
Τρεις υπόγειες λίμνες εντόπισε ομάδα σπηλαιολόγων στον Κηφισό, εγείροντας προβληματισμό για τη στατικότητα.
Οι τρεις λίμνες βρίσκονται σε Νέα Χαλκηδόνα, ΚΤΕΟ Περιστερίου και ΚΤΕΛ Κηφισού και πιστεύεται ότι σχηματίστηκαν, όταν έσπασαν τα τσιμέντα στον πυθμένα. "Είναι πιθανό να υπάρχουν κι άλλες, γιατί υπάρχουν δύο χλμ ανεξερεύνητα στον Κηφισό", επεσήμανε, μιλώντας στο OPEN και το Τώρα Μαζί, ο σπηλαιολόγος Δημήτρης Θεοδοσόπουλος από την ομάδα "Γεωμυθική". "Στην τελευταία μας εξερεύνηση ανακαλύψαμε και τρίτη λίμνη πέρα από τις δύο, που είχαμε ανακαλύψει παλαιότερα", συμπλήρωσε.
Τα δύο ζητήματα που ανησυχούν
Ο ίδιος εκτίμησε ότι η κατάσταση είναι αρκετά σοβαρή. "Μην ξεχνάμε ότι μιλάμε για το μεγαλύτερο ποτάμι του λεκανοπεδίου. Ο Κηφισός είναι ποτάμι και όχι αποχέτευση. Δύο είναι τα θέματα: το ένα είναι της ρύπανσης και το άλλο της στατικότητας".
"Πρέπει να γίνουν αυτοψίες από τους ειδικούς και άμεσα αποκατάσταση των φθορών. Πέρα από τις τρεις λίμνες υπάρχουν και αρκετές φθορές", συνέχισε ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος.
Ο ίδιος εκτίμησε ότι για τα έργα αποκατάστασης είναι υπεύθυνη η Περιφέρεια Αττικής. "Τα ρέματα γενικά είναι ευθύνη της περιφέρειας. Η περίπτωση του Κηφισού είναι πιο περίπλοκη, γιατί είναι μεγάλο το έργο. Η υπογειοποίηση έχει γίνει από το υπουργείο. Κάποια άλλα έργα σε λάθος κατεύθυνση γίνονται από το υπουργείο. Είναι ένα πρόβλημα κι αυτό των ρεμάτων οι πολλοί υπέυθυνοι που πετάνε ο ένας στον άλλο το μπαλάκι".
"Το νερό έχει σκάψει τα τσιμέντα, σουρωτήρια όλα τα ποτάμια"
Ο Γιώργος Καφαντάρης μιλώντας για το θέμα και στον Alpha ανέφερε πως "όλα τα υπόγεια ποτάμια της Αττικής είναι "σουρωτήρια”"!
Συγκεκριμένα είπε ότι "θα σας πω την εκτίμησή μου χωρίς να είμαι μηχανικός. Έχουμε δει σχεδόν όλα τα ποτάμια της Αττικής, είναι γνωστή η κατάσταση στον Κηφισό, έχει πάρα πολλά προβλήματα. Εξαρχής δεν έπρεπε να γίνει αυτό το έργο. Έχει προβλήματα και στη σχεδίασή του, δεν υπάρχει πρόσβαση από πουθενά. Αν γίνει κάτι δεν θα μπορέσει να μπει κάποιος για να ψάξει".
Και κατέληξε λέγοντας πως "σε όλα τα υπόγεια ποτάμια της Αττικής υπάρχουν τρύπες, είναι "σουρωτήρια” από σωλήνες που βγάζουν λύματα".

Ο ίδιος μίλησε στον ΑΝΤ1 για τις λίμνες: "Το νερό έχει σκάψει τα τσιμέντα, πηγαίνει πλέον κάτω από το τσιμέντο. Πρέπει να αντληθούν τα νερά για να δουν τη ζημιά. Όσο περνάει ο καιρός χειρότερα θα γίνεται. Κάποια στιγμή θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα".
Πού βρίσκονται οι τρεις λίμνες
Η πρώτη από τις λίμνες ανακαλύφθηκε από τα μέλη της ίδιας ομάδας, τον Ιανουάριο του 2023. Βρέθηκε στο ύψος της πεζογέφυρας Περισσού και οδού Βικέλα στα Πατήσια, αμέσως μετά την υπόγεια συμβολή του Κηφισού με τον Ποδονίφτη.
Τον Ιούλιο του 2023, η δεύτερη λίμνη εντοπίστηκε κάτω από τον Κηφισό στο ύψος της Λεωφόρου Αθηνών αφού μπήκαν από την περιοχή του Ρέντη και αφού περπάτησαν 3,5 χιλιόμετρα κάτω από την Εθνική Οδό.
Η τρίτη και η μεγαλύτερη λίμνη στην κοίτη του Κηφισού βρίσκεται στο σημείο συνάντησης με το ρέμα της Εσχατιάς και είναι αυτή που προκαλεί τη μεγαλύτερη ανησυχία. Η συγκεκριμένη λίμνη σχηματίστηκε καθώς στο σημείο αυτό καταστράφηκε η κοίτη και φαίνεται να έχει μέχρι και ψάρια.
Ευθύμιος Λέκκας: Χρειάζεται έλεγχος
Σχετικά με τον Κηφισό τοποθετήθηκε ο Καθηγητής Δυναμικής Τεκτονικής και Εφαρμοσμένης Γεωολογίας, πρόεδρος του ΟΑΣΠ, Ευθύμιος Λέκκας, τονίζοντας πως χρειάζεται έλεγχος, αλλά δεν τίθεται θέμα στατικής επάρκειας.
Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων, μιλώντας στην εκπομπή Νewsroom στην ΕΡΤ "δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της κοίτης του, εγκιβωτισμένη κοίτης".
Συγκεκριμένα είπε ότι "οι λίμνες είναι κάτι το συνηθισμένο σε πλακοσκεπείς αγωγούς ή εγκιβωτισμένες ποτάμια δεδομένου ότι η διαβρωτική ενέργεια του νερού που ρέει πρώτα διαβρώνει τον πυθμένα. Βεβαίως, στα τοιχώματα του εγκιβωτισμενου ποταμιού δεν ξέρουμε σε τι κατάσταση είναι. Από ό, τι φαίνεται δεν έχουν μεγάλο πρόβλημα, δηλαδή δεν έχουν διαβρώσεις. Δεν υπάρχει διάβρωση των οπλισμό. Συνεπώς δεν νομίζω ότι υπάρχει θέμα στατικής επάρκειας στον Κηφισό και στην εθνική οδό κυρίως, που είναι πάνω από τον Κηφισό, αλλά σε κάθε περίπτωση όμως χρειάζεται ένας έλεγχος ο οποίος θα πρέπει να γίνει από ειδικούς πολιτικούς μηχανικούς, οι οποίοι θα εξακριβώσουν κατά πόσο υπάρχει φθορά στα τοιχώματα της εγκιβωτισμένη κοίτης για να δούμε ενδεχόμενες παρεμβάσεις οι οποίες θα πρέπει να γίνουν, εάν φυσικά υπάρχει κάποιο τέτοιο θέμα".
Πρόσθεσε "είναι άλλη η αντοχή της βάσης του εγκιβωτισμού και είναι άλλη αντοχή των τοιχωμάτων. Τα τοιχώματα φέρουν φορτία. Η βάση δε φέρει φορτία απλώς και μόνο μπορεί να διαβρωθεί από το νερό[…] τα τοιχώματα φέρουν φορτία και φαίνεται ότι δεν έχουμε εκεί ζημιές. Βεβαίως αυτό δεν μας απαλλάσσει από τον έλεγχο, ο οποίος θα πρέπει να γίνεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα. Φυσικά και θα πρέπει να αντληθούν (σσ τα ύδατα) έτσι ώστε να αποκατασταθεί ουσιαστικά η διάβρωση[…] Εκεί βεβαίως θα πρέπει να γίνει πάλι επανατοποθέτηση όλων των οπλισμών που καταστράφηκαν αλλά και σκυροδέτηση έτσι ώστε το νερό να λέει πολύ πιο εύκολα προς τα κάτω[…]".

Σε άλλο σημείο ανέφερε "[…] η διακινδύνευση η οποία υπάρχει είναι μεγάλη, δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη κίνηση, είναι ο κεντρικός άξονας του λεκανοπεδίου. Από κει και πέρα όμως, εκείνο το οποίο ορθώς επισημάνατε πάλι, είναι το θέμα της κουλτούρας. Εδώ στην Ελλάδα δεν έχουμε την κουλτούρα της συντήρησης των έργων. Δεν υπάρχει έλεγχος των έργων μετά από την κατασκευή τους. Συνήθως αφήνονται στην τύχη τους […] Βεβαίως υπάρχει από το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να καταγραφούν οι γέφυρες, να υπάρχουν συστήματα ελέγχου και παρακολούθησης των παραμορφώσεων και των άλλων δεδομένων που πρέπει να έχουμε σε κεντρικό επίπεδο για όλες τις γέφυρες της χώρας. Συνεπώς, υπάρχει μία διαδικασία σε εξέλιξη έτσι ώστε να παρακολουθούνται όλα τα τεχνικά έργα, να παρακολουθούνται κυρίως οι γέφυρες, οι οποίες έχουν ιδιαίτερη σημασία όχι μόνο για τον Κηφισό αλλά για όλη την Ελλάδα. Θεωρώ ότι είμαστε σε καλό δρόμο, αλλά πρέπει όμως να βελτιώσουμε το επίπεδο συντήρησης όλων των έργων σε όλο τον ελληνικό χώρο".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr