Τα 10 μεγάλα επιστημονικά επιτεύγματα του 2016 που τρομάζουν

Τα ποντίκια που ξανάνιωσαν και η δημιουργία εμβρύων σχεδόν από το τίποτα, είναι μερικά από τα επιστημονικά επιτεύγματα του 2016.

Τα 10 μεγάλα επιστημονικά επιτεύγματα του 2016 που τρομάζουν

Η ανακοίνωση για την πρώτη ανίχνευση βαρυτικών κυμάτων, που έκαναν οι επιστήμονες των ανιχνευτών LIGO στις ΗΠΑ τον Φεβρουάριο, υπήρξε η επιστημονική ανακάλυψη της χρονιάς που φεύγει, σύμφωνα με ένα από τα κορυφαία στον κόσμο επιστημονικά περιοδικά, το «Science».

Τα βαρυτικά κύματα, οι «ρυτιδώσεις» του χωροχρόνου που ταξιδεύουν στο σύμπαν από μακρινές πηγές για να φθάσουν έως τη Γη, είχαν προβλεφθεί θεωρητικά από τον Αϊνστάιν πριν από περίπου ένα αιώνα και η ύπαρξή τους επιβεβαιώθηκε φέτος με μεγάλη καθυστέρηση. Τα πρώτα βαρυτικά κύματα που ανιχνεύθηκαν, όπως εκτιμάται, δημιουργήθηκαν από τη συγχώνευση δύο μεγάλων μαύρων οπών σε απόσταση 1,3 δισεκατομμυρίων ετών φωτός.

Τη λίστα (Top 10) με τα δέκα σημαντικότερα επιτεύγματα του 2016 συμπληρώνουν:

- Η ανακάλυψη από τους αστρονόμους ενός μικρού εξωπλανήτη που μοιάζει με τη Γη, γύρω από το κοντινότερο άστρο, τον Εγγύτατο του Κενταύρου.

- Η θριαμβευτική νίκη στη Ν. Κορέα του υπολογιστή AlphaGo της DeepMind (θυγατρικής της Google) επί του Νο 2 στον κόσμο παίκτη του πολύ δύσκολου επιτραπέζιου παιγνιδιού Go, δείχνοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται όλο και πιο έξυπνη.

- Το ξανάνιωμα και η επέκταση της ζωής τρωκτικών μέσω κυτταρικών και γενετικών επεμβάσεων, δείχνοντας ότι η γήρανση μπορεί να αναστραφεί, τουλάχιστον εν μέρει.

- Η ανακάλυψη ότι (και) οι μεγάλοι πίθηκοι έχουν μια ικανότητα που έως τώρα θεωρείτο αποκλειστικά ανθρώπινο προνόμιο: να «διαβάζουν» το μυαλό των άλλων, κατανοώντας τις επιθυμίες και τις προθέσεις τους.

- Η δημιουργία πρωτεϊνών που δεν υπάρχουν στη φύση, κάτι που ανοίγει το δρόμο για την ανάπτυξη νέων φαρμάκων και νέων υλικών.

- Η ανάπτυξη από Ιάπωνες επιστήμονες, εμβρύων τρωκτικών από ωάρια που είχαν δημιουργηθεί στο εργαστήριο, δίνοντας νέο νόημα στον όρο «μωρά του σωλήνα» και ανοίγοντας τον δρόμο για την μελλοντική δημιουργία ανθρωπίνων ωαρίων κατά παραγγελία.

- Η ανακάλυψη, μετά από γενετικές αναλύσεις, ότι ένα μοναδικό κύμα μεταναστεύσεων των προγόνων μας από την Αφρική, πριν περίπου 70.000 χρόνια ήταν αρκετό για να «κατακτήσει» ο Homo sapiens όλη σχεδόν τη Γη.

- Η δημιουργία από τη βρετανική εταιρεία Oxford Nanopore Technologies μιας φορητής συσκευής αλληλούχισης του γονιδιώματος, η οποία επιτρέπει την εύκολη και γρήγορη ανάγνωση του DNA.

- Η δημιουργία του πρώτου φακού από μετα-υλικά, που χρησιμοποιεί το πλήρες φάσμα του ορατού φωτός, είναι φθηνός, ελαφρύς και λεπτός και μπορεί να φέρει επανάσταση σε μικροσκόπια και κάμερες.

Επειδή όμως, εκτός από τη γνώμη των ειδικών, μετράει και η γνώμη του...λαού, το «Science» ζήτησε από τους χιλιάδες αναγνώστες του να δώσουν διαδικτυακά τη δική τους βαθμολογία. Περίπου 225.000 «ψήφοι» ρίχτηκαν στην κάλπη και το αποτέλεσμα ήταν διαφορετικό όσον αφορά την πρώτη θέση.

Ως σημαντικότερη επιστημονική ανακάλυψη ψηφίστηκε η καλλιέργεια ανθρωπίνων εμβρύων στο εργαστήριο επί σχεδόν δύο εβδομάδες (43%) και ακολούθησαν η ανίχνευση των βαρυτικών κυμάτων (32%), η φορητή συσκευή ανάγνωσης του DNA (13%), η νίκη της τεχνητής νοημοσύνης του AlphaGo (7%) και η μερική αναστροφή της γήρανσης (5%).

Όσον αφορά τις αρνητικές για την επιστήμη εξελίξεις, το «Science» ως τέτοιες θεωρεί την καταπίεση και τις επιλεκτικές διώξεις ακαδημαϊκών, επιστημόνων και ερευνητών στην Τουρκία από το καθεστώς του Ταγίπ Ερντογάν, τη διάλυση της «φούσκας» της αμερικανικής εταιρείας Theranos της Σίλικον Βάλεϊ που είχε -εις μάτην- υποτεθεί να φέρει επανάσταση στις διαγνωστικές εξετάσεις αίματος με μια νέα συσκευή, καθώς και τις επιδεινούμενες σχέσεις του ολοένα πιο συντηρητικού αμερικανικού Κογκρέσου με την επιστημονική κοινότητα των ΗΠΑ.

Περιοχές που αναμένεται να τραβήξουν το επιστημονικό ενδιαφέρον το 2017, θεωρούνται η (με πολλά ερωτηματικά) στάση της νέας κυβέρνησης Τραμπ απέναντι στα επιστημονικά θέματα, η καλλιέργεια και ανάπτυξη ανθρωπίνων εμβρύων στο εργαστήριο, για πρώτη φορά πάνω από δύο εβδομάδες (οπότε αρχίζουν να σχηματίζονται τα πρώτα όργανα), τα αποτελέσματα των πρώτων εμβολίων για τον ιό Ζίκα και η αναζήτηση του -ακόμη υποθετικού- πλανήτη Εννέα ή πλανήτη Χ στο ηλιακό μας σύστημα.

ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΟΝ EASTMED 18 Ιαν 2022 | 22:59

Ερντογάν: Μόνο μέσω Τουρκίας μπορεί να πάει αέριο στην Ευρώπη - Είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με το Ισραήλ

Οι σχέσεις του Ερντογάν με το Ισραήλ ήταν τεταμένες από το 2010 - Οι δύο χώρες ανακάλεσαν τους πρεσβευτές τους το 2018.

OΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΣΟΚ 18 Ιαν 2022 | 21:50

Γαλλία: Σχεδόν μισό εκατ. νέα κρούσματα σε μια ημέρα - Ρεκόρ από την αρχή της πανδημίας

Η Γαλλία κατέγραψε 464.769 νέα κρούσματα κορονοϊού το τελευταίο 24ωρο

ΖΑΝ ΜΙΣΕΛ ΜΠΛΑΝΚΕΡ 18 Ιαν 2022 | 20:57

Σάλος στη Γαλλία: Ο υπουργός Παιδείας παρουσίασε τα μέτρα στα σχολεία από... θέρετρο στην Ίμπιζα

Από θέρετρο στην Ίμπιζα ο υπουργός Παιδείας της Γαλλίας παρουσίασε το νέο υγειονομικό πρωτόκολλο για τα σχολεία, την παραμονή της επαναλειτουργίας τους

ΚΑΙ 94.432 ΝΕΑ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ 18 Ιαν 2022 | 20:30

Βρετανία: Θερίζει ο κορονοϊός - Ρεκόρ θανάτων εδώ και ένα χρόνο με 438 νεκρούς σε 24 ώρες

Η Βρετανία ανακοίνωσε 438 νέους θανάτους, τον υψηλότερο ημερήσιο απολογισμό από τις 24 Φεβρουαρίου 2021

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ 18 Ιαν 2022 | 18:35

ΕΜΑ: Νέο "στοπ" στην τέταρτη δόση εμβολίου - "Δεν είναι απαραίτητη στον γενικό πληθυσμό"

Όπως είπαν στελέχη του ΕΜΑ, οι επαναληπτικές δόσεις με μικρά διαλείμματα ενδιάμεσα ενδέχεται να μειώσουν τα αντισώματα τα οποία μπορούν να παραχθούν με κάθε δόση - Για ποιες κατηγορίες πολιτών ενδείκνυται η τέταρτη δόση

ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΛΛΗΨΗ 18 Ιαν 2022 | 17:29

Φρίκη στην Ολλανδία: Νεκρό 4χρονο αγοράκι που είχε απαχθεί από το Βέλγιο - Καταδικασμένος για θάνατο 2χρονου ο δράστης

Σοκαριστική υπόθεση απαγωγής και δολοφονίας 4χρονου αγοριού - Ο δράστης είχε εκτίσει 10ετή ποινή κάθειρξης για τον θάνατο 2χρονου

ΤΣΟΥΝΑΜΙ ΣΤΟΝ ΕΙΡΗΝΙΚΟ 18 Ιαν 2022 | 17:21

Ανυπολόγιστη καταστροφή στα νησιά Τόνγκα - Πώς αποτυπώνεται μέσα από το σύστημα "Κοπέρνικος" της ΕΕ

Δορυφορικές εικόνες αποκαλύπτουν τις γεωμορφολογικές αλλαγές που επέφερε η καταστροφή από το τσουνάμι στον Ειρηνικό.

ΚΟΡΟΝΟ-ΠΑΡΤΙ 18 Ιαν 2022 | 16:35

Τρέχει και δεν φτάνει ο Μπόρις Τζόνσον μετά τον σάλο: "Κανείς δεν μου είπε ότι το κορονοπάρτι ήταν παράνομο"

Ο πρωθυπουργός της Βρετανίας έδωσε συνέντευξη στο Sky news στην οποία αρνήθηκε ότι γνώριζε πως με τα κορονο-πάρτι παραβίαζε το lockdown.

ΓΙΑ ΜΙΑ SELFIE 18 Ιαν 2022 | 15:06

Απίθανο: Νεαρή στον Καναδά έβγαζε selfie πάνω στο καπό, καθώς το αυτοκίνητό της βυθιζόταν στο ποτάμι

Γυναίκα οδηγός τράκαρε στην παγωμένη Οττάβα, κόντεψε να πνιγεί- καθώς το αυτοκίνητό της άρχισε να βυθίζεται- αλλά εκείνη απτόητη έβγαζε selfie.

ΝΙΚΗΣΕ ΤΗΝ ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ 18 Ιαν 2022 | 13:55

Η μεταμόρφωση μιας 46χρονης Αυστραλέζας- Πριν δυο χρόνια ήταν υπέρβαρη και κινδύνευε από διαβήτη, σήμερα κάνει body building

Κατέφερε να νικήσει την παχυσαρκία με πολύ περπάτημα, κόψιμο του junk food και τώρα κάνει body building.

ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟ ΤΙΜΟΝΙ ΤΟΥ ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ 18 Ιαν 2022 | 12:27

Νέα πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου η Μαλτέζα Ρομπέρτα Μέτσολα του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος

Η Ρομπέρτα Μέτσολα εξελέγη νεά πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από την πρώτη ψηφοφορία. Είναι η τρίτη γυναίκα πρόεδρος στην ιστορία του θεσμού.

ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ 18 Ιαν 2022 | 11:46

Νέα πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου η υπερσυντηρητική Μαλτέζα Ρομπέρτα Μέτσολα - Εκλέγεται σήμερα

Η Ρομπέρτα Μέτσολα που ανέλαβε προσωρινή πρόεδρος του ευρωκοινοβουλίου μετά τον αιφνίδιο θάνατο του Νταβίντ Σασόλι, αναλαμβάνει επισήμως καθήκοντα.

ΣΤΟΝ ΕΙΡΗΝΙΚΟ 18 Ιαν 2022 | 11:30

Ασύλληπτη καταστροφή στα νησιά Τόνγκα - Νεκρή Βρετανίδα που είχε καταφύγιο ζώων - Φόβοι για πολλά θύματα μετά το τσουνάμι

Η εικόνα μεγάλων καταστροφών που αντίκρισε η πρώτη αποστολή βοήθειας που έφτασε στο νησί Τόνγκα προκαλεί φόβους για μεγάλο αριθμό θυμάτων.