Μπορεί να έχει περάσει πολύς καιρός από το κολοσσιαίο σκάνδαλο του 2015 με τα πειραγμένα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα του γκρουπ VW που άλλα έλεγαν και άλλα …εξέπεμπαν, αλλά τα απόνερά του συνεχίζουν να επηρεάζουν τον μελλοντικό σχεδιασμό στην αγορά.
Οι επιπτώσεις ήταν πολύπλευρες και το αποτέλεσμα είναι ότι οι οδηγοί έκαναν ένα come back στην βενζίνη. Και ενώ η αποκάλυψη του σκανδάλου με τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και οι ποινές που ακολούθησαν, είχαν στόχο τον παραδειγματισμό του VW Group και την προστασία του περιβάλλοντος και της υγείας των ανθρώπων, σήμερα μπορεί να βρισκόμαστε με ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα! Την αύξηση των εκπομπών CO2 ως απόρροια της στροφής του κοινού προς την βενζίνη!
Τα πρώτα στοιχεία έρχονται από τη Βρετανία που για πρώτη φορά τα τελευταία 14 χρόνια κατέγραψε στην ατμόσφαιρά της, αύξηση αντί μείωση του CO2. Οι ειδικοί τονίζουν πως αυτή η μεταστροφή είναι αποτέλεσμα της δαιμονοποίησης των diesel κινητήρων που οδηγούν τους ανθρώπους στην αγορά βενζινοκίνητων και ότι το 2017 ο μέσος όρος εκπομπών CO2 για κάθε αυτοκίνητο που πουλήθηκε, ήταν υψηλότερος απ’ότι το 2016.
Ειδικά στη Βρετανία αλλά και σε άλλες χώρες, σε αυτή την επιλογή του κοινού συνέβαλαν φυσικά και οι κρατικές απειλές ή ανακοινώσεις για την θέσπιση νέων φόρων για τα αυτοκίνητα diesel.
Το αποτέλεσμα; Το περιβάλλον το οποίο οι χώρες κλήθηκαν να προστατεύσουν, δέχθηκε ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση από ρύπους. Και τούτο, γιατί οι κυβερνώντες δεν είχαν υπολογίσει ότι οι οδηγοί θα επέλεγαν βενζινοκίνητα οχήματα, αλλά ήλπιζαν ότι θα αγοράσουν ηλεκτρικά!
Ωστόσο, με τις υποδομές για φόρτιση αυτοκινήτων να απέχουν πολύ ακόμα από τους στόχους που είχαν τεθεί παλαιότερα – φυσικά δεν μιλάμε καν για την Ελλάδα όπου είναι ανύπαρκτες- οι οδηγοί διάλεξαν να μην κινούνται με το μόνιμο άγχος της αυτονομίας - όσο και αν έχει αυξηθεί- των ακριβότερων ηλεκτρικών μοντέλων, αλλά επέστρεψαν στην γνώριμη αγκαλιά της βενζίνης.
Το αποτέλεσμα; Τα ευρωπαϊκά σχέδια για σταδιακή μείωση των μέσων εκπομπών ρύπων σε 95γρ. CO2/χλμ. στα νέα μοντέλα μέχρι το 2021 (και ακόμα 40% μέχρι το 2030), τείνουν να εκτροχιαστούν αφού σύμφωνα με μελέτες, αν οι οδηγοί επιλέξουν τα αγαπημένα τους μοντέλα σε έκδοση βενζίνης αντί για diesel, οι εκπομπές CO2 θα είναι αντίστοιχα αυξημένες από 3 έως 23% ανά μοντέλο.
Φυσικά υπάρχει και ο αντίλογος που αναφέρει ότι και οι βενζινοκινητήρες επιδέχονται ακόμα πολλές βελτιώσεις που θα μειώσουν κι’άλλο της εκπομπές CO2. Το ερώτημα όμως είναι, αν οι αυτοκινητοβιομηχανίες που θέλουν να κάνουν -κάποια στιγμή- το άλμα στην ηλεκτροκίνηση, επιθυμούν μέχρι τότε να επενδύσουν δισεκατομμύρια σε μία τεχνολογία που σε κάποια χρόνια θα είναι παρωχημένη.
Σε αυτό το περιβάλλον, να μην ξεχάσουμε φυσικά και την Ελληνική πραγματικότητα. Μόλις χθες, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αφού περιγράφει το διεθνές μέλλον της ηλεκτροκίνησης, καταλήγει για …τα δικά μας:
Η Ελλάδα συνεχίζει δυστυχώς να βρίσκεται σε δυσμενή θέση όσον αφορά την αγορά της ηλεκτροκίνησης. Δεν είναι όμως μόνον η κρίση που ευθύνεται για τη μη πρόοδο της αγοράς. Είναι η πλήρης απουσία οικονομικών κινήτρων, οι πολύπλοκες διαδικασίες μεταξύ δήμων και των αρμόδιων φορέων για την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης, η εξαίρεση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων από τα κοινοτικά προγράμματα στήριξης των επιχειρήσεων, αλλά και η μη προώθηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων υπηρεσίας από την τοπική αυτοδιοίκηση.