Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix "Από ροκ σταρ, δολοφόνος" επαναφέρει στο προσκήνιο μία από τις πιο σοκαριστικές γυναικοκτονίες στη Γαλλία και την πρώτη που απασχόλησε σε τόσο μεγάλο βαθμό τα ΜΜΕ.
Πρόκειται για τη δολοφονία, το καλοκαίρι του 2003, της δημοφιλούς ηθοποιού Μαρί Τρεντινιάν με δράστη έναν τεράστιο Γάλλο ροκ σταρ της εποχής, τον τραγουδιστή του συγκροτήματος Noir Désir Μπερτράν Καντά.
Το νέο ντοκιμαντέρ παρουσιάζει για πρώτη φορά στοιχεία αλλά και οπτικό υλικό που δεν έχουμε ξαναδεί από την ανάκριση του Καντά στο Βίλνιους της Λιθουανίας, όπου διαπράχθηκε το έγκλημα.
Όσο σοκαριστικό είναι όμως να βλέπουμε τον άνθρωπο που δολοφόνησε μία γυναίκα απέναντι στην οποία ήταν "κτητικός", "χειριστικός" και "ζηλόφθων", άλλο τόσο είναι σοκαριστική είναι η διαπίστωση ότι η γυναικοκτονία της Μαρί Τρεντινιάν αντιμετωπιζόταν αρχικά ως ατύχημα (και πολλοί ήταν οι πρόθυμοι να υιοθετήσουν αυτή την εκδοχή και να τον στηρίξουν) και στη συνέχεια ως ένα έγκλημα πάθους, ενώ ο Καντά δεν έπαψε, για μερίδα του κοινού, να είναι ένας αγαπημένος καλλιτέχνης.
Η Μαρί Τρεντινιάν, κόρη του αείμνηστου Γάλλου ηθοποιού Ζαν-Λουί Τρεντινιάν και της σκηνοθέτη Ναντίν Τρεντινιάν, είχε γεννηθεί στο Παρίσι το 1962. Τη στιγμή του θανάτου τους, σε νοσοκομείο του Παρισιού όπου διακομίσθηκε από το Βίλνιους και όπου διαπιστώθηκε ότι ήταν εγκεφαλικά νεκρή έπειτα από τον βάναυσο ξυλοδαρμό από τον Καντά, ήταν 41 ετών. Μητέρα τεσσάρων αγοριών από τέσσερις διαφορετικούς συντρόφους, η Μαρί ζούσε τον τελευταίο χρόνο μέχρι τον θάνατό της έναν παθιασμένο αλλά τελικά νοσηρό έρωτα.
Ο χρόνος για τη Μαρί Τρεντινιάν σταμάτησε την 27η Ιουλίου 2003, όταν έπεσε σε εγκεφαλικό κώμα στο Βίλνιους της Λιθουανίας.
Εκεί, σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου, ο τελευταίος μεγάλος και μοιραίος έρωτας, που είχε έρθει στο δρόμο της λίγους μήνες νωρίτερα στο πρόσωπο του τραγουδιστή Μπερτράν Καντά, της έκοψε το νήμα της ζωής της.
Τι συνέβη σ'εκείνο το πολυτελές δωμάτιο, που η Μαρί είχε κάνει σπίτι της για δύο μήνες καθώς βρισκόταν στη χώρα της Βαλτικής για τα γυρίσματα μιας τηλεταινίας με θέμα τη ζωή της Κολέτ με τίτλο "Colette, une femme libre”, το γνωρίζει πραγματικά μόνο ο άνθρωπος που στέρησε τη ζωή από τη σύντροφό του κι από τα τέσσερα παιδιά της το δικαίωμα να μεγαλώσουν έχοντας στη ζωή τους τη μητέρα τους.
Μια ιστορία για ένα sms που η Μαρί έλαβε από τον τέως σύζυγό της και πατέρα του τέταρτου γιου της, η σπίθα της ζήλιας που αδιάντροπα επικαλέστηκαν οι συνήγοροι του δολοφόνου της, το δικό της φλογερό ταμπεραμέντο, η δική του σκοτεινή παρόρμηση. Τίποτα, μα τίποτα δεν μπορεί να ειπωθεί ως εξήγηση της καθαρής γυναικοκτονίας που συντελέστηκε εκείνο το καλοκαιρινό βράδυ.
Dolus eventualis, 8 χρόνια φυλακή και η ζωή συνεχίζεται
Εκείνος, ένας σταρ της γαλλικής μουσικής σκηνής των δεκαετιών του '80 και του '90, ο frontman του συγκροτήματος Noir Désir. Μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες τους μας ταξιδεύει ακόμα εκεί που άνεμος μας οδηγεί.
Ο Μπερτράν Καντά, γεννημένος το 1964, καλλιτεχνική φύση, αγαπά την ποίηση από παιδί και μεγαλώνοντας θα μελοποιήσει τα ποιήματά του με το συγκρότημά του. Κατακτά τη θέση του στο καλλιτεχνικό στερέωμα και βλέπει τους δίσκους του συγκροτήματός του να γίνονται χρυσοί και πλατινένιοι.
Λίγο πριν κλείσει τα 30 ερωτεύεται την Ουγγαρέζα Κριστίνα Ράντι κι αποκτά μαζί της δύο παιδιά, το δεύτερο μόλις το 2002, την ίδια χρονιά που γνωρίζει την Μαρί Τρεντινιάν.
Μέσα σε 18 μήνες από το ξεκίνημα της γεμάτης πάθος γνωριμίας τους, που κάνει και τους δυο να αφήσουν τους συντρόφους τους, η Μαρί θα είναι νεκρή, ο Καντά ένας δολοφόνος καταδικασμένος για δολοφονία με ενδεχόμενο δόλο και η Κριστίνα μια κατεστραμμένη γυναίκα που λίγα χρόνια αργότερα, το 2010, θα αυτοκτονήσει.
Για τον θάνατο της γυναίκας που στήριξε τον δολοφόνο μιας άλλης και τον δέχθηκε και πάλι στη ζωή της, η γαλλική αστυνομία θα ανοίξει δικαστική έρευνα καθώς σε ανύποπτο χρόνο είχε καταγγείλει την βίαιη συμπεριφορά του συζύγου της.
Όταν έβαλε τέλος στη ζωή της (κρεμάστηκε στο σπίτι τους στο Μπορντώ) ο Καντά αποδείχθηκε ότι κοιμόταν στο διπλανό δωμάτιο. Δεν βρέθηκε ποτέ κάποιο ενοχοποιητικό στοιχείο εναντίον του.
Για αυτή την κατάληξη δεν έφταιξε ο ανυπότακτος έρωτας, ούτε το πάθος. Έφταιξε ο δολοφόνος της Μαρί Τρεντινιάν, Μπερτράν Καντά που μετά την αποφυλάκισή του προσπάθησε να διεκδικήσει μια δεύτερη ευκαιρία. Η Κριστίνα του την έδωσε με τίμημα τη ζωή της. Στη βιομηχανία της μουσικής όμως ελάχιστοι άλλοι βρέθηκαν να του τη δώσουν.
Στο όνομα της Μαρί
Η δολοφονία της Μαρί Τρεντινιάν - ο όρος γυναικοκτονία δεν είχε εισαχθεί ευρέως στο λεξιλόγιο το 2003, αν και επιστημονικά διατυπωμένος από το 1976 - πήρε τεράστιες διαστάσεις στη Γαλλία αλλά και διεθνώς.
Πώς μια γυναίκα χειραφετημένη και απελευθερωμένη, μια καλλιτέχνης, μια μητέρα που μεγάλωνε τέσσερα αγόρια χάθηκε ξαφνικά από τη ζωή από το χέρι μιας νοσηρής - υποτιθέμενης - αγάπης;
"Στο όνομα της Μαρί" όπως βαπτίζονται φεμινιστικές δράσεις στα χρόνια που ακολουθούν, κανείς δεν ξεχνά πως η Μαρί Τρεντινιάν ζει ως σύμβολο των αγώνων κατά της πατριαρχίας και των γυναικοκτονιών, ως σύμβολο γυναικείας χειραφέτησης και ως μια αξέχαστη ενσάρκωση της ομορφιάς στην πιο φινετσάτη έκφρασή της.
Και ένα άλλο ντοκιμαντέρ, από τη μητέρα της: "Tes rêves brisés" - "Τα τσακισμένα όνειρά σου"
Δεκαοκτώ χρόνια μετά τον τραγικό θάνατό της αποτέλεσμα των μοιραίων τραυμάτων που της προκάλεσαν τα βάναυσα χτυπήματα του συντρόφου της Μπερτράν Καντά, η μητέρα της, η σκηνοθέτης Ναντίν Τρεντινιάν είχε τιμήσει την κόρη της με ένα ντοκιμαντέρ, έναν ύμνο αγάπης στην κόρη, την σύζυγο και ερωμένη, την μητέρα, την ηθοποιό, στην ελεύθερη γεμάτη πάθος γυναίκα που ήταν η Μαρί.
Πρόθεσή της ήταν να μην την θυμούνται μόνο ως την γυναίκα που πέθανε από τα χτυπήματα ενός άνδρα αλλά για το γέλιο, τη φρεσκάδα, την ομορφιά της που αποτυπώθηκε στο κινηματογραφικό φιλμ από την πρώτη της εμφάνιση στα 17 της στην ταινία "Série Noire" του Αλέν Κορνό.