«Τηγανίζουν πατάτες στον Αρη;»: Προφανώς, ναι!

Μια γυναίκα στον Αρη - Οι πολλές μικρές ζωές, οι κοιμισμένες αλήθειες και πάνω απ' όλα, οι ... τηγανητές πατάτες – Ο Μηνάς Βιντιάδης στο TheTOC.gr με αφορμή το νέο βιβλίο του

|
SHARE THIS
8
SHARES

«Ξαφνικά το βλέμμα μου καρφώνεται στις πατάτες. Έτσι όπως καίγονται μέσα στο καυτό λάδι, συνειδητοποιώ ότι δεν έχω ξαναδεί τόσο όμορφες πατάτες. Όλες ίδιες, ομοιόμορφες, λεπτές όσο πρέπει, πανέμορφες πατάτες. Θεέ μου, σκέφτομαι, μήπως δεν είμαι καλά να βλέπω τις πατάτες όμορφες ή, με τα χρόνια, έμαθα να κάνω πράγματι ωραίες τηγανητές πατάτες;»

 

Διάλεξε για τίτλο μία ερώτηση σουρεαλιστική : «Τηγανίζουν πατάτες στον Αρη;» Το νέο βιβλίο του δημοσιογράφου – συγγραφέα, Μηνά Βιντιάδη, πέμπτο βιβλίο, τέταρτο μυθιστόρημα, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Τόπος, εκτυλίσσεται το 2025. Κι έχει ηρωίδα μία γυναίκα της διπλανής πόρτας, που παίρνει όμως, μία απόφαση, που δεν είναι καθόλου ... της διπλανής πόρτας: Να πάει ταξίδι στον Αρη. Με το διαστημικό λεωφορείο της ΝΑΣΑ, την «Κιβωτό».

Κατέφευγα συνεχώς στη σοφία και την πραότητα της γιαγιάς μου, στην συγκλονιστική τρυφερότητα της μάνας μου, στην διαφορετικότητα της αδελφής μου, στην αμφισβήτηση και την αγάπη των κορών μου και περισσότερο απ’ όλα στην σχέση μου με τη σύντροφό μου

Το εσωτερικό σύμπαν της 45χρονης Ανδρομέδας, που τη φωνάζουν Ανδριανή, ο σύζυγος και η εμμονική προσήλωση στην καριέρα του, τα παιδιά της, το ταξίδι στον Αρη που κερδίζει αναπάντεχα, το γυαλί που σπάει.

Μία ιστορία απολύτως οικεία, σε ένα περιβάλλον απολύτως φουτουριστικό. Το TheTOC.gr μιλά με τον Μηνά Βιντιάδη, με αφορμή τη λογοτεχνία. Οι γυναίκες, τα ταξίδια, οι αγωνίες, η αγάπη, ο φόβος, αλλά και η ελεύθερη διακίνηση των βιβλίων στο διαδίκτυο.

Το αγαπημένο απόσπασμα και οι πανέμορφες πατάτες

Και για ποιό λόγο, ο Μηνάς Βιντιάδης διαλέγει το παραπάνω απόσπασμα ως αγαπημένο; «Γιατί ένα μυθιστόρημα που μιλάει για το ταξίδι στο Άγνωστο και τις μεγάλες αποφάσεις, αρχίζει μ’ ένα τόσο γήινο τρόπο. Γιατί οι πατάτες που τηγανίζονται, πάντα ρίχνουν καυτό λάδι στις αναμνήσεις που μας καθόρισαν…»

Οι γυναίκες, όλες οι γυναίκες -απέναντι, πλάι τους, ένας άνδρας

Τη μια στιγμή η γυναίκα ηρωίδα κατηγορούσε τον άντρα συγγραφέα, την άλλη τον απάλλασσε λόγω… ευαισθησίας

Σ' αυτό το «ημερολόγιο καταστρώματος», στο ημερολόγιο ταξιδιού που κρατά η Ανδρομέδα, ο συγγραφέας αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο. Γιατί; ρωτά το TheTOC.gr. Και τέλος πάντων, πώς αντιλαμβάνεται ένας άνδρας τη συνεχώς μεταλλασσόμενη γυναικεία ψυχολογία; «Πολύ δύσκολα. Κατέφευγα συνεχώς στη σοφία και την πραότητα της γιαγιάς μου, στην συγκλονιστική τρυφερότητα της μάνας μου, στην διαφορετικότητα της αδελφής μου, στην αμφισβήτηση και την αγάπη των κορών μου και περισσότερο απ’ όλα στην σχέση μου με τη σύντροφό μου, που είναι όλα αυτά μαζί και κάτι παραπάνω: το μισό του ολόκληρου…. Ήταν μια δυνατή εμπειρία για μένα, όχι μόνο συγγραφική, αλλά και ανθρώπινη. Τη μια στιγμή η γυναίκα ηρωίδα κατηγορούσε τον άντρα συγγραφέα, την άλλη τον απάλλασσε λόγω… ευαισθησίας».

ο άνθρωπος πρέπει να χωρίζει τη ζωή του σε πολλές μικρές ζωές, και να ζει κάθε μια απ’ αυτές σαν να είναι η πρώτη του και η τελευταία του στιγμή

Οταν ο άνδρας – συγγραφέας «παίρνει τη θέση» της ηρωίδας του

«Όταν έγραφα ήμουν εκείνη και έβαζα πάντα απέναντί μου τον άντρα (συγγραφέα) που έπρεπε να την αγαπήσει πιο πολύ από το ανθρώπινο συμφέρον του. Έπρεπε η αλήθεια της ζωής της , να νικήσει τις ενοχές του φύλου μου....»

Ενα «ταξίδι», μία παύση (μακριά, πολύ μακριά), να μας «σώσει»;

«Η παύση, και τέτοιες πρέπει να επιζητούμε πολλές στη ζωή μας, είναι επανεκκίνηση, μια από τις πιο αγαπημένες μου λέξεις. Τη χρησιμοποιώ σ’ όλα μου τα κείμενα, γιατί στη χειρότερη περίπτωση είναι μια ψευδαίσθηση ότι αλλάζεις για λίγο ή για πολύ».

Οι πολλές μικρές ζωές...

«Η φιλοσοφία μου ότι ο άνθρωπος πρέπει να χωρίζει τη ζωή του σε πολλές μικρές ζωές, και να ζει κάθε μια απ’ αυτές σαν να είναι η πρώτη του και η τελευταία του στιγμή, βρίσκει σ’ αυτό το βιβλίο την τέλεια εφαρμογή της».

Η αγωνία του συγγραφέα σήμερα

Καθόλου δεν με φοβίζει η προοπτική να «κατεβάζουν» ελεύθερα τα βιβλία μου

«Ακούγεται σήμερα ο λόγος του συγγραφέα πιο δυνατός από τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Οικονομικών για τους φόρους; Η κρατική βία και το κεφάλαιο γίνεται να υποχωρήσουν μπροστά στην ορμή της Τέχνης; Μπορεί να νικήσει η φαντασία την πραγματικότητα; Ή απλώς αφηγείσαι ένα παραμυθάκι για να απαλύνεις τον πόνο του ανθρώπου για λίγο; Εγώ προσπαθώ να ξυπνήσω μόνο, κοιμισμένες αλήθειες…»

Ελεύθερη διακίνηση της λογοτεχνίας μέσω διαδικτύου

«Καθόλου δεν με φοβίζει η προοπτική να «κατεβάζουν» ελεύθερα τα βιβλία μου, μακάρι να διάβαζαν το βιβλίο χιλιάδες άνθρωποι, αρκεί να το καταλάβαιναν και να κέρδιζαν κάτι απ’ αυτό. Γνώση, ελευθερία, ακόμα και λύτρωση. Σήμερα, εξάλλου, κανένας συγγραφέας στην Ελλάδα δεν μπορεί όχι να γίνει πλούσιος, αλλά ούτε να συντηρηθεί από τα βιβλία του. Πρέπει να δουλεύει σκληρά για να πληρώσει κι αυτός τους λογαριασμούς του. Και με την εφορία και με τη ΔΕΗ και με τη συνείδησή του!»

Το βιβλίο παρουσιάστηκε στο βιβλιοπωλείο «Ιανός», από τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο και τον συγγραφέα, Αναστάση Βιστωνίτη, με συντονιστή τον δημοσιογράφο, Βαγγέλη Παπακώστα. Η ηθοποιός Μάνια Παπαδημητρίου διάβασε αποσπάσματα, ενώ ο Δημήτρης Ψαριανός και η Ελεάννα Φινοκαλιώτη, ερμήνευσαν τραγούδια για το φεγγάρι και τους πλανήτες. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook