
"Κόλπο γκρόσο” για να εναρμονιστούν με τον κοινό στόχο κάθε χώρας-μέλος του ΝΑΤΟ να δαπανά το 5% του ΑΕΠ για στρατιωτικές δαπάνες, φέρεται πώς ετοιμάζουν οι Ιταλοί, σύμφωνα με δημοσίευμα του Politico.
Συγκεκριμένα, στελέχη της κυβέρνησης φέρεται να πρότειναν στην Τζόρτζια Μελόνι, να οριστεί ως στρατιωτική δαπάνη μια γέφυρα κόστους 13,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία συζητείται εδώ και καιρό, η οποία θα συνδέει τη Σικελία με την ηπειρωτική χώρα.
Η Ιταλία είναι μία από τις χώρες με τις χαμηλότερες στρατιωτικές δαπάνες του ΝΑΤΟ, ξοδεύοντας μόνο στο 1,49% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος στον στρατό της πέρυσι. Αυτό καθιστά τον νέο στόχο του 5% έως το 2035 να φαίνεται ανέφικτος. Και εκεί θα μπορούσε να βοηθήσει η γέφυρα...
Η κυβέρνηση της Μελόνι επιθυμεί να προχωρήσει με το φαραωνικό σχέδιο για να διασχίσει το Στενό της Μεσσήνης με αυτό που θα είναι η μακρύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο, ένα έργο που ήταν το όνειρο των Ρωμαίων, του Μπενίτο Μουσολίνι και του πρώην πρωθυπουργού Σίλβιο Μπερλουσκόνι.

Τόσο ο υπουργός Εξωτερικών Αντόνιο Ταγιάνι όσο και ο υπουργός Υποδομών Ματέο Σαλβίνι, αναπληρωτές πρωθυπουργοί της Μελόνι, υπερθεματίζουν την ιδέα ότι η γέφυρα έχει στρατηγική αξία για το ΝΑΤΟ και όχι καθαρά οικονομικό ρόλο - ένα σημείο που τονίστηκε επίσης σε κυβερνητική έκθεση τον Απρίλιο.
Ένας κυβερνητικός αξιωματούχος τόνισε ότι δεν έχει ληφθεί επίσημη απόφαση για την ταξινόμηση της γέφυρας ως έργου ασφαλείας, αλλά δήλωσε ότι πιθανότατα θα διεξαχθούν σύντομα περαιτέρω συνομιλίες για να "δούμε πόσο εφικτό είναι αυτό”. Η ιδέα θα μπορούσε να είναι πολιτικά χρήσιμη για τη Μελόνι, καθώς αγωνίζεται να πείσει ένα κοινό που διστάζει για τον πόλεμο για την ανάγκη σημαντικών αμυντικών δαπανών σε μια εποχή που η Ιταλία ήδη οδεύει προς τη λιτότητα.
Υπάρχουν ορισμένοι σαφείς λόγοι πάνω στους οποίους η Ιταλία θα μπορούσε να στηρίξει την κατασκευή της γέφυρας. Από τον στόχο του 5% του ΑΕΠ που έχει θέσει το ΝΑΤΟ, μόνο το 3,5% πρέπει να αφορά βασικές αμυντικές δαπάνες, ενώ το 1,5% μπορεί να κατευθυνθεί σε ευρύτερη στρατηγική ανθεκτικότητα, όπως οι υποδομές.
Ένας Ιταλός αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών πρότεινε επίσης ότι η χαρακτηρισμός της γέφυρας ως στρατιωτικού έργου θα βοηθούσε την κυβέρνηση να ξεπεράσει ορισμένα από τα οικονομικά και τεχνικά εμπόδια που έχουν σταματήσει την κατασκευή της στο παρελθόν.
Για δεκαετίες, οι προσπάθειες για την κατασκευή της γέφυρας - με εκτιμώμενο κεντρικό άνοιγμα 3,3 χιλιομέτρων - έχουν επανειλημμένα αντιμετωπίσει προβλήματα κόστους, τις δυσκολίες λειτουργίας σε σεισμική ζώνη και την πρόκληση της μετατόπισης ανθρώπων.
Η νέα ονομασία θα "παρακάμπτει γραφειοκρατικά εμπόδια, δικαστικές διαμάχες με τις τοπικές αρχές που θα μπορούσαν να αμφισβητήσουν την κυβέρνηση στο δικαστήριο ισχυριζόμενη ότι η γέφυρα θα βλάψει δυσανάλογα τη γη τους”, δήλωσε ο αξιωματούχος του Υπουργείου Οικονομικών. Θα "διευκόλυνε επίσης την άντληση χρημάτων, ειδικά τον επόμενο χρόνο, για τη γέφυρα”.
Italian PM Giorgia Meloni’s government is keen to class a €13.5 billion bridge to Sicily as a NATO-related project.
— POLITICOEurope (@POLITICOEurope) June 30, 2025
But does it really mesh with Europe’s military goals?
🔗 https://t.co/8LzW67b19g pic.twitter.com/YCwMvARufb
Τον Απρίλιο, η ιταλική κυβέρνηση υιοθέτησε ένα έγγραφο που δήλωνε ότι η γέφυρα θα έπρεπε να κατασκευαστεί για "επιτακτικούς λόγους υπέρτερου δημόσιου συμφέροντος”.
Εκτός από την πολιτική της χρήση, "η γέφυρα πάνω από το Στενό της Μεσσήνης έχει επίσης στρατηγική σημασία για την εθνική και διεθνή ασφάλεια, σε τέτοιο βαθμό που θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην άμυνα και την ασφάλεια, διευκολύνοντας την κίνηση των ιταλικών ενόπλων δυνάμεων και των συμμάχων του ΝΑΤΟ”, πρόσθεσε το έγγραφο.
Η Ιταλία ζήτησε επίσης να συμπεριληφθεί το έργο στο σχέδιο χρηματοδότησης της ΕΕ για την κινητικότητα του στρατιωτικού προσωπικού, του υλικού και των περιουσιακών στοιχείων, καθώς "θα ταίριαζε απόλυτα σε αυτή τη στρατηγική, παρέχοντας βασικές υποδομές για τη μεταφορά των δυνάμεων του ΝΑΤΟ από τη Βόρεια Ευρώπη στη Μεσόγειο”, ανέφερε η κυβερνητική έκθεση.
Η γέφυρα "αντιπροσωπεύει ένα πλεονέκτημα για τη στρατιωτική κινητικότητα, επιτρέποντας την ταχεία μεταφορά βαρέων οχημάτων, στρατευμάτων και πόρων τόσο οδικώς όσο και σιδηροδρομικώς”, πρόσθεσε η κυβέρνηση.
Το αν το ΝΑΤΟ - και το πιο σημαντικό, ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος λατρεύει τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα - θα πιστέψουν σε αυτή τη λογική είναι ένα άλλο θέμα.

Επίσημα, το Στενό της Μεσσήνης βρίσκεται έξω από τον μοναδικό ορισμένο διάδρομο στρατιωτικής κινητικότητας του ΝΑΤΟ της Ιταλίας - ο οποίος ξεκινά από λιμάνια στην περιοχή της Απουλίας, στην άκρη της ιταλικής "μπότας”, διασχίζει την Αδριατική προς την Αλβανία και συνεχίζει προς τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία. Δεν είναι επίσης σαφές εάν το στενό περιλαμβάνεται στο δίκτυο στρατιωτικής κινητικότητας της ΕΕ, του οποίου οι διάδρομοι, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν τις συζητήσεις, αναμένεται να ευθυγραμμιστούν με τις διαδρομές του ΝΑΤΟ.
Οι Αμερικανοί δεν δείχνουν προς το παρόν το χέρι τους. Όταν ρωτήθηκαν για τη γέφυρα στη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στη Χάγη στα τέλη Ιουνίου, οι βοηθοί των ΗΠΑ γέλασαν, αλλά δεν έδωσαν άμεση απάντηση.
Γέφυρα "Μπερλουσκόνι"
Ο υπουργός Εξωτερικών, Ταγιάνι είναι ένθερμος υποστηρικτής της γέφυρας. "Θα κάνουμε τους Ιταλούς να καταλάβουν ότι η ασφάλεια είναι μια ευρύτερη έννοια από τα τανκς”, δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του στην οικονομική εφημερίδα Milano Finanza.
"Για να το πετύχουμε αυτό, θα επικεντρωθούμε σε υποδομές που έχουν και πολιτικές χρήσεις, όπως η γέφυρα πάνω από το Στενό (της Μεσσήνης), η οποία εμπίπτει στην έννοια της άμυνας, δεδομένου ότι η Σικελία είναι μια πλατφόρμα του ΝΑΤΟ”, πρόσθεσε.
Ο υπουργός Υποδομών, Σαλβίνι, ο άλλος αναπληρωτής της Μελόνι, βλέπει τη γέφυρα ως κάτι που θα μπορούσε να μετατρέψει το ακροδεξιό κόμμα της Λέγκας - αρχικά την αποσχιστική Λέγκα του Βορρά - σε ένα επιτυχημένο πανεθνικό πολιτικό κίνημα που δεσμεύεται επίσης σε ένα μεγάλο έργο στο νότο.

"Φυσικά”, απάντησε πρόσφατα όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφο αν η γέφυρα θα μπορούσε να βοηθήσει την Ιταλία να επιτύχει τον νέο στόχο της για το ΝΑΤΟ. "Οι υποδομές είναι επίσης στρατηγικές από άποψη ασφάλειας με πολλούς τρόπους, οπότε αν επενδύσουμε περισσότερο στην ασφάλεια, ορισμένες στρατηγικές υποδομές θα γίνουν επίσης μέρος αυτού του σχεδίου ασφαλείας”.
Ο Σαλβίνι πιέζει για την επιτάχυνση της διαδικασίας, σύμφωνα με τον αξιωματούχο του υπουργείου Οικονομικών και έναν νομοθέτη που γνωρίζει την εσωτερική δυναμική της κυβέρνησης.
"Ο Ματέο πιέζει πολύ για να λάβει κάποια μορφή "έγκρισης" του έργου σε τεχνικό και πολιτικό επίπεδο, προκειμένου να δείξει στην κοινή γνώμη ότι κάτι κινείται”, δήλωσε ο αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών.
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης διαφωνούν τόσο με την ανάγκη κατασκευής της γέφυρας όσο και με την ταξινόμησή της ως στρατιωτική δαπάνη.
"Πρόκειται για χλευασμό των πολιτών και των δεσμεύσεων που αναλήφθηκαν στο ΝΑΤΟ. Αμφιβάλλω ότι αυτή η μπλόφα της κυβέρνησης θα γίνει αποδεκτή”, δήλωσε ο Τζουζέπε Αντότσι, μέλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από το αριστερό-λαϊκιστικό Κίνημα 5 Αστέρων.
"Η κυβέρνηση θα πρέπει να σταματήσει και να αποφύγει να αυτογελοιοποιηθεί διεθνώς, κάτι που θα γελοιοποιούσε την Ιταλία”, πρόσθεσε.
Ένα άλλο επιχείρημα κατά του έργου είναι ότι θα συνέδεε δύο από τις φτωχότερες περιοχές της Ιταλίας, καμία από τις οποίες δεν διαθέτει αποτελεσματικό σύστημα μεταφορών. Πολλοί πιστεύουν ότι η επένδυση σε τοπικούς δρόμους και σιδηροδρόμους είναι πιο επείγουσα.
"Ο πληθυσμός της Σικελίας και της Καλαβρίας υποφέρει από ανεπαρκείς υποδομές ύδρευσης, αργές μεταφορές, λακκούβες στους δρόμους και νοσοκομεία τρίτου κόσμου. Η γέφυρα πάνω από το στενό, επομένως, δεν μπορεί να αποτελεί προτεραιότητα”, δήλωσε ο Αντότσι.
Ωστόσο, ο κυβερνητικός συνασπισμός είναι αποφασισμένος να προχωρήσει. Την Τρίτη, ο Σαλβίνι δήλωσε ότι η τελική έγκριση του έργου αναμένεται τον Ιούλιο.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr