Ψυχοπαίδης: Πως... συνάντησα τον λόρδο Βύρωνα, έναν άνθρωπο με πάθος

Ο σημαντικός ΄Ελληνας εικαστικός μιλά στο TheTOC για τη νέα του έκθεση με θέμα τον λόρδο Βύρωνα, για την «επαναστατική» τέχνη και τα μεγάλα ελλείμματα του σήμερα

|
SHARE THIS

Με αφορμή την έκθεση έργων του «Βύρων στην Κεφαλλονιά» που φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη (κεντρικό κτήριο) ο Γιάννης Ψυχοπαίδης στο TOC.TV μίλησε, μεταξύ άλλων, για:

Το πως «συνάντησε» τον λόρδο Βύρωνα

  «Είχαμε την τύχη και χωρίς καμία ... σκηνοθεσία να παραθερίζουμε στην Κεφαλλονιά κάθε Αύγουστο και να είμαστε μεσοτοιχία με το σπίτι που ζούσε ο Βύρωνας στην Κεφαλλονιά περί τους 4 – 5 μήνες το 1823, μήνες πολύ δημιουργικοί γι' αυτόν και για τους γύρω του, μήνες προετοιμασίας θα έλεγα προκειμένου να ακολουθήσει η κάθοδος στο Μεσολόγγι και μετά η θυσία του».

Τι παρουσιάζεται στην έκθεση

  «Παρουσιάζονται 45 ακουαρέλλες με την ίδια διάσταση όλες, σαν να είναι μια ημερολογιακή καταγραφή των Αύγουστων μέσα σε 15 χρόνια. Γιατί αυτή η σειρά με τις ακουαρέλλες κατά κάποιο τρόπο γεννιέται και ολοκληρώνεται κάθε Αύγουστο και ξαναβρίσκεται τον επόμενο χρόνο, πάλι στις αρχές Αυγούστου. Με τα χρόνια φάνηκε η διάσταση και η σημασία τους. Η έκθεση αποτελείται από έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και χαρακτικής».

Υποδύομαι κάθε Αύγουστο τον υπαιθριστή ζωγράφο του 19ου αιώνα

«Περίπου κάθε Αύγουστο υποδύομαι τον υπαιθριστή ζωγράφο του 19ου αιώνα, ο οποίος στέκεται στη φύση με το καβαλέτο του. Υπάρχει αυτό το οπτικό πεδίο που είναι στα πόδια μας και είναι ένας μεγάλο ελαιώνας, ένας κάμπος μεγάλος που οδηγεί στη θάλασσα»

Ο παρεξηγημένος λόρδος Βύρων

   «Το ρομαντικό, ουτοπικό στοιχείο που είχε ο Βύρωνας ήταν και ένα από τα πιο ενδιαφέροντα της προσωπικότητάς του: ήταν πραγματιστής και ρομαντικός μαζί. ΄Ηταν παρεξηγημένος έτσι κι αλλιώς από τα συμβατικά ήθη της εποχής του. Κι ήταν κι ένας άνθρωπος που είχε συγκρουστεί με την κοινωνική του τάξη, η οποία κοινωνική τάξη δεν του συγχώρεσε τις ιδέες του ποτέ. Ο Βύρωνας μιλάει για κατά της θανατικής ποινής πολύ νωρίς, υποστηρίζει το εργατικό δίκαιο, είναι  άνθρωπος "αγκαζαρισμένος" στις ιδέες της δικαιοσύνης και της ελευθερίας. Απέκτησε περιουσία που την παραχωρούσε στις ιδέες του και στον επαναστατικό, ελληνικό αγώνα. ΄Εζησε με πάθος τα πάντα: από τους μεγάλους έρωτες έως τα επαναστατικά κινήματα. ΄Ηταν μια προσωπικότητα πολύ περισσότερο ενδιαφέρουσα απ' ότι την παρουσιάζουν τα συμβατικά βιβλία της ιστορίας. Δεν δίστασε σε κανένα εμπόδιο και διαφύλαξε τη χάρη και μια αθωότητα παρ' ότι ήταν πραγματιστής».

Τέχνη και πολιτική

 «Αυτό που αναζητά η τέχνη είναι η σκοτεινή πλευρά του φεγγαριού, κι αυτή είναι η επαναστατική της ελευθερία»

Η "πυκνή" δεκαετία του '60

«Συλλογικότητα η πολύτιμη παρακαταθήκη που έχουμε φυλάξει».

Το μεγάλο έλλειμα σήμερα

  «Το μεγάλο έλλειμμα σήμερα είναι η έννοια της ιστορικότητας και της συνέχειας. Είναι το πολύτιμο ζητούμενο. Φυσικά είμαστε απογοητευμένοι από την περιρέουσα κατάσταση αλλά δεν το βάζουμε κάτω. Θα πρέπει να διαφυλάξουμε αυτό που λέμε αξιοπρέπεια, ανθρωπιά και ανθρωπισμός με ένα τρόπο που είναι μαχόμενος μέσα από μια πολεμική. Βάλλόμαστε απ' όλες τις πλευρές και κυρίως βάλλεται η ανθρωπιστική μας συνείδηση. Αν δεν το στηρίξουμε αυτό, αυτό θα σημαίνει απόλυτη καταστροφή ανθρώπων και ιδεών μαζί».

Info:

Γιάννης Ψυχοπαίδης

Ο Βύρων στην Κεφαλλονιά

Μουσείο Μπενάκη - Κεντρικό κτήριο (Κουμπάρη)

'Εως τις 26 Οκτωβρίου

www.benaki.gr

comments powered by Disqus

TOC Studio

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook