X

Αεροπορική τραγωδία στην Τουρκία: Πώς ένα χωριό γλίτωσε από μεγάλη καταστροφή για μόλις 30 δευτερόλεπτα

Τα συντρίμμια του αεροσκάφους που συνετρίβη στα περίχωρα της τουρκικής πρωτεύουσας, ήταν διασκορπισμένα σε μια έκταση 3 τετραγωνικών χιλιομέτρων

Γράφει: TheToc team

Αναπάντητα παραμένουν πολλά ερωτήματα σχετικά με το αεροπορικό δυστύχημα που σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης 23 Δεκεμβρίου στην Τουρκία, στα περίχωρα της Άγκυρας.

Απαντήσεις για την τραγωδία, κατά την οποία σκοτώθηκε ο αντιστράτηγος Μοχάμεντ Αλί Άχμεντ αλ-Χαντάντ, Λίβυοι αξιωματούχοι και μέλη του πληρώματος του αεροσκάφους, ανάμεσά τους η αεροσυνοδός Ειρήνη Παππά, αναμένεται να δώσει το μαύρο κουτί του αεροσκάφους.

Το ιδιωτικό τζετ συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του από την Άγκυρα, όπου η υψηλού επιπέδου λιβυκή αντιπροσωπεία επέστρεφε στην Τρίπολη μετά από συνομιλίες για θέματα άμυνας με την τουρκική πλευρά.

Παράλληλα, όπως αναφέρει η Hurriyet, εάν το αεροσκάφος συνέχιζε την πορεία του για μόλις επιπλέον 30 δευτερόλεπτα, θα είχε συντριβεί στο κέντρο ενός χωριού και ενδεχομένως η τραγωδία να ήταν ακόμη μεγαλύτερη.

Διαβάστε Επίσης

"Ακούστηκε μια απίστευτη έκρηξη, νομίσαμε ότι ήταν σεισμός. Ο ουρανός φωτίστηκε", δήλωσαν κάτοικοι του χωριού.

Ο υπουργός Εσωτερικών της Τουρκίας, Αλί Γερλικαγιά, δήλωσε στους δημοσιογράφους στον τόπο της συντριβής ότι τα συντρίμμια ήταν διασκορπισμένα σε μια έκταση 3 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Τουρκία: Τα 20 δραματικά λεπτά πριν τη συντριβή του Falcon

Σημειώνεται ότι το μαύρο κουτί του αεροσκάφους τύπου Falcon 50 που συνετρίβη το βράδυ της Τρίτης 23/10, θα αναλυθεί σε ουδέτερη χώρα.

"Η ανάλυση του καταγραφέα συνομιλιών στον θάλαμο διακυβέρνησης και του μαύρου κουτιού του αεροσκάφους, που θα βοηθήσει στον προσδιορισμό των αιτιών της συντριβής, θα πραγματοποιηθεί σε ουδέτερη χώρα", τόνισε ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών & Υποδομών, Αμπτουλκαντίρ Ουράλογλου, μέσω ανάρτησης στο X.

Σύμφωνα με τις τουρκικές Αρχές, στο αεροσκάφος επέβαινε υψηλόβαθμη στρατιωτική αποστολή από τη Λιβύη. Μεταξύ των επιβαινόντων ήταν ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Ενόπλων Δυνάμεων της κυβέρνησης της Τρίπολης, ο αντιστράτηγος Μοχάμεντ Αλί Άχμεντ αλ Χαντάντ.

Παράλληλα, η τουρκική κυβέρνηση αποκάλυψε την Τετάρτη 24/12 τις επικοινωνίες μεταξύ του μοιραίου αεροσκάφους Falcon 50 και του πύργου ελέγχου, λίγο πριν το αεροσκάφος συντριβεί στα περίχωρα της Άγκυρας.

Στο αεροσκάφος επέβαιναν η ηγεσία του Λιβυκού Στρατού της Τρίπολης, και η Ελληνίδα αεροσυνοδός Μαρία Παππά, με οχτώ ανθρώπους να χάνουν τη ζωή τους.

Ειδικότερα, ο Ουράλογλου μοιράστηκε τις συνομιλίες και μετέφερε τα εξής:

"Χθες (Τρίτη) το βράδυ, ένα ιδιωτικό αεροσκάφος τύπου Falcon 50, με αριθμό ουράς 9H-DFS, εγγεγραμμένο στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Μάλτας, το οποίο απογειώθηκε στις 20:17 τοπική ώρα από το Αεροδρόμιο Εσενμπόγκα της Άγκυρας με προορισμό το Αεροδρόμιο Μιτίγκα της Τρίπολης στη Λιβύη, δυστυχώς υπέστη δυστύχημα/συντριβή. Πριν από τη συντριβή του αεροσκάφους, πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες συνομιλίες μεταξύ του Κέντρου Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας Εσενμπόγκα και του κυβερνήτη και συγκυβερνήτη:

Σχετικά με το περιστατικό ατυχήματος/συντριβής του αεροσκάφους με κωδικό κλήσης HMJ185 την 23.12.2025:

  • Στις 20:17 τοπική ώρα (σ.σ 21:17 ώρα Ελλάδας), το αεροσκάφος HMJ185 απογειώθηκε από το Αεροδρόμιο Εσενμπόγκα σύμφωνα με τις τυπικές διαδικασίες. Μετά την απογείωση, ο Πύργος του Εσενμπογκά παρέδωσε τον έλεγχο στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης και στη συνέχεια στη Μονάδα Ελέγχου Περιοχής του Κέντρου μας, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες.
  • Επιτράπηκε στο αεροσκάφος η σταδιακή άνοδος στα ύψη που ζητήθηκαν.
  • Στις 20:25, δόθηκε άδεια για πλεύση στο ύψος των 34.000 ποδών.
  • Στις 20:31, ενώ το αεροσκάφος βρισκόταν σε ύψος περίπου 32.000 ποδών, εξέπεμψε PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN (το επίπεδο κάτω από το σήμα MAYDAY), ανέφερε γενική ηλεκτρική βλάβη και ζήτησε διανυσμάτωση ραντάρ (πορεία πτήσης) για επιστροφή στην Άγκυρα.
  • Στις 20:32, κατόπιν οδηγίας του ελεγκτή εναέριας κυκλοφορίας, δόθηκαν στο αεροσκάφος η πορεία και το επίπεδο καθόδου για την επιστροφή στο αεροδρόμιο Εσενμπόγκα.
  • Στις 20:33, ο πιλότος ενεργοποίησε τον κωδικό έκτακτης ανάγκης 7700. Μετά την επιβεβαίωση του προβλήματος από τον ελεγκτή, διαπιστώθηκε ότι οι πληροφορίες υψομέτρου του αεροσκάφους δεν ήταν πλέον ορατές στο ραντάρ.
  • Στις 20:34, λόγω παρεμβολών στις επικοινωνίες πιλότου-ελεγκτή, ο ελεγκτής επιβεβαίωσε το επίπεδο ήχου με τον πιλότο. Ταυτόχρονα, το αεροσκάφος παραδόθηκε στη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης, αφού επιβεβαιώθηκε το ύψος του από τη Μονάδα Ελέγχου Περιοχής.
  • Στις 20:35, το αεροσκάφος εξέπεμψε ξανά PAN-PAN, επικοινώνησε με τη Μονάδα Ελέγχου Προσέγγισης για την επιστροφή και έλαβε οδηγίες για διανυσμάτωση και επίπεδα καθόδου.
  • Στις 20:36, η ευκρίνεια της επικοινωνίας χάθηκε και η φωνή του πιλότου έγινε δυσδιάκριτη. Παράλληλα, σημειώθηκαν μερικές απώλειες των στοιχείων πτήσης στην οθόνη του ραντάρ.
  • Στις 20:38, το αεροσκάφος χάθηκε εντελώς από την οθόνη του ραντάρ. Την ίδια ώρα, δεν υπήρξε απάντηση στις κλήσεις του ελεγκτή. Για περίπου 5 λεπτά έγιναν προσπάθειες επικοινωνίας μέσω διαφορετικών συχνοτήτων χωρίς αποτέλεσμα. Αμέσως ενημερώθηκαν οι αρμόδιες μονάδες για την έναρξη επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης.

Λόγω της αδυναμίας εντοπισμού του αεροσκάφους και έναντι της πιθανότητας αναγκαστικής προσγείωσης, οι απογειώσεις και προσγειώσεις στο αεροδρόμιο Εσενμπόγκα ανεστάλησαν προσωρινά για την ασφάλεια της αεροπλοΐας.

Το Κέντρο Αναφοράς Αεράμυνας της Πολεμικής Αεροπορίας επιβεβαίωσε ότι το αεροσκάφος συνετρίβη κοντά στο χωριό Κεσικαβάκ στην περιοχή Χαϊμανά. Οι ομάδες του Κέντρου Διερεύνησης Ασφάλειας Μεταφορών κατευθύνθηκαν στο σημείο.

Κατά τις έρευνες στο σημείο της συντριβής, βρέθηκαν ο καταγραφέας φωνής πιλοτηρίου (CVR) και ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης (FDR). Έχει ξεκινήσει η προκαταρκτική έκθεση και αποφασίστηκε η εξέταση των καταγραφέων σε μια ουδέτερη χώρα για τον προσδιορισμό των αιτιών της πτώσης.

Εκφράζουμε τα συλλυπητήριά μας στις οικογένειες των θυμάτων, καθώς και στο φίλο και αδελφό κράτος και λαό της Λιβύης".