Το ηλιοβασίλεμα της Σαντορίνης είναι από τα πιο γνωστά στον πλανήτη μας και γι' αυτό ελκύει, μαζί με το ιδιαίτερο τοπίο της, εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο. Όμως, για να φτάσει κάποιος στο καλύτερο σημείο για μια φωτογραφία, μπορεί να χρειαστεί πάνω από 20 λεπτά.
Η υπερβολική δημοφιλία έχει και ακριβό τίμημα. Το νησί βρίσκεται κοντά σε σημείο κορεσμού, γράφει το γαλλικό πρακτορείο και οι τοπικοί αξιωματούχοι εξετάζουν πλέον την επιβολή μέτρων για τον περιορισμό των επισκεπτών.
Ενδεικτικό της κατάστασης είναι η πρόσφατη ειδοποίηση στους κατοίκους του νησιού για να περιορίσουν και να αποφεύγουν τις μετακινήσεις τους, εξαιτίας του μεγάλου αριθμού τουριστών που θα έφταναν στο νησί με κρουαζιερόπλοιο.
"Μια από τις πιο ανθεκτικές εικόνες του καλοκαιρινού ταξιδιωτικού brand της Ελλάδας είναι το παγκοσμίως γνωστό ηλιοβασίλεμα στο νησί της Σαντορίνης, πλαισιωμένο από θαλάσσιους θόλους εκκλησιών, σε έναν οδοντωτό βράχο ψηλά πάνω από μια ηφαιστειακή καλντέρα. Αυτή η σκηνή έχει εμπνεύσει εκατομμύρια μαγνητάκια ψυγείου, αφίσες και αναμνηστικά - και τώρα η ουρά για να φτάσει κανείς στο σημείο από το οποίο μπορεί να τη δει στο χωριό Οία, στην κορυφή του βράχου, μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από 20 λεπτά", αναφέρει το AFP.
Η Σαντορίνη, αναφέρει το Γαλλικό Πρακτορείο, αποτελεί βασικό σταθμό της ελληνικής κρουαζιέρας. Ωστόσο, οι αρμόδιοι εξετάζουν πλέον το ενδεχόμενο περιορισμών, καθώς ολόκληρα τμήματα του νησιού βρίσκονται σε κατάσταση ασφυξίας.
Πέρυσι υποδέχτηκε περίπου 3,5 εκατομμύρια τουρίστες, δηλαδή 1 στους 10 επισκέπτες στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα παρανοϊκό νούμερο όταν αναφερόμαστε σε ένα νησί 15.500 κατοίκων. Το 2023, 800 κρουαζιερόπλοια μετέφεραν περίπου 1,3 εκατομμύρια επιβάτες.
"Πρέπει να θέσουμε όρια"
"Πρέπει να θέσουμε όρια αν δεν θέλουμε να βουλιάξουμε κάτω από τον υπερτουρισμό", δήλωσε στο AFP ο δήμαρχος Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος, προσθέτοντας ότι πλέον δεν υπάρχει ούτε ένα επιπλέον κρεβάτι, είτε σε μεγάλα ξενοδοχεία, είτε σε ενοικιαζόμενα δωμάτια Airbnb.
Την ώρα του ηλιοβασιλέματος στην Οία, χιλιάδες τουρίστες σήκωσαν τα τηλέφωνά τους στον ουρανό για να απαθανατίσουν τη στιγμή.
Για τους έξυπνους επιχειρηματίες, το περίφημο ηλιοβασίλεμα του κυκλαδίτικου νησιού μπορεί να αποτελέσει την "κότα με τα χρυσά αβγά". "Μια εταιρεία διαφήμισε περισσότερα από 50 "ιπτάμενα φορέματα”, τα οποία έχουν μακριές ρέουσες γραμμές, προς 370 ευρώ, σε αφίσες γύρω από την Οία για όποια επιθυμεί να "νιώσει σαν Ελληνίδα θεά" ή για να βγάλει selfies", γράφει το ρεπορτάζ.
"Είναι το σπίτι μας"
Όμως, στα στενά δρομάκια της Οίας, οι κάτοικοι έχουν τοποθετήσει πινακίδες, προτρέποντας τους τουρίστες να σέβονται το σπίτι τους. "Σεβασμός. Είναι οι διακοπές σας, αλλά είναι το σπίτι μας" γράφει μια μοβ πινακίδα της ομάδας Save Oia.
Ο δήμαρχος του νησιού επισημαίνει ότι το τοπίο είναι μοναδικό και δεν πρέπει να πληγεί από νέες υποδομές. Περίπου το 1/5 του νησιού καταλαμβάνεται σήμερα από κτίρια.
Τα στοιχεία από την Ένωση Λιμένων Ελλάδος δείχνουν ότι το 202, 800 κρουαζιερόπλοια έφεραν περίπου 1,3 εκατομμύρια επιβάτες. Η Σαντάλ Μετακίδη, Βελγίδα κάτοικος της Σαντορίνης εδώ και 26 χρόνια, αναφέρει ότι τα κρουαζιερόπλοια κάνουν πολύ κακό στο νησί, ενώ όταν υπάρχουν 8 με 9 πλοία που βγάζουν καπνό, μπορεί κανείς να δει το στρώμα ρύπανσης στην καλντέρα.
Σκέψεις για περιορισμούς και οι διαφωνίες
Σε συνέντευξή της στο AFP, η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη ανέφερε ότι πρέπει να οριστούν ποσοστώσεις. "Είναι αδύνατον για ένα νησί όπως η Σαντορίνη να έχει πέντε κρουαζιερόπλοια να φτάνουν ταυτόχρονα", είπε.
Ο Αντώνης Παγώνης, επικεφαλής της ένωσης ξενοδόχων της Σαντορίνης, πιστεύει ότι η καλύτερη διαχείριση της ροής των επισκεπτών είναι μέρος της λύσης. "Δεν είναι δυνατόν να έχουμε (τη Δευτέρα), για παράδειγμα, 20.000 έως 25.000 επισκέπτες από τα κρουαζιερόπλοια και την επόμενη μέρα μηδέν", είπε. Σύμφωνα με τον ίδιο, το μεγαλύτερο μέρος της συμφόρησης επηρεάζει μόνο τμήματα του νησιού. Στα νότια, οι παραλίες με ηφαιστειακή άμμο είναι λιγότερο πολυσύχναστες, αν και τον Ιούλιο η τουριστική σεζόν βρίσκεται στο απόγειό της.
"Είμαι στην Τουρκία"
Η σύγχρονη τουριστική βιομηχανία, αναφέρει το δημοσίευμα, έχει επίσης αλλάξει τη συμπεριφορά των επισκεπτών. "Άκουσα (ανθρώπους) να κάνουν μια κλήση FaceTime με την οικογένεια, λέγοντας "είμαι στην Τουρκία”", λέει χαμογελώντας ο ξεναγός Κώστας Σακαβάρας προσθέτοντας: "Νομίζουν ότι η εκκλησία εκεί πέρα είναι τζαμί, γιατί χθες ήταν στην Τουρκία".
Την ίδια ώρα, ο μέσος τουρίστας στο νησί έχει αλλάξει. "Το Instagram έχει καθορίσει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι επιλέγουν τα μέρη που θα επισκεφθούν", είπε ο ξεναγός, εξηγώντας ότι όλοι θέλουν την τέλεια φωτογραφία στο Instagram για να επιβεβαιώσουν τις προσδοκίες τους.