Ηταν το 1974. Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία προσέφερε ακόμα αυτοκίνητα που έμοιαζαν με ζωγραφιές παιδιών, δηλαδή κουτιά με τέσσερις ρόδες.
Τότε εμφανίστηκε ένα μοντέλο που σάρωσε όλα τα βραβεία της χρονιάς. Κέρδισε το ‘αυτοκίνητο της χρονιάς’, το ‘βραβεία ασφάλειας’ και το ‘Βραβείο σχεδιασμού’. Επίσης ‘κέρδισε’ εκατομμύρια πωλήσεις.
Λογικό να είναι ένα Citroen καθώς η εταιρία είχε ήδη ξεπεράσει το εμπόδιο του κυβικού σχεδιασμού δεκαετίες νωρίτερα με την ‘Θεά’, την DS, το αγαπημένο αυτοκίνητο του στρατηγού Ντε Γκωλ που έμελλε να δανείσει το αεροδυναμικό σχήμα του και σε άλλα μοντέλα της Γαλλικής εταιρίας και της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας
Το CX, το θαύμα του 1974, ήταν λίγο πιο προσιτό, αναλογικά, με την DS. Ήταν το όχημα που προσέφερε την αεροδυναμική σε περισσότερους οδηγούς. Δεν ήταν όμως μόνο η αεροδυναμική αλλά και η παροιμιώδης άνεση. Η CX έφερε το τούρμπο, την επόμενη γενιά υδροπνευματικής ανάρτησης αλλά και εντυπωσιακό σχεδιασμό στο εσωτερικό.
Ολα αυτά τα χαρίσματα αναγνωρίστηκαν από το κοινό το οποίο αντάμειψε τον κατασκευαστή με 1.2 εκατομμύρια πωλήσεις μέχρι το 1991 οπότε και η γραμμή παραγωγής έκλεισε.
Σχεδιασμένη από τον Ρόμπερτ Οπρόν, η CX ήταν ένα τετράθυρο πολυτελές όχημα δύο όγκων με μήκος 4.63 μέτρα (που κάλλιστα θα μπορούσε να θεωρηθεί ο πρόγονος των σημερινών μεγάλων πολυτελών κουπέ με τέσσερις πόρτες. Ηταν το πρώτο μοντέλο της εταιρίας που προσφερόταν και με κινητήρα πετρελαίου κάτι που συνέβαλε σημαντικά στις πωλήσεις της με την πετρελαϊκή κρίση να έχει ξεσπάσει το 1973.
Τα επόμενα χρόνια, η εταιρία εξέλιξε περισσότερο την CX με το μοντέλο station wagon το 1975, το 2400GTI το 1977, την έκδοση με επιμηκυμένο σασί (+28 εκατοστα) το 1978 και την τοποθέτηση ABS το 1985!
UPDATE: H Citroen επαναφέρει το logo CX στο concept CXperience