Digital Media Awards: Βραβείο για το GRReporter

Η Μαρία Σ. Τοπάλοβα Διευθύντρια του GRReporter μιλάει στο TheTOC.gr για το βραβείο Best Vertical/Thematic Sites (Bronze) που κέρδισε. Εκτιμά ότι το μέλλον ανήκει στα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης.

digital-media-awards-brabeio-gia-to-grreporter
|
SHARE THIS
0
SHARES

Πείτε μας δύο λόγια για εσάς, για το προϊόν σας;

Η Βουλγαρία και η Ελλάδα είναι δύο γειτονικές χώρες οι οποίες ιστορικά πάντα πολεμούσαν – από την αρχαιότητα, τον Μεσαίωνα, ακόμη και κατά τους τρεις παγκοσμίους πολέμους του 20ού αιώνα – τον Πρώτο, το Δεύτερο και τον Ψυχρό Πόλεμο, πάντα βρίσκονταν σε δύο αντίθετες πλευρές. Και παρ’ όλο που τον 21ο αιώνα οι δύο χώρες είναι εταίροι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ, δεν γνωρίζουν καλά η μία την άλλη και μεταξύ τους έχουν δημιουργηθεί πολλά στερεότυπα και προκαταλήψεις. Εδώ ακριβώς είναι ο ρόλος του GRReporter.info – ενός ειδησεογραφικού πόρταλ με ειδήσεις από την Ελλάδα στα βουλγαρικά και τα αγγλικά, και από τη Βουλγαρία στα ελληνικά, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στους αναγνώστες του να «δουν» τις δύο χώρες χωρίς κλισέ και προκαταλήψεις. Η Βουλγαρία και η Ελλάδα έχουν πολλά παρόμοια προβλήματα – για παράδειγμα η οικονομική κρίση, η εμπορία ανθρώπων, το οργανωμένο έγκλημα, η ποδοσφαιρική μαφία, η ελευθερία του λόγου – και οι δύο χώρες βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις στις παγκόσμιες κατατάξεις όσον αφορά τους δείκτες αυτούς. Τα παρόμοια προβλήματα προϋποθέτουν και παρόμοιες λύσεις, και εμείς προσπαθούμε να είμαστε μια πλατφόρμα όπου όλα αυτά μπορούν να συζητηθούν.

Εξηγήστε μας, τι ακριβώς είναι αυτό το βραβείο;

Το GRReporter.info πήρε χάλκινο βραβείο στην κατηγορία καλύτερης θεματικής ιστοσελίδας. Για μας είναι η πρώτη διάκριση στην Ελλάδα (έχουμε πλέον δύο βραβεία από την Bulgarian Web Association το 2012 καλύτερης περιφερειακής ιστοσελίδας και το 2013 καλύτερου βουλγαρικού ΜΜΕ στο εξωτερικό). Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους διοργανωτές του διαγωνισμού που μας έδωσαν τη δυνατότητα να λάβουμε μέρος στον έγκριτο αυτό διαγωνισμό, καθώς και την Κριτική Επιτροπή που μας τίμησε μαζί με τόσα μεγάλα και έγκυρα ΜΜΕ. Εγώ εκ μέρους μου θα μπορούσα να τους διαβεβαιώσω ότι θα συνεχίσουμε να διατηρούμε τα υψηλά επαγγελματικά πρότυπα τόσο στο ελληνικό, όσο και στο βουλγαρικό ΜΜΕ περιβάλλον. Θα ήθελα να ευχαριστήσω και το TheTOC.gr για την πρόσκληση να μας παρουσιάσει στο κοινό του και με τη σειρά μου να προσκαλέσω την κα Έλλη Στάη σύντομα να να την φιλοξενήσουμε στην ιστοσελίδα μας και να δώσει μια συνέντευξη για τους αναγνώστες του GRReporter.info.

Σε ποιο επίπεδο θεωρείτε ότι βρισκόμαστε στην Ελλάδα όσον αφορά στα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης;

Μια πρόσφατη έρευνα σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η οποία δημοσιεύθηκε στο wearesocial.net έδειξε πως παρ’ όλο που στην Ελλάδα υπάρχει 100% κάλυψη με ευρυζωνικά δίκτυα υψηλών ταχυτήτων, μόλις το 2% των χρηστών έχει συνδεθεί. Το ποσοστό αυτό αναπόφευκτα θα αυξάνεται, πράγμα που σημαίνει πως η αγορά των ψηφιακών μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα θα επεκτείνεται, τα μέσα αυτά θα διευρύνουν το κοινό και την επιρροή τους. Από την άλλη, προς τα ψηφιακά μέσα συνεχώς θα μετακινείται κοινό και από τα παραδοσιακά μίντια στην Ελλάδα. Ας πάρουμε για παράδειγμα τους τηλεοπτικούς σταθμούς – δεν είναι λογικό σε μια τόσο περιορισμένη διαφημιστική αγορά, όπως η ελληνική, να υπάρχουν 5 εμπορικά κανάλια με την ίδια δραστηριότητα και προγραμματικό μοντέλο. Εννοώ τους σταθμούς Alpha, Ant1, Mega, Star και Σκαι. Τα συγκεκριμένα κανάλια έχουν μπροστά τους δύο δρόμους – είτε να ενοποιηθούν σε ένα ισχυρό, επαγγελματικό μέσο ενημέρωσης, είτε να περιθωριοποιηθούν. Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην αγορά των εφημερίδων, όπου το δίλημμα επίσης είναι ενοποίηση ή περιθωριοποίηση. Εκτός όλων των άλλων, αυτό επιβάλλεται και λόγω της οικονομικής κρίσης. Τα παραδοσιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης στην Ελλάδα είναι πάρα πολλά και το μερίδιο της αγοράς τους βαθμιαία θα συρρικνώνεται προς όφελος των ψηφιακών.

Πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το πεδίο στα ψηφιακά ΜΜΕ (digital media), τόσο στη χώρα μας όσο και σε διεθνές επίπεδο;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το μέλλον ανήκει στα ψηφιακά ΜΜΕ, που είναι μικρότερα, πιο ευέλικτα και προσαρμόσιμα ως οργάνωση σε σχέση με τα παραδοσιακά. Το Διαδίκτυο επιβλήθηκε ως ένα περιβάλλον διάδοσης πληροφοριών, ταυτόχρονα όμως έβαλε τα μίντια σε έναν συνεχή παγκόσμιο ανταγωνισμό που δεν γνωρίζει εθνικούς ή γλωσσικούς περιορισμούς. Ο ανταγωνισμός αυτός άλλαξε τα χαρακτηριστικά του δημοσιογραφικού επαγγέλματος – σήμερα ένας δημοσιογράφος εκτός του ότι πρέπει να έχει γνώσεις σε πολλούς και διάφορους τομείς (οικονομία, αθλητισμό, δικαιοσύνη κτλ.), να κατέχει τουλάχιστον 2-3 ξένες γλώσσες, αλλά πρέπει να είναι και καλός φωτογράφος και εικονολήπτης. Ταυτόχρονα τα ψηφιακά ΜΜΕ ακόμη ψάχνουν το δικό τους επιχειρηματικό μοντέλο, που πιθανότατα θα διαμορφωθεί ως ένας συνδυασμός πληρωμένου περιεχομένου, διαφήμισης, δωρεών, ηλεκτρονικού εμπορίου, χορηγίας. Ο κυβερνοχώρος αυτή τη στιγμή είναι τόσο δυναμικός και ευκίνητος, ώστε δεν υπάρχει μεγαλύτερη πρόκληση από το να επιβάλεις ένα νέο brand μέσων σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Εκτιμάτε ότι το ελληνικό κοινό είναι προσαρμοσμένο πλέον στα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης και επιπλέον τι είναι αυτό που ζητά από τα digital media;

Η εντύπωσή μου είναι ότι οι νέοι Έλληνες – 30 ετών και κάτω – έχουν βαρεθεί τα παραδοσιακά ΜΜΕ και σε πολλές περιπτώσεις δικαιολογημένα. Προτιμούν έναν πιο άτυπο τρόπο ενημέρωσης, χωρίς την διδακτικότητα με την οποία παρουσιάζονται για παράδειγμα οι ειδήσεις στην τηλεόραση. Οι νέοι έχουν αίσθηση του χιούμορ και δική τους στάση και πρέπει να ακουστούν, για να γίνουν μέρος του κοινωνικού διαλόγου, και αυτή είναι μια μεγάλη «νησίδα αγοράς» για τα ψηφιακά μέσα ενημέρωσης. Να προσελκύσουν τους νέους και να τους κάνουν ενεργούς συμμέτοχους στο περιβάλλον των ΜΜΕ – είτε μέσω των κοινωνικών δικτύων, είτε μέσω του λεγόμενου citizens journalism, είτε μέσω κάποιας άλλης μορφής.

Κάντε μία εκτίμηση για το προσεχές μέλλον, ας πούμε την επόμενη διετία - όσον αφορά στα digital media; 

Για τους λόγους που ανέφερα πιο πάνω θεωρώ ότι τα ψηφιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης στην Ελλάδα θα αναπτύσσονται ανοδικά τα επόμενα χρόνια. Θα καθιερώνεται η επιρροή καινούργιων μέσων, που ξεκίνησαν ως on-line εκδόσεις όπως το TheTOC.gr, από την μία, και από την άλλη τα παραδοσιακά ΜΜΕ θα βασίζονται όλο και περισσότερο στις on-line εκδόσεις τους για λογαριασμό της έντυπης ή της αιθερικής μορφής τους. Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και η Ελλάδα δεν μπορεί να μην αποτελεί μέρος του. Βέβαια, λόγω του παγκόσμιου ανταγωνισμού ευκαιρία να επιβληθούν θα έχουν μόνο εκείνα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που δημιουργούν δικό τους περιεχόμενο και διατηρούν υψηλά επαγγελματικά πρότυπα. Κατά τη γνώμη μου είναι αναπόφευκτο τα επόμενα χρόνια στην ελληνική ψηφιακή αγορά να μπει ένας μεγάλος διεθνής παίκτης ΜΜΕ είτε με την απόκτηση κάποιου από τα υπάρχοντα μέσα ενημέρωσης, είτε με την δημιουργία ενός εντελώς καινούργιου ΜΜΕ. Πράγμα που δυστυχώς δεν συνέβη ούτε στον κλάδο των εφημερίδων, ούτε στον κλάδο της τηλεόρασης, και για το λόγο αυτό οι τελευταίοι έμειναν σε πολύ περιφερειακό επίπεδο με πολύ περιορισμένη τοπική επιρροή. Τα ελληνικά ψηφιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν την ευκαιρία να φτάσουν πολύ πιο μακριά.

 

 

 

 

 

 

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook