Αρκετές ημέρες μετά την εξαφάνιση της πτήσης 370, και χωρίς ίχνος απόδειξης για το τι μπορεί να έχει συμβεί, τα σενάρια για το τι μπορεί να έχει συμβεί έχουν «κλειδώσει». Παραμένουν όμως πολλές ερωτήσεις χωρίς απαντήσεις που πυροδοτούν θεωρίες συνομωσίας. Οι απαντήσεις έχουν δοθεί από ειδικούς και έχουν δημοσιευτεί στο διαδίκτυο.
1) Αν έγινε μία τεράστια έκρηξη στον αέρα πως δεν την κατέγραψαν οι δορυφόροι;
Ακόμα και το εκτεταμένο δίκτυο των αμερικανικών δορυφόρων δεν είναι ικανό να παρακολουθεί ότι γίνεται σε όλο τον πλανήτη ανά πάσα στιγμή. Είναι πολύ πιθανό, αν το αεροσκάφος εξερράγη σε μεγάλο υψόμετρο, να μην έγινε αντιληπτό από κάποιο σύστημα.
2) Γιατί χτυπούσαν τα τηλέφωνα των επιβατών ώρες μετά την εξαφάνιση;
Τις πρώτες ημέρες της εξαφάνισης του αεροσκάφους, συγγενείς των επιβατών υποστήριξαν ότι καλώντας τα κινητά τους τηλέφωνα αυτά «καλούσαν». Οι ειδικοί απαντούν ότι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν τα κινητά τηλέφωνα είναι τέτοιος ώστε αν γίνει μία κλήση σε κλειστό τηλέφωνο, το σύστημα μπορεί να δείξει ότι καλεί, μέχρι να δοθεί η εντολή να προωθηθεί στον τηλεφωνητή. Αυτός ο ήχος της μη πραγματικής κλήσης καταγράφεται συχνότερα όταν τα τηλέφωνα βρίσκονται σε κατάσταση roaming.
3) Μπορεί το αεροσκάφος να έχει προσγειωθεί και κρυφτεί σε μυστική τοποθεσία;
Το Boeing 777 είναι ένα μεγάλο αεροσκάφος με 73 μέτρα μήκος και άλλα 70 μέτρα άνοιγμα φτερών. Ενώ είναι δύσκολο για ένα τόσο μεγάλο σκάφος να κρυφτεί από τα ραντάρ ή να προσγειωθεί σε ένα απλό ξέφωτο (χρειάζεται διάδρομο 2000 μέτρων), οι περιοχές γύρω από την πορεία της συγκεκριμένης πτήσης προσφέρουν χώρους που δεν παρακολουθούνται εύκολα ή καθημερινά από ραντάρ και δορυφόρους.
4) Γιατί δεν εκπέμπει το μαύρο κουτί;
Η ΜΗ730 δεν θα είναι η πρώτη πτήση στην ιστορία όπου μετά την πτώση κανείς δεν μπορούσε να βρει το σήμα από το μαύρο κουτί. Ιστορικά αυτό έχει συμβεί και σε άλλες αεροπορικές καταστροφές. Η συγκεκριμένη συσκευή έχει τεράστιες αντοχές σε θερμοκρασίας και ταχύτητες πρόσκρουσης αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ασφαλής σε όλες τις περιπτώσεις. Η αλήθεια είναι ότι οι αρχές ασφαλείας των διαφόρων χωρών έχουν προτείνει στις αεροπορικές εταιρίες να εισάγουν ένα νέο σύστημα που θα προσδιορίζει σε πραγματικό χρόνο όλη την πορεία και την θέση του αεροσκάφους έτσι ώστε ακόμα και σε περίπτωση ατυχήματος να είναι αφής η τελευταία του θέση. Τα υψηλά κόστη ενός τέτοιου συστήματος δεν έχουν επιτρέψει ακόμα την τοποθέτησή του.
5) Γιατί δεν βρίσκουμε συντρίμμια;
Οι άνθρωποι θεωρούν αδιανόητο ότι ένα τόσο μεγάλο αεροσκάφος μπορεί να καταπέσει ή ακόμα και να διαλυθεί στον αέρα και να μην βρεθεί ούτε ένα κομμάτι του. Αυτό είναι λογικό ως απορία καθώς τα αεροσκάφη δεν είναι φτιαγμένα μόνο από μέταλλο αλλά από πολλά πλαστικά κομμάτια τα οποία επιπλέουν (καθίσματα) ενώ είναι και γεμάτα με τις αποσκευές των επιβατών. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα έρχεται από την πιθανότητα η συγκεκριμένη πτήση, αν έχει πέσει, να έχει συντριβεί ακόμα και χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από το κέντρο των ερευνών. Στην γύρω περιοχή, είτε αφορά θάλασσα είτε ξηρά, υπάρχουν τεράστιες εκτάσεις χωρίς κατοίκους, όπου πραγματικά ένα αεροσκάφος θα μπορούσε να πέσει χωρίς να γίνει αντιληπτό.
6) Υπάρχουν περιοχές που δεν καλύπτονται από τα ραντάρ;
Πάρα πολλές. Οι ζούγκλες στη Μαλαισία, το κέντρο της Ρωσίας και πολλά μέρη στη Αφρική, είναι εκτός κάλυψης. Για να φαινεται η θέση τους τα αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με ένα πομπό που εκπέμπει τη θέση του αεροσκάφους στις κατά τόπους υπηρεσίες της πολιτικής αεροπορίας. Αν αυτός ο πομπός σταματήσει να λειτουργεί για οποιοδήποτε λόγο, υπάρχουν πολλά μέρη στον κόσμο όπου το αεροσκάφος θα μπορούσε να πετάει χωρίς να γίνει αντιληπτό.
7) Γιατί δεν εξέπεμπε σήμα κινδύνου;
Οταν ένας πιλότος διαγνώσει βλάβη πληκτρολογεί τον κωδικό 7500 στο σύστημα του πομπού, αν η βλάβη είναι μεγάλη, ο κωδικός είναι 7600 και αν επίκειται πτώση, 7700. Η Υπηρεσία πολιτική αεροπορίας ενημερώνεται αμέσως για να αντιδράσει. Η διαδικασία είναι της τάξης του ενός δευτερολέπτου. Το γεγονός ότι η πτήση ΜΗ730 δεν εξέπεμψε κανέναν κωδικό σημαίνει είτε ότι σημειώθηκε μία ακαριαία καθολική έκρηξη, είτε ότι το πλήρωμα του αεροσκάφους αναγκάστηκε από κάποιον να μην το κάνει.
8) Πιλότοι από αεροσκάφη σε κοντινή απόσταση δήλωσαν ότι άκουσαν κάτι στο VHF
Είναι γνωστό ότι οι πιλότοι χρησιμοποιούν τη συχνότητα 123.45 στα VHF για να συνομιλούν μεταξύ τους. Αυτό κανονικά δεν επιτρέπεται αλλά συνηθίζεται, ειδικά μεταξύ πιλότων των ίδιων αερογραμμών. Το γεγονός ότι χειριστές άλλων αεροσκαφών δηλώνουν ότι άκουσαν μπερδεμένες ομιλίες στη συχνότητα, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ήταν από αυτό το αεροσκάφος αφού στο ίδιο κανάλι βρίσκονται πολλά πληρώματα. Ωστόσο, μπορεί να σημαίνει ότι ύστερα από μία ακαριαία αποσυμπίεση της καμπίνας, ο πιλότος ή κάποιο άλλος μέλος του πληρώματος, δευτερόλεπτα πριν λιποθυμήσουν προσπάθησαν να δώσουν ένα στίγμα της κατάστασης.
9) Μπορεί ένας τρελός επιβάτης ή ένα τρομοκράτης να αποκτήσει τον έλεγχο του αεροσκάφους;
Η πόρτα στο πιλοτήριο είναι κλειδωμένη από μέσα και ιδιαίτερα ασφαλής. Ωστόσο, οι αερογραμμές για ειδικές περιπτώσεις απεγκλωβισμού, έχουν σε απόρρητη τοποθεσία ένα τσεκούρι για να μπορούν να παραβιάσουν την πόρτα, ενώ δεν είναι αδύνατο ένας τρομοκράτης να απειλήσει τους χειριστές με το θάνατο ενός μέλους του πληρώματος αν δεν ανοίξει την πόρτα.
10) Μπορεί ο κυβερνήτης να κάνει μόνος του αεροπειρατεία ή να ρίξει το αεροσκάφος;
Εχει συμβεί στο παρελθόν. Ο κυβερνήτης μπορεί να κλείσει τον αναμεταδότη του αεροσκάφους και αν θέλει να το πετάξει προς όποια κατεύθυνση επιθυμεί και σε ύψος που δεν θα εντοπίζεται από τα ραντάρ, τουλάχιστον μέχρι να σημάνει γενικός συναγερμός.
11) Κάποιοι υποστήριξαν ότι το αεροσκάφος έκανε απότομη στροφή ενώ έχανε απότομα ύψος. Μπορεί ο πιλότος να κινείται όπως θέλει;
Κανονικά, τα αεροσκάφη δεν επιτρέπεται να αλλάζουν πορεία και αυτό γιατί γύρω τους κινούνται δεκάδες ακόμα αεροσκάφη με τα οποία μπορούν να συγκρουστούν. Παρόλα αυτά σε περιπτώσεις επείγουσας ανάγκης και ειδικά αν χάνει ύψος και μπορεί να βρεθεί σε άλλο αεροδιάδρομο, ένας κυβερνήτης μπορεί να αλλάξει πορεία ακριβώς για να το αποφύγει.
Τα εγχειρίδια ασφάλειας πτήσεων σε περίπτωση ατυχήματος αναφέρουν ότι ο χειριστείς κάνει στροφή 90 μοιρών για να εξέλθει του αεροδιαδρόμου και ειδοποιεί τις αρχές ότι βρίσκεται σε κίνδυνο.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr