X

Από το κραχ στις ΗΠΑ στο ντελίριο του Black Friday

Το φαινόμενο της "Μαύρης Παρασκευής" είναι εδώ! Από πού ξεκίνησε και γιατί. Τι λέει η ιστορία και γιατί πήρε τέτοιες διαστάσεις. Η... ελληνική του εκδοχή

Εορτάζεται κάθε χρόνο την ημέρα των Ευχαριστιών. Δηλαδή την Παρασκευή μετά την τέταρτη Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου. Μέχρι πρόσφατα αυτός ο... θεσμός ήταν γνωστός κυρίως από τους τηλεοπτικούς δέκτες όπου ανάμεσα σε άλλα, βλέπαμε πολίτeς να σπρώχνονται, να έρχονται στα χέρια μέσα σε πολυκαταστήματα τα οποία "βγάζουν" τα εμπορεύματά τους σε χαμηλότερες τιμές και ανοίγουν από πολύ νωρίς, ακόμα και να χάνουν τη ζωή τους, έχουν συμβεί και αυτά!

Η αναφορά είναι βέβαια για τη "Μαύρη Παρασκευή", αγγλιστί Black Friday, μία ημέρα μεγάλων εκπτώσεων, που φτάνουν μέχρι και το 80%, η οποία όμως πλέον έχει εξελιχθεί σε ένα τριήμερο, καθώς η πτώση των τιμών διαρκεί και το Σαββατοκύριακο. Μισό λεπτό όμως, εκπτώσεις και "Μαύρη Παρασκευή";

Η εξήγηση βρίσκεται στην ιστορία. Όλα ξεκίνησαν το 1932, εκείνα τα ζοφερά χρόνια στις ΗΠΑ. Τότε, οι καταστηματάρχες βίωναν τις συνέπειες του μεγάλου Κραχ. Η μόνη τους λύση λοιπόν ήταν να ρίξουν τις τιμές σε εξευτελιστικό επίπεδο. Εντούτοις, δεν είναι απόλυτα σαφές γιατί δόθηκε το όνομα "Μαύρη Παρασκευή".

Τρεις είναι οι κυρίαρχες εκδοχές:

1. Τη δεκαετία του ‘60, τότε δηλαδη που ο θεσμός ξεκίνησε επίσημα να υπάρχει στην Αμερική, τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα. Τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.

2. Ονομάστηκε μαύρη απλώς επειδή ήταν καταστροφική μέρα για τα καταστήματα, επειδή οι τόσο μεγάλες εκπτώσεις κάνουν ουσιαστικά ζημιά στους ιδιοκτήτες στο τελικό απολογισμό.

3. Η ονομασία δόθηκε από τους τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ , επειδή όταν πρωτοκαθιερώθηκε ο θεσμός δημιουργήθηκε τοσο μεγάλο κονφούζιο στους δρόμους, που η μέρα τους έγινε κόλαση.

Επικρατέστερες πάντως είναι η πρώτη και η τρίτη εκδοχή.

Το 2008 η «Μαύρη Παρασκευή» καθιερώνεται στον Καναδά. Το 2013, η «μόδα» επεκτάθηκε και στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ έχει υιοθετηθεί από το Μεξικό, τη Ρουμανία, την Ινδία, τη Γαλλία, την Πολωνία και άλλες χώρες. Πλέον συναντάμε τον θεσμό στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και την Ασία.

Η ελληνική πραγματικότητα

Στην Ελλάδα τον θεσμό προωτοέφεραν τα καταστήματα Public και ήδη έχουν ανακοινώσει τις πρώτες προσφορές τους που αφορούν το κομμάτι του gaming.

Ανάλογες προσφορές θα υπάρχουν και σε εμπορικά κέντρα και πολυκαταστήματα, όπως το εκπτωτικό χωριό McArthurglen Athens που και αυτό έχει ήδη ανακοινώσει τις προσφορές του, το εμπορικό κέντρο River West, το εκπτωτικό πολυκατάστημα Factory Outlet, η δανέζικη αλυσίδα με είδη σπιτιού Jysk, τα καταστήματα GAP, όπως και τα καταστήματα Prince Oliver.

Επίσης ακολούθησαν και συμμετέχουν ο Γερμανός, το Πλαίσιο, αλλά και τα Media Μarkt. Και τα Oysho θα έχουν όλη τους την κολεξιόν με έκπτωση 20%.

Στη Θεσσαλονίκη ήδη παρατηρήθηκε το πρώτο κρούσμα μίνι... υστερίας, καθώς έγινε κυριολεκτικά χαμός για ένα κραγιόν. Μια τεράστια ουρά σχηματίσθηκε έξω από κατάστημα καλλυντικών από γυναίκες που περίμεναν υπομονετικά για να αποκτήσουν το προϊόν.