Το ημερολόγιο του κορονοϊού: Οι ημερομηνίες - σταθμοί της πανδημίας που σημάδεψε το 2020

Σημαντικότερο επιστημονικό επίτευγμα της φετινής χρονιάς η τόσο γρήγορη ανάπτυξη αποτελεσματικών εμβολίων για την Covid-19.

Το 2020 ξεκίνησε με έναν άγνωστο ιό και τελείωσε με παραπάνω από ένα εμβόλιο γι' αυτόν. Συμπτωματικά, μέσα σε ακριβώς ένα έτος, η ανθρωπότητα ολοκλήρωσε μία τροχιά από τη σοβαρή απειλή έως τη μεγάλη ελπίδα.

Ακολουθεί ένα αναλυτικό "ημερολόγιο" των εξελίξεων, με βάση κυρίως την καταγραφή τους από το κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό "Science", το οποίο ανακήρυξε σημαντικότερο επιστημονικό επίτευγμα της φετινής χρονιάς την τόσο γρήγορη ανάπτυξη αποτελεσματικών εμβολίων για την Covid-19.

• 31 Δεκεμβρίου 2019: Οι υγειονομικές αρχές στη Γουχάν της Κίνας αναφέρουν για πρώτη φορά μυστηριώδεις περιπτώσεις πνευμονίας.

• 8 Ιανουαρίου: Ένας νέος κορονοϊός αναγνωρίζεται δημοσίως ως η αιτία γι' αυτά τα περιστατικά.

• 10 Ιανουαρίου: Κινέζοι επιστήμονες, με μεγάλη ταχύτητα, δημοσιοποιούν το γονιδίωμα του κορονοϊού στο virological.org.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• 20 Ιανουαρίου: Επιβεβαιώνεται η μετάδοση του ιού από άνθρωπο σε άνθρωπο.

• 23 Ιανουαρίου: Γίνεται γνωστό ότι ο νέος κορονοϊός έχει γενετική ομοιότητα 96,2% με έναν κορονοϊό στις νυχτερίδες.

• 24 Ιανουαρίου: Αρχίζει το lockdown στη Γουχάν.

• 30 Ιανουαρίου: Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) κηρύσσει το επιδημικό ξέσπασμα στην Κίνα ως επείγουσα κατάσταση διεθνούς ανησυχίας για τη δημόσια υγεία.

• 5 Φεβρουαρίου: Αρχίζει η καραντίνα δύο εβδομάδων στο κρουαζερόπλοιο "Diamond Princess" όπου βρέθηκαν κρούσματα του νέου ιού. Παράλληλα, οι επιστήμονες ανακοινώνουν ότι η προχωρημένη ηλικία, η υπέρταση, ο διαβήτης, η καρδιοπάθεια και το ανδρικό φύλο αποτελούν παράγοντες κινδύνου για σοβαρή νόσο από τον κορονοϊό.

γιουχαν

• 11 Φεβρουαρίου: Ο ιός "βαφτίζεται" SARS-CoV-2.

• 17 Φεβρουαρίου: Γίνεται αντιληπτό ότι πολλές μη καταγεγραμμένες περιπτώσεις λοίμωξης έχουν οδηγήσει σε ταχεία εξάπλωση της Covid-19.

• 19 Φεβρουαρίου: Οι επιστήμονες έχουν την πρώτη εικόνα σε ατομκό επίπεδο της δομής της προεξέχουσας πρωτεΐνης-ακίδας (spike) του κορονοϊού, με την οποία μολύνει τα ανθρώπινα κύτταρα.

• 23 Φεβρουαρίου: Η Ιταλία γίνεται η πρώτη χώρα που "χτυπά" η επιδημία σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Μπέργκαμο

• 11 Μαρτίου: Ο ΠΟΥ κηρύσσει πανδημία.

• 16 Μαρτίου: Ξεκινούν οι δοκιμές των εμβολίων της αμερικανικής Moderna και της κινεζικής CanSino. Παράλληλα, ένα επιδημιολογικό μοντέλο του Κολλεγίου Imperial του Λονδίνου θορυβεί την επιστημονική κοινότητα και την έως τότε χαλαρή βρετανική κυβέρνηση, προβλέποντας ανυπόφορη πίεση στα συστήματα υγείας εάν δεν ληφθούν άμεσα περιοριστικά μέτρα.

κορονοϊός - Μιλάνο

• 26 Μαρτίου: Η ανακάλυψη εκτεταμένης παρουσίας του γενετικού υλικού (RNA) του κορονοϊού στα νοσοκομεία δείχνει ότι αυτός μεταδίδεται αερογενώς. Παράλληλα, η Νέα Υόρκη γίνεται το επίκεντρο της επιδημίας στις ΗΠΑ.

• 30 Μαρτίου: Η αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) δίνει επείγουσα έγκριση κυκλοφορίας για την υδροξυχλωροκίνη ως φάρμακο κατά του ιού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• 3 Απριλίου: Γίνεται αντιληπτό ότι η Covid-19 μπορεί να κάνει ζημιά στην καρδιά, στα αιμοφόρα αγγεία, στα νεφρά και στον εγκέφαλο.

• 19 Απριλίου: Πρώτες ενδείξεις ότι ένα εμβόλιο μπόρεσε να προστατεύσει τα πειραματόζωα (μαϊμούδες) από τον κορονοϊό.

Κορονοϊός - Γαλλία

• 24 Απριλίου: Ανακοινώνεται ότι οι ασυμπτωματικοί φορείς παίζουν μεγάλο ρόλο στη μετάδοση της Covid-19.

• 27 Απριλίου: Γίνεται γνωστό ότι το φάρμακο ρεμδεσιβίρη μπορεί να μειώσει τη διάρκεια νοσηλείας των σοβαρά νοσούντων.

Κορονοϊός - Ισπανία

• 1η Μαΐου: Η FDA εγκρίνει επειγόντως τη ρεμδεσιβίρη.

• 4 Ιουνίου: Μεγάλα ιατρικά περιοδικά αναγκάζονται -λόγω λαθών- να ανακαλέσουν επιστημονικές μελέτες που δημοσιεύθηκαν σε αυτά.

• 5 Ιουνίου: Ανακοινώνεται ότι η υδροξυχλωροκίνη δεν μειώνει την πιθανότητα θανάτου σε ασθενείς με σοβαρή Covid-19.

Ισπανία κορονοϊός

• 6 Ιουνίου: Ο ΠΟΥ συνιστά την ευρεία χρήση μάσκας στους δημόσιους χώρους από όλους και όχι μόνο από το υγειονομικό προσωπικό και τις ευπαθείς ομάδες, όπως συμβούλευε έως τότε.

• 15 Ιουνίου: Η FDA ανακαλεί την επείγουσα έγκριση για την υδροξυχλωροκίνη.

• 16 Ιουνίου: Ανακοινώνεται ότι το φάρμακο δεξαμεθαζόνη μειώνει τη θνητότητα στους νοσηλευόμενους ασθενείς με κορονοϊό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• 7 Ιουλίου: Οι ΗΠΑ ενημερώνουν ότι αποσύρονται από τον ΠΟΥ διαμαρτυρόμενες για τον χειρισμό της πανδημίας εκ μέρους του.

• 9 Ιουλίου: Οι πρώτες μελέτες που δείχνουν ότι τα συμπτώματα του κορονοϊού μπορεί να διαρκέσουν για καιρό ("μακρά Covid-19").

Ηλικιωμένοι Ιταλία

• 25 Αυγούστου: Πρώτη επιβεβαιωμένη περίπτωση επαναλοίμωξης του ίδιου ατόμου με τον κορονοϊό.

• 24 Σεπτεμβρίου: Ανακοινώνεται ότι ένα ποσοστό (έως 14%) των σοβαρών λοιμώξεων Covid-19 συνδέονται με γενετικούς παράγοντες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• Οκτώβριος: Ευρώπη και ΗΠΑ βιώνουν το δεύτερο κύμα της πανδημίας.

• 9 Νοεμβρίου: Οι Pfizer/BioNTech ανακοινώνουν αποτελεσματικότητα περίπου 95% των δοκιμών του εμβολίου τους.

• 11 Νοεμβρίου: Η Ρωσία ανακοινώνει αποτελεσματικότητα περίπου 92% στο εμβόλιό της "Σπούτνικ-5".

• 16 Νοεμβρίου: Αποτελεσματικότητα περίπου 95% για το εμβόλιό της ανακοινώνει και η Moderna.

εμβόλιο

• 2 Δεκεμβρίου: Η Βρετανία εγκρίνει πρώτη το εμβόλιο των Pfizer/BioNTech.

• 5 Δεκεμβρίου: Η Ρωσία πρώτη στον κόσμο ξεκινά μαζικούς εμβολιασμούς με το δικό της εμβόλιο "Σπούτνικ-5".

• 8 Δεκεμβρίου: Η Βρετανία ξεκινά τους εμβολιασμούς με το εμβόλιο των Pfizer/BioNTech.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• 14 Δεκεμβρίου: Ξεκινούν οι εμβολιασμοί και στις ΗΠΑ με το ίδιο εμβόλιο.

• 21 Δεκεμβρίου: Θα συνεδριάσει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων (ΕΜΑ) για να εγκρίνει την κυκλοφορία του εμβολίου των Pfizer/BioNTech.

• Τέλος Δεκεμβρίου: Αναμένονται οι πρώτοι εμβολιασμοί στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΣΕ ΚΛΟΙΟ 16 Ιαν 2021 | 20:14

Ιταλία: 16.310 νέα κρούσματα και 475 θάνατοι - "Μπλόκο" στις αεροπορικές συνδέσεις με την Βραζιλία

Η περιφέρεια με τα περισσότερα κρούσματα είναι η Λομβαρδία. Ακολουθούν η Σικελία, το Βένετο και η Εμίλια Ρομάνια.

ΔΕΙΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ 16 Ιαν 2021 | 18:03

Κορονοϊός: Ο χάρτης των 510 κρουσμάτων - Σχεδόν τα μισά στην Αττική

Τα νέα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα κορονοϊού είναι 510 και περίπου τα μισά εντοπίζονται στην Αττική.

Ο ΗΜΕΡΗΣΙΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 16 Ιαν 2021 | 17:39

Κορονοϊός: 510 νέα κρούσματα, 20 νεκροί, 323 οι διασωληνωμένοι - Ο χάρτης της διασποράς

Εχουμε 20 νέους θανάτους από τη νόσο COVID-19, φθάνοντας τους 5.441 θανάτους συνολικά στη χώρα. 323 άτομα νοσηλεύονται διασωληνωμένα.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΡΟΣ ΜΙΜΗΣΗ 16 Ιαν 2021 | 16:46

Βέροια: 91χρονος αψήφησε τον χιονιά και έγινε ο πρώτος που εμβολιάζεται

Ο 91χρονος κ.Χρήστος αψήφησε το κρύο και τη σφοδρή χιονόπτωση και έφτασε νωρίς το πρωί, στην ώρα του, στο νοσοκομείο της Βέροιας για να εμβολιαστεί.

ΟΙ ΗΠΑ Η ΠΛΕΟΝ ΠΛΗΓΕΙΣΑ ΧΩΡΑ 16 Ιαν 2021 | 15:26

Κορονοϊός: Πάνω από 93.803.000 κρούσματα παγκοσμίως - Τουλάχιστον 2.009.991 νεκροί

Η πανδημία του κορονοϊού έχει στοιχίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 2.009.991 ανθρώπους παγκοσμίως.

Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΥΓΕΙΑΣ 16 Ιαν 2021 | 13:51

Στο νοσοκομείο Ελπίς ο Κικίλιας μαζί με τον κ. Τάσο και τον κ. Νίκο που εμβολιάστηκαν

Ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας στο νοσοκομείο όπου εμβολιάζονται από το πρωί για τον κορονοϊό άνθρωποι άνω των 85 ετών.

ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ 16 Ιαν 2021 | 13:28

Λαικές αγορές: Από Δευτέρα επιστρέφουν πλαστικά και βιομηχανικά προιόντα στους πάγκους

Τι ανακοίνωσε η Πανελλαδική Ομοσπονδία Συλλόγων Παραγωγών Αγροτικών Προϊόντων Λαϊκών Αγορών.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ 16 Ιαν 2021 | 11:37

Τέστ κορονοϊού: Δείγμα από τη μύτη ή τον φάρυγγα; - Τι δείχνει το "κρας τεστ" των ειδικών

Σύγκριση της ευαισθησίας και κόστους των τεστ για τη λοίμωξη SARS-COV-2 σε δείγματα σιέλου έναντι ρινοφαρυγγικού επιχρίσματος.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ 16 Ιαν 2021 | 09:11

Γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ επιστρέφει στην αντιπολιτευτική ρητορική του 3% - Ομιλία Τσίπρα με ανακρίβειες στη Βουλή

Για επιχείρηση εκμετάλλευσης της υγειονομικής κρίσης με ανακρίβειες και ψευδή στοιχεία από πλευράς ΣΥΡΙΖΑ κάνουν λόγο κοινοβουλευτικά στελέχη της ΝΔ.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥΣ 16 Ιαν 2021 | 08:59

Ξεκίνησε ο εμβολιασμός των ατόμων άνω των 85 - Η κ. Κασσιανή στον Ευαγγελισμό και ο κ. Χρήστος στη Βέροια [εικόνες]

Η πανδημία που ταλαιπωρεί ακόμα τον πλανήτη, έδειξε ότι η πιο ευάλωτη ομάδα πληθυσμού είναι τα άτομα ηλικίας άνω των 85 ετών. Ξεκινούν οι εμβολιασμοί.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ 16 Ιαν 2021 | 08:39

Τι συμβαίνει με τα εμβόλια της Pfizer - Γιατί καθυστερούν - Ανησυχία στην Ευρώπη

Γιατί η εταιρεία Pfizer θα μειώσει προσωρινά τις παραδόσεις του εμβολίου της για τον κορονοϊό στην Ευρώπη - Σοβαρή ανησυχία στην ΕΕ - Καθησυχάζει η πρόεδρος της Κομισιόν.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ 15 Ιαν 2021 | 23:17