Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015

Το κορυφαίο αμερικανικό επιστημονικό περιοδικό Science δημοσίευσε, όπως κάθε χρόνο, το Top 10 στην επιστήμη διεθνώς. Δεν παρέλειψε και 3 «άσχημες» στιγμές

Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015

Το κορυφαίο αμερικανικό επιστημονικό περιοδικό «Science», όπως κάνει κάθε χρόνο, δημοσίευσε το Top 10 στην επιστήμη διεθνώς, το οποίο περιλαμβάνει τις σημαντικότερες ανακαλύψεις.

Φέτος, κορυφαίο επιστημονικό επίτευγμα χαρακτηρίσθηκε η ισχυρή τεχνική γονιδιακής επεξεργασίας CRISPR. Αν και η μέθοδος CRISPR-Cas9 στην πραγματικότητα δεν ανακαλύφθηκε φέτος, καθώς έχει «ηλικία» περίπου τριών ετών, είναι όμως μέσα στο 2015 που φανέρωσε τις εντυπωσιακές δυνατότητές της να επεμβαίνει στο DNA με πιο ακριβή τρόπο από κάθε άλλη τεχνική έως τώρα.

Η μέθοδος έχει ήδη προκαλέσει και ανησυχίες στην επιστημονική κοινότητα, καθώς φέτος τον Απρίλιο κινέζοι ερευνητές, με επικεφαλής τον βιολόγο Γιουνγιού Χουάνγκ, ανακοίνωσαν πρώτοι ότι προχώρησαν σε σκόπιμη γενετική τροποποίηση ανθρωπίνου εμβρύου.

H κορυφαία δεκάδα συμπληρώνεται από τις εξής ανακαλύψεις και επιτεύγματα:

- Το ταξίδι για πρώτη φορά σε δύο νάνους πλανήτες: στον Πλούτωνα από το σκάφος New Horizons (Νέοι Ορίζοντες) και στη Δήμητρα από το σκάφος Dawn (Αυγή).

Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015 - εικόνα 2
Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015 - εικόνα 3

- Η ανάγνωση του γονιδιώματος του ηλικίας 8.500 ετών Ανθρώπου του Κένεγουικ στις ΗΠΑ, που επιβεβαιώνει ότι οι πρώτοι Αμερικανοί έχουν ασιατική καταγωγή.

- Η μεγάλη έρευνα που αποκάλυψε ότι η πλειονότητα των ψυχολογικών μελετών δεν μπορούν να αναπαραχθούν (επαληθευθούν) από άλλους επιστήμονες, γεγονός που μειώνει την αξιοπιστία τους.

- Η διεύρυνση της ανθρώπινης οικογένειας με την ανακάλυψη στη Νότια Αφρική του Homo naledi, ενός νέου είδους ανθρώπου που έρχεται να προστεθεί στο γένος Homo.

Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015 - εικόνα 4
Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015 - εικόνα 5
Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015 - εικόνα 6
Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015 - εικόνα 7
Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015 - εικόνα 8
Επιστήμη: Οι 10 σημαντικότερες ανακαλύψεις το 2015 - εικόνα 9

- Η επιβεβαίωση -μέσω «τομογραφίας» σεισμικών κυμάτων- ότι οι στήλες μάγματος που φθάνουν στην επιφάνεια της Γης, έχουν τη «ρίζα» τους στον πυρήνα του πλανήτη μας.

- Η ανακάλυψη του πρώτου εμβολίου για τον ιό Έμπολα

- Η γενετική τροποποίηση ενός μύκητα, ώστε να παράγει οπιοειδή (καταργώντας πλέον την αποκλειστικότητα της παπαρούνας του οπίου).

- Η ανακάλυψη ότι το λεμφικό σύστημα δεν σταματά στον λαιμό, αλλά επεκτείνεται και στον εγκέφαλο, λειτουργώντας ως «αποχέτευση» που τον καθαρίζει από τα απόβλητα.

- Η επιβεβαίωση του μυστηριώδους φαινομένου της κβαντικής διεμπλοκής (ή κβαντικού εναγκαλισμού), όπου δύο αντικείμενα, π.χ. σωματίδια, αλληλεπηρεάζονται ακαριαία από μεγάλες αποστάσεις.

Και τρεις «μαύρες» εξελίξεις για την επιστήμη το 2015

Όμως η φετινή χρονιά είχε και τις άσχημες στιγμές της για την επιστήμη. Σύμφωνα με το «Science», τρεις ήσαν οι χειρότερες:

- Η καταστροφή από το Ισλαμικό Κράτος (ISIS) του ναού του Βάαλ στην Παλμύρα και οι λοιπές αρχαιολογικές καταστροφές στην ίδια περιοχή, που αποτελούν εφιάλτη για αρχαιολόγους, ιστορικούς και κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο.

- Η αποκάλυψη ότι ούτε ο χώρος της επιστήμης είναι απαλλαγμένος σεξιστικών σκανδάλων, καθώς ακόμη και κορυφαίοι επιστήμονες όπως ο βρετανός νομπελίστας βιολόγος Τιμ Χαντ και ο αμερικανός αστρονόμος Τζέοφ Μάρσι, αναγκάσθηκαν φέτος να παραιτηθούν από τα πανεπιστήμιά τους (το University College του Λονδίνου και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια-Μπέρκλεϊ), λόγω ανάρμοστων σχολίων για τις γυναίκες συναδέλφους τους ή σεξουαλικής παρενόχλησης.

- Η παρεμπόδιση της κατασκευής στη Χαβάη του μεγαλύτερου οπτικού τηλεσκοπίου, από ντόπιους που, σύμφωνα με τη θρησκεία τους, θεωρούν ιερό το όρος Μάουνα Κέα, όπου θα εγκαθίστατο το τηλεσκόπιο διαμέτρου 30 μέτρων. Η υπόθεση έχει παραπεμθεί στα αμερικανικά δικαστήρια με άγνωστη κατάληξη.

ΟΙ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ INSTAGRAM 27 Οκτ 2021 | 23:52

Άλεκ Μπάλντουιν: Κοροϊδεύει τον ηθοποιό ο γιος του Τραμπ - Πουλά μπλουζάκια που διακωμωδούν την τραγωδία

Την έχθρα του Άλεκ Μπάλντουιν με τον Ντόναλντ Τραμπ συνεχίζει ο γιος του, που δεν σταματά να γελοιοποιεί την τραγωδία και να κατηγορεί τον ηθοποιό για δολοφονία

ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΙΟ 27 Οκτ 2021 | 22:19

Πάπας Φραγκίσκος: Έκανε και την τρίτη δόση εμβολίου στο Βατικανό

Ο πάπας Φραγκίσκος έχει ταχθεί επανειλημμένα υπέρ της εκστρατείας εμβολιασμού, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για πράξη ευθύνης και αλτρουισμού

"ΕΚΕΙΝΟΣ ΠΥΡΟΔΟΤΗΣΕ ΤΟ ΟΠΛΟ" 27 Οκτ 2021 | 21:35

Άλεκ Μπάλντουιν: Δεν αποκλείεται να του ασκηθεί δίωξη για ανθρωποκτονία λέει η εισαγγελέας

Η εισαγγελέας δεν αποκλείει να ασκηθεί δίωξη στον Άλεκ Μπόλντουιν για τον θάνατο της διευθύντριας φωτογραφίας Χαλίνα Χάτσινς

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ 27 Οκτ 2021 | 21:09

ΠΟΥ: Συναγερμός για τη μετάλλαξη Δέλτα+ - Μόνο στην Ευρώπη καταγράφεται αύξηση

Σε εξέλιξη επιδημιολογικές και εργαστηριακές μελέτες για να καθοριστεί αν η υποπαραλλαγής ΑΥ.4.2 είναι πιο μολυσματική ή αν αποδυναμώνει τα αντισώματα

ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΥΣ 27 Οκτ 2021 | 18:24

ΗΠΑ: Στο σκοτάδι πάνω από 600.000 νοικοκυριά από σφοδρή καταιγίδα - Χτυπά με ανέμους 140 χλμ [βίντεο]

Οι θυελλώδεις άνεμοι της καταιγίδας ξερίζωσαν πολλά δέντρα στις ΗΠΑ - "Οι μετακινήσεις δεν συστήνονται", ανέφεραν οι μετεωρολογικές υπηρεσίες της Βοστόνης.

ΓΙΑ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΑΝΟΣΟΚΑΤΕΣΤΑΛΜΕΝΑ ΑΤΟΜΑ 27 Οκτ 2021 | 12:44

Εμβόλιο κορονοϊού: Για πρώτη φορά στο τραπέζι η 4η δόση από το αμερικανικό CDC

Σε εξέλιξη είναι στις ΗΠΑ η χορήγηση της τρίτης, αναμνηστικής δόσης κατά του κορονοϊού με το CDC να βάζει στο "τραπέζι" και τέταρτη δόση.

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΣΕ ΜΠΑΙΝΤΕΝ ΚΑΙ ΜΠΛΙΝΚΕΝ 27 Οκτ 2021 | 10:12

Αμερικανοί βουλευτές καλούν τον Τζο Μπάιντεν να μην επιτρέψει την πώληση F-16 στην Τουρκία

Ομάδα Αμερικανών βουλευτών καλεί τον Τζο Μπάιντεν να μην επιτρέψει τη πώληση F-16 στην Τουρκία για χάρη της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο.

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ 26 Οκτ 2021 | 23:27

Βέλγιο: "Απόλυτη καταστροφή στα νοσοκομεία αν δεν είχαμε το εμβόλιο", σύμφωνα με τον πρωθυπουργό

Ο πρωθυπουργός του Βελγίου Αλεξάντερ Ντε Κρόο ανέφερε ότι "η μεγάλη διαφορά σε σύγκριση με το δεύτερο κύμα είναι ότι τώρα βρισκόμαστε σε μια κατάσταση όπου εμβολιάζονται πολύ περισσότεροι άνθρωποι"

«ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΜΑΣ, ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ» 26 Οκτ 2021 | 22:59

Τέλος εποχής για την Άνγκελα Μέρκελ μετά από 16 χρόνια: Απαλλάχθηκε και επίσημα από τα καθήκοντά της [Εικόνες]

Όπως προβλέπεται, ο Σταϊνμάιερ ζήτησε από την Άνγκελα Μέρκελ να συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντά της ως επικεφαλής της υπηρεσιακής, πλέον, κυβέρνησης.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΞΕΛΙΞΗ 26 Οκτ 2021 | 20:32

Βασίλισσα Ελισάβετ: Ακύρωσε τη συμμετοχή της στη Διάσκεψη της Γλασκώβης - Ανησυχία για την υγεία της

Η Βασίλισσα Ελισάβετ θα στείλει μαγνητοσκοπημένο μήνυμα στην Σύνοδο - Ερωτήματα για την υγεία της και επικρίσεις για το παλάτι.

ΕΠΙΤΕΘΗΚΕ ΑΔΙΑΚΡΙΤΩΣ 26 Οκτ 2021 | 20:06