Κανένα σενάριο δεν μπορεί να αποκλεισθεί μέχρι στιγμής σχετικά με την συντριβή του αεροπλάνου της EgyptAir στη Μεσόγειο, αλλά τα πρώτα στοιχεία και το γεωπολιτικό πλαίσιο δημιουργούν φόβους ότι επρόκειτο για επίθεση, υποστηρίζουν εμπειρογνώμονες.
Αυτό άλλωστε μαρτυρούν και οι δηλώσεις γάλλων αλλά και αιγύπτιων αξιωματούχων οι οποίοι επιμελώς αρνούνται να αποκλείσουν -τουλάχιστον σε αυτή τη φάση- οποιδήποτε σενάριο.
Ενδεικτικές είναι οι δηλώσεις του ίδιου του γάλλου προέδρου Φ. Ολάντ: «Υπήρχαν φόβοι ότι το αεροσκάφος συνετρίβη. Οι πληροφορίες που καταφέραμε να συλλέξουμε το επιβεβαιώνουν. Στο αεροπλάνο επέβαιναν 66 άτομα, μεταξύ αυτών και το προσωπικό αλλά και προσωπικό ασφαλείας. Ανάμεσα στους επιβάτες υπήρχαν και 15 γάλλοι υπήκοοι. Καμία υπόθεση δεν αποκλείεται. Σε αυτό το στάδιο θέλουμε να δώσουμε προτεραιότητα στην αλληλεγγύη μας στις οικογένειες και στη διερεύνηση των αιτιών», σημείωσε ο γάλλος πρόεδρος. Νωρίτερα και ο γάλλος πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς είχε αρνηθεί να αποκλείσει το σενάριο της τρομοκρατίας. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις που έκανε ο αιγύπτιος πρωθυπουργός Sherif Ismail. Ερωτηθείς εάν η εξαφάνιση του αεροσκάφους μπορεί να έχει σχέση με την τρομοκρατία και ανέφερε και εκείνος πως δεν μπορεί να αποκλείσει κανένα σενάριο.
O υπουργός Μεταφορών της Αιγύπτου είπε ότι είναι πολύ νωρίς για να αποκλείσει ό,τιδήποτε σε σχέση με την εξαφάνιση του αεροπλάνου, είτε τεχνικό πρόβλημα είτε τρομοκρατική ενέργεια, ωστόσο σημείωσε ότι η δεύτερη εκδοχή, δηλαδή η τρομοκρατική ενέργεια, είναι πιο πιθανή
Η εξαφάνιση του αεροσκάφους της EgyptAir είναι πολύ πιθανό να οφείλεται σε τρομοκρατική ενέργεια, δήλωσε ο διευθυντής της ρωσικής Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Ασφαλείας (FSB) Αλεξάντερ Μπορτνίκοφ, τον οποίο επικαλείται το πρακτορείο ειδήσεων Sputnik.
Αξίζει ακόμη να σημειωθεί ότι όπως μεταδίδει το πρακτορείο Reuters η γαλλική υπηρεσία για την εσωτερική ασφάλεια είχε προειδοποιήσει για κύμα επιθέσεων από το ISIS στη Γαλλία, στις 10 Μαΐου.
Οι εκτιμήσεις των εμπειρογνωμόνων
- Ενδέχεται να συνέβη κάποιο δυστύχημα;
Σύμφωνα με τον αεροναυτικό εμπειρογνώμονα Ζεράρ Φελτζέ, «μια μείζων τεχνική βλάβη, η έκρηξη ενός κινητήρα, μια έκρηξη μέσα στο αεροσκάφος (...) δεν μοιάζουν πιθανές». Σε συνομιλία του με το Γαλλικό Πρακτορείο AFP, υπογραμμίζει πως το A320, που μετέφερε 66 επιβαίνοντες, «ήταν σχετικά πρόσφατο», αφού βγήκε από τη γραμμή παραγωγής το 2003. Εξάλλου το A320 θεωρείται αξιόπιστο αεροσκάφος. «Είναι το αεροπλάνο μέσων αποστάσεων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο, κάθε 30 δευτερόλεπτα ένα A320 προσγειώνεται ή απογειώνεται».
Πρόκειται για «ένα σύγχρονο αεροπλάνο, το συμβάν σημειώθηκε εν πτήσει σε εξαιρετικά σταθερές συνθήκες», υπογράμμισε ο Ζαν-Πολ Τροαντέκ, πρώην διευθυντής του γαλλικού Γραφείου Ερευνών και Αναλύσεων (BEA), στον ραδιοσταθμό Europe 1. Και η EgyptAir «είναι μια εταιρεία εγκεκριμένη για να εξυπηρετεί την Ευρώπη, συνεπώς δεν βρίσκεται στις μαύρες λίστες».
- Μπορεί το αεροπλάνο να κατερρίφθη εν πτήσει, εσκεμμένα ή κατά λάθος;
- Το σενάριο αυτό, είτε πρόκειται για πύραυλο εδάφους-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 17 της Malaysia Airlines τον Ιούλιο 2014 πάνω από την Ουκρανία, είτε για πύραυλο θαλάσσης-αέρος, όπως συνέβη με την πτήση 655 της Iran Air που κατερρίφθη κατά λάθος τον Ιούλιο 1988 από ένα αμερικανικό καταδρομικό, δεν είναι πιθανό, σύμφωνα με τον κ. Φελτζέ.
Στο ύψος που πετούσε (37.000 πόδια, δηλαδή πάνω από 11.000 μέτρα) και τόσο μακριά από τις ακτές, το αεροπλάνο ήταν έξω από την εμβέλεια των πυραύλων εδάφους-αέρος φορητού τύπου που έχουν στην κατοχή τους διάφορες μαχητικές οργανώσεις στη Μέση Ανατολή. «Ένας πύραυλος εδάφους όχι, τώρα το να έχει καταρριφθεί από ένα άλλο αεροπλάνο και κατά λάθος, αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί, όμως μου φαίνεται ότι θα το ξέραμε ήδη», επισημαίνει ο κ. Φελτζέ. Η βόρεια Αίγυπτος, κοντά στις ακτές του Ισραήλ και στη Λωρίδα της Γάζας, είναι «η ζώνη που παρακολουθείται περισσότερο στον κόσμο, μεταξύ άλλων και από δορυφόρους, είναι πολύ πιο δύσκολο να κρύψεις αυτού του είδους την πληροφορία», διαβεβαιώνει.
- Μπορεί να επρόκειτο για επίθεση με εκρηκτικά;
- Το σενάριο αυτό μοιάζει εκ τον προτέρων το πιθανότερο. Το γεγονός ότι δεν εστάλη κανένα μήνυμα συναγερμού σημαίνει πως υπήρξε ένα «βίαιο γεγονός» που μας κάνει «να σκεφτούμε μια επίθεση», σύμφωνα με τον κ. Τροαντέκ.
«Προκρίνουμε προφανώς το σενάριο της επίθεσης, αυτό το προκαλεί και η πολιτική ατμόσφαιρα, τείνουμε προς αυτό το σενάριο», λέει ο κ. Φελτζέ. Η Γαλλία, η οποία έχει πληγεί σκληρά τους τελευταίους μήνες από την οργάνωση Ισλαμικό Κράτος, και η Αίγυπτος, όπου το αυταρχικό καθεστώς του Σίσι ανέτρεψε τον δημοκρατικά εκλεγμένο ισλαμιστή πρόεδρο Μοχάμεντ Μόρσι, είναι αμφότερες στόχοι του τζιχαντιστικού κινήματος. Όμως «εν γένει, όταν γίνονται τέτοιου είδους επιθέσεις, κάποιος αναλαμβάνει την ευθύνη. Θα το ξέρουμε αρκετά γρήγορα».
- Πώς εξηγείται η ενδεχόμενη παρουσία εκρηκτικών μέσα στο αεροπλάνο;
- Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία, το αεροσκάφος είχε πραγματοποιήσει χθες, Τετάρτη, πολλά δρομολόγια ανάμεσα στο Κάιρο και την Γαλλία. «Μια βόμβα μέσα στο αεροπλάνο, κάποιος να έβαλε αυτή τη βόμβα στο Ρουασί ή στο Κάιρο, είναι κάτι που είναι πάντα πιθανό», καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο «να στεγανοποιηθεί 100% ένα αεροδρόμιο, ακόμη και το Ρουασί όπου η επιτήρηση είναι μεγάλη. Δεν είναι ένα σενάριο που μπορούμε να αποκλείσουμε», υποστηρίζει ο Φελτζέ.
«Το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνει είναι να ανακτηθούν συντρίμμια που θα δώσουν ενδείξεις για το δυστύχημα (...) αν υπήρξε έκρηξη, θα υπάρχουν ίσως ίχνη εκρηκτικών», υπογραμμίζει ο κ. Τροαντέκ.