Περιοδικό "Science": Οι επιστημονικές εξελίξεις που αναμένεται να ξεχωρίσουν το 2021 - Τι περιμένουμε για τον κορονοϊό

Το κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό "Science" προχώρησε σε ορισμένες προβλέψεις για τις επιστημονικές ειδήσεις. Νέο αντικαρκινικό φάρμακο επί θύραις.

Καθώς η επιστημονική κοινότητα συνεχίζει να δίνει μάχη με τον κορονοϊό και τη φονική πανδημία του, σε μια προσπάθεια ο κόσμος να επανέλθει στην κανονικότητα μέσα στο νέο έτος, το κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό "Science" προχώρησε σε ορισμένες προβλέψεις για τις επιστημονικές ειδήσεις που μπορεί να κερδίσουν τα φώτα της δημοσιότητας το 2021.

Ακολουθεί μια επιλογή από αυτές τις εκτιμήσεις:

Φως στην προέλευση του κορονοϊού

Μετά τους εμβολιασμούς, ήλθε η ώρα να διερευνηθεί σε μεγαλύτερο βάθος πώς ακριβώς η πανδημία ξεκίνησε. Μια δεκαμελής διεθνής επιστημονική ομάδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) θα ταξιδέψει στην Κίνα αρκετές φορές μέσα στο έτος στο πλαίσιο μιας συστηματικής έρευνας για την προέλευση του κορονοϊού - ένα θέμα πολιτικά ευαίσθητο με δεδομένη τη διαμάχη ΗΠΑ-Κίνας για τον "ένοχο". Μεταξύ άλλων, θα εξετασθεί αν όντως ο κορονοϊός πρωτοεμφανίσθηκε σε νυχτερίδες, πότε, πού και πώς μεταπήδησε στους ανθρώπους, κατά πόσο υπήρξε κάποιο άλλο ενδιάμεσο ζώο που διευκόλυνε την μετάδοση στους ανθρώπους και πώς θα αποτραπεί να συμβεί κάποια παρόμοια ιογενής πανδημία στο μέλλον.

Νέα φάρμακα για την Covid-19

Παράλληλα με τους εμβολιασμούς, θα συνεχιστεί ο αγώνας των ερευνητών και των φαρμακευτικών εταιρειών για νέα "όπλα" κατά του κορονοϊού, τα οποία τόσο θα δυσκολεύουν την μετάδοση, όσο και θα θεραπεύουν τα συμπτώματα της νόσου. Το 2020 ελάχιστα φάρμακα (όπως η ρεμδεσιβίρη και η δεξαμεθαζόνη), τα οποία προορίζονταν για άλλες παθήσεις, είχαν περιορισμένα οφέλη για τους ασθενείς με κορονοϊό. Φέτος, με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και των υπερυπολογιστών, θα τεθούν στο μικροσκόπιο περίπου 600 υποψήφια πειραματικά φάρμακα. Ελπίζεται ότι θα βρεθεί, όπως και στην περίπτωση του ιού HIV του AIDS, κάποιο "κοκτέιλ" φαρμάκων που θα "φρενάρει" αποτελεσματικά τον κορονοϊό. Όμως ίσως χρειαστούν περισσότερα χρόνια, εωσότου ολοκληρωθούν οι κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Κλιματική αλλαγή

Το 2021 αναμένεται η έκτη επιστημονική έκθεση αξιολόγησης της Διακυβερνητικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή, οκτώ χρόνια μετά την πέμπτη παρόμοια έκθεση. Περισσότεροι από 700 επιστήμονες συμμετείχαν στην έκτη έκθεση, που καθυστέρησε λόγω της πανδημίας και η οποία αναμένεται να δώσει ακόμη πιο καθαρή εικόνα για τις ανθρωπογενείς επιδράσεις στο κλίμα. Τα ευρήματα θεωρούνται ότι θα έχουν μεγαλύτερη αξιοπιστία χάρη σε μια νέα γενιά κλιματικών μοντέλων και σεναρίων προσομοίωσης που έχουν αναπτυχθεί στο μεταξύ. Το Νοέμβριο του 2021 θα πραγματοποιηθεί στη Γλασκώβη της Σκωτίας η επόμενη σύνοδος κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, όπου ελπίζεται ότι θα ληφθούν πιο αποφασιστικά μέτρα με βάση τις επιστημονικές εισηγήσεις.

Νέα ρομποτικά ρόβερ στον 'Αρη

Η προσεδάφιση στον "κόκκινο" πλανήτη αποτελούσε ανέκαθεν πονοκέφαλο για τις διαστημικές υπηρεσίες. Από τα 18 σκάφη που έχουν σταλεί στην επιφάνεια του κατά τα τελευταία 50 χρόνια, τα οκτώ έχουν συντριβεί. Φέτος δύο ακόμη σκάφη -ένα αμερικανικό και ένα κινεζικό- θα επιχειρήσουν να κατέβουν στον 'Αρη, φέρνοντας μαζί τους και ρομποτικά ρόβερ. Το Φεβρουάριο το -μεγέθους SUV- ρόβερ Perseverance προγραμματίζεται να φθάσει και να συλλέξει δείγματα που θα επιστραφούν στη Γη, ενώ την ίδια περίοδο θα φθάσει και η κινεζική αποστολή Tianwen-1 που θα θέσει σκάφος σε τροχιά και θα κατεβάσει ένα μικρότερο ρόβερ. Αν η Κίνα τα καταφέρει, θα είναι η πρώτη φορά που θα "πατήσει" στον 'Αρη.

άρης

Επιτέλους η ώρα του μεγαλύτερου διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb

Μετά από διαδοχικές πολυετείς καθυστερήσεις, το φθινόπωρο αναμένεται η εκτόξευση -από ένα ευρωπαϊκό πύραυλο Ariane 5- του αμερικανικού διαστημικού τηλεσκοπίου, του μεγαλύτερου στον κόσμο, που αποτελεί τον διάδοχο του ιστορικού Hubble. Με κάτοπτρο 6,5 μέτρων, το καλυμμένο με χρυσό και κόστους 8,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων James Webb θα έχει εξαπλάσια ισχύ σε σχέση με το Hubble και θα είναι αρκετά ευαίσθητο για να μπορεί να "δει" για πρώτη φορά τις ατμόσφαιρες σχετικά κοντινών εξωπλανητών.

Παρατήρηση των πρωτεϊνών πιο καθαρά από ποτέ

Οι βιολόγοι και άλλοι επιστήμονες ευελπιστούν ότι φέτος θα βελτιώσουν σημαντικά την ανάλυση του κρυο-ηλεκτρονικού μικροσκοπίου (Cryo-EM), καταφέρνοντας έτσι να μελετήσουν τις δομές των πρωτεϊνών με μεγαλύτερη λεπτομέρεια από κάθε άλλη φορά, κάτι που θα βοηθήσει σημαντικά στην κατανόηση διαφόρων ασθενειών. Το Cryo-EM έχει μεγαλύτερες δυνατότητες από την πιο παραδοσιακή κρυσταλλογραφία ακτίνων-Χ και το 2020 για πρώτη φορά πέρασε το "κατώφλι" της ανάλυσης σε επίπεδο ατόμου, ενώ φέτος αναμένεται περαιτέρω πρόοδος.

Νέο αντικαρκινικό φάρμακο επί θύραις

Για περισσότερες από τρεις δεκαετίες, οι επιστήμονες ονειρεύονται να συρρικνώνουν τους όγκους μέσω αδρανοποίησης μιας πρωτεΐνης (KRAS) που διευκολύνει την ανάπτυξη αρκετών καρκίνων. Έως τώρα δεν είχε βρεθεί τρόπος να μπλοκαριστεί η δράση της KRAS, αλλά φέτος αναμένεται να εγκριθούν από την αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) τα πρώτα φάρμακα γι' αυτό το σκοπό, τα οποία μέσα στο 2020 έδειξαν ενθαρρυντικά αποτελέσματα σε πειραματόζωα και μετά σε καρκινοπαθείς. Πρώτο αναμένεται να είναι η σοτορασίμπη (sotorasib) της εταιρείας Amgen για τον καρκίνο των πνευμόνων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ένα ακόμη βήμα για την παραγωγή ενέργειας από σύντηξη

Ο Joint European Torus (JET), ο μεγαλύτερος αυτή τη στιγμή αντιδραστήρας σύντηξης στον κόσμο, ο οποίος βρίσκεται στη Βρετανία και πρόσφατα αναβαθμίστηκε, αναμένεται να πετύχει την δημιουργία σημαντικών ποσοτήτων ενέργειας από σύντηξη. Ισχυροί μαγνήτες συγκρατούν το καυτό πλάσμα μέσα στον αντιδραστήρα τύπου ‘τόκαμακ', έτσι ώστε οι ατομικοί πυρήνες να υφίστανται σύντηξη (το αντίστροφο της σχάσης ή διάσπασης) και να απελευθερώνουν ενέργεια, που μετατρέπεται σε ηλεκτρική. Ο ακόμη μεγαλύτερος αντιδραστήρας σύντηξης ITER βρίσκεται υπό κατασκευή στη Γαλλία και αναμένεται να αρχίσει να λειτουργεί το 2025.

Προστασία της βιοποικιλότητας στις ανοικτές θάλασσες:

Ελάχιστα προστατεύεται έως τώρα η βιοποικιλότητα στα δύο τρία των ωκεανών και των ανοικτών θαλασσών που βρίσκονται πέρα από τις αιγιαλίτιδες ζώνες των κρατών. Φέτος, για πρώτη φορά, ο ΟΗΕ αναμένεται να οριστικοποιήσει την πρώτη διεθνή συμφωνία που επιτρέπει τον καθορισμό προστατευμένων περιοχών και στις ανοικτές θάλασσες. Ένα νέο διεθνές επιστημονικό και τεχνικό σώμα, παρόμοιο με αυτό που εποπτεύει τη θαλάσσια ζωή πέριξ της Ανταρκτικής, πρόκειται να αξιολογήσει το προσχέδιο της διακρατικής συμφωνίας, η οποία θα προστατεύει καλύτερα το περιβάλλον και τους θαλάσσιους οργανισμούς στις λίγο-πολύ ανεξέλεγκτες ανοικτές θάλασσες.

Περισσότερο γενετικό φως στις αρχαίες κοινωνίες

Καθώς η ανάλυση του αρχαίου DNA και η αρχαιογενετική κάνουν συνεχείς προόδους, αναμένονται φέτος νέες μελέτες που θα ανοίξουν νέες ορίζοντες στην κατανόηση των αρχαίων κοινωνιών και των μαζικών μεταναστεύσεων του μακρινού παρελθόντος. Μεταξύ άλλων, μπορεί να υπάρξουν ανακοινώσεις για την πατρίδα των βιβλικών Φιλισταίων της Παλαιστίνης, αλλά και περισσότερα πράγματα για την καταγωγή των Ελλήνων.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΟΥΣ 25 Ιαν 2021 | 20:57

Εμβόλιο κορονοϊού: Πόσες δόσεις κατέληξαν στα σκουπίδια στην Ελλάδα

Πώς λειτουργεί ο μηχανισμός αναπλήρωσης προκειμένου να μην χάνονται οι δόσεις του εμβολίου για τον κορονοϊού.

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ MEGA 25 Ιαν 2021 | 20:47

Ψώνια με το ρολόι: Πώς θα λειτουργεί το χρονόμετρο που μπαίνει στις αγορές λόγω συνωστισμού

Σκέψεις για αγορές με χρονόμετρο - Μία φορά την ημέρα για ψώνια σε σούπερ μάρκετ και καταστήματα - Τέλος στα επαναλαμβανόμενα SMS στο 13033

ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΕΚΠΑ 25 Ιαν 2021 | 19:30

"Καμπανάκι" Δημόπουλου: Ερωτηματικό αν ο εμβολιασμός εμποδίζει τη μετάδοση του κορονοϊού [βίντεο]

Ο καθηγητής Δημόπουλος χαρακτήρισε επικίνδυνους μήνες τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο για την πορεία του κορονοϊού.

ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ 25 Ιαν 2021 | 19:12

Μητσοτάκης στο Νταβός: "Θα πιέσουμε τις εταιρείες να παραδώσουν γρήγορα τα εμβόλια"

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξήγησε στη διαδικτυακή σύνοδο του Παγκόσμιου Οικονομικού Forum (WEF) τη στρατηγική που έχει ακολουθήσει η κυβέρνηση από το πρώτο στάδιο της υγιειονομικής κρίσης

«Ο ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΣ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΔΟΣΗ» 25 Ιαν 2021 | 18:29

Κορονοϊός: Γιατί κάποιοι νοσούν μετά την πρώτη δόση - Τι είπε η Μαρία Θεοδωρίδου

"Αυστηρά" και "χωρίς αναιτιολόγητες καθυστερήσεις" οι πολίτες πρέπει να προσέρχονται και για την 2η δόση, είπε η πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών.

32 ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 25 Ιαν 2021 | 17:55

Κορονοϊός: 207 κρούσματα στην Αττική - Στο "κόκκινο" τα Βόρεια Προάστια της Αθήνας

Νέα μαύρη πρωτιά της Αττικής σε αριθμό κρουσμάτων του κορονοϊού - Ο χάρτης της διασποράς στη χώρα

ΣΕ ΜΟΝΑΔΑ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ 25 Ιαν 2021 | 17:54

Κορονοϊός-Θεσσαλονίκη: Τουλάχιστον 10 κρούσματα σε στρατόπεδο της πόλης

Τουλάχιστον δέκα κρούσματα κορονοϊού εντοπίστηκαν σε στρατόπεδο στη Θεσσαλονίκη

ΥΨΗΛΗ ΜΟΛΥΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ 25 Ιαν 2021 | 17:45

Κορονοϊός: Συναγερμός για τη βρετανική μετάλλαξη Β117 - Εξαπλώνεται 8 φορές πιο γρήγορα

Γερμανός επιστήμονας της βιοπληροφορικής προειδοποιεί για 100.000 κρούσματα κορονοϊού την ημέρα εξαιτίας της μετάλλαξης.

ΠΑΣΚΑΛ ΣΟΡΙΟ 25 Ιαν 2021 | 17:45

Επικεφαλής AstraZeneca: Έλλειψη συνεργασίας και εγωιστική συμπεριφορά ορισμένων χωρών

Αυτό που δεν λειτούργησε είναι η συνεργασία σε παγκόσμιο επίπεδο, τόνισε για τη διαχείριση της πανδημίας ο επικεφαλής της AstraZeneca

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΟΔΥ 25 Ιαν 2021 | 17:34

Κορονοϊός: 436 νέα κρούσματα σήμερα - 25 θάνατοι και 286 διασωληνωμένοι

Συνολικά 5.671 άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους στη χώρα μας από την αρχή της πανδημίας του κορονοϊού.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΕ ΚΙΚΙΛΙΑ 25 Ιαν 2021 | 17:05

Κικίλιας: Και ιδιώτες γιατροί στη μάχη για τον εμβολιασμό κατά του κορονοϊού - Η προϋπόθεση για τη συμμετοχή τους

Προϋπόθεση σύμφωνα με τον κ. Κικίλια είναι ένα πιο "εύκολο" εμβόλιο και στόχος να εμβολιάζονται πιο εύκολα πολίτες που δεν μπορούν να μετακινηθούν.

ΤΙ ΔΗΛΩΝΕΙ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ 25 Ιαν 2021 | 16:04

Κορονοϊός: Η Moderna ετοιμάζει εμβόλιο "έκπληξη" για τη μετάλλαξη του κορονοϊού

Η Moderna ανακοίνωσε ότι το εμβόλιό της για τον κορονοϊό είναι αποτελεσματικό στις μεταλλάξεις του ιού

ΝΕΕΣ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ 25 Ιαν 2021 | 15:43

Κορονοϊός: Αλλάζει ο ευρωπαϊκός χάρτης - "Σκούρο κόκκινο" οι περιοχές με μεγάλο επιδημιολογικό φορτίο

Επικαιροποίηση των συστάσεων της Κομισιόν για τα μέτρα συντονισμού των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενάντια στον κορονοϊό.