Από τα αυτόματα συστήματα στον δρόμο στα οχήματα χωρίς οδηγό- Πραγματικότητα ή επιστημονική φαντασία;

Από τα αυτόματα συστήματα στον δρόμο στα οχήματα χωρίς οδηγό- Πραγματικότητα ή επιστημονική φαντασία;

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM

Με το βλέμμα προσηλωμένο στο κινητό τηλέφωνο, πεζός πλησιάζει τη διάβαση χωρίς να σηκώσει τα μάτια για να δει το φανάρι. Την τελευταία στιγμή, το μήνυμα "κλείσε το κινητό σου, βρίσκεσαι σε διάβαση" ξεπηδά στην οθόνη και τον υποχρεώνει να απομακρυνθεί για λίγη ώρα από τη συσκευή, μέχρι να διασχίσει με ασφάλεια το δρόμο. Αντί γι' αυτό το μήνυμα που στέλνουν ειδικές συσκευές τοποθετημένες στη διάβαση, σε περιοχή της Ολλανδίας, τον ίδιο ρόλο έχει αναλάβει η φωτεινή σήμανση που έχει τοποθετηθεί στο έδαφος, λίγο πριν από τη διάβαση στην οδό Μητροπόλεως με Καρόλου Ντηλ, στη Θεσσαλονίκη. Σκοπός της και πάλι είναι να προσελκύσει την προσοχή του πεζού που περπατάει με σκυμμένο το κεφάλι πάνω από το κινητό, ώστε να τον προειδοποιήσει για τη διάβαση και αν μπορεί να περάσει ή όχι.

Σε αυτή τη λογική, εκείνη της χρήσης ηλεκτρονικών συστημάτων στο οδικό δίκτυο για την εξυπηρέτηση πεζών και οδηγών, στην πόλη Χέλμοντ της Ολλανδίας, όλα τα οχήματα είναι εξοπλισμένα με ειδικές συσκευές και λογισμικό που λαμβάνουν ενημέρωση για ενδεχόμενο έκτακτο περιστατικό, ατύχημα ή μποτιλιάρισμα σε κάποιο σημείο του αυτοκινητόδρομου. Με αυτό τον τρόπο, ο οδηγός μπορεί να αλλάξει διαδρομή, αποφεύγοντας την ταλαιπωρία και συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.

Όλο και περισσότερα αυτόματα συστήματα στους δρόμους

"Υπάρχουν πάρα πολλά συστήματα τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν, από τα έξυπνα φανάρια και τα έξυπνα πεζοδρόμια μέχρι τα συστήματα αυτόνομης αυτοκίνησης, χωρίς οδηγό, που υπόσχονται να μην περνάει κανείς με κόκκινο, αφού τα φανάρια θα επικοινωνούν με το αυτοκίνητο και εκείνο θα φρενάρει την κατάλληλη στιγμή. Για να εφαρμοστούν τα παραπάνω, προϋπόθεση είναι η εγκατάσταση αισθητήρων παντού, στο οδικό δίκτυο και bluetooth εξαρτημάτων στα φανάρια και στις πινακίδες. Αυτές, μάλιστα, θα σταματήσουν κάποια στιγμή να υπάρχουν αφού τα μηνύματα που απεικονίζουν θα εμφανίζονται στο ταμπλό του αυτοκινήτου", αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτής προϊστάμενος της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Υποστήριξης Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Κώστας Μιχαηλίδης.

Σύμφωνα με τον κ. Μιχαηλίδη, ήδη υπάρχουν στις ΗΠΑ συστήματα αυτόνομης αυτοκίνησης, οχήματα Tesla κυκλοφορούν χωρίς οδηγό, ενώ θεωρητικά τα επόμενα είκοσι με τριάντα χρόνια αναμένεται να τεθεί υπό αμφισβήτηση ακόμη και η ίδια η ιδιοκτησία ενός αυτοκινήτου. Ο ίδιος εξηγεί ότι αφού θα έχει προχωρήσει η εγκατάσταση στο οδικό δίκτυο τεχνολογιών διασύνδεσης με το όχημα, θα προσφέρονται ελκυστικές δυνατότητες χρήσης αυτοκινήτων με διάφορους τρόπους μίσθωσης, ισοδύναμο κόστος και κίνητρα για την ασφάλεια των οδηγών και των πεζών αλλά και τη μείωση της επιβάρυνσης στο περιβάλλον.

"Το κόστος του συνολικού εγχειρήματος είναι, βέβαια, πολύ μεγάλο και αφορά όλο το σύστημα αναβάθμισης των υποδομών. Σε κάθε περίπτωση, είναι εφικτό μαζί με τις συντηρήσεις του οδικού δικτύου να γίνεται και η εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων ενώ θα επωφεληθούν όσοι επιχειρηματικοί όμιλοι σήμερα κάνουν έρευνα για την αυτόνομη αυτοκίνηση", προσθέτει.

"Η αυτόνομη κίνηση δεν είναι επιστημονική φαντασία"

"Η αυτόνομη αυτοκίνηση δεν είναι επιστημονική φαντασία. Είναι εφικτό να εφαρμοστεί αλλά χρειάζεται επένδυση στις υποδομές", σημειώνει, από την πλευρά του, ο Χρήστος Παπαδόπουλος, αναπληρωτής προϊστάμενος τμήματος στη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο κ. Παπαδόπουλος εκτιμά ότι η αυτόνομη αυτοκίνηση μπορεί να εφαρμοστεί σε ένα ορατό μέλλον σε αυτοκινητόδρομους, καθώς εκεί είναι πιο εύκολο να εγκατασταθεί η απαιτούμενη υποδομή. Από εκεί και πέρα, για πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη με στενούς δρόμους, πολλά οχήματα, προβλήματα στα μέσα μαζικής μεταφοράς, διερευνώνται λύσεις που θα μπορέσουν να ανακουφίσουν την κυκλοφορία. Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου "C-mobile", στο οποίο μετέχει η Περιφέρεια, διερευνώνται πιθανές παρεμβάσεις ή υπηρεσίες που θα μπορούσαν να προσφέρονται ώστε να εφαρμοστούν στο αστικό περιβάλλον και να βελτιώσουν την κατάσταση.

Ήδη, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ), η Περιφέρεια συμμετείχε σε έργα πιλοτικής εφαρμογής συνεργατικών συστημάτων ευφυών μεταφορών. Ένα τέτοιο σύστημα ήταν τα έξυπνα φανάρια που δημιουργούν "πράσινο κύμα" για τους οδηγούς ταξί, μεταδίδοντας στο αυτοκίνητό τους οδηγίες για τυχόν μποτιλιάρισμα ή για τον χρόνο μέσα στον οποίο θα ανάψει κόκκινο, ώστε να προσαρμόσουν την ταχύτητα με την οποία κινούνται.

"Μια τέτοια δυνατότητα σε έναν πολύ μποτιλιαρισμένο δρόμο δεν ξέρω αν μπορεί να έχει νόημα. Περισσότερο χρήσιμη θα μπορούσε να είναι η λειτουργία ηλεκτρονικών πινακίδων πληροφόρησης των οδηγών για έκτακτα συμβάντα, ανάλογη με την εφαρμογή που λειτούργησε στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης για κάποια χρόνια, ωστόσο διακόπηκε λόγω έλλειψης χρηματοδότησης", υπογραμμίζει ο κ. Παπαδόπουλος.

Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ

ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ 26 Μαρ 2020 | 14:58

Μητέρα έκλεισε το 7χρονο παιδί της στο πορτ μπαγκάζ για να γλιτώσει το πρόστιμο από την απαγόρευση κυκλοφορίας

Στο αυτοκίνητο επέβαιναν ήδη δύο ενήλικες και ένα ακόμη παιδί. Η γυναίκα συνελήφθη.

ΓΙΑ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΕΙΤΕ 18 Μαρ 2020 | 15:12

Κορονοϊός: Αυτά πρέπει να κάνετε πριν μπείτε στο αυτοκίνητό σας

Τι γίνεται αν επιβάλλεται η μετακίνηση με το αυτοκίνητο;

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΑΥΛΟΣ ΜΥΛΩΝΑΣ 18 Μαρ 2020 | 09:16

Οδήγηση στην εποχή του κορονοϊού: Κίνδυνος από το στρες, να είμαστε προσεκτικοί

Μεγάλη είναι και η ευθύνη μας για την πρόληψη των τροχαίων συμβάντων - Μην τρέχετε σε άδειους δρόμους.

31 Μαρ 2020 | 16:49

Τα 6 μοντέλα της Peugeot που κατέκτησαν το Car Of The Year

H γαλλική εταιρεία έχει την τιμητική της στον καταξιωμένο θεσμό Car Of The Year έχοντας κατακτήσει τον τίτλο έξι φορές με τα 208, 3008, 308, 307, 405 και 504.

«THE POWER OF CHOICE» 31 Μαρ 2020 | 16:30

H BMW επενδύει στο υδρογόνο σε συνεργασία με την Toyota

Η BMW ανακοίνωσε τη διεύρυνση της συνεργασίας της με την Toyota στον τομέα της υδρογονοκίνησης δίνοντας ταυτόχρονα στη δημοσιότητα τις πρώτες πληροφορίες της μονάδας κίνησης του BMW i Hydrogen Next.

ΛΟΓΩ ΤΩΝ ΕΞΕΛΙΞΕΩΝ ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ 31 Μαρ 2020 | 11:12

Ο κορονοϊός ακύρωσε και τη Διεθνή Εκθεση Αυτοκινήτου στο Παρίσι

Η Διεθνής Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού είχε προγραμματισθεί να διεξαχθεί από την 1-11 Οκτωβρίου.

ΤΙ ΛΕΕΙ Ο CEO ΤΗΣ PEUGEOT 30 Μαρ 2020 | 15:45

Το Peugeot 208 GTI παραμένει ζωντανό – αλλά μόνο ως ηλεκτρικό

Ο CEO της Peugeot ξεκαθάρισε ότι το θρυλικό λογότυπο "GTI" παραμένει σημαντικό για τη γαλλική εταιρεία.

ΕΧΕΙ ΤΟ ΥΠΟΚΟΡΙΣΤΙΚΟ «LA PRINCIPESSA» 30 Μαρ 2020 | 15:45

Abarth 1000 Bialbero Record – η Ιταλίδα πριγκίπισσα των ρεκόρ

Ο Aυστριακός Carlo Abarth ασχολήθηκε από νωρίς με τους αγώνες, αρχίζοντας την σταδιοδρομία του ως οδηγός δικύκλων.

ΟΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΣΤΕΙΛΕΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ 30 Μαρ 2020 | 15:45

Πως ο νέος κορονοϊός έχει επηρεάσει την παραγωγή αυτοκινήτων στην Ευρώπη

Όλο και περισσότεροι κατασκευαστές λαμβάνουν έκτακτα μέτρα προστασίας αλλά και αναστολής των λειτουργιών των μονάδων.

ΕΠΙΣΗΜΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 23 Μαρ 2020 | 12:19

Η Kosmocar δίπλα στην Πολιτεία για την αντιμετώπιση της κρίσης - Προσφέρει οχήματα

"Παραχωρούμε στην Πολιτεία ένα ολοκαίνουργιο, άρτια εξοπλισμένο ασθενοφόρο Volkswagen Crafter, για την αντιμετώπιση των αναγκών των υπηρεσιών υγείας".

ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΚΟΡΟΝΟΙΟΥ 16 Μαρ 2020 | 14:22

Ferrari: Λουκέτο σε Modena και Maranello

Η Ferrari δήλωσε πως τα εργοστάσιά της σε Modena και Maranello θα παραμείνουν κλειστά έως και τις 27 Μαρτίου

16 Μαρ 2020 | 14:22

GP Αυστραλίας: Κανείς δεν ήθελε να πάρει την ευθύνη

Η Formula 1 έζησε το μεγαλύτερο επικοινωνιακό (και μη) φιάσκο της ιστορίας της, μετά το Grand Prix ΗΠΑ του 2005.

ΤΡΙΤΟΣ ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ WRC 16 Μαρ 2020 | 14:21

Ράλλυ Μεξικού: Πρώτη νίκη Ogier με την Toyota

Ο Sebastien Ogier κατέκτησε τη νίκη στο Ράλλυ Μεξικού, το οποίο ολοκληρώθηκε πρόωρα έπειτα από απόφαση της Οργανωτικής Επιτροπής του αγώνα.