
Ερευνητές πιστεύουν ότι βρήκαν το ναυάγιο ενός πορτογαλικού πλοίου που μετέφερε έναν σημαντικό θησαυρό και αιχμαλωτίστηκε από πειρατές το 1721 στα ανοικτά των ακτών της Μαδαγασκάρης.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε από το Κέντρο Συντήρησης Ιστορικών Ναυαγίων στις Ηνωμένες Πολιτείες παρουσιάζει αρχαιολογικά δεδομένα που υποδηλώνουν ότι σχετίζεται με το πλοίο Nossa Senhora do Cabo, το οποίο απέπλευσε από την Ινδία για την Πορτογαλία πριν από 300 χρόνια.
Μεταξύ καταδύσεων, αρχειακών και εργαστηριακών μελετών από το 1999 έως σήμερα, η εργασία αυτή περιλαμβάνει επίσης ανάλυση αρχαιολογικών ευρημάτων, υπολειμμάτων του κύτους και περιβαλλοντικών δεδομένων.
![Μαδαγασκάρη: Αποκαλύφθηκαν υπολείμματα πορτογαλικού πλοίου του 18ου αιώνα που δέχθηκε επίθεση από πειρατές [εικόνες]](https://www.thetoc.gr/Content/ImagesDatabase/07/07ffcb5a3e9540e6b97bb9b13b67301c.jpg?v=1&maxwidth=650&originalwidth=860&)
"Η παρούσα μελέτη παρουσιάζει αρχαιολογικά στοιχεία που υποστηρίζουν την ταυτοποίηση ενός μοναδικού ναυαγίου του 18ου αιώνα στο νησί Μαντάμ, στα ανοικτά των ακτών του νησιού Σεν Μαρί - σημερινό νησί Nosy Boraha - στη Μαδαγασκάρη", στον Ινδικό Ωκεανό.
Γνωστό ως Nossa Senhora do Cabo, το πλοίο αυτό ανήκε στον πορτογαλικό στόλο και συνελήφθη από τους πειρατές Olivier Levasseur (La Buse) και John Taylor το 1721, εξηγεί η έρευνα.
Σύμφωνα με τον Μπράντον Κλίφορντ, η ταυτοποίηση του πλοίου ως Nossa Senhora do Cabo υποστηρίζεται από διάφορα βασικά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένων αρχαιολογικών ευρημάτων, όπως θρησκευτικά αγαθά και αντικείμενα που θα είχαν κατασκευαστεί στη Γκόα, μια από τις πορτογαλικές αποικίες στη δυτική ακτή της Ινδίας, και βρίσκονταν καθ' οδόν προς τη Λισαβόνα.
Οι δύτες εντόπισαν τα συντρίμμια του πλοίου στο βυθό της θάλασσας και ανέσυραν περισσότερα από 3.300 αντικείμενα από το ναυάγιο που βρίσκεται στη βορειοανατολική ακτή της Μαδαγασκάρης, η οποία αποτελούσε στρατηγικό σημείο στις θαλάσσιες εμπορικές διαδρομές μεταξύ Ινδίας και Ευρώπης τον 18ο αιώνα.
Μεταξύ των υλικών που ανασύρθηκαν από το ναυάγιο είναι θρησκευτικές μορφές λατρείας και αντικείμενα από ξύλο και ελεφαντόδοντο, συμπεριλαμβανομένου ενός που απεικονίζει τη μητέρα του Ιησού, τη Μαρία.
Βρήκαν επίσης ένα θραύσμα σταυρού και μια πλάκα από ελεφαντόδοντο με χρυσά γράμματα που έγραφαν "INRI" (σύμφωνα με τα χριστιανικά ευαγγέλια, τα γράμματα αυτά γράφτηκαν από τους Ρωμαίους πάνω από τον σταυρωμένο Ιησού και αντιπροσώπευαν στα λατινικά "Ιησούς από τη Ναζαρέτ, βασιλιάς των Εβραίων").

Το φορτίο του Nossa Senhora do Cabo περιείχε έναν θησαυρό από ράβδους χρυσού και σεντούκια γεμάτα μαργαριτάρια, σύμφωνα με τον ερευνητή Denis Piat. Η αφθονία πορσελάνης, θρησκευτικών αντικειμένων και χρυσών εμπορικών νομισμάτων αντανακλά τα σημαντικά θαλάσσια ινδοατλαντικά δίκτυα ανταλλαγών, υποστηρίζουν οι αρχαιολόγοι.
Τα ξύλινα στοιχεία
Οι έρευνες που πραγματοποιήθηκαν το 2010 και το 2015, τεκμηρίωσαν "εγκάρσιες δοκούς και ξύλινους αρμούς που υποδηλώνουν μια στιβαρή κατασκευή που θα αντιστοιχούσε σε ένα θαλάσσιο κύτος", περιγράφει η μελέτη.
"Ο εντοπισμός τεσσάρων εγκάρσιων δοκών υποδηλώνει ένα πλοίο μεγάλης χωρητικότητας, ενδεχομένως τροποποιημένο ή ενισχυμένο για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων και βαρύ φορτίο. Συνολικά, τα στοιχεία αυτά συνάδουν με τα χαρακτηριστικά πλοία της Πορτογαλίας στην Ανατολική Ινδία", υποστηρίζει η έρευνα.
Η ερμηνεία αυτή υποστηρίζεται περαιτέρω από το προφίλ του ναυαγίου, το οποίο εκτείνεται για περισσότερα από 30 μέτρα. Οι διαστάσεις μιας πορτογαλικής γαλέρας του 18ου αιώνα, κατά μέσο όρο, ήταν περίπου 30 μέτρα σε μήκος και δέκα μέτρα σε πλάτος, γεγονός που ενισχύει περαιτέρω την ταύτιση της τοποθεσίας ως σύμφωνη με εκείνη της Nossa Senhora do Cabo, τονίζουν οι ειδικοί.

Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης τα είδη των δέντρων που παρείχαν τις πρώτες ύλες για την κατασκευή.
Μια προκαταρκτική έρευνα αποκάλυψε ένα μείγμα ξύλων, όπως "τικ, δρυς ή άλλα ανθεκτικά είδη που χρησιμοποιούνταν συχνά στην πορτογαλική ναυπηγική βιομηχανία στην Γκόα. Πρόσθετα υλικά κατασκευής περιλαμβάνουν καρφιά από κράμα χαλκού με στρογγυλές κεφαλές και τετράγωνους άξονες, ένα συνηθισμένο είδος στερέωσης στην ευρωπαϊκή ναυπηγική εκείνη την περίοδο".
Οι αρχαιολόγοι εφάρμοσαν επίσης γεωφυσικές μεθόδους, δηλαδή με τη χρήση εξοπλισμού σάρωσης σόναρ σάρωσαν τον πυθμένα της θάλασσας, ο οποίος υπέδειξε "ένα πυκνό σύμπλεγμα ανωμαλιών στην περιοχή. Αυτό υποδηλώνει ότι πολλά ναυάγια μπορεί να επικαλύπτονται μέσα σε μια περιορισμένη περιοχή", εξήγησαν.
Η χρυσή εποχή της πειρατείας
Στα διάφορα επίπεδα της έρευνας, η ομάδα αναζήτησε επίσης δεδομένα σε γραπτές πηγές για να προσθέσουν στοιχεία στην ιστορία αυτού του ναυαγίου.
Εκτός από τα εμπορεύματα, τα αρχεία που αφορούν το Nossa Senhora do Cabo περιγράφουν ότι το πλοίο μετέφερε τον απερχόμενο αντιβασιλέα της πορτογαλικής αποικίας, τον αρχιεπίσκοπο της Γκόα και περίπου 200 σκλάβους από τη Μοζαμβίκη.
Θα ήταν ένα βαριά οπλισμένο πλοίο, αλλά υπέστη ζημιές από καταιγίδα και αναζήτησε καταφύγιο κοντά στο νησί Ρεϋνιόν.
Σύμφωνα με αναφορές της εποχής, "οι πειρατές βρήκαν ένα μεγάλο πορτογαλικό φορτηγό πλοίο που βρισκόταν αγκυροβολημένο και είχε χάσει όλα τα κατάρτια και τα δύο τρίτα των κανονιών του".
Η ομάδα των πειρατικών πλοίων, με επικεφαλής τον Olivier Levasseur (La Buse) και τον John Taylor, δεν έχασε την ευκαιρία και επιτέθηκε και κατέλαβε το ανυπεράσπιστο πλοίο στις 8 Απριλίου 1721, κοντά στη Ρεϋνιόν.
Αργότερα, μετά την επισκευή του, το Nossa Senhora do Cabo τέθηκε υπό τις διαταγές του La Buse, ο οποίος μετονόμασε το πλοίο σε Victorieux (Νικηφόρος). Μετά από μια περίοδο στην υπηρεσία των πειρατών, το πλοίο κάηκε και ναυάγησε κοντά στο μικρό νησί Μαντάμ, απέναντι από το Σεν Μαρί.
Η διασταύρωση των αρχαιολογικών δεδομένων με τις γραπτές πηγές μας επιτρέπει τώρα να εντοπίσουμε τις αντιστοιχίες και να προσθέσουμε στις γνώσεις μας για την τύχη της Nossa Senhora do Cabo.
Αυτό το πορτογαλικό πλοίο παρουσιάζει νέες γνώσεις για την πειρατεία, το παγκόσμιο εμπόριο και την αποικιοκρατική εξουσία στον δυτικό Ινδικό Ωκεανό πριν από 300 χρόνια.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr