X

Γιατί βανδαλίζουν έργα τέχνης; Από τη Μόνα Λίζα στην υπεράσπιση της ζωής του Ασάνζ με όπλο πίνακες των Πικάσο και Ρέμπραντ

Ο βανδαλισμός έργων τέχνης ως μοχλός πίεσης για τη διεκδίκηση μεγάλων ζητημάτων - Πώς Ρώσος καλλιτέχνης προσπαθεί να πείσει ώστε να μην εκδοθεί ο Τζούλιαν Ασάνζ στις ΗΠΑ

Γράφει: TheToc team

Γιατί η βία κατά σπουδαίων έργων τέχνης έχει αναδειχθεί σε εργαλείο καταγγελίας από ακτιβιστικές ομάδες που μάχονται για διάφορα μεγάλα διακυβεύματα της εποχής μας; Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι έχουν τη νομιμοποίηση να βανδαλίζουν έργα τέχνης (τελευταίο παράδειγμα η Μόνα Λίζα όταν ακτιβίστριες για καλύτερα και βιώσιμα τρόφιμα πέταξαν στον πίνακα σούπα). Η απλή -έως και απλοϊκή- δικαιολογία είναι ότι η τέχνη είναι λιγότερο σημαντική από τη ζωή μας, από τη βιωσιμότητα του πλανήτη, ή όπως υποστηρίζει ο Ρώσος ακτιβιστής, εννοιολογικός καλλιτέχνης Αντρέι Μολόντκιν "η ελευθερία είναι πολύ πιο σημαντική από την τέχνη".

Πίνακες αξίας 45 εκατομμυρίων ευρώ για την ελευθερία του Ασάνζ

Τι υπερασπίζεται ο Μολόντκιν; Την ελευθερία του Τζούλιαν Ασάνζ η ζωή του οποίου θα βρεθεί σε κίνδυνο, όπως υποστηρίζει η συνήγορός του, αν απορριφθεί η έφεση του με την οποία ζητά απο δικαστήριο του Λονδίνου να μην εκδοθεί στις ΗΠΑ.

Ο Ασάνζ έχει περάσει τα τέσσερα τελευταία χρόνια στη φυλακή Μπελμάρς του Λονδίνου και αν θα εκδοθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, "οι συνθήκες στις αμερικανικές φυλακές θα τον κάνουν να αυτοκτονήσει" επιμένει η συνήγορός του.

Ως μοχλό πίεσης προς το βρετανικό δικαστήριο αλλά και σε μια κίνηση μεγάλου συμβολισμού, ο Ρώσος καλλιτέχνης που είναι εγκατεστημενος στο Παρίσι, έχει δηλώσει ότι έχει συγκεντρώσει πίνακες των Πικάσο, Ρέμπραντ και Γουόρχολ συνολικής αξίας άνω των 45 εκατομμυρίων δολαρίων τους οποίους θα καταστρέψει με τοξικά υγρά αν πεθάνει ο Ασάνζ.

Το κοντέινερ μέσα στο οποίο ο Ρώσος καλλιτέχνης έχει ασφαλίσει τους μεγάλης αξίας πίνακες.

Η τύχη του Ασάνζ θα κριθεί στις 20 και 21 Φεβρουαρίου όταν θα εκδικαστεί η έφεσή του στο Λονδίνο. Οι υποστηρικτές του έχουν καλέσει σε διαμαρτυρία έξω από το δικαστήριο για να ασκήσουν πίεση ώστε να μην εκδοθεί ο Ασάνζ.

Υπενθυμίζεται ότι ο Ασάνζ καταζητείται στις Ηνωμένες Πολιτείες κατηγορούμενος για τη φερόμενη συνωμοσία με στόχο να αποκτήσει και να αποκαλύψει πληροφορίες σχετικές με την εθνική άμυνα μετά τη δημοσιοποίηση εκατοντάδων χιλιάδων εγγράφων τα οποία διέρρευσαν και αφορούσαν τους πολέμους στο Αφγανιστάν και το Ιράκ. Ο ίδιος αρνείται κάθε ενοχή.

Ο αντίλογος: "Η ίδια η τέχνη είναι πλέον ένα υποτιμημένο νόμισμα"

Ο κριτικός τέχνης της εφημερίδας Guardian, Τζόναθαν Τζόουνς, όμως αποδομεί την ακτιβιστική πρόθεση του Ρώσου καλλιτέχνη εξηγώντας ότι πρόκειται για ένα αναμάσημα πρακτικών της λεγόμενης τέχνης της καταστροφής όπου καλλιτέχνες χρησιμοποιούσαν οξύ για να καταστρέψουν έργα καταγγέλλοντας κακώς κείμενα.

"Είναι σαφές ότι μπορεί να υπάρχει ξεκάθαρη ηθική και ακεραιότητα στην απόρριψη, ακόμη και σε σημείο βίαιης καταστροφής, των υπερβολών του σύγχρονου πλούτου και του καταναλωτισμού, και της τέχνης ως ενός από τα πιο παράλογα ακριβά αγαθά πολυτελείας" γράφει στην αναλυσή του.

Αλλά για τον Μολόντκιν λέει ότι "η ευφυΐα του (ντανταϊστή "αυτοκαταστροφικού" καλλιτέχνη) Μαρσέλ Ντισάν απουσιάζει αξιολύπητα από το "κόλπο" του Μολόντκιν. Μετά από περισσότερο από έναν αιώνα, η οργή του κινήματος νταντά ενάντια στην τέχνη μεταφερόμενη στο σήμερα είναι απλώς μια μπανάλ προσπάθεια της ρηχής εποχής μας. Η αλήθεια είναι ότι είμαστε έτοιμοι να δούμε έργα τέχνης να τους πετάνε σούπες ή μπογιές ή ακόμη και να τα διαλύουν με οξύ, και να πιστεύουμε ότι η τέχνη ευθύνεται κατά κάποιο τρόπο για τις δραστηριότητες των εταιρειών πετρελαίου ή την έκδοση του Ασάνζ, επειδή η ίδια η τέχνη είναι πλέον ένα υποτιμημένο νόμισμα".

Η καταγγελία του για τους 25 Αφγανούς που σκότωσε ο Χάρι

Το περασμένο έτος, ο Αντρέι Μολόντκιν, μετά την αποκάλυψη ότι ο πρίγκιπας Χάρι είχε σκοτώσει 25 ανθρώπους στο Αφγανιστάν, είχε αποφασίσει να διαμαρτυρηθεί παρουσιάζοντας σάκους πτωμάτων λερωμένους με αίμα.

Ο Ρώσος καλλιτέχνης Αντρέι Μολόντκιν.

Διαβάστε Επίσης