
Οκτώ χιλιόμετρα δυτικά της πρωτεύουσας της Κύπρου, το Διεθνές Αεροδρόμιο Λευκωσίας, άλλοτε το κύριο αεροδρόμιο του νησιού, είναι ένα αεροδρόμιο-φάντασμα από την τουρκική εισβολή του 1974. Εδώ και σχεδόν μισό αιώνα, κανένα αεροπλάνο δεν έχει απογειωθεί ή προσγειωθεί εκεί καθώς το αεροδρόμιο εμπίπτει στη "νεκρή ζώνη". Καθώς στις 20 Ιουλίου συμπληρώνονται 50 χρόνια από την τουρκική εισβολή, το Reuters πραγματοποίησε οδοιπορικό στους χώρους του αεροδρομίου.
Χτισμένο σε μια κομβική περιοχή που κάποτε ήταν βρετανική βάση της RAF μεταξύ Γερολάκκου, Παλαιομετόχου, Έγκωμης και Λακατάμειας, τμήμα του χρησιμοποιείται πλέον ως έδρα της Ειρηνευτικής Δύναμης του ΟΗΕ στην Κύπρο (UNFICYP ή ΟΥΝΦΙΚΥΠ).
Για τους κατοίκους του νησιού είναι μια διαρκής υπόμνηση του πραξικοπήματος που έφερε την ανατροπή του Μακάριου στις 15 Ιουλίου 1974 και της τουρκικής εισβολής που ακολούθησε πέντε μέρες αργότερα, στις 20 Ιουλίου.

Το αεροδρόμιο έγινε το θέατρο μερικών από τις πιο σκληρές μάχες μεταξύ των ελληνοκυπριακών στρατευμάτων και του τουρκικού στρατού εισβολής. Από το 1974, ο χρόνος όμως έχει σταματήσει στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας αν και η μεγάλη του πινακίδα είναι ακόμα ευανάγνωστη.

Το μόνο σημάδι ζωής είναι τα περιστέρια που κουρνιάζουν στο σαπισμένο ταβάνι του.

Μια αίθουσα δεξιώσεων είναι μια χρονοκάψουλα των τάσεων της εποχής. peeling adboards διαφημίζουν παπούτσια και διακοπές υποσχόμενοι να οδηγήσουν τους ταξιδιώτες στα "άκρα του κόσμου".


Στον επάνω όροφο, ένα σαλόνι αναχώρησης είναι άδειο, με σειρές καθισμάτων που μοιάζουν σαν να βγήκαν από ένα σετ ταινιών επιστημονικής φαντασίας επικαλυμμένα με σκόνη, και περιττώματα περιστεριών.

"Πραγματικά έχει παγώσει στον χρόνο... Παρόλο που υπήρξαν αρκετές προσπάθειες όλα αυτά τα χρόνια από τις δύο πλευρές να καταλήξουν σε συμφωνία, να δουν το αεροδρόμιο να ανοίγει εκ νέου, να αποκαθίσταται, δεν μπόρεσαν να καταλήξουν σε συμφωνία. Η κατάσταση του αεροδρομίου είχε επιδεινωθεί", δήλωσε στο πρακτορείο Reuters ο Αλέμ Σιντίκ, εκπρόσωπος της ειρηνευτικής δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στην Κύπρο, UNFICYP.


Το κέλυφος ενός μοναχικού επιβατικού αεροσκάφους Trident παραμένει σταθμευμένο στον αεροδιάδρομο γεμάτο τρύπες από τις σφαίρες.


Project NIC
Το Project NIC υλοποιείται στο πλαίσιο της Σύμβασης Παγκόσμιας Κληρονομιάς, που συντάχθηκε από διάφορους διεθνείς φορείς το 1972 και αποσκοπεί στην προστασία πολιτιστικών φορέων ή φυσικών τόπων εξαιρετικής αξίας.
Το Project NIC, που πήρε το όνομά του από τον παλιό κώδικα IATA για τον Διεθνή Αερολιμένα Λευκωσίας, αντιπροσωπεύει ένα πολυεπιστημονικό έργο βιομηχανικής αρχαιολογίας υπό την ηγεσία του STARC του Ινστιτούτου Κύπρου (www.cyi.ac.cy), το οποίο στοχεύει στη διατήρηση και προωθήσει ψηφιακά έναν από τους κύριους εμβληματικούς ιστότοπους της πρόσφατης ιστορίας της Κύπρου.
Κατά την αρχική φάση του έργου, ολοκληρώθηκε μια εκστρατεία επίγειας σάρωσης με λέιζερ, σε συνδυασμό με ένα κινητό σύστημα χαρτογράφησης, από τα Εργαστήρια APAC του Ινστιτούτου Κύπρου για την ψηφιοποίηση των εσωτερικών και εξωτερικών δομών του κύριου τερματικού.
Για την ψηφιοποίηση της ασφάλτου και των δύο διασταυρούμενων διαδρόμων προσγείωσης και των στεγών του κτιρίου έγινε μια ειδική φωτογραμμετρική έρευνα με drone, η οποία επιτρέπει τη δημιουργία τρισδιάστατων μοντέλων από εικόνες 2D.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την ομάδα του Εργαστηρίου Μη Επανδρωμένων Συστημάτων (USRL) του Κυπριακού Ινστιτούτου υπό την άμεση εποπτεία του προσωπικού της ΟΥΝΙΦΙΚΥΠ. Η εναέρια έρευνα πραγματοποιήθηκε χρησιμοποιώντας το νέο μη επανδρωμένο εναέριο σύστημα σταθερής πτέρυγας (UAS) που αναπτύχθηκε από την USRL βελτιστοποιημένο για λήψη εναέριας εικόνας μεγάλων περιοχών.
Μετά το 1974, οι Ελληνοκύπριοι δημιούργησαν γρήγορα έναν αεροπορικό κόμβο στη νότια παράκτια πόλη της Λάρνακας, περίπου 50 χλμ. (31 μίλια) μακριά. Παρέμεινε το κύριο διεθνές αεροδρόμιο μέχρι σήμερα.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr