Είναι το Μουσείο του Λούβρου ένα μουσείο-σουρωτήρι και κατ' επέκταση η ίδια η Γαλλία; Το κόσμημα της πόλης του φωτός, το μουσείο με τους περισσότερους επισκέπτες παγκοσμίως (8,7 εκατ. το 2024) αποδείχθηκε, εκτός από παραδομένο στις καιρικές συνθήκες όταν βρέχει ή όταν απλώς λειτουργεί ο κλιματιμσμός και οι αίθουσες με τις αμύθητης αξίας συλλογές μπάζουν νερά, έρμαιο για τους κλέφτες.
Αυτό που πέτυχαν τέσσερις "επαγγελματίες ληστές" των οκτώ πολύτιμων κοσμημάτων (όπως τους χαρακτήρισε η Εισαγγελία του Παρισιού) με μια σκάλα και ένα αλυσοπρίονο οι οποίοι εκμεταλλεύτηκαν το κενό ασφαλείας εξαιτίας ενός σπασμένου παράθυρου που δεν το έπιανε ο συναγερμός, μέσα σε μόλις επτά λεπτά, και ενώ το μουσείο ήταν ανοιχτό, είναι βγαλμένο από τις δημοφιλείς ιστορίες του Αρσέν Λουπέν, όπως σχολιάστηκε.
Ο συντηρητικός Γάλλος φιλόσοφος Μισέλ Ονφρέ είναι πιο αιχμηρός: "Αυτό που μου φαίνεται απίστευτο είναι ότι τη σήμερον ημέρα με μια σκάλα, ένα μηχανάκι και ένα αλυσοπρίονο μπορεί κάποιος να φύγει από τον Λούβρο με τη Τζοκόντα υπό μάλης. Και αυτό μας λέει πολλά για την κατάσταση της Γαλλίας σήμερα που είναι μια χώρα σουρωτήρι".
Για "ταπείνωση μιλά" η ακροδεξιά - Για τα 160 εκατ. που διατέθηκαν για την ασφάλεια αλλά "χρειάζεται χρόνος", η κυβέρνηση
Αυτή είναι άλλωστε, η σκληρή κριτική που διατυπώνεται από τα δεξιά και άκρα δεξιά. Ο "Εθνικός Συναγερμός" της Μαρίν Λε Πεν μιλά για "ταπείνωση" και "πλήγμα στην ψυχή της Γαλλίας", ενώ ο πρόεδρος του κόμματος Μπαρντελά, λέει αυτό που έχει πει με υπομνήματά της εδώ και μήνες και η πρόεδρος του Μουσείου του Λούβρου: ότι δηλαδή, το μουσείο έχει κενά στη φύλαξη και δεν είναι καλυμμένες όλες οι θέσεις του προβλεπόμενου προσωπικού ασφαλείας.
Σε αυτή τη φάση, η διοίκηση του Μουσείου τα ρίχνει στα "οργανωμένα κυκλώματα" βασιζόμενη και στο ότι η Εισαγγελία του Παρισιού άφησε να εννοηθεί ότι δεν αποκλείεται πίσω από τη ληστεία να βρίσκεται κύκλωμα "από το εξωτερικό". Η πρόεδρος του Μουσείου του Λούβρου, Λοράν ντε Καρ, η πρώτη γυναίκα που ανέλαβε τη θέση από την ίδρυσή του το 1793, άφησε αιχμές ότι πίσω από τη θεαματική ληστεία βρίσκεται οργανωμένο κύκλωμα εμπορίας έργων τέχνης. "Οι Αρχές κινητοποιήθηκαν άμεσα, αλλά δεν μπόρεσαν να αντιμετωπίσουν ένα τόσο οργανωμένο δίκτυο", δήλωσε η ντε Καρ, υπογραμμίζοντας ότι "ο τρόπος δράσης των ληστών ήταν γρήγορος, ακριβής και βάναυσος".
Η υπουργός Πολιτισμού, Ρασιντά Ντατί, αναγνώρισε ότι στο μουσείο υπήρχαν γνωστά κενά ασφαλείας και δήλωσε ότι τα συναισθήματα που γεννώνται είναι όμοια με την πυρκαγιά του 2019 που είχε καταστρέψει την Παναγία των Παρισίων. Μιλώντας σήμερα το πρωί σε τηλεοπτική συνέντευξη, είπε ότι "το Μουσείο δεν σχεδιάστηκε για να υποδέχεται 10 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο".
Υπερασπιζόμενη το δικό της έργο και τα μέτρα που σχεδιάστηκαν αλλά δεν πρόλαβαν να υλοποιηθούν, η υπουργός είπε ότι "χρειάζεται χρόνος" για τον εκσυγχρονισμό του κέντρου ασφαλείας, την παρακολούθηση των βίντεο, το νέο δίκτυο υπολογιστών. "Έγινε έλεγχος ασφάλειας το 2022, υποβλήθηκε πρόταση το 2024, και στη συνέχεια, ο Μακρόν ο ίδιος έκανε ανακοινώσεις για το μεγαλόπνοο έργο "Αναγέννηση του Λούβρου", υπενθύμισε η υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας. "160 εκατομμύρια ευρώ διατέθηκαν για την ασφάλεια και τώρα έχουμε αρχίσει να εφαρμόζουμε τα μέτρα".
"Από την άφιξή μου, αναφέρω τις ενέργειές μου: εκσυγχρονίζουμε τα απαρχαιωμένα σημεία ελέγχου ασφαλείας στο Μουσείο του Λούβρου με τη δημιουργία ενός νέου κεντρικού σημείου ελέγχου· εξοπλίζουμε σχεδόν όλες τις αίθουσες με σύστημα βιντεοεπιτήρησης ενσωματώνοντας νέες τεχνολογίες· ανακαινίζουμε ολόκληρο το ψηφιακό και πληροφοριακό δίκτυο, το οποίο ήταν απαρχαιωμένο: 400 χιλιόμετρα καλωδίων. Αυτό δεν μπορεί να γίνει σε 24 ώρες και δεν μπορεί να γίνει με οποιονδήποτε· απαιτεί χρόνο και χρήμα", επέμεινε.
Ο πρόεδρος της Γαλλίας, πάντως θέλησε να δείξει αισιόδοξος και στιβαρός ότι τα αμύθητα εκθέματα θα βρεθούν και οι ληστές θα εντοπιστούν και θα οδηγηθούν ενώπιον της δικαιοσύνης.
Από την πλευρά του, ο πρώην πρόεδρος της Γαλλίας, Φρανσουά Ολάντ στηρίζει τον Μακρόν και ζητά να "μην προκαλείται διαμάχη".
Τα επτά λεπτά που "ρεζίλεψαν" τη Γαλλία
Η ληστεία σημειώθηκε το πρωί της Κυριακής, 19 Οκτωβρίου, και οι δράστες άρπαξαν οκτώ κοσμήματα ανεκτίμητης πολιτιστικής αξίας, μεταξύ των οποίων:
- το διάδημα της αυτοκράτειρας Ευγενίας, συζύγου του Ναπολέοντα Γ΄,
- δύο περιδέραια,
- σκουλαρίκια και καρφίτσες από τις συλλογές των βασιλισσών Μαρίας Αμαλίας, Ορτάνς και Μαρίας Λουίζας.
Η εφημερίδα Figaro αποκάλυψε ότι το διάδημα της Ευγενίας, το οποίο βρέθηκε κοντά στο μουσείο λίγη ώρα μετά τη ληστεία, αποτελείται από 1.354 διαμάντια και 56 σμαράγδια και είναι το μοναδικό σωζόμενο στέμμα μαζί με εκείνο του Λουδοβίκου XV.
Η κινηματογραφική ληστεία έγινε μέσα σε 7 λεπτά. Βίντεο που δημοσίευσε το BFMTV δείχνει έναν κουκουλοφόρο με κίτρινο γιλέκο να πριονίζει την προθήκη στη Γκαλερί Απόλλων, όπου φυλάσσονταν τα κοσμήματα.
Σύμφωνα με τη Le Parisien, οι δράστες έφτασαν στο Λούβρο με μοτοσικλέτα και χρησιμοποίησαν κινητό γερανό για να αποκτήσουν πρόσβαση στην αίθουσα από την πλευρά του Σηκουάνα, όπου βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες.
Αφού έσπασαν τα τζάμια, δύο από αυτούς μπήκαν μέσα ενώ ένας παρέμεινε έξω ως τσιλιαδόρος. Μέσα σε επτά λεπτά, άρπαξαν εννέα κοσμήματα από τη συλλογή του Ναπολέοντα και της Ευγενίας και διέφυγαν με μοτοσικλέτα TMax προς τον αυτοκινητόδρομο A6.
Η αστυνομία εντόπισε λίγο αργότερα μία από τις μοτοσικλέτες διαφυγής, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό των δραστών και την ανάκτηση των πολύτιμων αντικειμένων.