Ζωγραφίζοντας σε ένα κοιμητήριο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου

Κι όμως, το κοιμητήριο για τα θύματα βομβαρδισμού αποτελεί όαση στο Βερολίνο, καθώς είναι ιδανικός χώρος για διάβασμα, περισυλλογή, ποδήλατο, ακόμη και για πικ-νικ.

zwgrafizontas-se-ena-koimitirio-tou-b-pagkosmiou-polemou
SHARE THIS
0
SHARES

Αποφάσισε να ζωγραφίσει σε ένα κοιμητήριο, περιβαλλόμενη από μνήματα. Και δημιούργησε ένα ειδικό εργαστήρι μέσα στο νεκροταφείο του Κρόιτσμπεργκ στο κεντρικό Βερολίνο. Το κοιμητήριο δημιουργήθηκε για τα πολλά θύματα που άφησε πίσω του ένας από τους τελευταίους φονικούς βομβαρδισμούς του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Επισκέψιμο από ελάχιστους πια συγγενείς λόγω χρονικής απόστασης από το γεγονός, το νεκροταφείο αποτελεί «όαση» μέσα στην πόλη, καθώς είναι ιδανικός χώρος για διάβασμα, περισυλλογή, ποδήλατο, ακόμη και για πικ-νικ.

Και είναι τα έργα που γέννησε η παραμονή της Ανδρονίκης Χειλά - γιατί περί αυτής ο λόγος - της ζωγράφου που ζει τα τελευταία χρόνια στη Γερμανία στο εν λόγω κοιμητήριο που παρουσιάζονται στο Χώρο Τέχνης «ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ».  Η έκθεση εγκαινιάζεται την Τρίτη 5 Ιουνίου και ώρα 19.00.

«Ανάμεσα στους νεκρούς βλέπεις τη ζωή σε γόνιμες ώρες», εξηγεί η Χειλά την απόφασή της αυτή. Και συμπληρώνει μια παραδοξότητα, που μόνο τυχαία δεν στάθηκε στη ζωγραφική της: Στις περισσότερες από τις πλάκες αναφέρεται ως ημερομηνία θανάτου η ημέρα γέννησης της Χειλά. Το στοιχείο αυτό, το δίπολο ζωή – θάνατος, απασχόλησε την ελληνίδα ζωγράφο και ονόμασε συμβολικά την ενότητα αυτή «πΑΡΟΝ» όπου το π (ο άρρητος, ο υπερβατικός αριθμός) λειτουργεί ως η σταθερά, το σημείο στο οποίο επικρέμαται επισφαλής μια δυσδιάκριτη ισορροπία στο μεταίχμιο δύο κόσμων.

Μέσα από μια βίαιη εξπρεσιονιστική γραφή, με αλλεπάλληλες χρωματικές επεμβάσεις στην επιφάνεια των έργων, η Χειλά ορίζει ένα ζωγραφικό σύμπαν, στο οποίο οι διαβαθμίσεις της συνειδητότητας χάνονται. Στην αθηναϊκή της κάθοδο επιχειρεί να κοινωνήσει μία ενότητα έργων – λάδια σε λινό και σχέδια - που γεννιέται μέσα από την καταβύθιση στην ανθρώπινη μορφή και στην αύρα που υποβάλλει. Οι μοναχικές φιγούρες μεταμορφώνονται διαρκώς, εξελίσσονται και διεκδικούν την ένταξή τους στο χώρο-τοπίο. Σαν προσωπογραφίες ψυχικών διαθέσεων, τα έργα της δημιουργού πασχίζουν να βγουν από αντιφατικά και συμπληρωματικά δίπολα, ανάμεσα στη σκιά και το φως, το γήρας και τη νεότητα.

«πΑΡΟΝ», λάδι σε μουσαμά
«πΑΡΟΝ», λάδι σε μουσαμά

Λίγα λόγια για την Ανδρονίκη Χειλά

Γεννημένη στον Πειραιά, η Ανδρονίκη Χειλά σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας (2001-2006). Μέλος του Καλλιτεχνικού Οργανισμού Metallwerkstatt Tacheles, είναι συνδημιουργός του MetalWorkshop Tacheles (Lilienkulturgarten, Βερολίνο) από τον Ιούνιο του 2013. Έργα της υπάρχουν σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές.

Την έκθεση επιμελείται ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς.

Info:

«ΣΤΟart Κοραή» (εντός Στοάς), σταθμός μετρό “Πανεπιστήμιο”

Διάρκεια 5 – 28 Ιουνίου 2018

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή 10:00-20:00.

(Στην κεντρική φωτογραφία: «Η πίστη ξεπερνά τη συνείδηση», λάδι σε μουσαμά)

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook