Follow us

Διόδια στην Αθήνα ζητούν οι εισαγωγείς αυτοκινήτων για τη μείωση των ρύπων

Με ανακοίνωσή του ο ΣΕΑΑ προτρέπει την πολιτεία να λάβει επιπλέον μέτρα για τη μείωση της ρύπανσης στα αστικά κέντρα

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Διόδια στην Αθήνα ζητούν οι εισαγωγείς αυτοκινήτων για τη μείωση των ρύπων

Με μία κίνηση που ξαναφέρνει στην επιφάνεια ένα πολύ καυτό ζήτημα για τους οδηγούς, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων, εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία προτρέπει την πολιτική ηγεσία, να ασχοληθεί με το θέμα των ρύπων από αυτοκίνητα στις πόλεις. Ο ΣΕΑΑ προτείνει την υιοθέτηση διοδίων που θα αποτρέπουν τους οδηγούς να εισέρχονται στο κέντρο.

Φέρνει μάλιστα ως παράδειγμα άλλες χώρες που έχουν θεσπίσει αντίστοιχα μέτρα με θετικό αντίκτυπο και αναφέρει ότι το μέτρο του δακτυλίου που εφαρμόζεται στην Αθήνα, δεν φέρνει πλέον τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Είναι αλήθεια ότι εδώ και μερικά χρόνια, το downsizing στους κινητήρες και η επιλογή μικρών μοντέλων από τους Έλληνες αγοραστές, επιτρέπουν σχεδόν στο σύνολο των αυτοκινήτων που πωλούνται, να κυκλοφορούν ελεύθερα στον δακτύλιο, καθώς έχουν χαμηλούς ρύπους.

Ωστόσο, πρέπει να αναφέρουμε ότι η Αθήνα σε σχέση με άλλες πρωτεύουσες, δεν έχει την αποδοτικότητα των μέσων μαζικής μεταφοράς που θα έπρεπε, προκειμένου να αποκλείσει αυτοκίνητα από το κέντρο της πόλης ή να επιβάλλει ένα τσουχτερό αντίτιμο εισόδου.

Ειδικά λ.χ. για τους κατοίκους του κέντρου που εργάζονται στο επιχειρηματικό κέντρο πέριξ του Χαλανδρίου-Αμαρουσίου, μία τέτοια απόφαση θα επιβάρυνε σημαντικά τον οικονομικό προϋπολογισμό τους καθώς η συγκεκριμένη περιοχή, λανθασμένα, δεν εξυπηρετείται από το μετρό, παρά μόνο με πολυδαίδαλες λύσεις που θα προσέθεταν στις καθημερινές μετακινήσεις των εργαζομένων, πάνω από μία ώρα έξτρα μετακινήσεων και αλλαγών μέσων μεταφοράς.

Παρόλα αυτά, η αντίδραση της πολιτείας αναμένεται, με ενδιαφέρον.

Ακολουθει το επίσημο κείμενο του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων

Διόδια για Σύγχρονη τάση η ελεγχόμενη είσοδος στα αστικά κέντρα

Σε μία παγκόσμια προσπάθεια μείωσης των ατμοσφαιρικών ρύπων αλλά και αποσυμφόρησης των αστικών κέντρων από τα καθημερινά χιλιάδες διερχόμενα οχήματα, οι πόλεις καταφεύγουν όλο και περισσότερο, σε λύσεις όπως αυτή της ελεγχόμενης εισόδου στα κέντρα τους. Το 70-80% των Ευρωπαίων μένει στα αστικά κέντρα, με συνέπεια τη συμφόρηση των δρόμων τους από αυτοκίνητα και συνεπώς την επιβάρυνση της ατμόσφαιρας και άρα της υγείας από την κυκλοφορία και τα πολύωρα μποτιλιαρίσματα.

Η Σιγκαπούρη, υπήρξε πρωτοπόρος στην ελεγχόμενη είσοδο από το 1975, όταν ξεκίνησε ένα τέτοιο μέτρο, το οποίο εφαρμόστηκε έπειτα από ανοιχτό διάλογο με τους κατοίκους των αστικών κέντρων, όταν και οι ίδιοι αποφάσισαν πως χανόταν περισσότερος χρόνος και χρήμα από τις καθημερινές καθυστερήσεις στην κίνηση. Η κίνηση στους δρόμους μειώθηκε κατά -44% και 10 χρόνια αργότερα, παρόλη την αύξηση των κατοίκων, των αυτοκινήτων αλλά και του εργατικού δυναμικού στο κέντρο, η μείωση παρέμεινε σε αρκετά υψηλά επίπεδα -31%. (ICCT 2010, congestion charging challenges and opportunities)

Μία πόλη, σύγχρονο πρότυπο στο θέμα της ελεγχόμενης εισόδου, είναι και το Λονδίνο. Εφάρμοσε το λεγόμενο “congestion charging” το 2003 με σκοπό τη μείωση των κυκλοφορούντων οχημάτων στο κέντρο της πόλης καθώς και τη μείωση των επιπέδων αιωρούμενων σωματιδίων και CO2. Για την προσπάθεια μείωσης των ρύπων, θεσπίστηκε πριν λίγους μήνες επιπλέον επιβάρυνση που πρέπει να καταβάλει κάποιος εάν έχει όχημα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 5 και παλαιότερα στα πετρελαιοκίνητα- Euro 3 και παλαιότερα βενζινοκίνητα). Αποτέλεσμα αυτού οι ρύποι CO2 και PM10 μειώθηκαν κατά -12%. (http://www.epomm.eu /newsletter/v2/content/2015 /0415/doc /eupdate_en.pdf)

Το Μιλάνο, ξεκίνησε το 2008 το «Ecopass», ένα πάσο το οποίο είχε σαν σκοπό την καταπολέμηση της ρύπανσης και την αντικατάσταση παλαιών οχημάτων με αυτά νεότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Το πάσο αυτό μετονομάστηκε στη συνέχεια σε «Area C». Αυτή η ελεγχόμενη είσοδος είχε το εξής αποτέλεσμα: μείωση CO2 κατά -35% και PM10 κατά -18%. (http://www.epomm.eu/newsletter/v2/content/2015/0415/doc/eupdate_en.pdf)

Σταδιακά και άλλες χώρες /πόλεις «μπαίνουν στο παιχνίδι» της ελεγχόμενης εισόδου. Το 2019 το Όσλο θα εντάξει κάρτα εισόδου για τις μετακινήσεις στις ώρες αιχμής, αυξάνοντας παράλληλα τους ποδηλατοδρόμους και τις λωρίδες κίνησης των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Αρκετές έρευνες έχουν καταλήξει στο γεγονός, πως η ατμοσφαιρική ρύπανση σχετίζεται άμεσα με πρόωρους θανάτους, καρκίνο στους πνεύμονες, καρδιακά νοσήματα και διαβήτη, με τα παιδιά να βρίσκονται ανάμεσα στις πιο ευάλωτες ομάδες, που επηρεάζονται από αυτήν. Σε μελέτες που διεξήχθησαν, κατέληξαν πως υπήρξε σημαντική μείωση του διοξειδίου του αζώτου έως και -40% στο Παρίσι, μόνο από τη μείωση των οχημάτων στο κέντρο της πόλης για μία ημέρα. (Nieuwenhuijsen, M.J. & Khreis, H. (2016). Car free cities: Pathway to healthy urban living. Environment International, 94:251–262)

Τα επίπεδα αιωρούμενων σωματιδίων στα αστικά κέντρα της Ευρώπης, προέρχονται από την κίνηση οχημάτων και είναι κατά μέσο όρο 39% PM 10και 43% PM 2.5 στα σημεία με αυξημένη κίνηση. Αντίστοιχα, η συμμετοχή στη συγκέντρωση του διοξειδίου του αζώτου ξεπερνάει το 80%. (Nieuwenhuijsen, M.J. & Khreis, H. (2016). Car free cities: Pathway to healthy urban living. Environment International, 94:251–262)

Πρέπει επίσης να αναφερθεί ότι τα επίπεδα θορύβου, υπαίτια καρδιολογικών νοσημάτων, μειώθηκαν σημαντικά στις περιοχές που εφαρμόστηκε η ελεγχόμενη είσοδος οχημάτων,. Για παράδειγμα, στις Βρυξέλλες τα επίπεδα θορύβου μειώθηκαν κατά 10 decibel. (Nieuwenhuijsen, M.J. & Khreis, H. (2016). Car free cities: Pathway to healthy urban living. Environment International, 94:251–262)

Τέλος, θα πρέπει να γίνει αναφορά και στο φαινόμενο της αστικής θερμικής νησίδας, ένα φαινόμενο που γίνεται όλο και πιο έντονο στα αστικά κέντρα και που σίγουρα επιβαρύνεται από την αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων και τη θερμότητα που αυτά εκπέμπουν, ιδιαίτερα όταν παραμένουν στάσιμα στην κίνηση.

Καθώς το μέτρο του δακτυλίου, έχει πλέον περιορισμένα αποτελέσματα και ζητήματα συμφόρησης παρατηρούνται σε όλα τα αστικά κέντρα της χώρας, η πολιτεία οφείλει να λάβει μέτρα με σεβασμό στην υγεία των πολιτών, εφαρμόζοντας την ελεγχόμενη είσοδο. Η ημερήσια διέλευση οχημάτων στις πόλεις μπορεί να μειωθεί σημαντικά ενώ επιπρόσθετα, μπορεί να περιοριστεί αρκετά η διέλευση τροχοφόρων οχημάτων, παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, που είναι εξαιρετικά πιο επιβλαβή από τα νεότερα οχήματα.

Φωτο: Eurokinissi

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Στη Νέα Ερυθραία για μια από τις ομορφότερες αυλές των βορείων προαστίων

Το all-day στέκι με κοσμοπολίτικο αέρα και ανεμελιά έχει καταφέρει να ξεχωρίσει και συνεχίζει να το κάνει και το φθινόπωρο.

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΣΤΗΝ ΕΡΤ 31 Αυγ 2025 | 13:57

Βασιλίσσης Όλγας: Ειδικός εξηγεί γιατί δεν πρέπει να δοθεί στην κυκλοφορία - Δεν θα ανακουφίσει το κυκλοφοριακό της Αθήνας

"Η κυκλοφορία στη Βασιλίσσης Όλγας θα είναι κανονική, συνεχώς μποτιλιαρισμένη, με μηδενικό όφελος για τα οχήματα και μεγάλη ζημιά στους πεζούς" αναφέρει ο καθηγητής ΕΜΠ, Διευθυντής Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Πολιτικής, Γιώργος Γιάννης

30 Αυγ 2025 | 15:43

Το γκαράζ που κάνει την επιστροφή στο κέντρο της Αθήνας ομορφότερη

Η αντίθεση των υλικών -λευκό για όλο τον χώρο κυκλοφορίας και στάθμευσης, έντονο μαύρο μάρμαρο για το κέντρο- δημιουργεί μια εντυπωσιακή αίσθηση

ΔΗΜΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ 28 Αυγ 2025 | 06:42

"Μαζεύουν" οι συνεργάτες του Δούκα τις κατηγορίες κατά Μπακογιάννη για το υπόγειο πάρκινγκ της πλατείας Κοτζιά- Συγνώμη λάθος

Το θέμα του υπόγειου πάρκινγκ της πλατείας Κοτζιά που έφερε στο δημοτικό συμβούλιο ο δήμαρχος Αθηναίων άναψε φωτιές

ΣΕ ΣΟΒΑΡΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ 23 Αυγ 2025 | 14:12

Ηράκλειο: Σε εξαιρετικά σοβαρή κατάσταση οι δύο εγκαυματίες από τη φωτιά σε γήπεδο - Μεταφέρθηκαν στην Αθήνα [βίντεο]

Τόσο η 36χρονη γυναίκα που υπέστη εκτεταμένα εγκαύματα, όσο και ο 40χρονος που επίσης τραυματίστηκε σοβαρά, κρίθηκε αναγκαίο να μεταφερθούν από το ΠΑΓΝΗ με αεροδιακομιδή στο Θριάσιο.

23 Αυγ 2025 | 14:00

Όταν οι ακρίδες σκίασαν τον Αττικό ουρανό και ανάγκασαν τον δήμαρχο Πετράκη να τις επικηρύξει

Το καλοκαίρι του 1843, η Αθήνα είχε να αντιμετωπίσει, πέραν της λειψυδρίας, και ένα σμήνος απο...ακρίδες.

ΞΑΝΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ 20 Αυγ 2025 | 14:00

Λάρισα: Παρέα νεαρών χούλιγκαν "έσπασε" αυτοκίνητα για… πλάκα

Νεαροί έσπαγαν αυτοκίνητα για πλάκα στη Νέα Σμύρνη Λάρισας.

ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ 18 Αυγ 2025 | 20:48

Σοκαριστικό βίντεο: Γέφυρα στη Σικελία καταρρέει την ώρα που περνάνε από πάνω της αυτοκίνητα [βίντεο]

Το βίντεο δείχνει κομμάτια από την γέφυρα και χώμα να πέφτουν στο κενό.

16 Αυγ 2025 | 09:00

Τα καλύτερα εστιατόρια της πόλης που άνοιξαν μέσα στους πρώτους 7 μήνες του 2025

Από ταβερνοειδή και fusion σημεία μέχρι πρωτότυπα concepts και ηχηρά ανοίγματα, ένα πρώτο recap για τις νέες αθηναϊκές αφίξεις του τρέχοντος έτους.

15 Αυγ 2025 | 13:36

Θεσσαλονίκη: Με 93 λεπτά καθυστέρηση, λόγω τεχνικού προβλήματος, αναχώρησε η αμαξοστοιχία IC53 για την Αθήνα

Η αμαξοστοιχία άργησε να ξεκινήσει λόγω τεχνικού προβλήματος που παρουσιάστηκε στο τροχαίο υλικό.

15 Αυγ 2025 | 12:16
15 Αυγ 2025 | 09:00

Τι μένει αν ανασυνθέσεις τον Δεκαπενταύγουστο στην Αθήνα;

Τι απομένει και τι χρειάζεται για να ξαναφτιάξεις την πόλη ως εμπειρία ζωής και σύνδεσης, αλλά και ως ταξιδιωτικό προϊόν.

11 Αυγ 2025 | 09:00

Φύγαμε για βουτιές στο "κρυφό νησί της Αττικής"

Αν αναζητάτε μια παραλία κοντά στην Αθήνα με πεντακάθαρα νερά και ατμόσφαιρα ελληνικού νησιού, η Αλθέα είναι μία από τις καλύτερες επιλογές σας.

10 Αυγ 2025 | 09:00

Σερβίρει θέα και θάλασσα: Λένε πως αυτό είναι το πιο κλασάτο ουζερί της Αθήνας

Σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά σκηνικά της παραλιακής Αθήνας απολαμβάνουμε μία αυθεντική α λα γκρεκ εμπειρία.

08 Αυγ 2025 | 09:00

Η Αθήνα στη μαγεία του ολόγιομου φεγγαριού: Οι δωρεάν εκδηλώσεις για την αυγουστιάτικη πανσέληνο

Στις 9/8, το Υπουργείο Πολιτισμού διοργανώνει events με ελεύθερη είσοδο, σε μουσεία, μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους της περιφέρειας.

ΕΡΕΥΝΑ 06 Αυγ 2025 | 19:09

Φθιώτιδα: Νέο τροχαίο στα διόδια - Αναποφάσιστη οδηγός για το πού θα πλήρωνε τράκαρε με νταλίκα

Οι αστυνομικοί του Β' Τ.Τ. Αυτοκινητοδρόμων Φθιώτιδας ερευνούν τις ακριβείς συνθήκες του ατυχήματος.