Follow us

Το ημερολόγιο του κορονοϊού: Οι ημερομηνίες - σταθμοί της πανδημίας που σημάδεψε το 2020

Σημαντικότερο επιστημονικό επίτευγμα της φετινής χρονιάς η τόσο γρήγορη ανάπτυξη αποτελεσματικών εμβολίων για την Covid-19.

Το 2020 ξεκίνησε με έναν άγνωστο ιό και τελείωσε με παραπάνω από ένα εμβόλιο γι' αυτόν. Συμπτωματικά, μέσα σε ακριβώς ένα έτος, η ανθρωπότητα ολοκλήρωσε μία τροχιά από τη σοβαρή απειλή έως τη μεγάλη ελπίδα.

Ακολουθεί ένα αναλυτικό "ημερολόγιο" των εξελίξεων, με βάση κυρίως την καταγραφή τους από το κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό "Science", το οποίο ανακήρυξε σημαντικότερο επιστημονικό επίτευγμα της φετινής χρονιάς την τόσο γρήγορη ανάπτυξη αποτελεσματικών εμβολίων για την Covid-19.

• 31 Δεκεμβρίου 2019: Οι υγειονομικές αρχές στη Γουχάν της Κίνας αναφέρουν για πρώτη φορά μυστηριώδεις περιπτώσεις πνευμονίας.

• 8 Ιανουαρίου: Ένας νέος κορονοϊός αναγνωρίζεται δημοσίως ως η αιτία γι' αυτά τα περιστατικά.

• 10 Ιανουαρίου: Κινέζοι επιστήμονες, με μεγάλη ταχύτητα, δημοσιοποιούν το γονιδίωμα του κορονοϊού στο virological.org.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• 20 Ιανουαρίου: Επιβεβαιώνεται η μετάδοση του ιού από άνθρωπο σε άνθρωπο.

• 23 Ιανουαρίου: Γίνεται γνωστό ότι ο νέος κορονοϊός έχει γενετική ομοιότητα 96,2% με έναν κορονοϊό στις νυχτερίδες.

• 24 Ιανουαρίου: Αρχίζει το lockdown στη Γουχάν.

• 30 Ιανουαρίου: Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) κηρύσσει το επιδημικό ξέσπασμα στην Κίνα ως επείγουσα κατάσταση διεθνούς ανησυχίας για τη δημόσια υγεία.

• 5 Φεβρουαρίου: Αρχίζει η καραντίνα δύο εβδομάδων στο κρουαζερόπλοιο "Diamond Princess" όπου βρέθηκαν κρούσματα του νέου ιού. Παράλληλα, οι επιστήμονες ανακοινώνουν ότι η προχωρημένη ηλικία, η υπέρταση, ο διαβήτης, η καρδιοπάθεια και το ανδρικό φύλο αποτελούν παράγοντες κινδύνου για σοβαρή νόσο από τον κορονοϊό.

γιουχαν

• 11 Φεβρουαρίου: Ο ιός "βαφτίζεται" SARS-CoV-2.

• 17 Φεβρουαρίου: Γίνεται αντιληπτό ότι πολλές μη καταγεγραμμένες περιπτώσεις λοίμωξης έχουν οδηγήσει σε ταχεία εξάπλωση της Covid-19.

• 19 Φεβρουαρίου: Οι επιστήμονες έχουν την πρώτη εικόνα σε ατομκό επίπεδο της δομής της προεξέχουσας πρωτεΐνης-ακίδας (spike) του κορονοϊού, με την οποία μολύνει τα ανθρώπινα κύτταρα.

• 23 Φεβρουαρίου: Η Ιταλία γίνεται η πρώτη χώρα που "χτυπά" η επιδημία σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Μπέργκαμο

• 11 Μαρτίου: Ο ΠΟΥ κηρύσσει πανδημία.

• 16 Μαρτίου: Ξεκινούν οι δοκιμές των εμβολίων της αμερικανικής Moderna και της κινεζικής CanSino. Παράλληλα, ένα επιδημιολογικό μοντέλο του Κολλεγίου Imperial του Λονδίνου θορυβεί την επιστημονική κοινότητα και την έως τότε χαλαρή βρετανική κυβέρνηση, προβλέποντας ανυπόφορη πίεση στα συστήματα υγείας εάν δεν ληφθούν άμεσα περιοριστικά μέτρα.

κορονοϊός - Μιλάνο

• 26 Μαρτίου: Η ανακάλυψη εκτεταμένης παρουσίας του γενετικού υλικού (RNA) του κορονοϊού στα νοσοκομεία δείχνει ότι αυτός μεταδίδεται αερογενώς. Παράλληλα, η Νέα Υόρκη γίνεται το επίκεντρο της επιδημίας στις ΗΠΑ.

• 30 Μαρτίου: Η αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) δίνει επείγουσα έγκριση κυκλοφορίας για την υδροξυχλωροκίνη ως φάρμακο κατά του ιού.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• 3 Απριλίου: Γίνεται αντιληπτό ότι η Covid-19 μπορεί να κάνει ζημιά στην καρδιά, στα αιμοφόρα αγγεία, στα νεφρά και στον εγκέφαλο.

• 19 Απριλίου: Πρώτες ενδείξεις ότι ένα εμβόλιο μπόρεσε να προστατεύσει τα πειραματόζωα (μαϊμούδες) από τον κορονοϊό.

Κορονοϊός - Γαλλία

• 24 Απριλίου: Ανακοινώνεται ότι οι ασυμπτωματικοί φορείς παίζουν μεγάλο ρόλο στη μετάδοση της Covid-19.

• 27 Απριλίου: Γίνεται γνωστό ότι το φάρμακο ρεμδεσιβίρη μπορεί να μειώσει τη διάρκεια νοσηλείας των σοβαρά νοσούντων.

Κορονοϊός - Ισπανία

• 1η Μαΐου: Η FDA εγκρίνει επειγόντως τη ρεμδεσιβίρη.

• 4 Ιουνίου: Μεγάλα ιατρικά περιοδικά αναγκάζονται -λόγω λαθών- να ανακαλέσουν επιστημονικές μελέτες που δημοσιεύθηκαν σε αυτά.

• 5 Ιουνίου: Ανακοινώνεται ότι η υδροξυχλωροκίνη δεν μειώνει την πιθανότητα θανάτου σε ασθενείς με σοβαρή Covid-19.

Ισπανία κορονοϊός

• 6 Ιουνίου: Ο ΠΟΥ συνιστά την ευρεία χρήση μάσκας στους δημόσιους χώρους από όλους και όχι μόνο από το υγειονομικό προσωπικό και τις ευπαθείς ομάδες, όπως συμβούλευε έως τότε.

• 15 Ιουνίου: Η FDA ανακαλεί την επείγουσα έγκριση για την υδροξυχλωροκίνη.

• 16 Ιουνίου: Ανακοινώνεται ότι το φάρμακο δεξαμεθαζόνη μειώνει τη θνητότητα στους νοσηλευόμενους ασθενείς με κορονοϊό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• 7 Ιουλίου: Οι ΗΠΑ ενημερώνουν ότι αποσύρονται από τον ΠΟΥ διαμαρτυρόμενες για τον χειρισμό της πανδημίας εκ μέρους του.

• 9 Ιουλίου: Οι πρώτες μελέτες που δείχνουν ότι τα συμπτώματα του κορονοϊού μπορεί να διαρκέσουν για καιρό ("μακρά Covid-19").

Ηλικιωμένοι Ιταλία

• 25 Αυγούστου: Πρώτη επιβεβαιωμένη περίπτωση επαναλοίμωξης του ίδιου ατόμου με τον κορονοϊό.

• 24 Σεπτεμβρίου: Ανακοινώνεται ότι ένα ποσοστό (έως 14%) των σοβαρών λοιμώξεων Covid-19 συνδέονται με γενετικούς παράγοντες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• Οκτώβριος: Ευρώπη και ΗΠΑ βιώνουν το δεύτερο κύμα της πανδημίας.

• 9 Νοεμβρίου: Οι Pfizer/BioNTech ανακοινώνουν αποτελεσματικότητα περίπου 95% των δοκιμών του εμβολίου τους.

• 11 Νοεμβρίου: Η Ρωσία ανακοινώνει αποτελεσματικότητα περίπου 92% στο εμβόλιό της "Σπούτνικ-5".

• 16 Νοεμβρίου: Αποτελεσματικότητα περίπου 95% για το εμβόλιό της ανακοινώνει και η Moderna.

εμβόλιο

• 2 Δεκεμβρίου: Η Βρετανία εγκρίνει πρώτη το εμβόλιο των Pfizer/BioNTech.

• 5 Δεκεμβρίου: Η Ρωσία πρώτη στον κόσμο ξεκινά μαζικούς εμβολιασμούς με το δικό της εμβόλιο "Σπούτνικ-5".

• 8 Δεκεμβρίου: Η Βρετανία ξεκινά τους εμβολιασμούς με το εμβόλιο των Pfizer/BioNTech.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

• 14 Δεκεμβρίου: Ξεκινούν οι εμβολιασμοί και στις ΗΠΑ με το ίδιο εμβόλιο.

• 21 Δεκεμβρίου: Θα συνεδριάσει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων (ΕΜΑ) για να εγκρίνει την κυκλοφορία του εμβολίου των Pfizer/BioNTech.

• Τέλος Δεκεμβρίου: Αναμένονται οι πρώτοι εμβολιασμοί στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΕΣΥ 23 Σεπ 2022 | 09:48

Παγώνη: Πρέπει όλοι να κάνουμε το επικαιροποιημένο εμβόλιο κορονοϊού και γρίπης [βίντεο]

Έκκληση στον κόσμο να κάνει το επικαιροποιημένο εμβόλιο απηύθυνε η Ματίνα Παγώνη.

Η ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΓΙΑ ΕΠΟΜΕΝΟ ΚΥΜΑ ΚΟΡΟΝΟΙΟΥ 23 Σεπ 2022 | 07:28

Κορονοϊός: Πάνω από 35.000 ραντεβού για τα νέα εμβόλια κατά της Όμικρον - Ποιοι πρέπει να σπεύσουν

Τα νέα εμβόλια αυξάνουν τα επίπεδα των εξουδετερωτικών αντισωμάτων και αντιμετωπίζουν τις παραλλαγές Ο1, Ο2, Ο2,7 και Ο5 του κορονοϊού.

ΝΕΑ ΜΕΛΕΤΗ 22 Σεπ 2022 | 10:41

Long Covid: Ασθενείς εμφανίζουν αυτοάνοσα έναν χρόνο μετά την αρχική νόσηση

Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι τα δείγματα αίματος από ασθενείς με μακρά Covid-19, που πάσχουν ακόμη από κόπωση και δύσπνοια ένα έτος μετά την αρχική λοίμωξη, εμφανίζουν εμφανή ίχνη αυτοάνοσης νόσου.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΗ Η ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ ΓΡΙΠΗΣ - ΚΟΡΟΝΟΙΟΥ 22 Σεπ 2022 | 09:59

Η Λινού αποκάλυψε περιστατικό που το τεστ έδειχνε γρίπη αλλά ήταν κορονοϊός [βίντεο]

Νέα έξαρση παρατηρείται στα κρούσματα του κορονοϊού - Λάθος ότι δεν είχαμε καθόλου μέτρα για ένα μεγάλο διάστημα, σύμφωνα με την Αθηνά Λινού.

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΝΕΥΜΟΝΟΛΟΓΙΑΣ 22 Σεπ 2022 | 07:25

Στέλιος Λουκίδης στο TheTOC: Οι τρεις λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν σε επικίνδυνη έξαρση της γρίπης

"Εάν εξασθενήσει ο κορονοϊός θα είναι πιο εύκολο για την εποχική γρίπη να επικρατήσει", λέει ο καθηγητής πνευμονολογίας Στέλιος Λουκίδης.

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΣ Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΙΟ 21 Σεπ 2022 | 13:05

Παγώνη: Ο κόσμος να εμβολιαστεί και για γρίπη - Δύσκολος ο χειμώνας χωρίς αντισώματα [βίντεο]

Η πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ Ματίνα Παγώνη συμβούλευσε τους πολίτες να εμβολιαστούν για τη γρίπη, καθώς ο χειμώνας θα είναι δύσκολος χωρίς αντισώματα.

«Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ ΑΚΟΜΗ» 21 Σεπ 2022 | 08:21

Κάλεσμα του ΕΟΦ στα ευρωπαϊκά κράτη να προετοιμαστούν για το φθινοπωρινό κύμα του κορονοϊού

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκων (EMA) κάλεσε τις ευρωπαϊκές χώρες να προετοιμαστούν για το ενδεχόμενο να εκδηλωθεί νέο φθινοπωρινό κύμα.

ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ 21 Σεπ 2022 | 07:35

Γιατί ανέβηκαν ξαφνικά τα κρούσματα κορονοϊού και οι εισαγωγές- Καμπανάκι ειδικών για το επόμενο κύμα της πανδημίας

Τα περισσότερα κρούσματα εντοπίζονται σε άτομα που ανήκουν στις ηλικιακές ομάδες 6-12 και 13-18 ετών, γεγονός που συνδέεται με το άνοιγμα των σχολείων.

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΠΤΩΣΗ 20 Σεπ 2022 | 20:35

Κορονοϊός: Γάλλοι επιδημιολόγοι δεν αποκλείουν και όγδοο κύμα της πανδημίας - Σε άνοδο οι δείκτες

Σε άνοδο οι νοσηλείες και τα κρούσματα στη Γαλλία - Δεν ισχύει το ίδιο για τους θανάτους.

Ο ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ 20 Σεπ 2022 | 16:51

Κορονοϊός: Ακόμη 10.446 νέα κρούσματα στην Αττική - 4.585 νέες μολύνσεις στη Θεσσαλονίκη

Στα 10.446 ανέρχονται τα νέα κρούσματα κορονοϊού στην Αττική αυτή την εβδομάδα, ενώ ακόμη 4.585 νέες μολύνσεις στη Θεσσαλονίκη.

ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΕΟΔΥ 20 Σεπ 2022 | 15:48

Κορονοϊός: 36.146 κρούσματα σε μία εβδομάδα - Μειώθηκαν στους 111 οι θάνατοι και στους 82 οι διασωληνωμένοι

Πού οφείλεται η άνοδος στα κρούσματα - Αυξητικές τάσεις στο ιικό φορτίο των λυμάτων - Δύο νέες λοιμώξεις της Κένταυρος

ΤΙ ΛΕΝΕ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ 20 Σεπ 2022 | 07:28

Συναγερμός για τη γρίπη: Πότε θα ξεκινήσει ο εμβολιασμός - Ανησυχία για το επικίνδυνο "κοκτέιλ" με κορονοϊό

"Φέτος το χειμώνα η συνάντηση κορονοϊού και γρίπης θα είναι μεγαλειώδης", ανέφερε χαρακτηριστικά η καθηγήτρια Ιατρικής Μικροβιολογίας ΑΠΘ Γεωργία Γκιούλα.

ΓΕΩΡΓΙΑ ΓΚΙΟΥΛΑ 19 Σεπ 2022 | 15:45

"Συναγερμός" από καθηγήτρια μικροβιολογίας του ΑΠΘ: "Μεγαλειώδης" η συνάντηση κορονοϊού - γρίπης τον χειμώνα

"Είχαμε πολλά χρόνια να δούμε μια "μικροεπιδημία γρίπης" τους καλοκαιρινούς μήνες", σύμφωνα με την καθηγήτρια Ιατρικής Μικροβιολογίας ΑΠΘ και αντιπρόεδρο της Ελληνικής Εταιρείας Ιολογίας, Γεωργία Γκιούλα.