μέλος της Δελφικής Αμφικτιονίας, υπό την εποπτεία της οποίας βρίσκονταν οι Δελφοί• έπειτα όλοι οι άλλοι Έλληνες, και, τέλος, οι ξένοι. Αλλά και μέσα σε κάθε «ομάδα» (π.χ. στους Αμφικτίονες) υπήρχε επίσης ένας τρόπος να «πηδήσεις» στην κεφαλή της ουράς, ένα σύστημα γνωστό ως προμαντεία. Η προμαντεία, το δικαίωμα «να συμβουλεύεσαι το μαντείο πριν από τους άλλους», μπορούσε να δοθεί από την πόλη των Δελφών σε άτομα ή σε πόλεις, ως έκφραση στενών αναμεταξύ τους σχέσεων, ή ως δείγμα ευχαριστίας για συγκεκριμένες ενέργειες. Πιο ξακουστή τέτοια περίπτωση ήταν αυτή της Χίου, που της δόθηκε η προμαντεία μετά την αφιέρωση ενός νέου γιγαντιαίου βωμού στο τέμενος του Απόλλωνα , όπου αργότερα, και με τρόπο μάλλον επιδεικτικό, αφού η ουρά μάλλον περνούσε μπροστά από τον βωμό τους, χάραξαν την αφιερωματική επιγραφή: «Δελφοί έδωκαν Χίοις προμαντείαν». Εάν σε μια ομάδα υπήρχαν πολλοί μαντευόμενοι με το δικαίωμα της προμαντείας, η σειρά τους οριζόταν με κλήρο, όπως και καθενός άλλου μέσα σε μια συγκεκριμένη ομάδα.

Το «αντίτιμο» της χρησμοδοσίας

Μόλις αποφασιζόταν η σειρά, έπρεπε να δοθούν τα χρήματα. Κάθε μαντευόμενος έπρεπε να προσφέρει έναν πέλανον, μια λατρευτική πιτούλα που καιγόταν στον βωμό, και την οποία έπρεπε να την αγοράσουν από τους Δελφιείς καταβάλλοντας ένα πρόσθετο ποσό (το «αντίτιμο» της χρησμοδοσίας, πηγή τακτικού και γενναίου εισοδήματος για τους Δελφούς). Δεν γνωρίζουμε πολλά για τα ποσά που χρέωναν οι τελευταίοι, εκτός από το ότι ποίκιλλαν. Μια επιγραφή, που σώθηκε ως τις μέρες μας, μνημονεύει μια συμφωνία ανάμεσα στους Δελφούς και τη Φασηλίδα, μια πόλη της Μικράς Ασίας, το 402 π.Χ. Η τιμή για τον «δημόσιο» πέλανον (δηλ. από την πόλη) ήταν επτά αιγινήτικες δραχμές και δύο οβολοί. Η τιμή του «ιδιωτικού» πελάνου για τους Φασηλίτες ήταν τέσσερεις οβολοί. Ενδιαφέρον εδώ δεν έχει απλώς η διαφορά στην τιμή για τις επίσημες και τις ιδιωτικές υποθέσεις (δέκα φορές μεγαλύτερη για τις επίσημες), αλλά και το ότι μπορούσαν να γίνουν τέτοιες χωριστές συμφωνίες (με το σκεπτικό ίσως ότι το κόστος σχετιζόταν με τον πλούτο της πόλης, και πως πλουσιότερες πόλεις σαν την Αθήνα θα έπρεπε να πληρώνουν περισσότερα). Αλλά είναι φανερό ότι, ακόμα και στις πιο φτηνές περιπτώσεις, η τιμή εξασφάλιζε πως κάποιος δε θα ζητούσε για ψύλλου πήδημα τον χρησμό του μαντείου. Το αντίτιμο που έπρεπε ένας ιδιώτης Φασηλίτης να καταβάλει για να συμβουλευτεί το μαντείο ήταν αντίστοιχο με την αμοιβή που ελάμβανε για δύο ημέρες ένας Αθηναίος δικαστής τον 5ο αιώνα π.Χ., και, αν συνυπολογιστούν το κόστος του ταξιδιού μετ’ επιστροφής στους Δελφούς και η απώλεια του εισοδήματος κατά την απουσία, επρόκειτο για αληθινή επένδυση. Μια άλλη επιγραφή, του 370 π.Χ., ανάμεσα στη Σκιάθο και τους Δελφούς, μνημονεύει ένα χαμηλότερο κόστος: μόλις δύο δραχμές για τον δημόσιο πέλανον και το ένα έκτο αυτού του ποσού για τον ιδιωτικό. Ωστόσο, δε γνωρίζουμε με σιγουριά αν επρόκειτο για διαφορετική συμφωνία ανάμεσα στους Δελφούς και τη Φασηλίδα, και στους Δελφούς και τη Σκιάθο, ή εάν οι Δελφοί είχαν χαμηλώσει τις απαιτήσεις τους τον 4ο αιώνα π.Χ. (όπως πιστεύουν οι μελετητές που υποστηρίζουν πως η δημοτικότητα του μαντείου είχε πέσει τούτη την εποχή). Επίσης, σε κάποιους απένειμαν την τιμή να μην πληρώνουν καθόλου. Ο βασιλιάς Κροίσος της Λυδίας, στη Μικρά Ασία, ήταν ένας από αυτούς, όπως, σε κατοπινούς χρόνους, και οι Ασκληπιαστές (οι πιστοί του θεραπευτή θεού Ασκληπιού) από την Κω.

Οι αγνές σκέψεις και το ... φιλοδώρημα

Όλα τούτα θα απαιτούσαν χρόνο, και οι μαντευόμενοι θα ήταν αναγκασμένοι να περιμένουν για μακρά διαστήματα (οι σωζόμενες επιγραφές αναφέρουν το χρησμογραφείον στο βορινό ανάλημμα, το «Ισχέγαον», του άνδηρου του ναού, ως «χώρο αναμονής» τους στη σκιά, κάτι σαν «σκέπαστρο»). Όταν ωστόσο ερχόταν η σειρά του, ο μαντευόμενος έμπαινε στον ναό (σε καμία γυναίκα πλην της Πυθίας δεν επιτρεπόταν να εισέρχεται στον σηκό) κι έπρεπε να τελέσει κι άλλη θυσία στην εστία μέσα. Εάν δεν ήταν από τους Δελφούς, έπρεπε να τον συνοδεύει ένας δέλφειος πρόξενος, ο «ντόπιος εκπρόσωπος». Το σφάγιο, συχνά ένα ζώο (το οποίο ο μαντευόμενος το πλήρωνε επίσης), καιγόταν, ένα μέρος προσφερόταν στους θεούς, ένα μέρος δινόταν στους Δελφιείς, κι ένα μέρος ήταν «για το μαχαίρι» (που πιθανότατα σήμαινε ότι δινόταν σαν φιλοδώρημα σε εκείνον που έκανε τη θυσία). Μόλις τελείωνε κι αυτό, ο μαντευόμενος πήγαινε εκεί όπου περίμενε η Πυθία, οι δε ιερείς του ναού τον προέτρεπαν να «κάνει αγνές σκέψεις και να λέει ευοίωνα λόγια», και τέλος ξεκινούσε η χρησμοδοσία.

Οι έριδες των μελετητών για το άβατο

Σε αυτό το σημείο οι πηγές αποκλίνουν ακόμα πιο πολύ. Η πρώτη δυσκολία προκύπτει σχετικά με τη διαρρύθμιση του εσώτατου του ναού. H Πυθία λεγόταν ότι προφήτευε από το άδυτον, έναν χωριστό άβατο χώρο εντός του ναού. Πολλές διαφορετικές πηγές μας λένε ότι το άδυτον ήταν στενόχωρο και μέσα είχε τον ομφαλό (την πέτρα που συμβόλιζε το κέντρο της γης), δύο αγάλματα του Απόλλωνα (ένα ξύλινο κι ένα χρυσό), την κιθάρα και τα ιερά όπλα του Απόλλωνα, τον τάφο του Διόνυσου (αν και τούτος μπορεί επίσης να ήταν ο ομφαλός), καθώς και την Πυθία καθισμένη στον τρίποδα δίπλα σε μια δάφνη. Ωστόσο, οι μελετητές ερίζουν σφόδρα σχετικά με το μέρος και τον τρόπο με τον οποίο ήταν τοποθετημένο αυτό το άδυτο, με κάποιους να υποστηρίζουν πως ήταν ένας κοίλος χώρος στο δάπεδο, στο πίσω μέρος του σηκού, με άλλους να διατείνονται πως ήταν αποκλειστικά υπόγειο, και με άλλους, πάλι, να ισχυρίζονται πως ήταν απλώς ένα μέρος του σηκού. Οι αρχικές ανασκαφικές εργασίες στον ναό, κατά τη μεγάλη ανασκαφή, δεν έφεραν στο φως καμία φανερή αρχαιολογική μαρτυρία για έναν τέτοιο κοίλο χώρο, αν και το τελευταίο σχέδιο του ναού, του 4ου αιώνα π.Χ., δείχνει τώρα ένα τετράγωνο περιτοιχισμένο δωμάτιο μέσα στον σηκό, που μπορεί να ήταν, ή να μην ήταν, το άδυτον.

Πού στεκόταν ο μαντευόμενος; Το θέμα δυσκολεύει ακόμα πιο πολύ. Η περίφημη εικόνα σε κύλικα της Πυθίας πάνω στον τρίποδά της απέναντι από έναν μαντευόμενο έχει παραδοσιακά ερμηνευθεί ως απόδειξη ότι ο μαντευόμενος βρισκόταν μέσα στο δωμάτιο, αντικριστά στην Πυθία, και της έκανε απευθείας την ερώτησή του, ακούγοντας, έτσι, απευθείας και την απόκρισή της. Ωστόσο, ο Ηρόδοτος και ο Πλούταρχος επίσης μαρτυρούν ότι υπήρχε ένα άλλο δωμάτιο μέσα στον σηκό, όπου στέκονταν οι μαντευόμενοι κατά τη χρησμοδοσία. Η θέση αυτού του δωματίου, το οποίο ο Ηρόδοτος το ονομάζει μέγαρον (7.140) και ο Πλούταρχος οίκον (Ηθικά 437C), δεν έχει προσδιοριστεί αρχαιολογικά.

Ποιος άλλος ήταν παρών;

Για άλλη μια φορά, οι πηγές μάς δίνουν ασαφείς απαντήσεις. Γνωρίζουμε πως ήταν οι ιερείς του ναού του Απόλλωνα, που είχαν τελέσει τη δοκιμασία με τη γίδα και τη θυσία. Εντούτοις, οι πηγές αναφέρουν και ιερείς αποκαλούμενους προφήτες, και, κατοπινές πηγές, τους οσίους ιερείς, καθώς και μια ομάδα γυναικών που κρατούσαν αναμμένη τη φλόγα, με ξύλο δάφνης , στην ιερή εστία μέσα στον ναό. Αυτό που εν μέρει μας εμποδίζει να κατανοήσουμε τους ρόλους όλων αυτών είναι πως οι όροι μπορεί να επικαλύπτονται (π.χ., η ονομασία προφήτης χρησιμοποιείται στη γραμματεία, μα δεν είναι καταγεγραμμένη ως τίτλος στις δελφικές επιγραφές) και πως οι αριθμοί και οι ομάδες των παρισταμένων άλλαζαν συν τω χρόνω. Εάν, όπως λέει ο Πλούταρχος, οι μαντευόμενοι έμεναν σε χωριστό δωμάτιο, τότε πιο πιθανό είναι η ερώτησή τους να δινόταν προφορικά ή γραπτά σε έναν από τους ιερείς του Απόλλωνα, που, σε μεταγενέστερους χρόνους, και πιθανώς μαζί με τους οσίους, συνόδευαν την Πυθία στο άδυτον και της έθεταν το ερώτημα. Κατέγραφαν άραγε την απόκρισή της, την ερμήνευαν, την έκαναν έμμετρη, τη συνέτασσαν; Καμία από τις αρχαίες πηγές δε μας δίνει μια σαφή απάντηση, αν και μοιάζει πιθανό ο μαντευόμενος, τουλάχιστον εν μέρει, όχι απλώς να άκουγε την απόκριση της Πυθίας κι ας καθόταν σε χωριστό δωμάτιο, αλλά, επίσης, να έπαιρνε από τους ιερείς είτε μια προφορική είτε μια γραπτή μορφή της απόκρισης. Αλλά το ποιος ήταν ο ρόλος των ιερέων στη διαμόρφωση αυτής της απόκρισης εξαρτάται από το είδος της απόκρισης που πιστεύουμε πως έδινε η Πυθία, στοιχείο που, με τη σειρά του, εξαρτάται από το πώς εννοούμε τη «θεόπνευστη» έκστασή της.

Πως η Πυθία δεχόταν το «πνεύμα»;

Κανένα ζήτημα δεν έχει συζητηθεί τόσο όσο ο τρόπος με τον οποίο η Πυθία δεχόταν το «πνεύμα» ώστε να δώσει την απάντησή της. Καταρχάς, οι αρχαίες πηγές. Πριν από τον 4ο αιώνα π.Χ., δεν υπάρχει πηγή που να πραγματεύεται το πώς «εμπνεόταν» η Πυθία, μα όλες λένε ότι καθόταν στον τρίποδά της, απ’ όπου έβγαζε βοές (π.χ., Ευριπίδης Ίων 91). Από τον 4ο αιώνα π.Χ., κάποιες πηγές αναφέρουν πως έσειε ένα κλαδί δάφνης, αλλά αυτό γινόταν μάλλον ως χειρονομία εξαγνισμού παρά έμπνευσης. Πρέπει να περιμένουμε μέχρι τον Διόδωρο Σικελιώτη, τον 1ο αιώνα π.Χ., για την πρώτη αναφορά ενός «χάσματος» κάτω από την Πυθία. Κάποιοι μεταγενέστεροι συγγραφείς συμφωνούν με αυτό, όμως άλλοι το περιγράφουν ως χώρο όπου η ίδια κατέβαινε κι απ’ όπου προφήτευε. Στην αφήγηση του Διόδωρου, τούτο το χάσμα και η έντονη αναθυμίαση που έβγαινε από μέσα οδήγησαν στην αρχική ανακάλυψη και εγκαθίδρυση ενός μαντείου στους Δελφούς. Ο Διόδωρος μιλά για το πώς ένας γιδοβοσκός πρόσεξε ότι οι γίδες του, πλησιάζοντας σε ένα χάσμα στη βουνοπλαγιά, πηδούσαν περίεργα κι έβγαζαν άλλον ήχο απ’ ό,τι πρωτύτερα. Ο γιδοβοσκός, όταν πλησίασε, έκανε κι αυτός τα ίδια, και ξεκίνησε να προλέγει τα μελλούμενα. Μαθεύτηκαν τα νέα για το συγκεκριμένο χάσμα και πολλοί άρχισαν να πηδούν μέσα· έτσι, «για να μη κινδυνεύει κανένας, φάνηκε καλό στους ντόπιους να ορίσουν προφήτισσα για όλους μια γυναίκα και μέσω αυτής να δίδονται οι χρησμοί. Γι’ αυτή μάλιστα έφτιαξαν μια μηχανή [τον τρίποδα], πάνω στην οποίαν ανέβαινε, ώστε να μπαίνει μ’ ασφάλεια ο θεός μέσα της, και να δίνει έτσι χρησμούς σ’ όσους ήθελαν».

Ο Πλούταρχος, τον 1ο αιώνα μ.Χ., αναφέρει το πνεύμα (μια λέξη με πολλές έννοιες: «αέρας», «πνοή», «έμπνευση»), και πως, λόγω του πνεύματος, ένα «ευωδιασμένο φύσημα» γέμιζε περιστασιακά τον οίκο• ωστόσο, δεν περιγράφει την ακριβή του φύση. Αυτό που εξιστορεί είναι μια μακρά συζήτηση μεταξύ των φίλων του σχετικά με τον λόγο για τον οποίο το μαντείο ήταν λιγότερο ακμαίο εκείνη την εποχή απ’ ό,τι στο παρελθόν. Στα επιχειρήματα περιλαμβάνεται η ελάττωση του πνεύματος, η ηθική έκπτωση των ανθρώπων, που είχε ως αποτέλεσμα την εγκατάλειψή τους από την πλευρά των θεών, η μείωση του πληθυσμού της Ελλάδας, καθώς και η εγκατάλειψη των μαντείων από τους δαίμονες, τους ενδιάμεσους μεταξύ θεών και ανθρώπων, οι οποίοι ήταν αυτοί που ήλεγχαν τη μαντική διαδικασία και που ίσως είχαν αρχίσει να εκλείπουν.



Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Ο πιο πολυσυζητημένος Έλληνας σκηνοθέτης αυτή τη στιγμή και όλες οι ταινίες του σε σειρά

Μια αναδρομή στη φιλμογραφία του τολμηρού Έλληνα σκηνοθέτη, του οποίου η "Σπασμένη Φλέβα", που προβάλλεται αυτή τη στιγμή με μεγάλη επιτυχία στις αίθουσες, ενθουσίασε θεατές και κριτικούς.

ΛΟΓΩ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑΣ 05 Δεκ 2025 | 10:41

Μαρία Κάλλας: Αναβάλλεται η προβολή της ταινίας παρουσία της Μόνικα Μπελούτσι, στο Θέατρο Παλλάς

Αναβάλλεται λόγω κακοκαιρίας, η προβολή της ταινίας "Maria Callas Monica Bellucci: An Encounter / Μαρία Κάλλας - Μόνικα Μπελούτσι: Μια συνάντηση", παρουσία της Μόνικα Μπελούτσι στο Παλλάς.

ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ 04 Δεκ 2025 | 15:59

Πέθανε ο θρυλικός κιθαρίστας Steve Cropper

Μυθική φυσιογνωμία της Stax Records, ο Steve Cropper έφυγε από τη ζωή στα 84 του

04 Δεκ 2025 | 14:30

"Ο Αλαντίν και τα Μαγικά Χριστούγεννα" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Ο Αλαντίν και τα Μαγικά Χριστούγεννα μάς καλεί σε ένα ταξίδι όπου οι ευχές παίρνουν ζωή και το παραμύθι αρχίζει ξανά – εδώ, στο Μέγαρο, από τις 20 Δεκεμβρίου 2025 μέχρι και τις 11 Ιανουαρίου 2026.

ΜΕΓΑΡΟ ΧΟΡΟΥ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ 04 Δεκ 2025 | 14:10

"Ο Μότσαρτ και η μαγεία των Χριστουγέννων" από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Με τη μουσική διεύθυνση του καταξιωμένου μαέστρου Νίκου Χαλιάσα, η Ορχήστρα παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που συνδυάζει διαχρονικά αριστουργήματα του κλασικού ρεπερτορίου με αγαπημένες μελωδίες των Χριστουγέννων.

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ 04 Δεκ 2025 | 10:58

"Το ημερολόγιο ενός τρελού": Η σπουδαία παράσταση του Στάθη Λιβαθινού επιστρέφει για 2η χρονιά

Το συγκλονιστικό πρωτοπρόσωπο αφήγημα του σπουδαίου Ρώσσου λογοτέχνη, παρουσιάζεται για 2η σεζόν και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, σε μια εντελώς νέα θεατρική προσέγγιση.

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ 04 Δεκ 2025 | 10:30
ΤΙ ΖΗΤΟΥΝ 03 Δεκ 2025 | 17:57

Κατεβάζουν αυλαία τα θέατρα στις 5 Δεκεμβρίου λόγω απεργίας των ηθοποιών - Ποιες παραστάσεις αναβάλλονται

Οι ηθοποιοί υπογραμμίζουν πως "δεν ανεχόμαστε άλλο να κάνουμε μήνες πρόβες χωρίς να τις πληρωνόμαστε και να βγάζουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ στο όνομα μας"

ΣΤΙΣ 19 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 03 Δεκ 2025 | 16:27

Ίδρυμα Ευγενίδου: Εκδήλωση αφιερωμένη στη μνήμη του εθνικού ευεργέτη Ευαγγέλη Ζάππα

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Περιστύλιο του Ζαππείου Μεγάρου - Στο πλαίσιο αυτής, θα βραβευθεί για το έργο του το Ίδρυμα Ευγενίδου

ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΣΑ 03 Δεκ 2025 | 11:09

Ξεχωριστά προγράμματα από την ΕΡΤ για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία

Η ΕΡΤ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, παρουσιάζει ξεχωριστά προγράμματα, στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο και στις ψηφιακές πλατφόρμες.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ 02 Δεκ 2025 | 23:47

Ο Σταύρος Ξαρχάκος στηρίζει τον γιο του Μάνου Χατζιδάκι: Αγνόησαν προκλητικά τη βούλησή του - Τα υπόλοιπα είναι κουτσομπολιό

"Θα μπορούσαν οι παραγωγοί να προχωρήσουν διαφορετικά τις συναυλίες τους", έγραψε ο Σταύρος Ξαρχάκος, παίρνοντας θέση στη διαμάχη που ξέσπασε

02 Δεκ 2025 | 17:03

"Μια βραδιά στη Λιλιπούπολη" από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Οι "Μουσικοί Περίπατοι" της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών θυμούνται και ξαναζωντανεύουν τη θρυλική ραδιοφωνική εκπομπή τού Τρίτου Προγράμματος "Εδώ Λιλιπούπολη".

«ΠΑΙΞΕ ΡΕ ΦΙΛΕ ΜΠΑΛΑ» 02 Δεκ 2025 | 16:43

O Σταμάτης Κραουνάκης γράφει για τον Γιώργο Νταλάρα - To νέο ζεϊμπέκικο εμπνευσμένο από τη ζωή του ερμηνευτή

Ο Σταμάτης Κραουνάκης εμπνέεται από τη ζωή και την πορεία του Γιώργου Νταλάρα και γράφει ένα νέο ζεϊμπέκικο με τίτλο "Παίξε ρε φίλε μπάλα"

ΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ 02 Δεκ 2025 | 15:01

Μέγαρο Μουσικής: Les Arts Florissants: Ορατόριο των Χριστουγέννων - Η Θεία γέννηση μέσα από τη μουσική του Μπαχ

Τρίτη 16 Δεκεμβρίου | 20:30 | Αίθουσα Χρ. Λαμπράκης - Η προπώληση έχει αρχίσει

ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΝ ΟΙ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΚΑΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ 02 Δεκ 2025 | 14:59

Ακυρώθηκε η συνέντευξη Τύπου για την περιοδεία Μποφίλου - Χαρούλη - Το "μπλόκο" από τον γιο του Χατζιδάκι

Ακυρώνεται η προγραμματισμένη αυριανή συνέντευξη Τύπου για το συναυλιακό project - Θα πραγματοποιηθεί η πρεμιέρα στις 10 Ιανουαρίου στο Άμστερνταμ.

02 Δεκ 2025 | 10:15

Οι 5+1 λόγοι που αποδεικνύουν ότι ο Sir Rod Stewart είναι ένας ζωντανός θρύλος

Καθώς η μεγάλη στιγμή πλησιάζει και ο μοναδικός Sir Rod Stewart ετοιμάζεται για την πρώτη του εμφάνιση στην Ελλάδα, μπαίνουμε στο κλίμα με μερικά από τα πιο απίθανα facts

ΤΟΥ ΘΑΝΑΣΗ ΤΡΙΑΡΙΔΗ 02 Δεκ 2025 | 10:02

Επιζών από το ναυάγιο της Πύλου παρέλαβε το βραβείο Δραματουργίας "Κάρολος Κουν" - Το έργο είναι εμπνευσμένο από εκεί

Στο έργο του Θανάση Τριαρίδη με τίτλο "Να ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου" απονεμήθηκε το βραβείο Δραματουργίας Ελληνικού Έργου των Βραβείων "Κάρολος Κουν".

ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΟΛΥΜΠΙΑ 02 Δεκ 2025 | 07:05

Τα βραβεία "Κάρολος Κουν" και Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής στο εμβληματικό Θέατρο Ολύμπια - Ολοι οι νικητές

Στο εμβληματικό θέατρο Ολύμπια, Δημοτικό Μουσικό Θέατρο "Μαρία Κάλλας", πραγματοποιήθηκε η Τελετή Απονομής των Βραβείων "Κάρολος Κουν", καθώς και των Βραβείων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής.

ΠΟΣΑ ΠΟΥΛΗΣΕ 01 Δεκ 2025 | 17:09

"Σπασμένη Φλέβα": Εσπασε τα κοντέρ η ταινία του Γιάννη Οικονομίδη - Πόσα εισιτήρια πούλησε μέσα σε τέσσερις ημέρες

Οι αίθουσες γέμισαν από κόσμο που έσπευσε να δει τη νέα, πολυσυζητημένη ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, με πρωταγωνιστή τον Βασίλη Μπισμπίκη

ΑΠΟ ΤΙΣ 30 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ ΚΑΙ ΓΙΑ 20 ΜΟΝΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ 01 Δεκ 2025 | 17:02

Oι πρώτες φωτογραφίες από την πολυαναμενόμενη παράσταση "Λόλα"

Η θρυλική ηρωίδα της Τρούμπας που ενσάρκωσε μοναδικά η Τζένη Καρέζη, η Λόλα, ζωντανεύει ξανά με πάθος και ένταση

TΟΥ ΑΝΑΝΕΩΜΕΝΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΦΙΛΙΠ 01 Δεκ 2025 | 16:51

"MIRACULOUS": Η δημοφιλής σειρά κινουμένων σχεδίων ζωντανεύει στη θεατρική σκηνή

Ένα φαντασμαγορικό μιούζικαλ για όλη την οικογένεια.

ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ 7-4 01 Δεκ 2025 | 16:30

Ο Κάλουμ Τέρνερ το φαβορί των στοιχηματικών εταιρειών για τον ρόλο του Τζέιμς Μποντ

Ο Ντάνιελ Κρεγκ παραιτήθηκε από τον ρόλο πριν από τέσσερα χρόνια και όπως αναφέρθηκε οι παραγωγοί αναζητούν "έναν άγνωστο" ηλικίας 20-30 ετών.

ΩΡΑ ΓΙΑ ΘΕΑΤΡΟ! 01 Δεκ 2025 | 11:03

Πάμε θέατρο: 6+1 παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα τον Δεκέμβριο και δεν πρέπει να χάσεις με τίποτα

Ο τελευταίος μήνας του χρόνου φέρνει μαζί του όχι μόνο τη γιορτινή ατμόσφαιρα, αλλά και νέες θεατρικές αφίξεις που αξίζει να μπουν στην ατζέντα σου.

ΑΠΟ ΤΟ ΠΙΟΠ 01 Δεκ 2025 | 10:04

Το επάγγελμα της μοδίστρας μέσα από προφορικές μαρτυρίες - Η καθημερινότητα, η κοινωνική θέση

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, οργανώνει εκδήλωση με θέμα "Το επάγγελμα της μοδίστρας μέσα από προφορικές μαρτυρίες"

ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ 88 ΕΤΩΝ 29 Νοε 2025 | 20:25

Πέθανε ο Τομ Στόπαρντ, σεναριογράφος των ταινιών "Μπραζίλ" και "Ερωτευμένος Σαίξπηρ"

Κέρδισε ένα Όσκαρ και μια Χρυσή Σφαίρα για το σενάριο της ταινίας "Ερωτευμένος Σαίξπηρ"

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΓΥΡΟΤΕΧΝΙΑΣ 29 Νοε 2025 | 09:55

Εκεί όπου η παράδοση λάμπει: Ανακαλύπτοντας την αργυροτεχνία των Ιωαννίνων σε ένα μουσείο κόσμημα [εικόνες]

Στεγασμένο στο Ιτς Καλέ, το εσωτερικό φρούριο του Κάστρου των Ιωαννίνων, το μουσείο εντάσσεται αρμονικά στο ιστορικό τοπίο, συνδυάζοντας τη μνήμη του τόπου με τη σύγχρονη μουσειολογική προσέγγιση.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 29 Νοε 2025 | 09:28

Χριστούγεννα στο Μέγαρο: Το πρόγραμμα των φετινών εορταστικών εκδηλώσεων στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών προσκαλεί το κοινό του και φέτος σε ένα λαμπερό Χριστουγεννιάτικο ταξίδι, γεμάτο τέχνη, συγκίνηση και μαγεία, από τις 16 Δεκεμβρίου 2025.

ΣΤΟ ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ 29 Νοε 2025 | 09:20

"Μια ζωή": Εξαντλούνται τα τελευταία εισιτήρια για τον συγκλονιστικό μονόλογο της Νένας Μεντή

Ο επιτυχημένος θεατρικός μονόλογος "Μια ζωή" του Πέτρου Ζούλια, με τη Νένα Μεντή, συνεχίζει να κατακτά το κοινό στο Πτι Παλαί.

ΑΠΟ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ 28 Νοε 2025 | 20:02

"Ο Έρωτας γράφεται": Μία ελληνική ρομαντική κομεντί έρχεται στους κινηματογράφους

Ένα απολαυστικό ταξίδι γεμάτο παρεμβατικούς φίλους, οικογενειακές ανατροπές και πολύ χιούμορ.

28 Νοε 2025 | 14:55

Μια έκθεση γεμάτη ιστορίες

Από την έκδοση Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι, στις πολλαπλές αφηγήσεις για την κοινωνία του Μεσοπολέμου

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ 28 Νοε 2025 | 12:01

Ο Θέμης Καραμουρατίδης στηρίζει Μποφίλιου - Χαρούλη: "Η μουσική του Χατζιδάκι δεν μας ανήκει, είναι πάνω από όλους"

Θέση στο ζήτημα που έχει προκύψει τις τελευταίες και έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις, σχετικά με τη διαχείριση του έργου του Μάνου Χατζιδάκι, πήρε ο γνωστός μουσικοσυνθέτης Θέμης Καραμουρατίδης.

ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΡΙΗΜΕΡΟ 28 Νοε 2025 | 08:12

Black Friday και στο θέατρο: Οι 5 κορυφαίες παραστάσεις με προσφορές, μην τις χάσετε

Οι πέντε παραστάσεις που συμμετέχουν στην προσφορά - Η προσφορά ισχύει μόνο για online αγορές που θα πραγματοποιηθούν από Πέμπτη 27/11 έως Σάββατο 29/11.

ΞΕΚΑΘΑΡΟΙ ΟΙ ΙΒΗΡΕΣ 27 Νοε 2025 | 23:03

Eurovision 2026: Απέσυρε τη συμμετοχή της και η Ισπανία λόγω Ισραήλ - Ακολουθεί τα βήματα της Σλοβενίας

"Η Eurovision είναι διαγωνισμός, τα ανθρώπινα δικαιώματα όχι", τονίζει η Δημόσια Ραδιοτηλεόραση της Ισπανίας

ΔΩΡΕΑΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ 27 Νοε 2025 | 16:50
ΜΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑ ΜΙΚΡΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥΣ 27 Νοε 2025 | 16:40

"Τα μαγικά Χριστούγεννα του Πινόκιο" στο Christmas Theater

Η παράσταση σε σκηνοθεσία του Φωκά Ευαγγελινού, ζωντανεύει έναν παραμυθένιο κόσμο, γεμάτο φως, όνειρα και εντυπωσιακές εικόνες

ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΓΕΓΟΝΟΣ 27 Νοε 2025 | 11:36

Παγκόσμια ονόματα της λογοτεχνίας έρχονται στην Αθήνα στο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Λογοτεχνίας

Η Τεχνόπολη γίνεται σημείο συνάντησης για συγγραφείς, δημοσιογράφους και ανθρώπους όλων των ηλικιών από την Ελλάδα και το εξωτερικό που παρακολουθούν στενά τη λογοτεχνία, την τέχνη, την ιστορία, τις κοινωνικές αλλαγές και τις καινούργιες ιδέες.

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ 27 Νοε 2025 | 09:52

Η Ρεμπούτσικα στηρίζει τον γιο Χατζιδάκι απέναντι σε Μποφίλιου - Χαρούλη: "Δεν υπάρχει σεβασμός, μόνο συμφέρον"

Πάνω στο θέμα τοποθετήθηκε και η Ευανθία Ρεμπούτσικα, αναφέροντας πως η μουσική του Μάνου Χατζιδάκι "απαιτεί ιδιαίτερη φροντίδα στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται".

26 Νοε 2025 | 17:30

Έκθεση ΑΦΗγήματα: Η ΑΦΗ collective στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη

Η Γεννάδειος Βιβλιοθήκη είναι ένας ζωντανός οργανισμός μάθησης, δημιουργικότητας και διαπολιτισμικού διαλόγου—ένας χώρος όπου η ιστορία εμπνέει το παρόν και το μέλλον.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ 26 Νοε 2025 | 15:53

Μπογιόπουλος για Γιώργο Χατζιδάκι: "Οι διαφημίσεις με τραγούδια του Μάνου ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές του;"

Το "μπλόκο" στην παγκόσμια περιοδεία για τα 100 χρόνια από τη γέννηση Μίκη Θεοδωράκη και Μάνου Χατζιδάκι

26 Νοε 2025 | 13:25

"Η Γέφυρα του Ρεμπέτη": Θεατρικό αφήγημα για τη ζωή του Ανέστη Δελιά και της γυναίκας που τον σημάδεψε

Ο Ανέστης, ένα παιδί που βρέθηκε στα λασπόνερα του Πειραιά,μετά την καταστροφή της Σμύρνης. Έμαθε μπουζούκι κι έσμιξε με τον Μάρκο,τον Μπάτη,και τον Στράτο.

ΣΤΙΣ 19:00 26 Νοε 2025 | 12:29

Ο Χριστουγεννιάτικος Κόσμος του ΚΠΙΣΝ ζωντανεύει το Σάββατο σε μια λαμπερή γιορτή με ελεύθερη είσοδο

Η λαμπερή γιορτή, με οικοδέσποινα την Ευγενία Σαμαρά σηματοδοτεί την έναρξη του Χριστουγεννιάτικου Κόσμου του ΚΠΙΣΝ και έχει ελεύθερη είσοδο για όλους και όλες.

ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΑΘΗΝΩΝ 26 Νοε 2025 | 11:21

Από την Αυστρία σε έναν νέο κόσμο: Ένα μουσικό ταξίδι με φλάουτο και έγχορδα

Το φιλόξενο Μουσείο Μπενάκη ανοίγει και πάλι της πόρτες του για τους "Μουσικούς Περιπάτους" της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών

ΣΤΟΝ ΚΕΡΑΜΕΙΚΟ 26 Νοε 2025 | 10:56

"Λόλα": Η ταινία-σταθμός του ελληνικού σινεμά, για μία μοναδική προβολή στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Η Λόλα σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου και φωτογραφία Νίκου Καβουκίδη - που φλερτάρει εδώ με τον εξπρεσιονισμό, υπογραμμίζοντας φωτιστικά τις αντιθέσεις του ασπρόμαυρου - την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου στην Ταινιοθήκη.

25 Νοε 2025 | 18:32

Ρώμη: Για πρώτη φορά ελληνική παράσταση ανεβαίνει στο ιστορικό Off/Off Theatre

Για πρώτη φορά ελληνική παράσταση εντάσσεται στο ρεπερτόριο του ιστορικού ιταλικού θεάτρου "OFF/OFF THEATRE" στη διάσημη πλατεία Campo de’ Fiori στο κέντρο της Ρώμης.

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ 25 Νοε 2025 | 17:00

Σημαντική αλλαγή για την παράσταση "CLEANSED" σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Πρέπει να το γνωρίζουν όσοι έχουν προμηθευτεί εισιτήρια για την παράσταση.

ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΛΛΑΣ 25 Νοε 2025 | 16:55

Η Μόνικα Μπελούτσι επιστρέφει τον Δεκέμβριο στην Αθήνα ως Μαρία Κάλλας

Η ταινία θα προβληθεί στην Αθήνα για πρώτη φορά, με αφορμή τα γενέθλια της Μαρίας Κάλλας την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Θέατρο Παλλάς, παρουσία της Ιταλίδας σταρ.

WISE GREECE 25 Νοε 2025 | 14:50

Ένα mural αφιερωμένο στη "Συνεργασία για τους Στόχους" των Ηνωμένων Εθνών

Το έργο δημιουργήθηκε στο πλαίσιο μιας πολυεπίπεδης συνεργασίας μεταξύ οργανισμών, δημιουργών και υποστηρικτών, με στόχο να αναδείξει μέσα από την τέχνη τη βαθιά αξία της ενότητας, της συνέργειας και της συλλογικής δράσης.

25 Νοε 2025 | 14:22

"Ιn Motion: Ένα άγαλμα που το ’σκασε'" στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Μετά τη μεγάλη επιτυχία στην Εθνική Γλυπτοθήκη, η in situ παιδική παράσταση In Motion: Ένα άγαλμα που το ’σκασε, επιστρέφει σε νέα εκδοχή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.

25 Νοε 2025 | 14:20

"Ο Αρχαίος Πειραιάς": Μια εντυπωσιακή διαδραστική τριήμερη θεματική περιήγηση

Στις 26, 27 και 28 Νοεμβρίου και με ελεύθερη είσοδο, οι μοναδικές αυτές δράσεις αναδεικνύουν τρία εμβληματικά σημεία της αρχαίας πόλης του Πειραιά.

ΠΡΟΔΙΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΗ ΕΞΕΛΙΞΗ 24 Νοε 2025 | 23:44

Eurovision 2026: Η Σλοβενία αποσύρει τη συμμετοχή της λόγω Ισραήλ

Η Σλοβενία δεν προγραμματίζει να συμμετάσχει στη Eurovision 2026, λόγω του ότι το Ισραήλ θα εκπροσωπηθεί κανονικά στον διαγωνισμό

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 24 Νοε 2025 | 19:04

Ο θετός γιος του Μάνου Χατζιδάκι μπλοκάρει την περιοδεία Μποφίλιου - Χαρούλη: "Εκτός Χατζιδακικού ήθους"

"Η συγκεκριμένη πρόταση απορρίφθηκε ρητά διότι δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές του Μάνου Χατζιδάκι" αναφέρει ο Γιώργος Χατζηδάκις

ΕΓΚΑΙΝΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΙΣ 2 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 24 Νοε 2025 | 16:31

Άλκηστης Κυριαζοπούλου: Μία εικαστική έκθεση για τη χαμένη αθωότητα

Η ταλαντούχα ζωγράφος στη δεύτερη ατομική της έκθεση βλέπει με νέα ματιά τους αγαπημένους της ήρωες κινουμένων σχεδίων, τους οποίους μεταφέρει στη σύγχρονη πραγματικότητα

ΣΤΙΣ 15 & 16 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2025 24 Νοε 2025 | 14:21

Ο Νίκος Πορτοκάλογλου τον Δεκέμβριο στο Παλλάς

Στη σκηνή του Παλλάς θα βρεθούν σπουδαίοι καλλιτέχνες και φίλοι του τραγουδοποιού

ΒΙΒΛΙΟ ΑΝΔΡΕΑ ΜΠΟΥΡΟΥΤΗ 24 Νοε 2025 | 10:47

Θεσσαλονίκη: Η αραβοϊσραηλινή σύγκρουση μέσα από την ιστορία, τη διπλωματία και την πολιτική

Η αραβοϊσραηλινή σύγκρουση παραμένει μία από τις πιο σύνθετες και πολυεπίπεδες αντιπαραθέσεις του σύγχρονου διεθνούς συστήματος.

Η ΔΙΑΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ 23 Νοε 2025 | 13:27

Η κόντρα Νικολόπουλου με τον Καζαντζίδη για 35 τραγούδια: Μυθοπλασία το ''Υπάρχω'', δύσκολος και καχύποπτος

Ο Χρήστος Νικολόπουλος , αναφέρθηκε ανοιχτά στη διαμάχη τους αλλά και στην προσωπικότητα του Καζαντζίδη

ΝΕΟ ΒΙΒΛΙΟ 23 Νοε 2025 | 11:05

"Jean Paul Gaultier Catwalk": Οι εντυπωσιακές γυναικείες κολεξιόν του από το 1976 μέχρι το 2020 σε έναν τόμο

Ένας από τους κύριους πυλώνες της δουλειάς του είναι να βρίσκει την ομορφιά εκεί που οι άλλοι δεν την έβρισκαν

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 23 Νοε 2025 | 08:30

O Νίκος Φλώρος στο TheTOC: "Για εμένα ο αγώνας είναι η επιτυχία" - Οι διάσημοι που θαυμάζουν τα έργα του

Ο Έλληνας γλύπτης και εικαστικός δεν στέκεται στη διεθνή αναγνώριση ούτε στις τιμητικές διακρίσεις - Συνεχίζει να δημιουργεί

ΣΤΑ 91 ΤΗΣ 22 Νοε 2025 | 10:12

Ιταλία: Πέθανε η Ορνέλα Βανόνι - Από τις γνωστότερες προσωπικότητες της ιταλικής μουσικής

Από τις γνωστότερες προσωπικότητες της ιταλικής μουσικής, ήταν επίσης ηθοποιός και τηλεοπτική παρουσιάστρια

ΑΠΟ 22 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΘΗΣΕΙΟΝ 21 Νοε 2025 | 12:07

O Γιάννης Νταλιάνης σκηνοθετεί την "Ήμερη" του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι

Η παράσταση επιχειρεί μια σύγχρονη, εσωτερική ανάγνωση πάνω στην έννοια της πτώσης — σωματικής, ηθικής και υπαρξιακής.

ΘΛΙΨΗ 20 Νοε 2025 | 22:28

Έφυγε από τη ζωή ο θρυλικός μπασίστας των Stone Roses, Gary "Mani" Mounfield στα 63 του χρόνια

Ο Mani υπήρξε ο καθοριστικός, εμβληματικός μπασίστας των Stone Roses και στη συνέχεια επί χρόνια μέλος των Primal Scream

ΠΕΝΘΟΣ ΣΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΧΩΡΟ 20 Νοε 2025 | 20:32

Πέθανε ο σπουδαίος χορογράφος Δημήτρης Ιβάνωφ

Οι συνεργάτες του Δημήτρη Ιβάνωφ τον περιγράφουν ως έναν άνθρωπο που σεβόταν την εποχή, αγαπούσε βαθιά τους καλλιτέχνες και τίμησε τη γενιά του

ΣΕ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ ΤΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗ ΧΑΤΖΗΓΙΑΝΝΙΔΗ 20 Νοε 2025 | 16:10

Το "Κέικ": Μια γλυκόπικρη κωμωδία στο θέατρο "Εμπορικόν"

Ένα θεατρικό σύμπαν ξεδιπλώνεται επί σκηνής, γεμάτο αλήθειες, παρεξηγήσεις, λεπτό χιούμορ και απρόσμενες στιγμές τρυφερότητας.

ΤΟ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ ΤΟΥ ΜΟΛΙΕΡΟΥ 20 Νοε 2025 | 15:47

"Ο Ταρτούφος" με τον Γιάννη Τσορτέκη ζωντανεύει στη σκηνή του θεάτρου Αλκυονίς

Το αριστούργημα του Μολιέρου παρουσιάζεται υπό τη σκηνοθετική ματιά της Έλενας Μαυρίδου.

"ΟΒΟΛΟΣ" 20 Νοε 2025 | 12:43

Αυτή είναι η νέα ταινία με πρωταγωνιστή τον Πάνο Βλάχο - Η υπόθεση, το καστ, πρώτες φωτό από τα γυρίσματα

Τα πρώτα γυρίσματα της ταινίας με τον Πάνο Βλάχο ξεκίνησαν ήδη, σηματοδοτώντας την έναρξη ενός ακόμη φιλόδοξου εγχειρήματος με εξαιρετικό καστ ηθοποιών.

20 Νοε 2025 | 11:42

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ Ι: Ομαδική έκθεση στο KYPSÈLIS

Εγκαίνια: Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2025, στις 19:00, στο KYPSÈLIS³ (Κυψέλης 3, Αθήνα) - Διάρκεια έκθεσης: 22.11 - 28.11.2025, 18:00 - 22:00

COSMOTE TV 20 Νοε 2025 | 08:23

"ΡΙΦΙΦΙ": Στις 15 Δεκεμβρίου η πρεμιέρα της νέας σειράς του Σωτήρη Τσαφούλια

Το "ΡΙΦΙΦΙ" είναι νέα σειρά 6 επεισοδίων, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσαφούλια και σενάριο Βασίλη Ρίσβα και Δήμητρας Σακαλή.

ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ 19 Νοε 2025 | 20:40

Γιάννης Σμαραγδής: Η συγκλονιστική εξομολόγηση για την απώλεια της συζύγου του - "Επεσα στα πατώματα, 6 μήνες κοίταζα το ταβάνι"

Μαζί με την σύζυγό του, Ελένη Σμαραγδή έζησαν 54 χρόνια. Η απώλειά της, όπως θα πει, τον διέλυσε.

ΕΠΙΣΤΡΕΦΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ 18 Νοε 2025 | 22:57

Οι Deep Purple ξανά στην Ελλάδα για συναυλία - Τον Οκτώβριο του 2026 στο κλειστό του ΟΑΚΑ

Οι θρύλοι της rock έρχονται ξανά για live στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της επερχόμενης περιοδείας τους

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ 18 Νοε 2025 | 16:34

Αφοπλιστική η Γλυκερία: "Έχω αποφασίσει να είμαι καλά με τον εαυτό μου - Έχω συγχωρήσει τους πάντες"

"Ο καθένας έχει την άποψή του, εκφράζεται όπως επιθυμεί, άλλος για τα likes ή από κακία γιατί δεν έχουν καθαρίσει το μέσα τους"

ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ 18 Νοε 2025 | 11:35

"Μνήμη | Λήθη": Μια παράσταση για τη σχέση του ανθρώπου με τον χρόνο, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Η παράσταση "Μνήμη | Λήθη" σε κείμενα του Δημήτρη Δημητριάδη, διερευνά τη σχέση του Ανθρώπου με τον Χρόνο και τα όρια της ύπαρξής του.

ΜΙΑ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΒΡΑΔΙΑ 18 Νοε 2025 | 11:21

Μητσιάς, Κότσιρας, Μπάσης & Νέγκα τραγουδούν τα λαϊκά του Θάνου Μικρούτσικου, στο Θέατρο Παλλάς

Στις 7 Ιανουαρίου 2026 τα τραγούδια του Θάνου, με έντονο λαϊκό αίσθημα, τραγούδια απρόβλεπτα αλλά και αναμενόμενα, θα μας ταξιδέψουν για άλλη μια φορά.

18 Νοε 2025 | 10:29

Ο σπουδαίος Tim Crouch στην Αθήνα – Ανοιχτή συζήτηση με το κοινό μετά την παράσταση "Ολική άμεση συλλογική επικείμενη επίγεια σωτηρία"

Ο κορυφαίος Βρετανός πειραματιστής Tim Crouch έρχεται στην Αθήνα από τον πολιτιστικό οργανισμό "Λυκόφως".

ΔΕΝ ΚΡΑΤΗΘΗΚΕ 17 Νοε 2025 | 15:17

Η Ντακότα Τζόνσον αυτοπροτάθηκε στον Λάνθιμο: Υπάρχουν κι άλλες ηθοποιοί… εκτός από την Έμα Στόουν

"Γνωρίζεις ότι υπάρχουν και άλλες ηθοποιοί, που είναι πραγματικά ταλαντούχες, ίσως και πολύ κοντά σου;", είπε η Ντακότα Τζόνσον στον Γιώργο Λάνθιμο

16 Νοε 2025 | 13:53

Ο σπουδαίος κινηματογραφιστής Βιμ Βέντερς στη Στέγη: "Η βαθύτερη πατρίδα είναι η γλώσσα", είπε απαγγέλλοντας Καβάφη

Ο Βιμ Βέντερς, ο πιο εμβληματικός Ευρωπαίος σκηνοθέτης της γενιάς του, βρέθηκε στην Αθήνα, στο πλαίσιο αφιερώματος στο έργο του που διοργανώνει η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση

ΕΠΙΚΟ ΤΟ ΟΛΟ ΣΚΗΝΙΚΟ 14 Νοε 2025 | 18:18

Εντυπωσιακές εικόνες από την "Οδύσσεια" - Ο Ντέιμον στον ρόλο του ομηρικού ήρωα και ο Δούρειος Ίππος

Η ταινία "Οδύσσεια" γυρίστηκε κυρίως σε εξωτερικούς χώρους, με στόχο την πιο αυθεντική δυνατή κινηματογραφική εμπειρία

14 Νοε 2025 | 12:16

Παράταση για την υποβολή πρότασης στο Τμήμα PITCHES Σύγχρονης Ελληνικής Δραματουργίας

Στο πλαίσιο του νέου τριετούς προγράμματος "Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα Θεάτρου" που ανακοίνωσαν ο Δήμος Αθηναίων και το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν.

ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΤΑ 14 Νοε 2025 | 11:45

"Ελίζα" της Ξένιας Καλογεροπούλου: Επιπλέον παραστάσεις για τον Νοέμβριο - Ολο το εορταστικό πρόγραμμα

Μία περιπέτεια για όλη την οικογένεια, που μας προσκαλεί να ακολουθήσουμε τους ήρωες σε μοναδικές περιπλανήσεις, που φτάνουν … ως στο διάστημα!

ΤΟΥ ALEXANDER GELMAN 14 Νοε 2025 | 11:40

"Κόκκινο ρομάντζο": Ενα έργο ευαίσθητο, ανθρώπινο και βαθιά πολιτικό για την ανάγκη του ανθρώπου να συνδεθεί και να αγαπηθεί

Λιμάνι της Οδησσού, Παρασκευή βράδυ. Ένας άνδρας και μια γυναίκα, φαινομενικά άγνωστοι μεταξύ τους, συναντιούνται τυχαία σε ένα παγκάκι.

13 Νοε 2025 | 10:43

"Ο Διάβολος Φοράει Prada 2": Δείτε το πρώτο teaser με τη Μέριλ Στριπ και την Αν Χάθαγουεϊ

Το "The Devil Wears Prada 2" αναμένεται να κυκλοφορήσει την 1η Μαΐου 2026.

ΤΟΥ ΤΟΜ ΦΟΡΝΤ 12 Νοε 2025 | 20:32

Η Adele θα κάνει ντεμπούτο ως ηθοποιός στην ταινία "Cry to Heaven"

Η βραβευμένη με Grammy τραγουδίστρια θα κάνει το ντεμπούτο της στην υποκριτική στη νέα ταινία του Tom Ford "Cry to Heaven".

8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 12 Νοε 2025 | 10:19

Ο Christopher King στη Γεννάδειο για τη Μουσική της Ανατολίας

Τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου, στις 7.00 μ.μ., στην αίθουσα Cotsen Hall. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

ΤΗΣ ΣΑΡΑ ΚΕΙΝ 12 Νοε 2025 | 09:43

"Cleansed" σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά - Sold out ο πρώτος μήνας παραστάσεων, άνοιξαν νέες ημερομηνίες

Λόγω της αυξημένης ζήτησης, έχουν ήδη ανοίξει νέες ημερομηνίες στην προπώληση για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο.

ΤΡΟΜΕΡΗ ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ 11 Νοε 2025 | 18:20

"Φτυστός" ο Πούτιν ο Τζουντ Λο: Κυκλοφόρησε το τρέιλερ της ταινίας "Ο μάγος του Κρεμλίνου" [βίντεο]

Ο Τζουντ Λο έχει… "μεταμορφωθεί" σε Βλαντιμίρ Πούτιν με την ομοιότητα να είναι εντυπωσιακή

11 Νοε 2025 | 17:44

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Schubert 8–Beethoven 5 - Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής

Μουσική Διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου - Τετάρτη 19 Νοεμβρίου, 20:30, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

ΓΡΑΦΕΙ ΙΣΤΟΡΙΑ 11 Νοε 2025 | 17:21

Μάικλ Τζάκσον: Έγινε ο πρώτος καλλιτέχνης με έξι δεκαετίες παρουσίας στο Top 10

Το εντυπωσιακό αυτό επίτευγμα έρχεται να επιβεβαιώσει την αδιαμφισβήτητη διαχρονικότητα του Τζάκσον

HBO 11 Νοε 2025 | 12:16

Το εμβληματικό "V for Vendetta" ετοιμάζεται για τη μικρή οθόνη

Μια τηλεοπτική σειρά βασισμένη στο graphic novel "V for Vendetta" των Άλαν Μουρ και Ντέιβιντ Λόιντ βρίσκεται σε φάση ανάπτυξης από το HBO.

ΤΑΙΝΙΑ 11 Νοε 2025 | 10:10

"Το Κλάμα Βγήκε απ’ τον Παράδεισο": Είδαμε στο σινεμά το αριστούργημα των Ρέππα-Παπαθανασίου, 24 χρόνια μετά την πρεμιέρα

Το κλασικό, το αξεπέραστο αριστούργημα των Ρέππα-Παπαθανασίου, που έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους το μακρινό 2001, απολαύσαμε το βράδυ της Δευτέρας ξανά στο σινεμά.

ΒΡΕΤΑΝΟ-ΟΥΓΓΡΟΣ 11 Νοε 2025 | 09:28

Το βραβείο Booker 2025 στον συγγραφέα Ντέιβιντ Σάλαϊ για το "Flesh" - Η υπόθεση του βιβλίου

Το Booker Prize δόθηκε φέτος στον Βρετανό και Ούγγρο συγγραφέα Ντέιβιντ Σάλαϊ, για το έκτο μυθιστόρημά του, υπό τον τίτλο Flesh ("Σάρκα").

ΠΑΜΕ ΘΕΑΤΡΟ 11 Νοε 2025 | 08:10

Η εβδομάδα στις σκηνές της Αθήνας - Ολες οι παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα και αξίζει να δείτε

Οι θεατρόφιλοι της πόλης έχουν μπροστά τους μια εβδομάδα γεμάτη επιλογές και αρκετές εκπλήξεις.

ΙΕΡΑ ΛΕΙΨΑΝΑ 10 Νοε 2025 | 19:03

Ο "κρυμμένος" ναός των Ταξιαρχών στο Πεδίον του Άρεως: Οι σπάνιες αγιογραφίες και τα οστά του Υψηλάντη

Ένα καλά κρυμμένο μυστικό για τους περισσότερους Αθηναίους, ο Ιερός Ναός των Παμμεγίστων Ταξιαρχών στο Πεδίο του Άρεως.

ΣΕ ΛΙΓΕΣ ΗΜΕΡΕΣ 10 Νοε 2025 | 09:58
ΤΙ ΕΓΙΝΕ 08 Νοε 2025 | 14:48

Αυθεντικός Μαραθώνιος Αθήνας: Με Φαραντούρη και Μποφίλιου η τελετή έναρξης στον Τύμβο του Μαραθώνα [εικόνες]

Η τελετή έναρξης είναι αφιερωμένη στα 100 χρόνια από τη γέννηση του Μίκη Θεοδωράκη.

ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΣΤΙΣ 14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 07 Νοε 2025 | 14:23

Η μαγεία της "Αλεξάνδρειας" φωτίζει το Θέατρο "Παλλάς"

Η νέα μεγάλη θεατρική παραγωγή σε σύλληψη και σκηνοθεσία Φωκά Ευαγγελινού.

07 Νοε 2025 | 13:58

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Χριστόφορος Χριστοφής - Ο Τύραννος και η κόρη

Ιλαροτραγωδία για τον Στάλιν, την Ιστορία και την ανθρώπινη μοίρα - Πέμπτη 13, Παρασκευή 14, Σάββατο 15, Κυριακή 16 Νοεμβρίου, 21:00 - Αίθουσα Νίκος Σκαλκώτας

07 Νοε 2025 | 12:20

Nτεμπούτο στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσ/νίκης για την ταινία "Πολύ Κοριτσίστικο Όνομα το Πάττυ"

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποίησε το ντεμπούτο της η ταινία "Πολύ Κοριτσίστικο Όνομα το Πάττυ" του Γιώργου Γεωργόπουλου, στο πλαίσιο του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ 07 Νοε 2025 | 12:08

Το Μουσείο Γουλανδρή σε δικαστική διαμάχη για τον πίνακα "Συγκομιδή της ελιάς" του Βαν Γκογκ - Ποιοι τον διεκδικούν

Σε δικαστική διαμάχη είναι το Μουσείο Γουλανδρή για έναν διάσημο πίνακα του Βαν Γκογκ, με οικογένεια που ισχυρίζεται πως ο πίνακας της ανήκει. Πρόκειται για το έργο "Συγκομιδή της ελιάς".

ΜΗΝ ΤΗ ΧΑΣΕΤΕ 07 Νοε 2025 | 08:50

Πρεμιέρα για την παράσταση "Στην εξοχή" στο Θέατρο Αποθήκη παρουσία πολλών επωνύμων [εικόνες]

Πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης η επίσημη πρεμιέρα της παράστασης "Στην εξοχή", σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου, στο Θέατρο Αποθήκη.

ΜΑΝΗ 06 Νοε 2025 | 11:37

Οι πρώτες φωτό της Κέιτ Μπλάνσετ από τα γυρίσματα ταινίας στην Καρδαμύλη - Ξανά άρωμα Χόλιγουντ στην Ελλάδα

Η παλαιά πόλη της Καρδαμύλης στη Μάνη έχει μεταμορφωθεί σε αυθεντικό σκηνικό του σινεμά - Πρωταγωνίστρια η Κέιτ Μπλάνσετ μαζί με ένα εξαιρετικό καστ.