
Αν και ημιτελής, ο πίνακας του Αυστριακού ζωγράφου Γκουστάβ Κλιμτ (1862-1918) "Το πορτρέτο της δεσποινίδας Λίζερ" πωλήθηκε σε δημοπρασία στη Βιέννη στην τιμή των 30 εκατομμυρίων ευρώ. Ο πίνακας θεωρούνταν χαμένος εδώ και πάνω από έναν αιώνα.
Το πορτρέτο ήταν παραγγελία μιας πλούσιας εβραϊκής οικογένειας βιομηχάνων της αυστριακής πρωτεύουσας αλλά παρέμεινε ημιτελές λόγω του θανάτου του ζωγράφου το 1918.
Αν και υπήρξαν αμφιβολίες για την προέλευσή του καθώς το έργο δεν είναι υπογεγραμμένο, σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών Im Kinsky, που τον παρουσίασε τον Ιανουάριο και τον προώθησε προς πώληση, είναι έργο του Κλιμτ.
Επί σειρά ετών, το καλοδιατηρημένο πορτρέτο κοσμούσε τους τοίχους μιας βίλας κοντά στη Βιέννη.
Ποια είναι η "δεσποινίδα Λίζερ"
Πολλά είναι ωστόσο τα ερωτήματα για την ταυτότητα της απεικονιζόμενης δεσποινίδας. Στον πίνακα βλέπουμε μια κοπέλα, πιθανότα έφηβη, ντυμένη με τιρκουάζ φόρεμα και μια γαλάζια, εσάρπα με λουλούδια, σε κόκκινο φόντο. Το αλαβάστρινο δέρμα της και το διαπεραστικό βλέμμα των καστανών ματιών της έρχονται σε αντίθεση με τα μαύρα, σγουρά μαλλιά της.

Παρά τη σαφήνεια με την οποία ο Κλιμτ έχει ζωγραφίσει τα χαρακτηριστικά του μοντέλου του, είναι ασαφές ποια ακριβώς ήταν η "δεσποινίς Λίζερ". Οι αδελφοί Άντολφ και Γιούστους Λίζερ ήταν εύποροι βιομήχανοι της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας και έκαναν περιουσία κατασκευάζοντας σχοινιά και σπάγγους από γιούτα και κάνναβη.
Οι ιστορικοί τέχνες Τομπάιας Νάτερ και Άλφρεντ Βίντιγκερ υποστηρίζουν ότι πρόκειται για την Μαργκαρέτε Κονστάνς Λίζερ, κόρη του Άντολφ Λίζερ, όπως είπαν στο BBC.
Αλλά, ο οίκος δημοπρασιών im Kinsky που διοργάνωσε τη δημοπρασία, εκφράζει την εκτίμηση ότι η κοπέλα ενδέχεται να είναι μία από τις δύο κόρες του Γιούστους Λίζερ και τις συζύγου του, Χενριέτε. Η Χενριέτε Αμαλίε Λίζερ-Λαντάου, ή "Λίλι" όπως ήταν το χαϊδευτικό της, είχε παντρευτεί τον Γιούστους αλλά χώρισαν το 1905. Ήταν γνωστή πάτρονας καλλιτεχνών και ενδεχομένως να παρήγγειλε την προσωπογραφία μιας από τις κόρες της. Η "Λίλι" ήταν θύμα του ολοκαυτώματος των Ναζί. Πέθανε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς όπου είχε μεταφερθεί με τις κόρες της ωστόσο η Χελένε και η Άνι επέζησαν.

"Τα ίχνη του πίνακα χάνονται περίπου το 1925" σύμφωνα με τον οίκο δημοπρασιών.
Πώς ταυτοποιούνται και επιστρέφονται στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους τα λεηλατημένα έργα από τους Ναζί
Με τη δημοπράτηση του έργου του Κλιμτ έρχεται και πάλι στο προσκήνιο το ζήτημα της επιστροφής των λεηλατημένων από τους Ναζί έργων τέχνης.
Η ταυτότητα των σημερινών Αυστριακών ιδιοκτητών δεν έχει δημοσιοποιηθεί. Ο πίνακας πουλήθηκε για λογαριασμό αυτών των ιδιοκτητών και των νόμιμων απογόνων του Άντολφ και της Χενριέτε Λίζερ, με βάση τις αρχές της Ουάσιγκτον - μια διεθνή συμφωνία για την επιστροφή των λεηλατημένων από τους Ναζί έργων τέχνης στους απογόνους των ανθρώπων από τους οποίους εκλάπησαν.

Ο Ερνστ Πλόιλ από τον οίκο im Kinsky είπε στο BBC: "Έχουμε μια συμφωνία, σύμφωνα με τις αρχές της Ουάσιγκτον, με όλη την οικογένεια". Ωστόσο, η Έρικα Γιαμπούκοβιτς, εκτελεστική διευθύντρια της Αυστριακής Εβραϊκής Κοινότητας, είπε ότι εξακολουθούν να υπάρχουν "πολλά αναπάντητα ερωτήματα" και ζήτησε να ερευνηθεί η υπόθεση από "ανεξάρτητο παράγοντα".
"Η αποκατάσταση της τέχνης είναι ένα πολύ ευαίσθητο ζήτημα, όλη η έρευνα πρέπει να διεξάγεται με ακρίβεια και λεπτομερή τρόπο και το αποτέλεσμα πρέπει να είναι κατανοητό από όλους και διαφανές", υπογράμμισε η Γιαμπούκοβιτς. "Πρέπει να διασφαλιστεί ότι θα εφαρμόζεται μια διαδικασία τελευταίας τεχνολογίας για μελλοντικές ιδιωτικές αποκαταστάσεις".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr