Η δημοτική αρχή του Παρισιού αποφάσισε να κηρύξει τον πόλεμο στα SUV, τα μεγάλα και βαριά αυτοκίνητα που κινούνται στην πόλη. Οι λόγοι είναι τρεις: Ρυπαίνουν, πιάνουν πολύ χώρο και προκαλούν ατυχήματα.
Με δημοψήφισμα που διοργανώθηκε την Κυριακή 4 Φεβρουαρίου, οι Παριζιάνοι ψήφισαν υπέρ του τριπλασιασμού των τελών ελεγχόμενης στάθμευσης, με σκοπό να αποθαρρύνουν τους οδηγούς SUV που δεν είναι κάτοικοι Παρισιού, από το να επισκέπτονται την πόλη. Από τα νέα τέλη, εξαιρούνται οι μόνιμοι κάτοικοι, ενώ εξαιρέσεις προβλέπονται και για τα επαγγελματικά οχήματα.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μία ώρα στάθμευσης θα στοιχίζει 18 ευρώ (από 6 που είναι η τιμή σήμερα) στα πιο κεντρικά σημεία και 12 ευρώ στις πιο απόκεντρες συνοικίες της γαλλικής πρωτεύουσας. Αλλά για κάθε επιπλέον ώρα, οι τιμές θα πολλαπλασιάζονται. Έτσι, εκτιμάται ότι για έξι ώρες στάθμευση στο κέντρο του Παρισιού, ο οδηγός SUV θα πρέπει πλέον να πληρώνει 225 ευρώ, ενώ για την ίδια διάρκεια ένα συνοικιακό πάρκινγκ θα χρεώνει 150 ευρώ.
Τα επιχειρήματα της δημοτικής Αρχής έχουν να κάνουν με το ότι τα SUV εκλύουν περισσότερους ρύπους από τα συμβατικά αυτοκίνητα, καταλαμβάνουν μεγαλύτερο μέρος από τον δημόσιο χώρο και επιπλέον συνιστούν μεγαλύτερο κίνδυνο για την πρόκληση ατυχημάτων και επιβάρυνσης της οδικής ασφάλειας.
Παρόμοια μέτρα εξετάζουν οι δημοτικές αρμόδιες αρχές και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Γαλλίας, όπως η Λυόν, το Μπορντό και η Γκρενόμπλ.
Υπάρχει όμως και αντίλογος. Η Λέσχη Αυτοκινητιστών "40 millions d'automobilistes" έχει δώσει στη δημοσιότητα διακήρυξη με τον χαρακτηριστικό τίτλο "Σταματήστε τον πόλεμο κατά των SUV".
Οι υπογράφοντες υποστηρίζουν ότι το χαράτσι στα ογκώδη οχήματα είναι απλώς ένα πρώτο βήμα πριν την πλήρη κατάργηση της χρήσης αυτοκινήτου στην πόλη.
Όπως υποστηρίζουν, σε πρώτη φάση θα επιβαρυνθούν οι οικογενειάρχες που έχουν ανάγκη από περισσότερο χώρο για τις μετακινήσεις τους.
Σύμφωνα με επίσημα στατιστικά στοιχεία, το 46% των νέων οχημάτων που κυκλοφορούν στη Γαλλία είναι SUV.
Πράσινο και όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα
Από την πλευρά της η δημοτική Αρχή υποστηρίζει ότι οι αυξήσεις στα τέλη στάθμευσης αποτελούν "μήνυμα για την αυτοκινητοβιομηχανία", η οποία "θέλοντας να αυξήσει τα κέρδη της, θέτει σε κίνδυνο τον οικολογικό μετασχηματισμό, κατασκευάζοντας οχήματα όλο και πιο ογκώδη, όλο και πιο ακριβά, με όλο και μεγαλύτερη κατανάλωση".
Η σοσιαλίστρια δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, δεν θεωρεί ότι το "χαράτσι" στα SUV είναι ένα αυθαίρετο μέτρο. Αντιθέτως, το προωθεί ως αναπόσπαστο τμήμα μία συνολικής αντίληψης για τις μετακινήσεις στην πόλη. Δεν συμφωνούν βέβαια όλοι στο Παρίσι με τις πολιτικές της. Είναι γνωστό το κύμα αντιδράσεων που έχει υπάρξει μετά τη μετατροπή κεντρικών λεωφόρων στις όχθες του Σηκουάνα σε πεζόδρομους και πνεύμονες πρασίνου.
Σχεδόν παντού ισχύει πλέον όριο ταχύτητας 30 χιλιομέτρων την ώρα, ενώ ακόμη και στον Περιφερειακό της γαλλικής πρωτεύουσας το όριο θα μειωθεί σύντομα από τα 70 στα 50 χλμ/ώρα. Παράλληλα, επεκτείνεται συνεχώς το δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
Μια άλλη σημαντική αλλαγή που προώθησε η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, ήταν η κατάργηση της χρήσης e-scooters μετά από σχετικό δημοψήφισμα.
Σύμφωνα με την οικονομική επιθεώρηση Les Échos τα νέα τέλη θα αφορούν περίπου 900.000 οχήματα, δηλαδή περίπου το 16% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη γαλλική πρωτεύουσα.