
Oι εβδομάδες παζαριών στην ΕΕ για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο δεν έχουν τελειώσει και μετά την αποτυχία στις διαπραγματεύσεις σε επίπεδο αντιπροσωπειών, η σκυτάλη περνά πλέον στους ηγέτες και στη Σύνοδο Κορυφής που είναι σε εξέλιξη στις Βρυξέλλες, ώστε να ξεμπλοκάρει το έκτο πακέτο κυρώσεων σε βάρος της Μόσχας.
Ωστόσο, χαμηλές προσδοκίες για την επίτευξη συμφωνίας μέσα στις επόμενες 48 ώρες εξέφρασε προσερχόμενη η Πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. "Eργαστήκαμε πολύ σκληρά και με επιτυχία για τα πέντε πακέτα κυρώσεων ήδη. Ποτέ δεν ήταν εύκολο. Είναι το ίδιο τώρα με το έκτο πακέτο. Η Επιτροπή και η γαλλική προεδρία εργάζονται εντατικά τις τελευταίες ημέρες για να προχωρήσουμε με αυτό το πακέτο. Δεν είμαστε ακόμη εκεί. Έχει ωριμάσει σίγουρα" ανέφερε η Πρόεδρος της Επιτροπής και σημείωσε ότι το κλειδί για την επιτυχία είναι η αλληλεγγύη με την Ουκρανία και η ενότητα της ΕΕ.
Ο πρωθυπουργός της Ουγγαρίας Βίκτορ Όρμπαν δήλωσε ότι δεν υπάρχει "προς το παρόν" μια αποδεκτή "συμβιβαστική λύση", ζητώντας να δοθούν περισσότερες εγγυήσεις για τον ανεφοδιασμό της χώρας του. "Δεν υπάρχει καμία συμβιβαστική λύση προς το παρόν" είπε στους δημοσιογράφους.
Ο Όρμπαν είπε επίσης ότι η Ουγγαρία χρειάζεται εγγυήσεις ότι θα μπορεί να αγοράζει πετρέλαιο διά της θαλάσσιας οδού εάν σταματήσουν οι παραδόσεις μέσω του αγωγού Ντρουζμπά. "Το πρόβλημα για εμάς, για το οποίο μαχόμαστε σήμερα, είναι ότι αν συμβεί κάτι στο ρωσικό πετρέλαιο που παραδίδεται μέσω αγωγού (…) αν δεν έρχεται το πετρέλαιο, τότε θα πρέπει να έχουμε το δικαίωμα να αγοράζουμε" πετρέλαιο που θα μεταφέρεται με πλοία. "Αυτή είναι η εγγύηση που χρειαζόμαστε", πρόσθεσε.
"Προχωράμε προς μια συμφωνία για ένα έκτο πακέτο κυρώσεων", δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν.
Ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς σημείωσε ότι αναμένει από την Ευρωπαϊκή Ένωση να καταλήξει σε συναίνεση αλλά δεν έδωσε χρονοδιάγραμμα πότε μπορεί αυτό να συμβεί. "Ακούγεται ότι θα μπορούσε να υπάρξει συναίνεση - και αργά ή γρήγορα θα υπάρξει", είπε στους δημοσιογράφους καθώς έφτασε για τη σύνοδο κορυφής της ΕΕ στις Βρυξέλλες.
Η πρωθυπουργός της Εσθονίας, Κάγια Κάλλας, δήλωσε ότι είναι πιο ρεαλιστικό να αναμένεται μια συμφωνία τον επόμενο μήνα. "Δεν νομίζω ότι θα καταλήξουμε σε συμφωνία σήμερα. Θα προσπαθήσουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία μέχρι τη σύνοδο κορυφής του Ιουνίου, αυτή είναι η ρεαλιστική προσέγγιση μέχρι τώρα", είπε η Κάλλας.
Ο πρωθυπουργός του Βελγίου είπε ότι "δεν είναι εύκολες αποφάσεις", προσθέτοντας: "Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι εντός των επόμενων ημερών, των επόμενων εβδομάδων, θα ληφθούν αποφάσεις".
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα καταλήξει τελικά σε μια συμφωνία για το πετρελαϊκό εμπάργκο σε βάρος της Ρωσίας, δήλωσε ο πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου Ξαβιέ Μπετέλ, "Πάντα θα βρίσκουμε συμβιβαστικές λύσεις. Οι συνομιλίες συνεχίζονται. Όσο γίνονται συνομιλίες, είμαι αισιόδοξος".
Ποιοι αντιδρούν
Η εξάρτηση από το ρωσικό αργό διαφέρει σημαντικά μεταξύ των χωρών της ΕΕ, όπως και η ικανότητά τους να αντικαταστήσουν τις ρωσικές προμήθειες απο άλλες πηγες.
Οι 27 χώρες-μέλη πρέπει να συμφωνήσουν ομόφωνα για κυρώσεις και η Ουγγαρία είναι ο κύριος πόλος αντίστασης. Σύμφωνα με την Βουδαπέστη η διακοπή των εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία θα πλήξει σοβαρά την οικονομία της χώρας. Η Ουγγαρία υποστηρίζει ότι χρειάζεται έως και τέσσερα χρόνια για να απομακρυνθεί από το ρωσικό πετρέλαιο και απαιτούνται επενδύσεις περίπου 750 εκατομμυρίων ευρώ για την αναβάθμιση των διυλιστηρίων και την επέκταση ενός αγωγού που θα φέρνει πετρέλαιο από την Κροατία. Τονίζει ότι η μακροπρόθεσμη μετατροπή της οικονομίας της μακριά από το ρωσικό πετρέλαιο θα μπορούσε να κοστίσει έως και 18 δισεκατομμύρια ευρώ και προσβλέπει στην ΕΕ να παράσχει τα κεφάλαια για μια τέτοια μετάβαση
Παρομοίως, η Σλοβακία και η Τσεχική Δημοκρατία που επίσης δεν διαθέτουν θάλασσα όπως γράφει το Reuters, εξέφρασαν ανησυχίες. Όπως και η Ουγγαρία, βασίζονται στον νότιο αγωγό Druzhba από τη Ρωσία για τις προμήθειες πετρελαίου.
Ως εκ τούτου, προσφέρθηκε στις τρεις χώρες μια μεγαλύτερη μεταβατική περίοδος για να μειώσουν το ρωσικό πετρέλαιο και η ΕΕ ανέφερε ότι θα προσφέρει χρηματοδότηση 2 δισεκατομμυρίων ευρώ για υποδομές πετρελαίου, ώστε να βοηθήσει τις τρεις χώρες.
Αυτό μέχρι στιγμής δεν έχει πείσει την Ουγγαρία, η οποία λέει ότι χρειάζεται χρηματοδότηση για να αναβαθμίσει έναν αγωγό πετρελαίου από την Κροατία και να αλλάξει τα διυλιστήρια της για να χειρίζεται μη ρωσικό πετρέλαιο. Ωστόσο, δεν μπορεί εύκολα να έχει πρόσβαση στην προτεινόμενη χρηματοδότηση της ΕΕ λόγω της δράσης των Βρυξελλών κατά της Βουδαπέστης για εικαζόμενη υπονόμευση των δημοκρατικών αρχών της ΕΕ.
Η Ουγγαρία -με τον Βίκτορ Όρμπαν να έχει καλλιεργήσει στενότερους δεσμούς με το Κρεμλίνο από άλλους στο μπλοκ των 27- έλαβε περισσότερες από τις μισές εισαγωγές αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία πέρυσι, σύμφωνα με τον IEA.
Οι ανησυχίες για τον ανταγωνισμό και ο συμβιβασμός
Παράλληλα, έχοντας ήδη επιβάλει πέντε γύρους κυρώσεων στη Μόσχα, οι Βρυξέλλες προσπαθούν να αποφύγουν μια δημόσια διαμάχη σχετικά με τις κυρώσεις για το πετρέλαιο που θα υπονόμευαν το έως τώρα ενιαίο μέτωπο των χωρών της ΕΕ κατά της Ρωσίας.
"Θα ήταν ταπεινωτικό να μην συζητήσουμε καθόλου τις κυρώσεις επειδή δεν υπάρχει συμφωνία ή να αφαιρέσουμε εντελώς το εμπάργκο του ρωσικού πετρελαίου, ώστε να προωθήσουμε τα άλλα μέτρα", είχε δηλώσει την προηγούμενη εβδομάδα αξιωματούχος της ΕΕ.
Για να προσπαθήσουν να συνάψουν μια συμφωνία, οι χώρες συζητούσαν έναν συμβιβασμό που θα επέβαλε εμπάργκο μόνο στο ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται στην ΕΕ δια θαλάσσης και προσωρινά θα εξαιρούσε τις προμήθειες μέσω αγωγών.
Αυτή η πρόταση θα εξαιρούσε επίσης τον ρωσικό αγωγό North Druzhba, ο οποίος προμηθεύει την Πολωνία και τη Γερμανία, από το εμπάργκο. Ωστόσο, ορισμένοι διπλωμάτες της ΕΕ προειδοποίησαν ότι αυτό θα καθιστούσε τις κυρώσεις πολύ αδύναμες και πρότειναν ότι η χάραξη για το βόρειο σκέλος του αγωγού ήταν περιττή, καθώς η Γερμανία έχει δηλώσει ότι θα είναι έτοιμη να υποστηρίξει ένα εμπάργκο πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους και η Πολωνία έχει υποστηρίξει εδώ και καιρό την αποκοπή από το ρωσικό πετρέλαιο.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, η πρόκληση είναι να βρεθεί ένας συμβιβασμός που να μην τιμωρεί άδικα ορισμένες χώρες. Για παράδειγμα, η εξαίρεση των αγωγών από την απαγόρευση θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα ανταγωνισμού στην ΕΕ, επειδή η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία θα αγόραζαν φθηνότερο ρωσικό πετρέλαιο για τα διυλιστήρια τους -τα οποία μπορούν να πουλήσουν τα προϊόντα τους σε όλη την ΕΕ- ενώ τα διυλιστήρια άλλων χωρών θα έπρεπε να πληρώσουν ακριβότερα για το εισαγόμενο αργό Brent.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το Ινστιτούτο Bruegel που εδρεύει στις Βρυξέλλες, μόνο το 1/4 του ρωσικού πετρελαίου που αγοράζεται από το μπλοκ των 27 παραδίδεται μέσω αγωγών.
Τα υπόλοιπα 3/4 του ρωσικού πετρελαίου παραδίδονται με δεξαμενόπλοια, επομένως ένα εμπάργκο μόνο στις θαλάσσιες παραδόσεις εξακολουθεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο στα έσοδα της Ρωσίας, όπως πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr