Διπλώματα οδήγησης: Τι αλλάζει για ηλικιωμένους και 17χρονους

Τι προβλέπει το σχέδιο νόμου για τα διπλώματα οδήγησης. Συζητείται σήμερα στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Διπλώματα οδήγησης: Τι αλλάζει για ηλικιωμένους και 17χρονους

Τέλος στην ταλαιπωρία που έχουν υποστεί πάνω από 100.000 υποψήφιοι οδηγοί, αλλά και χιλιάδες ηλικιωμένοι οδηγοί, οι οποίοι ήθελαν να ανανεώσουν τα διπλώματά τους, βάζει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητείται σήμερα στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλή και αύριο αναμένεται να ψηφιστεί.

Ειδικότερα, με το νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και 'Αλλες Επείγουσες Διατάξεις», επανέρχεται το παλιό καθεστώς εξέτασης και συστήνεται Επιτροπή, η οποία θα επεξεργαστεί ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη διενέργεια εξετάσεων υποψηφίων οδηγών, «προκειμένου να συνταχθεί ένα νέο νομοσχέδιο, το οποίο θα είναι εφαρμόσιμο και θα περιορίσει το φαινόμενο της διαφθοράς, όπου υπάρχει. Το έργο της Επιτροπής θα είναι εξάμηνο και μπορεί να παραταθεί για 3 ακόμη μήνες, εφόσον κριθεί αναγκαίο».

Σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, το συγκεκριμένο νομοσχέδιο κρίθηκε σκόπιμο να κατατεθεί, προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι επιπτώσεις από τις δυσκολίες εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας στην έκδοση αδειών οδήγησης.

Προβλήματα του ισχύοντος νόμου, σύμφωνα με το Υπουργείο

α. Δεν γίνονται εξετάσεις υποψηφίων οδηγών από τον Οκτώβριο του 2018, με συνέπεια ο αριθμός των υποψηφίων οδηγών να ξεπερνά τις 100.000. Ένα μεγάλο μέρος αυτών επιθυμούν να λάβουν την άδεια οδήγησης προκειμένου να προσληφθούν για εργασία ως οδηγοί είτε για να έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε διαγωνισμούς που απαιτούν την κατοχή άδειας οδήγησης.

β. Ο νόμος προέβλεπε τη δημιουργία ειδικών διαμορφωμένων χώρων για τις ειδικές δοκιμασίες (οπισθοπορεία και παρκάρισμα). Τέτοιοι χώροι δεν βρέθηκαν σε όλη την Ελλάδα με αποτέλεσμα να μη γίνονται εξετάσεις.

Όπου βρέθηκαν χώροι, όπως στο ΚΤΕΟ Χολαργού, η αναμονή για την εξέταση ήταν μεγάλη εξαιτίας του συνωστισμού των υποψηφίων (120 - 150 κάθε μέρα) με συνέπεια η ποιότητα των εξετάσεων να είναι χαμηλή.

γ. Οι εκπαιδευτές αρνούνται να διαθέσουν τα εκπαιδευτικά τους οχήματα χωρίς τη δική τους παρουσία, καθώς στην περίπτωση ατυχήματος, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν τους καλύπτουν, εφόσον δεν συνοδεύουν τον εκπαιδευόμενο.

δ. Η υποχρέωση ασφάλισης των υποψηφίων οδηγών ατομικά, δημιούργησε πρόβλημα καθώς, αρχικά οι ασφαλιστικές εταιρείες αρνήθηκαν να χορηγήσουν τέτοια ασφαλιστήρια. Στη συνέχεια, χορηγούσαν ατομικά ασφαλιστήρια υποψηφίων οδηγών, τα οποία κόστιζαν περίπου 120-140 ευρώ για τα επιβατικά Ι.Χ. και 150-180 ευρώ για τα βαρέα οχήματα. Η ασφάλιση αυτή κάλυπτε το χρονικό διάστημα μισής ώρας της εξέτασης, ενώ τα ποσά αυτά καλύπτουν σε αρκετές περιπτώσεις και την ετήσια ασφάλεια των Ι.Χ. αυτοκινήτων.

ε. Δεν υφίστατο στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ο αναγκαίος εξοπλισμός (κάμερες παρακολούθησης) προκειμένου να είναι εφαρμόσιμες οι διατάξεις.

Προτεινόμενες ρυθμίσεις

Συστήνεται επιτροπή, η οποία θα επεξεργαστεί ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο για τη διενέργεια εξετάσεων υποψηφίων οδηγών, προκειμένου να συνταχθεί ένα νέο νομοσχέδιο, το οποίο θα είναι εφαρμόσιμο και θα περιορίσει το φαινόμενο της διαφθοράς, όπου υπάρχει. Το έργο της επιτροπής θα είναι εξάμηνο και μπορεί να παραταθεί για 3 ακόμη μήνες, εφόσον κριθεί αναγκαίο.

'Αδειες οδήγησης

Έως την ολοκλήρωση του έργου της επιτροπής καταργούνται τα άρθρα που επέφεραν τα προβλήματα και επανέρχεται το θεσμικό πλαίσιο που προϋπήρχε της ψήφισης του ισχύοντος νόμου.

Το έργο της δοκιμασίας προσόντων διενεργείται από δύο υπαλλήλους - εξεταστές. Έως και την 30η Απριλίου 2020, στο πλαίσιο διασφάλισης της εξυπηρέτησης των υποψηφίων οδηγών με αιτιολογημένη απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη, δύναται να διενεργούνται οι δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς από έναν εξεταστή. Η συσσώρευση αιτημάτων έκδοσης νέων αδειών είναι τεράστια.

Δευτεροβάθμιες Υγειονομικές Επιτροπές

Επικαιροποιούνται οι διατάξεις που αφορούν στη διενέργεια της ιατρικής εξέτασης υποψηφίων οδηγών. Συστήνονται Δευτεροβάθμιες Ιατρικές Επιτροπές, τις οποίες κατήργησε η προηγούμενη Κυβέρνηση και σχεδόν όλοι οι πολίτες άνω των 80 ετών πιστοποιούνταν ικανοί ανά ειδικότητα γιατρού, πλην ελαχίστων περιπτώσεων, όπου περιοριζόταν ο χρόνος ισχύος των αδειών οδήγησης.

Το παράβολο που θα καταβάλλουν οι προς εξέταση οδηγοί στην ΔΙΕ είναι μικρότερο του καταβαλλόμενου σήμερα σε κάθε επίσκεψη γιατρού. Σήμερα, οι ηλικιωμένοι πρέπει να επισκεφτούν 4 γιατρούς και να πληρώσουν 40 ευρώ, ενώ στην ΔΙΕ για όλους τους γιατρούς θα πληρώσουν 30 ευρώ (3Χ10).

'Ανω των 74

Καταργείται η υποχρεωτική επανεξέταση των κατόχων αδειών οδήγησης που επιθυμούν να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους και έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 74 ετών.

Το μέτρο αυτό αποτελεί διάκριση εις βάρος των ηλικιωμένων και έχει επιφέρει πολλά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των συγκεκριμένων πολιτών.

Ειδικότερα, για να αναθεωρήσουν την άδεια οδήγησης, εκτός από τις ιατρικές εξετάσεις, έπρεπε να επισκεφτούν τις Περιφερειακές Υπηρεσίες τουλάχιστον 4 φορές, προκειμένου να πάρουν τις άδειες οδήγησης. Δεκάδες χιλιάδες πολίτες βρίσκονται σε αναμονή και ο προηγούμενος Υπουργός έδινε συνεχώς παρατάσεις.

Η εξέταση ήταν υποτυπώδης (οδήγηση σε ένα δρόμο 500-800 μέτρων) και γι' αυτό οι απορριφθέντες ήταν πολύ λίγοι. Αμφισβητείται αν το μέτρο αυτό επιφέρει αποτελέσματα στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Οδήγηση στα 17 έτη

Η συνοδευόμενη οδήγηση καταργείται, γιατί με τον τρόπο που θεσμοθετήθηκε (θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση και θεωρητική και πρακτική εξέταση στην ηλικία των 17 ετών), όπως ισχύει και για την ηλικία των υποψηφίων που έχουν συμπληρώσει τα 18 έτη, δημιουργεί προβλήματα στην εφαρμογή του (συνοδεία οδηγού, ειδική ασφαλιστική κάλυψη, διοικητικές κυρώσεις). Η επιτροπή που συστήνεται θα επανεξετάσει το μέτρο αυτό, λαμβάνοντας υπόψη την πρόβλεψη της οδηγίας 2006/126 που δίνει στα κράτη - μέλη τη δυνατότητα μείωσης του κατώτατου ορίου ηλικίας στα 17 έτη για την κατηγορία Β (επιβατικά) και για οδήγηση μόνο εντός της ελληνικής Επικράτειας.

«Γουρούνες»

Καταργείται η καθολική απαγόρευση κίνησης των ελαφρών και βαρέων τετράτροχων μοτοσικλετών που είναι εξοπλισμένες με κινητήρα εσωτερικής καύσης με κυλινδρισμό έως 125 κυβικά εκατοστά, σε ασφαλτοστρωμένες οδούς και χώρους που εφαρμόζεται ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, δεδομένου ότι πρόκειται για οχήματα που έχουν εγκριθεί σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαθέτουν άδεια κυκλοφορίας και πληρώνουν ετήσια τέλη κυκλοφορίας.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, ο οικείος δήμος ή οικεία Περιφέρεια στην περιοχή αρμοδιότητάς τους έχουν τη δυνατότητα να θέτουν περιορισμούς στην κυκλοφορία οχημάτων οιασδήποτε κατηγορίας σε ορισμένες περιοχές ή σε όλο το οδικό δίκτυο, κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Φωτο: Pixabay

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΣΤΗΝ ΑΡΜΟΔΙΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ 02 Ιουλ 2020 | 21:02

Ξεκάθαρο μήνυμα Χρυσοχοΐδη: Ο νόμος για τις συναθροίσεις θα εφαρμοστεί

Μίλησε για "μικρές συγκεντρώσεις, που καθημερινά δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα στην πόλη" και οι οποίες ταλαιπωρούν τους ανθρώπους.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ 02 Ιουλ 2020 | 14:02

Αντιδρούν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις στο νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις

Σοβαρές επιφυλάξεις από φορείς, ακόμα και αστυνομικούς.

"ΜΑΧΗ" ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ 01 Ιουλ 2020 | 19:38

Αγρια κόντρα στη Βουλή για το Νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις: "Γραφικές οι κατηγορίες περί χούντας" λέει ο Καραγκούνης

Ο ΣΥΡΙΖΑ μίλησε για νομοσχέδιο που είναι χειρότερο και από εκείνο της χούντας - Το ΚΚΕ ζήτησε την απόσυρσή του τώρα

ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ 01 Ιουλ 2020 | 11:48

Έκπτωση 50% σε τρένα και υπεραστικά λεωφορεία για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς

Κίνηση έμπρακτης στήριξης των αναπληρωτών δασκάλων και καθηγητών.

ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ 01 Ιουλ 2020 | 08:24

Φορολογικό προσκλητήριο σε συνταξιούχους χωρών της ΕΕ για μόνιμη κατοικία στην Ελλάδα- Φορολογικοί συντελεστές 7- 10%

Από τους ξένους συνταξιούχους –Ευρωπαίους και μη- δεν θα ζητούνται αυστηρές προϋποθέσεις όπως η αγορά ακινήτου μεγάλης αξίας (όπως ισχύει στο πρόγραμμα της χρυσής βίζα.

ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗΣ 30 Ιουν 2020 | 15:10

Χρυσοχοΐδης για συγκεντρώσεις: Θα μπει τάξη στο κέντρο της Αθήνας - Θα προχωρήσουμε και μόνοι μας

Οι αλλαγές δεν αφορούν συγκεντρώσεις και πορείες από τα τριτοβάθμια σωματεία, αλλά π.χ. συγκεντρώσεις 50 ατόμων διευκρίνισε ο υπουργός

ΟΡΙΖΕΤΑΙ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛ.ΑΣ. 30 Ιουν 2020 | 07:33

Νέος νόμος για τις διαδηλώσεις: Υπεύθυνος για καταστροφές ο διοργανωτής, πότε θα απαγορεύονται

Με το νομοσχέδιο θεσπίζονται περιορισμοί στις δημόσιες υπαίθριες συναθροίσεις, καθώς και πρόβλεψη για απαγορευτικό αυτών σε συγκεκριμένες περιπτώσεις.

ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ ΣΕ ΥΨΗΛΟΥΣ ΤΟΝΟΥΣ 29 Ιουν 2020 | 19:29

Σκληρή απάντηση ΝΔ σε Ραγκούση για Novartis: "Κηπουρός του Τσίπρα - Εμπειρία στα ψεύδη"

Kυβέρνηση και ΣΥΡΙΖΑ ανεβάζουν τους τόνους για την υπόθεση Novartis

ΝΕΟ ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ 29 Ιουν 2020 | 17:28

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις διαδηλώσεις - Αλλάζει ο νόμος που ισχύει από την εποχή της χούντας... [PDF]

Απαγορεύονται οι αντισυγκεντρώσεις - Οι ευθύνες των διοργανωτών - Οσοι τέλεσαν βιαιοπραγίες, τιμωρούνται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών

ΑΘΗΝΑ, Η ΠΟΛΗ ΤΩΝ 1000 ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΩΝ 29 Ιουν 2020 | 13:11

Μόνο τον Ιούνιο έγιναν στην Αθήνα 53 διαδηλώσεις: Κλειστό το κέντρο κάθε μέρα 2 φορές- Ερχεται νομοσχέδιο

Μόνο από την 1η Ιουνίου έγιναν στην Αθήνα 53 διαδηλώσεις- 80 έγιναν τον Μάιο παρά την πανδημία

ΣΤΟΝ «ΑΕΡΑ» 400.000 ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ 29 Ιουν 2020 | 11:56

Επίκαιρη ερώτηση της Φώφης Γεννηματά στον πρωθυπουργό για οικονομία και εργασιακά

"Η πολιτική της κυβέρνησης οδηγεί την εργασία και την οικονομία σε νέα αδιέξοδα".

ΧΩΡΙΣ ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΕΙΣ 27 Ιουν 2020 | 12:56

Μικροπιστώσεις: Τα δάνεια έως 25.000 ευρώ από ΔΕΚΟ, ασφαλιστικές, ακόμα και από... εταιρείες κινητής τηλεφωνίας

Άδειες θα διεκδικήσουν επιμελητήρια, εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, κοινής ωφέλειας, πληροφορικής και ασφαλιστικές.